Nästa artikel
Solcellstak kan bli vanligare
Nyheter

Solcellstak kan bli vanligare

Publicerad 9 juli 2015 (uppdaterad 9 juli 2015)
Toyota Prius var tidig med solceller.
Underleverantören Webasto vill sänka koldioxidutsläppen med solcellstak. Företaget har nu fått en teknisk lösning för detta godkänd av EU som ekologisk innovation.
Webasto tillverkar bland annat soltak och cabrioletlösningar till bilindustrin. Företaget ligger exemplvis bakom en femdelad plåtcabriolet med inbyggt glastak till nyligen nedlagda Volkswagen Eos.
 
Enligt tidningen Ny teknik har Webasto fått en lösning för integrerade solceller i sina glastak klassad som en ekologisk innovation av EU-kommissionen. Detta innebär att vidare utveckling och produktion av solcellstaken nu skulle få uppbackning från EU.
 
Enligt Webasto själva ska ett soltak med ett cellpaket som täcker en halv kvadratmeter sänka koldioxidutsläppet hos en bensinbil med 2,3 g/km i snitt. För en dieselbil är siffran 1,6 g/km.



20150907092534.jpg?itok=TQd0gDg1
LÄS ÄVEN: Plötsligt exploderade taket

 
Solcellerna laddar upp ett batteri som  kan avlasta elproduktionen från bilens generator, vilket i sin tur leder till en lägre belastning av bilmotorn och lägre bränsleförbrukning.
 
När senaste Toyota Prius lanserades 2009 gick den att beställa med ett mindre solcellstak som försåg kupéfläkten med strömförsörjning. Fläkten kunde då hålla temperaturen nere i kupén även när bilen stängdes av och parkerades.
 
Diskutera: Tror du att solceller på biltaket är en bra lösning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-07-09 11:52
Axelman

Solceller på biltaket är än så länge bara en gimmick. PREVIA har fått solsting i den rosenröda beskrivningen..... Vad man kan göra är att driva en fläkt varma soliga dagar och det är ju bra till att börja med.
...
Men ju mer solceller som tillverkas ju billigare blir de och utvecklingen drivs på ytterligare.

#9 • Uppdaterat: 2015-07-09 12:33
PREVIA

Nu använder man bara solcellerna i Prius likt andra bilar med solceller för att sänka temperaturen genom att ventilationsfläkten i bilen drivs av solcellerna när den är parkerad i solen vilket gör att ACC inte behöver jobba så mycket när man kör iväg med bilen och att man inte lider av att sätta sig i en stekhet bil vilket uppskattas av mäniskor och djur. ACC kan för övrigt startas innan man kliver in i bilen och köras i tre minuter utan att bensinmotorn startats för att ytterligare få ner temperaturen i kupen om man kör Prius. Solceller för laddning av elbilar och plug-in bilars batterier kan istället sitta på carporten eller hustaket där det finns mer utrymme.
Om man täcker hela taket på bilen med solceller så räcker det till 8 kilometers körning om bilen är i solen hela dagen.
http://edition.cnn.com/2009/TECH/01/28/solar.powered.cars/
Svenska kvinnor kör i snitt 1 mil per dag vilket gör att man nästan klarar dagsbehovet med bara ström från solcellerna en solig dag.

#a • Uppdaterat: 2015-07-09 15:27
Tvärnit

En mycket bra ide! Nu är solcellerna där att de fungerar väl ur både drift o montage synpunkt och ett biltak är ju den optimala platsen.