Bild
Nästa artikel
Spanien sänker farten på motorvägar

Spanien sänker farten på motorvägar

Nyheter

120 blir 110 km/tim på motorvägar i Spanien. Det är spanska regeringens metod för att motverka skenande bränslepriser.

På måndagsmorgonen började en ny, lägre hastighetsgräns att gälla på de spanska motorvägarna. Bilisterna får lätta på gaspedalen och hålla 110 km/tim istället för tidigare 120.

Syftet med åtgärden är att sänka landets totala bränsleförbrukning med upp till 15 procent, uppger den spanska regeringen. Bakgrunden är stigande bensin- och dieselpriser och oroligheterna i Nordafrika, Libyen i synnerhet.

– Vi blir lite mer långsamma men vi sparar bränsle och betalar mindre, sa inrikesminister Alfredo Pérez Rubalcaba i ett uttalande.

Under den gångna helgen har omkring 6 000 skyltar längs de spanska motorvägarna försetts med siffrorna 1, 1 och 0. Åtgärden sägs vara tillfällig men ska gälla åtminstone till slutet av juni.

Möter kritik
Enligt en undersökning i landets största morgontidning El Pais är 69 procent av spanjorerna negativt inställda till sänkningen. Oppositionspartiet Partido Popular kallar åtgärden absurd och bedömare menar att den totala bränsleförbrukningen inte kommer att sänkas med mer än fem procent.

Fernando Alonso, tidigare världsmästare i Formel 1, har också gjort avtryck i debatten genom att säga att det är svårt att hålla sig vaken med de nya hastighetsgränserna. Andra kritiker menar att sänkningen endast syftar till att få in mer slantar till statskassan.
 
Diskutera: Vad tycker du om spanska regeringens åtgärd?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Gert Andersson
2011-03-08 12:57

I Sverige höjdes farten av Moderaterna för att staten skulle få in mer skattepengar på bensinen. Folk som körde 120 förut kör i 130 nu.

Även olyckorna ökar med ökad hastighet. Bromssträckn kan t ex avgöra liv eller död.

70-vägar har blivit 80-vägar o s v... Ingen vidare vinst i tid men fler utsläpp och ökad olycksriskt.

#2
Woffe
2011-03-08 13:15

Bilar av idag drar mindre soppa, släpper ut mindre vid högre farter och har avsevärt kortare bromsträcka än bilar med några år på nacken så det resonemanget håller ttyvärr inte. Dock är det känt att med farten ökar olycksrisken men då antalet omkomna i trafiken också minskar år för år så kan man ju undra om det också är en skröna?

#3
Nick Name
2011-03-08 13:16

Gert Andersson: Var kör du? På ett fåtal platser har hastigheten höjts till 120km/h, annars är det nästan uteslutande en sänkning med 10km/h.

#4
Gert Andersson
2011-03-08 13:27

Du är ett troll som bara ska säga emot mig överallt...

Bilar och vägar blir säkrare, klart att olyckorna minskar.

Men även en ny bil får längre bromsstäcka och högre förbrukning vid 130 än 120 t ex.

Och finns det inga äldre bilar i trafik? (Medelbilen är 10 år gammal.)

Ditt argument är inte det minsta genomtänkt. Jag börjar ana ett troll...

#5
Gert Andersson
2011-03-08 13:28

Nick name: Som du säger finns det en del 120 vägar där hundratusentals kör varje dag. Inte bra.

#6
2011-03-08 14:33

Gert, är du på riktigt?

Varför ens byta ämne? Vart kom Sverige in i bilden i denna artikel?
Överlag med alla dessa hastighetsändringar så har det blivit en stor sänkning av hastigheten, tråkigt nog.

#7
2011-03-08 14:46

Okej, nu känns det som att vi svävar i väg från ämnet.

Vad tycker ni om en motsvarande sänkning av hastigheten på svenska motorvägar, från 110 till 100 km/tim?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8
Anynommus
2011-03-08 14:55

Alla vet vi ju vem Gert Andersson är ...

Det mest intressanta med artikeln är att sänkningen inte på något endaste sätt verkar bottna i det överdrivna trafiksäkerhetstänk som härskar i Sverige idag. Självaste inrikesministern talar om att Spanien blir långsammare. Men här i Sverige är allt livsfarligt och försök görs att förbjuda allt för svensken. Allra helst ska varje svensk ha en statlig kontrollant vid sin sida. Förmyndarsamhället i ett nötskal. Det du AL!
Och snart får vi väl inte ens gå hem efter en kväll på krogen. Och nån jöns till politiker ville ju till och med förbjuda föräldrar med barn hemma att vara "fulla". Detta Sverige!

#9
Jorma L
2011-03-08 14:55

Fredrik: Varför inte 120 till 110?
100 kanske är lite väl sakta? Åtminstonde på vissa vägar.

#10
Woffe
2011-03-08 15:16

Som jag skrev tidigare är bilen av idag snålare och har kortare bromssträcka än gårdagens bilar och det är inget att ens diskutera. Så när fartsänkningar diskuteras måste andra argument fram vilket det verkar saknas varje gång det diskuteras fartsänkningar. Krystade förklaringar som den spanska regeringen kör med är i mina ögon mest pinsamma. Därmed inte sagt att den svenska kan komma med dylika men det återstår väl att se när bensinpriset skenar likt en gnuhjord .....

#11
Johanna Bladin
2011-03-08 16:13

Men även fast nyare bilar är snålare och har kortare bromssträcka så dricker nya bilar mindre och stannar fortare vid lägre hastighet.

Men du är väl en av dem som tror att nya bilar är okrockbara? En dådan idiot som kör om när det är snö ute o s v...

Och som Gert säger (brukar inte tycka som han annars) Det finns många äldre bilar i trafik och nyare behöver inte vara snålare än äldre.

Diits, ta bort trollen!

#15
uff
2011-03-08 16:29

Vi får ge Spanien mer EU-bidrag så kan dom köra vidare med oförändrad hastighet. Det finns alltid en lösning för PIIGS- länderna.

#16
2011-03-08 18:06

Staten, även den Spanska, tjänar på den enskildas energiförbrukning i form av energiskatt. När nu inrikesministern säger att vi (dom) sparar bränsle och betalar mindre så gäller det nationalekonomin i det långa loppet eftersom petroleum importeras och kostnaden, vilket också är en inkomst i nästa led, hamnar i ett annat land, eller stat om ni vill! Comprende?
Nej, "Anynommus". Om jag läser dig rätt, tror du att Gert Fjärt är samma som Al men det kan jag försäkra dig om att, så är inte fallet. Al är kunnig, mycket kunnig på sitt sätt varemot Gert mest verkar vara en mytoman med relativt begränsad tankeförmåga och dessutom en fjant med en synnerligen egen humor. Al däremot har, mig veterligen inte gett uttryck för humor alls.

#19
2011-03-08 21:06

Det vore bättre om de höll de hastighetsbestämmelserna som råder. De har varken respekt för skyltarna eller inte ens poliserna. Jag har erfarenhet av att spanjorerna kan köra om en polisbil i 160 km/h på 120-väg utan att ens polisen reagerar.

#20
NilsS
2011-03-09 00:05

Liknande åtgärder med sänkta hastigheter lär bli vanligt i framtiden när man kommer på att oljan sinat fortare än väntat! Sök gärna på "peak oil" för mer info.!

#21
2011-03-09 07:24

Eftersom jag inte är någon anhängare av "häxjakten" på koldioxidgrammen, tycker jag att bensinpriset ska vara på högst sju kronor litern, och gärna 120 km/h, eller mer, på motorvägen.

#22
S-E S
2011-03-10 18:01

Inte tillräckligt. Borde sänkas med 20 km/t i alla fall om man vill ha resultat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.