Bild
Nästa artikel
Smygtitt på nästa Mercedes C-klass

Smygtitt på nästa Mercedes C-klass

Illustration

Kortare överhäng och nya plåtveck ska ge en tuffare framtoning. Här är Vi Bilägares illustration av nästa Mercedes C-klass.

Mercedes C-klassmodell har nyligen genomgått en rejäl uppdatering, såväl tekniskt som när det handlar om utseendet. (Läs vår provkörning här.)

När en såpass omfattande ansiktslyftning görs är det ett tecken på att det inte dröjer särskilt länge innan en helt ny modell kommer. I regel handlar det om två till tre år. Det är en sanning som gäller även för C-klass, som presenteras i helt ny skepnad under våren 2014.

Den nya mellanklass-Mersan får en klart sportigare framtoning och blir dessutom lättare än den nuvarande modellen. Siktet är inställt på att möta utmaningen från värsta konkurrenten; nästa generation av BMW:s 3-serie som lanseras i ungefär samma veva.

Längre axelavstånd
Storleksmässigt har Mercedes valt att behålla ungefär samma yttermått som på den nuvarande modellen. Men axelavståndet är förlängt och på så sätt skapas kortare överhäng både bak och fram. Det är ett stilgrepp som, tillsammans med ett antal nya karossveck, ger bilen en tuffare framtoning.

Den nya Mersa-modellens motorpalett blir i stort sett densamma som gäller för dagens C-klass men i uppgraderad, och snålare, form. Dessutom tillkommer en laddhybrid och möjligen också en helt eldriven version.

Nya C-klass debuterar som fyradörrars sedan, men redan på hösten samma år kommer modellen som kombi. Ett år senare, våren 2015, lanseras enligt planerna coupé-versionen GLK.

Diskutera: Vad tycker du om nästan Mercedes C-klass?

Kommentarer

#1
2011-05-10 09:13

Mercedes är en av de mest intressanta personbilstillverkare just nu. Ny C-klasse på gång och även lilla A ska vara i antågande. Spännande =)

#2
2011-05-10 09:54

Ytterligare en dyr och trist gubbil.

#3
2011-05-10 10:02

Flux borde hellre skrivit: "Jag tycker det är jättespännande att en ny C-klass kommer om 3 år. Och jag tycker MB:s standardbilar gör mej alldelens kollrig." Bland bilintresserade, är det nog ganska få som tycker C-klass är en spännande bil. Det finns entusiaster som tycker den är elegant och bra. Men spännande tycker nog bara Flux den är (och han som hoppar jämfota av upphetsning inför kommande facelift på V70)
PS. Eller så har jag helt missbedömt vilka krav på spänning folk har.

#4
Storknut
2011-05-10 10:28

Denna MB ger också en "gåshud". Läcker!

#5
2011-05-10 11:42

Det sker sällan någon revolutionerande när det kommer en ny bilmodell. Det mesta är bara lite bättre än den förra modellen. Lika så med nya motorer. Allt skyndar långsamt. Lite större lite starkare lite snålar lite mer utrustning lite säkrare lite tystare lite bättre väghållning lite roligare lite högre komfort osv. Mercedes nya modeller kommer att hålla på släktskapet på bredden och med tidigare generationer. Större förändringar förs in från sidan och till en början som tillval. Jag har aldrig tappat hakan när jag kört en ny modell, snarare när jag kört äldre och märkt hur långt framme de redan låg. Det är något vist med Mercedes som är svårt att ta på.

#6
2011-05-10 12:28

Det mest spännande, för MB-fans, med att ny C-klass kommer om 3 år, är väl att se om läkaren som vill ta lappen, av åldersskäl, slår till före introduktionen. PS. Jag håller helt med Thommys, som tycker att MB låg långt fram förr.

#7
2011-05-10 15:21

Pender, det är en sak som du har missat, nämligen den att Mercedes ligger lika långt fram nu som förr MEN att några av konkurrenterna har jobbat häcken av sig under typ 20-30 år och krympt marginalerna till att bli en strid på kniven. Det är detta förhållandet som du nu ser.

#8
2011-05-10 16:22

Exakt Kapten. Mercedes ligger inte bara långt fram utan leder med en ointaglig lederposition bland gubb-bilar oavsett bredden på däcken och storleken på turbon.
Mercedes är synonymt med ädelträ, folk som tror de platsar i mensa och de som inte kan dekorera uppfarten på annat sätt. ;o)
Finns definitivt både bättre och roligare bilar i samma prisklass oavsett modell.
.
Men till saken :o)
Jo, om C-klass. Verkar lika intressant som vanligt, trots vecken i plåten. Skulle jag komma över en begagnad sådan till rätt pris (lågt) så kan jag absolut tänka mej att köpa ...

#9
2011-05-10 16:32

Vad är det som är så speciellt med MB? I jämförelse med Lexus så är MB inte speciellt bra,min erfarenhet!

Efter MBs bemötande så köpte jag min första Lexus åhhhh vilken bil och vilken service och vilket bemötande där har MB något att lära.

#10
2011-05-10 16:38

När du framtida eventuellt bemöter Mercedeshandlaren ... försäkra dej om att du själv utstrålar rik men bildum gubbe .. så upplevs det hela mycket bättre för dej :o)

#11
2011-05-10 19:33

Hittar man på nåt så både onödigt och dyrt "standard-lull-lull", som halv-el-stolar (utan minne och elsvank), så ligger MB iaf fortfarande i framkant, när det gäller grenen dåligt omdöme. (Eller kan det vara så att de dementa stollar som utgör kundkretsen, verkligen tycker det är fint med låtsas-el-stolar?)

#12
2011-05-10 20:16

Hoppas den inte ser ut sådär. Ser ju ut som en platt padda eller nåt. Tror nog mer på att Mercedes går åt det vulgärare hållet, iallafall om man ska gå på nuvarande facelifts/nyheter.

#13
2011-05-11 10:11

Ja, det är nog tur för MB att dom inte har Müdsam som formgivare. Så kommer definitivt inte nya C-klass att se ut.

#14
Konrad Bärnevik
2011-05-11 22:38

Snygg! Dock har Mercedes allvarliga kvalitetsproblem enligt en bilmekaniker (Gert Andersson här på sidan.)

Någon som vet mer om detta?

#15
Konrad Bärnevik
2011-05-11 22:38

Snygg! Dock har Mercedes allvarliga kvalitetsproblem enligt en bilmekaniker (Gert Andersson här på sidan.)

Någon som vet mer om detta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.