Bild
Nästa artikel

Snart slut på gratis elbilsladdning

Nyheter

Den kostnadsfria snabbladdningen av elbilar sjunger på sista versen. Under hösten kommer flera elbolag att införa avgifter.

Hittills har det varit gratis att tanka sin elbil vid många av de allmänna snabbladdningsstationerna som finns spridda runt om i landet.
 
Men nu står flera elbolag i startgroparna för att börja ta betalt för elen. Under hösten kommer både Fortum och Vattenfall att införa avgifter vid sina snabbladdare.
 
Hur mycket elen kommer att kosta är ännu oklart, men Fortum antyder att prissättningen kommer att likna den i Norge, där minutpriset är 2,50 norska kronor.
 
Vid snabbladdning kan elbilsbatteriet tankas till 80 procent på ungefär 20 minuter.
 
Diskutera: Borde snabbladdning av elbilar vara gratis?
 

Kommentarer

#1
2014-08-14 15:01

There Ain't No Such Thing As A Free Lunch.

#2
2014-08-14 15:04

Minutpris ? Vore det inte rimligare att ta betalt för den mängd energi som man fyllt på...

#3
2014-08-14 16:39

20 minuters laddning kostar alltså 50:-. Det kanske man kommer sig ca 8-10 mil på. 5-6:- / mil är väl inte mycket.....men mera än gratis!

#4
2014-08-14 18:56

Klart som fasen att det inte ska vara gratis. Jag anser inte att alla andra ska betala, för att elbilsägare ska åka runt och parkera gratis, tanka gratis, fri trängselskatt, skattebefriad, osv osv. Det är vi andra som får betala dessa rabatter till elbilsägare. Inte ens nära på rimligt, eller rättvist.

#5
2014-08-14 19:10

AudiS4, nu slipper dock inte elbilar någon trängselskatt, gratis parkering är endast på ett fåtal platser i Stockholm (ej Göteborg) och de får betala skatt som alla andra bilar (dock befriade som miljöbil de 5 första åren) och elen är en gåva från elbolaget. Ungefär som att prova på DN 2 veckor gratis.
1 storstark, minutpriset skall nog inte ses som värdet på elen (den är nästan noll) utan värdet på parkeringen.

Elbolaget vill naturligtvis att inte pengarna skall gå till oljebolagen utan dem själva.

Man kan också se det där med gratis i början som vilken crackförsäljare som helst. första dosen är gratis (sorry dålig jämförelse och fantastiskt trasigt för de som är fast i droger)

#6
2014-08-14 22:41

Jag ser det inte som ett problem att betala för mig de få gånger jag behöver snabbladda. Så länge jag slipper stå och vänta för att nån glömt bilen vid laddstationen under tiden de äter "korv".

De mesta körningarna görs lokalt och då kan jag ladda hemma. Drygt en krona per mil är helt OK.

#7
2014-08-15 06:14

Bilar har alltid varit en fin mjölkkossa för regeringen, Så även om det så satt en billig tillverkad evighetsmotor i den, så skulle den kosta oss lika mycket att äga den i alla fall :)

#8
2014-08-15 14:51

Önskar jag kunde ge min diselbil en full tank för dryga 50-lappen :D
-Å andra sidan hade den inte ett sådant högt inköpspris heller!

#9
2014-08-15 15:25

"...vid många av de allmänna snabbladdningsstationerna som finns spridda runt om i landet."
VB, var mer saklig! Publicera gärna en förteckning över alla dessa ´många´ laddstationerna! Ty det finns säker NÅGRA... men många är de inte!

#10
2014-08-15 15:30

Fanns det verkligen någon som trodde något annat? Så naiv kan väl ingen vara. Vänta tills tillräckligt många skaffat elbilar så skulle det inte förvåna om priset stiger i rasande fart. Se på allt annat som vi gjort oss beroende av hur prissättningen fungerar.

#11
2014-08-17 10:01

Gratis snabbladdning är ju endast för en övergångsperiod för att locka till köp av el-bilar, det kommer aldrig att vara gratis för evigt.

#12
2014-08-17 18:00

Först:
Minutpris är ett sätt att våldta konsumenten.
Det betyder att ALLA kommer snabbladda och ALLA batterier kommer ta stryk.
Men att batterierna tar stryk är inte elbolagens problem. Det är konsumentens problem.
Skaffa fler stationer och ta betalt per hur mycket energi man laddat med samt någon vettig fast avgift per timme, ungefär som en parkering.. så inte folk står hur länge som helst utan att det kostar extra.

Sen:
Varför måste elpinnarna vara så jädrans flashiga för? Kostar bara massa pengar.
Räcker väl med en sladd ur marken och EN maskin som kontrollerar alla uttag, precis som en parkeringsautomat.

Och för det tredje:
Om vi leker med tanken att det kommer kosta 2,5kr minuten. Dvs, 150kr / timme.
För den timmen får man vad? 16A * 230V? Dvs drygt 3,5kWh.. Minus lite laddförluster, drygt 3kWh i batteriet... för 150kr.. Dvs nästan 50kr / kWh.

Jag vet inte vad folk tänker med som tycker det här verkar vara en bra ide.
Det finns inget som är realistiskt med den prislappen.
När folk börjar ladda hemma istället kommer elräkningen saltas ordentligt av elbolagen.
Fasta avgifter kommer ta en ny tur på flera hundra procent uppåt.
Det handlar inte om vad saker kostar, bara om vad konsumenten är villig att betala.

#13
2014-08-17 18:09

Fredrik:
Artikeln är bra förutom sista sektionen.
Att påstå att "ett batteri" kan snabbladdas till 80% på 20 minuter är ungefär lika relevant som att räkna krusningar på schweizerostytan medans du försöker trycka den i örat.
Eller för att göra en relevant jämförelse:
"Alla tankar på alla fordon kan fyllas till 80% på 20 sekunder med en och samma pump."

Det är marketing speak. Låt bli det.
Verkligheten är annorlunda än vad marknadsföringsavdelningarna vill tuta i oss.

#14
2014-08-17 21:20

Vi får väl se. Med de hårda klimatmålen kommer inte de styrande att blunda för en nedåtgående trend gällande försäljning av elbilar. Tyvärr är det de låga utsläppen som diskuteras minst. Det är hela tiden hur litet batteriet är, hur långt tid det tar att ladda, att batteriet slits vid snabbladdning, att 8 år / 10 000 mil är en dålig garanti osv.

Jag har ingen möjlighet att ladda hemma då jag bor i lägenhet och är beroende av den publika laddningen, som borde kosta en liten slant som incitament för att underhålla laddplatserna. Alltför ofta är de trasiga, men företaget har redan fått sin gröna PR när stolpen sattes upp. (green wash)

#15
2014-08-18 01:34

Som flera har varit inne på så lär prissättningsmodellerna variera beroende på om var och hur det laddas. I ett p-hus eller i innerstan med 10A-laddning kommer laddkostnaden sannolikt bakas ihop med själva p-avgiften. Stockholm parkering testar nu en modell där installation och all el kommer som ett fast påslag på hyran för den som vill kunna ladda sin elbil på sin garageplats i p-hus. När det gäller snabbladdning är det ju själva snabbheten vi betalar för, inte elen (den är billig). En snabbladdningsstation är en investering på ungefär en kvarts miljon och det ska tas hem på något sätt. Jag är rätt övertygad om att det tar ett tag innan prisnivåerna för olika laddningsformer sätter sig dock.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.