Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mercedes C-klass (2011)

Provkörning

Försiktiga ansiktslyftningar verkar vara tidens melodi. Det krävs nämligen ett tränat öga för att särskilja uppdaterade Mercedes C-klass. Den förbättrade inredningen och de moderna motorerna gör verkligen mellanklassaren smaklig, om än dyr.

I mars 2007 debuterade den fjärde generationen C-klass. Då räknas alltså 190 som den första generationen. Sedan 2007 har över en miljon C-klass sålts, det är därmed en populär modell och produktionen går för högtryck i tre fabriker.

Här hittar vi också anledningen till att man gått så varsamt fram med uppdateringen. 
– Större förändringar på karossen hade inneburit ett produktionsstopp vi inte har tid till, säger designerns Carsten Ertelt som svar på frågan varför Mercedes, som felaktigt kallar detta en ny generation C-klass, inte ger modellen det nya ansiktet som återfinns på SLS, CLS och SLK.

Tro det eller ej, den C-klass jag precis har provkört bjuder på 2 000 nya delar. När vi journalister önskar en komplett lista över dessa komponenter blir svaren svävande. Men man påtalar att motorhuven nu är i aluminium, likt framskärmarna och dörrarna sedan tidigare. Lägre vikt och förbrukning är självklara vinster.

I samma veva fick huven ny skärning mot de lika nya strålkastarna. LED, lysdioder, är populärt och används i de nya insatserna. De bakre lamphusen är nu också uteslutande fyllda med LED, vilket ger starkare och tydligare ljus samt mikroskopiskt lägre bränsleförbrukning.

Två nosar
Precis som tidigare finns två nosar: traditionell fristående stjärna ovanpå tudelad grill för Elegance, eller jättestjärna i grill med tre tjocka ribbor för Avantgarde.

Jag väljer en brun Elegance med inredning i brunt och beige. Det är något visst med ”siktet” i fronten. Detta och färgställningen för tankarna till 1970-talet. Men bilen är kulören till trots ordentligt modern. Från förarstolen tittar jag ut över en helt ny instrumentpanel.

Fläktutblåsen ute på sidorna är nu runda istället för rektangulära medan rattreglagen blivit rektan-gulära istället för runda och är nu enklare att trycka på. Mittkonsolen har färre ytor med svart tråkplast, knapparna känns mer påkostade. Färddatorn i hastighetsmätaren, som så många kopierat, har bättre flerfärgad grafik mot tidigare svartvitt.

Viktigast av allt; den centrerade informationsskärmen göms inte längre av en lucka utan har fått plats under den förlängda kepsen över instrumenthuset.

– Vi lever i ett informationssamhälle. Vi kom på att skärmen alltid används och då finns ingen anledning att dölja den, berättar Carsten Ertelt.

Imponerande motor
Motorn i C 250 är en imponerande turbomaskin kombinerad med den för C-klass nya sjustegade automatlådan 7G-Tronic. Trots 204 hästkrafter och automat drar den mindre än vad de svagare motorerna C 180 (156 hk) och C 200 (184 hk) gör med manuell låda.

Draget är jämt och turbon gör sig aldrig påmind. Körupplevelsen blir skönt avspänd i kombination med den rätt tunga styrningen.

Priset för denna bensinare är detsamma som för dieseln C 250 CDI. Hästarna är också lika många, men vridmomentet i oljebrännaren är monstruösa 500 Nm och förbrukningen bara 4,8 l/100 km. Merparten av kunderna lär välja någon av de svagare dieslarna C 200 CDI eller C 220 CDI i Business-utförande. Dessa har blivit försvarbara 3 000 kr dyrare i samband med uppdateringen och kostar nu 312 900 kr respektive 322 900 kr. Kombitillägget är 7 000 kr. 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes C 250 Blue Efficiency

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mercedes C 250 Blue Efficiency

Pris, kr från: 377 900.
Säljstart: April.
Modell: Femsitsig sedan/kombi.
Mått, cm: L 459/B 177/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 505.
Släpvagnsvikt, kg: 1 800.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. Dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym 1 796 cm3. Max effekt 204 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 310 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,2 s. Toppfart 240 km/tim.
Förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 150 g/km.
Närmaste konkurrenter: BMW 3-serie, Audi A4, Volvo S60.

Vad nytt? 2 000 detaljer, instrumentpanel och drivlinor största nyheterna.
För vem? Affärsresenären, unga barnfamiljen eller pensionärsparet.
Bra köp? Njae, högre utrustningsnivå till trots dyr i segmentet.

Plus: Förbättrade drivlinor och schysstare materialval.
Minus: Väldigt dyr för sin storlek och jämfört med konkurrenterna.

Kommentarer

#1
2011-04-28 08:30

Som skrivet, interiören har lyfts till en fantastisk nivå (personligen tyckte jag att den gamla såg rätt klumpig ut med den där stora luckan). Interiören är ett mästerverk i elegans och pondus (att jämföra med bedövande intetsägande interiörer i t.ex. Toyota). Funderar ärligt på att ta steget ner från E till C nu när allt "barnbagage" inte behövs längre. En oerhört kompetent bil rakt igenom. Jag förstår att Mercedes inte har tid att stoppa produktionen.

#2
1 Tysken
2011-04-28 08:40

Att jämföra Mercedes interiör med Toyota eller någon annan japansk bil är som att svära i kyrkan.
Om sedan Mercedes är så fantastisk kan man diskutera.
Jag förstår om man är 65+ då blir man imponerad, för MB är fortfarande Pro- medlemarnas bästa kund.

#3
Raymond K
2011-04-28 09:17

Interiören är mycket elegant. Det yttre är sisådär, varken ful eller väldigt snygg.
Men den med V6 är på tok för dyr.

#4
2011-04-28 09:52

1 Tysken, för kännedom så är jag 40+.

#5
1 Tysken
2011-04-28 13:09

Ja ...det finns 40 åringar med samma smak som gamla gubbar, men dom är inte många !

#6
2011-04-28 13:09

medlem i PRO:s ungdomssektion?

#7
2011-04-28 15:15

1 Tysken, det är till och med så att jag köpte min första Mercedes som 19-åring - en 123:a med typ 20 000 mil på mätaren. Jag får väl räkna mig till PRO:s "knattesektion" =)
Men jag å min sida har svårt att se vad som är så fantastiskt med BMW, som 1 Tysken vurmar för. Men när det gäller Mercedes och "gubbar" så får det vara hur det vill med den saken (hur många gubbar ser man inte i Toyota t.ex?), men klart är att "äldre" vill ha "moget" och det är där Mercedes kommer in i bilden på allvar. Visserligen har Mercedes på senare år marknadsfört en viss "sportighet" för att attrahera lite yngre köpare, men fortfarande vill man ha en "solid" kundkrets sett ur olika synvinklar.
Jag kan också konstatera att under en artikel som denna (om en faceliftad Mercedes) skrivs det normalt inte så många inlägg - att jämföra med hur det brukar se ut för bilar som BMW, Audi, VW, Volvo etc. Detta tyder på att Mercedes utstrålar egenheter som i grund och botten är "trygga" och lätt "ickeupphetsande" och därmed inte skapar så stora rubriker. Och eftersom många aldrig har ägt en Mercedes eller ens kört en saknar många också en anledning att ha ett ord med i laget. Man kan till och med få känslan av att Mercedes ligger lite för högt på ribban för att "vanligt" folk ska känna engagemang.

Men nåväl, Mercedes säljer bra med bilar - trots höga priser och den "gubbiga" motvinden =)

#8
Gert Andersson
2011-04-28 19:03

En av få bilar som inte är gubbiga. Fina linjer och drivningen där bak! :)
Dock ser en Mercedes gubbig ut efter ett år när bilen är full av rost. Då kan man tro att ägaren är en 90 årig gubbe som äger bilen och inte orkar sköta den...

Jag och alla andra på mitt företag skulle hellre köpa nya Passat. Lika exklusiv men rostar inte. Och alla grannar och alla i den staden jag bor i håller med mig.

#10
2011-04-28 20:32

Sympatiskt med C-klass (och BMW3) är att den inte lider av samma elefantsjuka som de flesta andra mellanklassare drabbats av.
Mindre sympatiskt är att den är ganska överprisad, (i likhet med bland andra Mini.) För att det finns tillräckligt många köpare i Sverige, som fått för sej att MB är nåt alldeles enastående.

#11
2011-04-28 20:59

1 Tysken.

Lägg av nu du är snart i samma kategori som Storknut och alla hans gamla alias.

Jag kör BMW 1st,Toyota 2st, Volvo 2st, är jag då ung eller gammal? Jag vet BMWs brister likväl som jag vet Toyotas och Volvos brister och fördelar! Och allt är inte bara till BMWs fördel kan jag intyga! I jämförelse mot tex Lexus så står dom sig slätt och även i viss mån MB. Men det är min erfarenhet av dessa bilar. Och då har jag ägt 3 st Lexus. En IS och två GS. Men behöver inte vara en världssanning för det. Men för mig är det en sanning som ägt bilarna och vad jag tycker. Ändå ska jag säga att jag just nu är svag för nya Peugeot 508 hör och häpna en fransman. Jag har aldrig tidigare ägt en fransman, men någongång kanske man ska prova utan fördommar. I mina ögon är den bilen snygg även om det är en fransman med tvivelaktigt kvalitetsrykte. Står man ut när man åkt Lexus tro......?

#12
2011-04-28 21:47

Pender, MB ÄR något enastående. Och överprisad i Sverige? Förklara dig gärna. Och hur många säljs i Sverige, menar du?

#13
2011-04-28 21:56

Och vad är det för problem med att äldre kör Mercedes? Det är väl bara trevligt.

#14
Raymond K
2011-04-28 21:58

Äldre bilförare uppskattar lite finess, det är därför dom köper Mercedes.

#15
2011-04-28 23:12

Ja, Oberkomm, MB är enastående för de som köpt bluffen. Liksom Trek cyklar är enastående. För de som vill ha det som Armstrong trampar. (fast han eg bara fått betalt för att trampa.) Överprisade skräpcyklar.
Studerar man priser på MB, Audi, BMW, m.fl. märken i t.ex. Tyskland resp. Sverige, så ser man att just MB är för dyra i Sverige. Eller för att uttrycka det på annat sätt: En Mercedes som i Tyskland har samma pris som en Audi, kostar i Sverige mer än Audin. Denna skillnad är numera mindre än den var för ett par år sedan. (Men klar skillnad består). Kan tolkas som att det numera finns färre svenskar som är villiga att betala extra för ingenting. Därmed har MB fått marknadsjustera sina svenska priser något. I Tyskland, där man är måttligt övertygade om mervärdet hos MB, får de hålla sej på mattan med sina priser.

#16
2011-04-29 01:05

Pender, du är ingenting annat än avundsjuk och rent dum. Innan du tar miniräknaren och slår det tyska priset priset för t.ex. Audi A4 Avant x eurokursen 8,9725 och priset för motsvarande C-Klass Kombi måste du sätta dig in i utrustningsnivåerna. Audi A4 Avant 160 hk bensin kostar runt 31 750 euro och C-Klassen (156 hk) kostar runt 34 361 euro. Med en felaktig (!) omräkningsmetod á la x 8,9725 diffar det på ca 13 000 kronor som C-Klassen blir dyrare än vad eurokursen säger. Men jag tänker inte hjälpa dig med denna minst sagt digra uppgift att jämföra de exakta utrustningsnivåerna utom i ett par fall: På en Audi A4 ingår endast manuell inställning av framstolarna i standardpriset. I C-Klassens fall ingår framstolar med elektrisk inställning av stolshöjden och ryggstödets lutning samt manuell inställning av stolsdynans lutning. Merpriset för elektrisk inställning av framstolarna i Audi A4 uppgår till ca 12 000 kronor.
Färddator på Audin kostar 3 000 extra, men ingår i C-Klassen. Farthållare kostar 3 300 extra på Audin, men ingår i C-Klassen.
Helt plötsligt åts C-Klassens merpris på 13 000 upp i ett nafs och distanserades till och med med ca 6 000 kronor bara på de här exemplen. (Jag gör inte anspråk på någon vetenskaplighet i prisfrågan, utan har tagit exemplen rakt ur huvudet.) I Audins fall kan man beställa ett paket för nästan 10 000 kronor som då innehåller Radio Concert, farthållare, mittarmstöd, färddator i färg och larm (endast larmet måste beställas extra för C-Klassen för ca 4 500 kronor, men då har jag inte orkat leta reda om det ingår i något paket).
Man ska också komma ihåg att Mercedes kan erbjuda sina kunder en långt längre tillvalslista än vad Audi kan - en "tjänst" för att skräddarsy sin bil som i alla fall jag kan acceptera ett litet "lyxprispåslag" för (om det nu ens är så).

Att göra som Pender - bara sitta med miniräknaren och gångra tyska europriser och sedan jämföra resultaten med de svenska priserna - fungerar inte - av flera olika skäl. Innan Pender basunerar ut sina prisbilder bör han ta några veckor att detaljstudera utrustningsnivåerna. Exakt hur priserna slutar efter diverse paketutrustningar och så vidare orkar jag inte kontrollera, men glöm dina passé prisbilder á la 1970-talet. På dagens bilmarknad är de inget annat än villfarelser och en anledning att få spy över stjärnornas stjärna.

Avslutningsvis kan jag hälsa från ortens Audiförsäljare som sa att "Våra priser är i de flesta fall högre än Mercedes priser och anledningen är att Mercedes skickar med mer utrustning i sina bilar än vad vi gör. Ärligt talat har jag svårt att förstå hur Mercedes kan hålla sådana här konkurrenskraftiga priser". Sagt av ortens Audiförsäljare för typ tre veckor sedan när jag tittade på nya Audi A6.

#17
Granlund
2011-04-29 09:07

Tycker inte man kan jämföra Mercedes & Audi. I mitt tycke är Mb överlägsen i det mesta och mer prisvärd. Audi´s framhjulsdrift gör dom lika ointressanta som en passat/octavia

#18
2011-04-29 10:03

Granlund har missuppfattat ordentligt. Oberkomm har kanske inte missuppfattat lika grovt. Men lallar likväl omkring på spåret, som handlar om bedömning huruvida Audi eller MB gör de mest prisvärda bilarna. Mitt påstående rör ett helt annat ämne. Upprepar: Om man tar en bil från t.ex. Audi och jämför med en MB, båda med samma pris i Tyskland, så är Mercan dyrare i Sverige. Fast letar man i tyska och svenska prislistor, går det antagligen att hitta enstaka konfigurationer, där MB lyckats undvika svenskt överpris. Men rent allmänt sett så är MB, tillsammans med Mini ordentligt överprisad på svenska marknaden. I Minis fall handlar det om att Sverige under många år fått en begränsad tilldelning. Och därför kunnat hålla uppe priserna. I MB:s fall, så utnyttjar man det faktum, att tillräckligt många svenskar dräglar bara dom ser stjärnan. Marknadsmässig klok strategi.
Som jag nämnde har MB sänkt sina svenska priser (relativt de närmaste konkurrenterna) de senaste 2 åren. Men fortfarande lyckas dom hålla uppe sina priser tydligt.
PS. Om de mycket osäkra uppgifter jag hört stämmer, att Audi ger 7-8% rabatt och MB 10%, så blir överpriset nära noll.

#19
2011-04-29 10:09

För mig personligen har Mercedes stjärna falnat betydligt, efter alla kvalitetsproblem man haft. Jag har ägt några äldre mercor, som jag uppskattade mycket för sin driftsäkerhet och exemplariska förarmiljö. Nu tycker jag man fallit offer för design, både interiört och exteriört. Ser ut som vilken dussinbil som helst, med plottrig förarmiljö och plåtveck överallt.

#20
2011-04-29 11:03

Pender skriver: "Upprepar: Om man tar en bil från t.ex. Audi och jämför med en MB, båda med samma pris i Tyskland, så är Mercan dyrare i Sverige." På detta förklarade jag att en Audi A4 Avant 160 hk bensin kostar 31 750 Euro = 283 400. En C-Klass Kombi 156 hk bensin kostar 34 361 Euro, vilket med Penders kantiga räkning borde ha blivit 308 304. Nu är det svenska priset i stället 321 900. Det är ett tillkommet påslag på 13 596 kronor. Jag förklarade då för Pender att utrustninng i form av elinställda framstolar, farthållare och färddator ingår i C-Klassens grundpris, medan den för Audin kostar runt 18 000 kronor extra att köpa. Helt plötsligt är alltså det där påslaget på 13 596 kronor utbytt mot ett minus på ca 4 500 kronor.
Mitt svar till Pender har inget att göra med "prisvärda bilar", utan bara det faktum att jag dels upplyser Pender om det direkt omöjliga i att räkna tyska Europriser x exempelkursen 8,9725 och tro att det svenska priset blir "rätt", dels att jag upplyser Pender om att Mercedesen är avsevärt bättre utrustad. Den totala prisskillnaden i Sverige i exmplet är 38 500 kronor. Av dessa bortfaller genast alltså ca 18 000 för den bättre utrustningen som jag har exemplifierat i Mercedesen, vilket gör Mercedesen "bara" 20 500 kronor dyrare. Räknar vi dessutom in en del andra diffar i utrustningen är vi nere på ca 15 000 i merpris för Mercedesen i exemplet.
Huvudmålet med mitt svar till Pender - som han elegant lyckades undvika att kommentera - är att göra Pender uppmärksam på att det skiljer grovt i utrustningsnivån, vilket givetvis gör Mercedesen dyrare. Nu är inte Pender ensam om att inte ha grepp om detta - även motorjournalisterna skriver allt som oftast av ren slentrian att Mercedesen är dyrare utan att ha koll på varför.

Jag klargjorde också i mitt svar till Pender att prisjämförelsen inte på något sätt är vetenskaplig eller ens representativ för hela modellprogrammet de båda tillverkarna emellan. Men att ta en Avant med 160 hk bensin och en C-Klass med 156 hk bensin och jämföra vad man faktiskt får för merpriset torde vara en högst relevant jämförelse eftersom de här båda bilarna är de som köparna antagligen tittar mest på. Pender har rätt: Mercedesen i exemplet ÄR dyrare än Audin i Sverige oavsett hur man räknar, MEN merpriset har till en stor del en naturlig förklaring.

Så, Pender: Innan du försöker lura folk någon mer gång uppmanar jag dig till att läsa på om utrustningsnivåer innan du levererar dina villfarelser.

#21
1 Tysken
2011-04-29 12:05

Jag förstår inte varför ni sitter och diskuterar Mercedes listpriser, dessa är bara ett spel för galleriet.
Inget ovanligt att en C-klass är nedsatt med 100.000kr.
Det har varit kampanjer sedan flera år tillbaka på A,B,C och E klass med häftiga rabatter.
MB är idag oftast billigare än vad både Audi och BMW motsvarigheter är.

#22
2011-04-29 14:58

1 Tysken, det var Pender som började tjata om listpriserna och att Mercedes var överprisade. Mot bakgrund av Penders listpriser upplyste jag honom om en icke helt oväsentlig parameter i sammanhanget, nämligen utrustningsnivån. För övrigt är det idag svårt att göra jämförelser överhuvudtaget eftersom - precis som du säger - kampanjer hos olika tillverkare avlöser varandra.

#24
2011-04-29 19:02

Om jag hade 300 pistoler att köpa bil för skulle jag faktiskt inte bry mej om den ena eller den andra kostade 280' eller 290' ...
En Audi, ja tack ... fin och kul bil.
En Mercedes ... fin bil men sååå gammal blir jag aldrig :o)

#26
2011-04-29 19:20

Leifer, Mercedes räknas som premium-fabrikat därför att de tillverkar några rena lyxbilar och därifrån också massproducerar instegsmodeller med en touch av lyx.
En vanlig Taxi-mercedes är inte mer "premium" än en stor Opel ... och en A-klass gör sej inte bättre än en liten Hyndai *vad de nu heter*
Exempelvis är Rolls Royce inte att räkna som "premium" .. därför att de inte tillverkar "vanliga" bilar ... typ E-klass .. :o)

#27
2011-04-29 21:20

Oberkomm, verkar som du gått lite vilse i din tankedjungel. Varför yrar du t.ex. om el-stolar? Finns både i svensk och tysk standardutrustning på C-klass. Och då blir det lite väl hysteriskt, om du vill lägga el-stolar som argument för ett extrapris på det ohemult dyra svenska listpriset. Jag har ingen bestämd åsikt huruvida A4 eller C-klass är den mest prisvärda bilen. Vill du använda el-stolar som ett bevis på att C-klass är mer prisvärd än A4, så varsågod. Men då för du en debatt med dej själv. Jag kommenterade bara att MB är för dyra i Sverige. De där 100.000 kr i rabatt, har jag inte sett. Men kunde man få en C-klass för 220.000 kr, så vore det riktigt prisvärt.

#30
2011-04-29 22:05

Diggar den kantiga 80-talsinredningen. Det tillsammans med SEC-grillen på vissa modeller gör att man ser ett släktskap med äldre Mercor, även om den är rätt grotesk stundtals.

Känns dock som en otroligt tråkig bil i övrigt. Lite småpräktig.

E-klass är jag dock lite småkär i. Finns inte mycket "fetare" bil idag än en E-klasskombi, gärna med lite större fälgar typ AMG-paket etc. Ger samma känsla av fethet som när man ser en 80-tals-Caprice komma gungande, fast med aningen mer flärd. :p

#31
2011-04-29 22:23

Snyggaste standard-mercan för tillfället och bland konkurrenterna är väl bara Alfa 159:an ännu läckrare.
Den har inte E- och S-klass markerade bakskärmar vilket ger den en mkt lättare och stunsigare design än de.

Lite gubbilstämpel kanske för många men jag tror det är en design som kommer att stå sig väldigt länge.

Tar gärna en svart med stående stjärna på grillen!

#32
2011-04-30 00:29

crister-1, utrustningsnivåer är bara en kontrollparameter, som jag haft till stöd för vad jag sett när jag läst prislistor Sverige/Tyskland.
(Utrustningsnivåer i sej är nåt du och Oberkomm kan debattera med utrustningsentusiaster.)
Jag räknade fram att MB är överprisade i Sverige.
Crister, du predikar värdet av att förstå pedagogik. Jag föreslår att du upptäcker värdet av att läsa innantill och förstå vad som avhandlas.
PS. Jag tycker C-klass är en fin modell. Men jag skulle hellre köpa en B-klass "run-out" för 190.000 kr. Lika komfortabel, tyst och rymlig. Men dessutom prisvärd.

#33
2011-04-30 00:59

Även om diskussionen må vara irrelevant så verkar det som om Oberkomm missuppfattat Pender... Pender menar bara att när en Mercedes säljs i sverige så säljs den till ett överpris jämfört med dess pris tyskland.

Pender menar vidare att när en Audi säljs i sverige så finns inte samma differens mellan det tyska och svenska priset.

Således är det ingen idé att Oberkomm diskuterar utrustningsskillnader mellan MÄRKENA. Det är prisskillnader mellan REGIONERNA som Pender vill belysa.

För övrigt måste jag säga att C-klassen börjar bli riktigt stilig nu. Hur det är med körglädjen törs jag inte spekulera i, men jag misstänker att det är en bekväm bil att glida runt med.

EDIT: Såg att Pender hunnit svara och förklara eftersom min webbläsare tydligen stått ouppdaterad ett tag. Nåja mitt svar får vara kvar ändå..

#34
2011-04-30 09:18

Tack ToLo, för att du bättre lyckades förklara de fakta jag anser mej hittat. Till skillnad från ett par andra, så har Oberkomm också delvis fattat detta. Men lyckas röra till det för sej, när han helt i onödan plockar in el-stolar (som är standard både här och där.) och valutakurser.
Till skillnad från dej, så tycker jag MB:s svenska prispolitik verkligen hör hit. Eftersom den är en av anledningarna till att svenska motorjournalister tycker deras bilar är för dyra.

#35
Granlund
2011-04-30 09:42

Jag förstår fortfarande inte varför ni jämför en överprisad framhjulsdriven VAG bil med en bakhjulsdriven premiumbil.

#38
2011-04-30 13:29

Pender: Jag skrev nog lite otydligt. Jag menade inte att dina synpunkter på prispolitiken var irrelevanta, snarare tvärtom. Det jag syftade på var att diskussionen börjat handla mer om "vem sa vad" än om sakfrågan. Något mitt inlägg säkert även bidrar till.

#39
2011-04-30 13:33

Ful gubbil till överpris. Snacka om en dålig ekonomisk affär att köpa en ny Merca.

#40
2011-04-30 16:43

De märken som kör med RWD gör det troligen av ren tradition. Och BMW för att man får en 3% roligare bil och att alla BMW-älskare skulle marchera till Tyskland och bränna designern som designade den första BMW-märkta bilen med FWD på bål.

Så skulle nog påstå att RWD är mer tradition än premium. Har hört att RWD till och med är billigare än FWD att tillverka. Audi lyckas ju vara premium utan att någonsin tillverkat en bakhjusldriven bil.

Premium handlar om image, inget annat.

#42
2011-04-30 18:50

crister_1: Tack! Rakt och helt omöjligt att missförstå! Pender är en tragikomisk figur.

#43
2011-04-30 23:12

EURSEK=8,9543 enligt Yahoo finance

Audi A4 160hk man:
Sverige: 270 500 kr
Tyskland: 269 500 kr (30 100 EUR)

Mercedes C 180 CGI man:
Sverige: 307 900 kr
Tyskland: 292 760 kr (32 695 EUR)

MB är 15 000 kr dyrare (enl listpris) i Sverige än i Tyskland, och det är inte Audi.

Var detta så svårt att reda ut? Sen kan man diskutera om 5% påslag på priset på MB är mycket eller ok...

Ytterligare än annan diskussion är om MB är värd 37 kkr mer än en Audi.

#44
2011-04-30 23:49

Priset jämnar ut sig mellan A4 och C klass eftersom Audin är sämre utrustad, tillbehören är också ganska dyra.
Andrahandsvärdet för Audin är också något sämre.

#45
2011-05-01 00:44

Henrik från HH: Du råkar hamna i sällskap med Granlund och crister1. Alltså ni som tror att jag har åsikt om vilken av av A4 och C-klass, som är den minst prisvärda bilen. Har ingen åsikt i frågan. Och har aldrig haft.
Om ni är intresserade att debattera detta spörsmål, så föreslår jag att ni för denna debatt inbördes utan att blanda in mej.
PS. Oberkomm är definitivt ingen tragikomisk figur. Möjligen kan man påstå att hans förstånd ibland hamnar på efterkälken, när fingrarna smattrar på tangenterna.

#47
2011-05-01 09:48

crister_1: Är det inte intressant att se hur Pender - som var den som började prata om "överprisade" Mercedes-bilar - helt plötsligt inte vill kännas vid sitt eget samtalsämne? Nu flyttar han fokus till att det helt plötsligt skall handla om prisvärdhet. Men det spekar ju ingen roll: Tar man inte hänsyn till utrustningsnivån är det ju ingen idé att man öppnar käften överhuvudtaget.
Och Altec09 kommer in och börjar rabbla priser som sedan länge redan har lyfts fram.

Men kankse ändå att vi ska be Pender att tydligt - MYCKET TYDLIGT - beskriva exakt vad han menar med att t.ex. en Mercedes C-KLass 156 hk bensin är "överprisad" jämfört med en Audi A4 Avant 160 hk. Det ska bli intressant att se hur Pender ska klara detta UTAN att blanda in listpriser - det var ju Pender som var den som började med att tugga om jämförelser mellan tyska och svenska priser. Så här skriver nämligen Pender på sidan 4: "Studerar man priser på MB, Audi, BMW, m.fl. märken i t.ex. Tyskland resp. Sverige, så ser man att just MB är för dyra i Sverige." Så nu väntar vi med spänning på Penders förklaring. För inte menar väl Pender att Mercedes har fått för många fina pris och är "överprisad" av den anledningen? =)

#49
2011-05-01 11:46

KaptenOberkomma: trodde ärligt talat diskussionen gällde varför MB var så mycket dyrare i Sverige än i Tyskland, vilket inte Audi är. OM inte det är vad diskussionen gäller utan vilken bil är mest prisvärd, varför ens blanda in priserna i Tyskland?

Ni kanske skall enas i vilket fall vad diskussionen skall handla om innan ni kallar varandra namn på grund av den andra har fel...

Dessutom hittade jag inte priserna i någon annan kommentar så därför skrev jag dessa.

#50
2011-05-01 12:14

Altec09, diskussionen gäller ju varför MB var så mycket dyrare i Sverige än i Tyskland. Det var ju precis det här Pender började tugga om när han skrev om överprisade Mercedes-bilar i Sverige! Eller hur?! Och då påpekade jag att Mercedesen i mitt exempel är betydligt bättre utrustad. Så vad är problemet? Läs alla inläggen från början. Jag har konstaterat att Mercedesen med 156 hk bensinmotor är runt 13 000 kronor "mer dyrare" än vad den kantiga räkningen med tyska europriser x eurokursen säger jämfört med Audin i exemplet. Direkt kan jag då konstatera att Mercedesen har exempelutrustning som på Audin kostar närmare 20 000 kronor att extrabeställa, Av hela utrustningsnivån kan man nog lägga till ytterligare 5 000 kronor för Audin (jag har dock inte specialgranskat utrustningsnivåerna i detalj). Kanske måste Audin extrautrustas med 25 000 kronor för att motsvara C-Klassen. De där oförklarliga 13 000 kronorna utöver eurokursen gör att de där 13 000 kronorna förvandlas till ett minus på 12 000 kronor! Och av den total prisdiffen på runt 38 500 kronor är Mercedesen till slut "bara" 13 500 kronor dyrare. Dessutom refererar jag igen till min lokala Audiåterförsäljare som konstaterar att de färdiga Audibilar som han levererar till kund i nästan samtliga fall blir dyrare än motsvarande Mercedesbilar. Alltså MÅSTE man väga in den totala prisbilden innan man basunerar ut "överprisning" eller något annat.

Så, Altex09, diskussionen handlar just precis om varför Mercedesen är så mycket dyrare i Sverige än i Tyskland. Så när som på en totaldiff på 13 500 med detta ytterst kantiga räkningssätt är Mercedesen i slutändan just bara 13 500 kronor dyrare än A4:an.
Av just den här anledningen vill jag att Pender förklarar sig och hans resonemang om att Mercedesen är så "överprisad". Och det var ju faktiskt så att Pender på sidan 4 skrev att "Studerar man priser på MB, Audi, BMW, m.fl. märken i t.ex. Tyskland resp. Sverige, så ser man att just MB är för dyra i Sverige." Jag vill att Pender förklarar sitt resonemang. crister_1 och Henrik från HH har tack och lov fattat galoppen.

#51
2011-05-01 12:39

KaptenOberkomma: Det finns absolut ingen anledning att blanda in utrustningsnivåerna. Diskussionen handlade bara om prisskillnader för en produkt i tyskland vs sverige.

Låt oss ta ett fiktivt exempel och säga att diskussionen hade handlat om tv-apparater istället. En sony och en panasonic som båda säljs för 10 000kr i tyskland. När de sedan kommer till sverige så säljs sonyn plötsligt för 11 000kr medan panasonicen fortfarande kostar 10 000kr.

I det fallet kan man påstå att sonyn är "överprisad" i sverige. Det var endast detta fenomen som Pender ville belysa. Således spelar det ju ingen roll vilken av tv-apparaterna som hade bäst LED-teknik eller högtalarsystem. Det är den magiska tusenlappen som lades på Sonyn för den svenska marknaden som är själva "överpriset".

#52
2011-05-01 13:02

KaptenOberkomma: Du skulle ha rätt om utrustningsnivåerna är olika mellan Sverige och Tyskland, vilket ingen har påstått eller visat några bevis för. Men om du vet sådana skillnader så visa dessa innan du fortsätter din argumentation.

ToLo: Precis min mening!

#53
2011-05-01 13:20

ToLo, du kan inte mena allvar att utrustningsnivån inte ska vägas in?! Exempelaudin skulle alltså med ditt resonemang kunna säljas i Sverige utan baksäte, utan inrett bagageutrymme, utan rutor bak, med en tvåcylindrig motor etc. för att priset skall hållas nere och därmed göra exempelmercedesen ännu mer "överprisad" när den säljs med allt monterat? Audi skulle i praktiken kunna skala bort halva bilen och sälja den för endast 187 000 och få den att framstå som ett kap. Detta resonemang fungerar inte.

Själv jämförde du tv-apparater som i praktiken är exakt likadana inom hela EU, varvid eventuella prisdifferenser mellan Sverige och Tyskland är fullt möjliga (man kan alltså jämföra nästan identiska apparater under förutsättning att man jämför butikspriser och inte internetpriser). Alltså måste samma sak gälla även för bilar. Först likvärdig utrustningsnivå, sedan prisjämförelser.

Om exempelmercedesen blir just de där 13 000 kronorna dyrare än exempelaudin (efter likställning av utrustningsnivån) efter den kantiga eurokursräkningen har varken du eller jag - eller någon annan - tillräcklig insikt i respektive företags pris-, tillverknings- och marknadsstrategier samt eftermarknadsstragegier för att kunna avgöra om de 13 000 "merkronorna" för Mercedesen är ett rent "lyxpåslag" eller inte. Kanske är det så att Audi kan hålla ett lägre pris i de svenska hallarna eftersom Audi kan dra nytta av två märken i samma koncern med försäljningshallar på gemensamma tomter med gemensam verkstad innehållandes verktyg som passar till i stort sett koncernens alla modeller etc. (Man kan alltså ha en testdator [t.ex. VAS 5051] som passar till BÅDE VW och Audi när Mercedes måste ha en för Mercedes, en för Nissan etc.) Vi har inte insikt nog för att kunna avgöra detta. Och även om exempelmercedesen är 13 000 kronor dyrare kallar inte jag det för "överpris" när grundpriserna hamnar en bra bit över 300 000 kronor. Och även om en del vill kalla det för "överpris" så får man på köpet betydligt större möjligheter att skrädddarsy sin bil hos Mercedes än hos Audi - det finns helt enkelt mer extrautrustning av välja bland. Det är värt en del, det också.

När det gäller diskussionen om "överpris" i stort tror jag att flera av er minns Märtha Philippsons prispolitik från 1980-talet fram till mitten av 90-talet, då Mercedes rent generallt var dyra med väldigt snål utrustningsnivå. Idag är läget ett annat: Mercedes är inte särskilt mycket dyrare än de andra tunga tyskarna samtidigt som de är mycket generöst utrustade. Jag tror att flera av er har missat detta. Och i det avseendet har Pender rätt i ett av hans tidigare inlägg om att Mercedes har tvingats till prisanpassningar. Men ändå kan man skönja tydliga, permanenta drag av Mercedes gamla prissättningspolitik i Penders resnemang.

Nu skriver jag inget mer i ämnet förrän Pender har detaljförklarat vad han menar med "överprisning".

#54
2011-05-01 13:24

Altec09, SNÄLLA! Läs de första inläggen från mig. Där står det klart och tydligt om avsaknaden av elektriskt inställbara framstolar i Audin samt avsaknaden av färddator och farthållare - tre slumpmässigt valda exempel på vad som fattas i den listprisade exempelaudin jämfört med exempelmercedesen. Det är utrustning som i Audin måste extrabeställas till ett merpris av ca 18 000 kronor - utrustning som är standard i exempel-C-Klassen.
Har du inte läst inläggen eller förstår du inte vad du läser?

#55
2011-05-01 13:35

KaptenOberkomma: NEJ, jag förstår inte. Vad har elsätet att göra med prissättningen mellan Tyskland och Sverige?

Om du menar att bilen (oavsett pris i Tyskland) är inte överprissatt mot Audi, håller jag med. Tycker att man får mycket mer bil hos MB än Audi.

Men det var väl inte där diskussionen började? Om du hade argumenterat dessa två helt olika saker som två helt olika saker hade vi sluppit många av inläggen försöker korrigera din lägg.

Och ja, jag har läst alla kommentarer.

#57
2011-05-01 13:54

Herr Ober, det är inte andra som har brister i läsförståelse, utan det är du själv som dels inte förstår vad du själv skriver, och dessutom fattar nära noll av vad andra skriver. De el-stolar du gång på gång nämner är helt ointressanta i detta sammanhang.
Jag började med att påstå att MB har lite extra uppblåsta priser i Sverige. El-stolar finns som standard i både Tyskland och Sverige. Mao är dom inget skäl att svenska MB-priser ska vara högre än de tyska. Dock, herr Ober, jag väntar mej inte att du ska förstå bristen på logik i dina påståenden. Jag är helt nöjd om andra får upp ögonen för att många bilmärken håller sej med lokal prispolitik, på en del mindre marknader.
När jag kollade noggrant under 2010 så såg jag:
överpris i Sverige på: flera MB, Mini, Scenic, Prius Alfa, Fiat samt en del dieselmodeller av Toyota.
"Underpris" på flera Skodor, Megane, Mazda6.
De flesta andra märken/modeller jag försökte räkna på hade svenska priser i harmoni med engelska/tyska dito. En helt annan historia är att de flesta bilar var snorbilliga i Sverige, när Euron låg runt 10.50 sek. Tyskar importerade nya bilar från Sverige.

#59
2011-05-01 16:00

Crister_1 och Oberkomma: Ni verkar helt ovilliga att förstå vad debatten handlar om. Etersom det tydligen blev för komplicerat att jämföra med tv-apparater så göra jag ett nytt försök. Denna gång en banan och en äggkopp.

Bananen kostar 5kr i tyskland. Äggkoppen kostar 8kr tyskland.

När dom säljs i sverige kostar bananen fortfarande 5kr men äggkoppen har fått priset 10kr.

Då är äggkoppen överprisad i sverige.

#62
2011-05-01 21:28

Gud vad du svamlar crister-1. Jag har aldrig ens antytt att en MB skulle vara prisvärd i Tyskland.
Jag förmodar (obs ej vet) att priset på en C-klass i Tyskland ligger runt 30.000 kr för högt. Eller annorlunda uttryckt: Kunderna är beredda att betala 30.000 kr extra för att få sin stjärna. I Sverige är kunderna så stjärnsugna, att MB finner det lämpligt att plocka dem på 40.000 kr extra.
Skulle MB få för sej att sänka sina svenska listpriser ordentligt, skulle dom bara förlora pengar. De statussugna kunderna skulle lämna märket, medan kreti och pleti skulle välla in i deras bilhallar. Även om försäljningen skulle öka flera 10-tals procent på just C-klass, så skulle vinsten totalt för MB minska. Lägre förtjänst per såld C-klass, och färre sålda i de dyrare klasserna. MB vet vad dom gör. Men jag tror inte du crister-1 är så medveten som du borde vara.

#64
2011-05-02 10:15

Pender, det blir bara dummare och dummare det du skriver.

"Jag förmodar (obs ej vet) att priset på en C-klass i Tyskland ligger runt 30.000 kr för högt."
Nu förmodar du - alltså, du vet inte ens säkert!!! Ändå har du en glasklar uppfattning om en överprisad Mercedes. Hur tänker du nu?

"Eller annorlunda uttryckt: Kunderna är beredda att betala 30.000 kr extra för att få sin stjärna."
Återigen: Om exemplemercedesen är 30 000 dyrare i Tyskland (vi struntar helt enkelt i Sverige) än den aktuella exempelaudin så har jag visat att Audin är underutrustad motsvarande 20 000 - 25 000 kronor. Om vi leker med tanken att vi måste extrautrusta Audin med t.ex. 25 000 för att få den utrustningsmässigt likvärdig med exempelmercedesen är prisdiffen i Tyskland endast 5 000 kronor till Mercedesens nackdel.
Det är OMÖJLIGT att göra prisjämförelser som du gör dem. Mercedesen är betydligt mer utrustad och kostar därför mer. Självklart, kan tyckas ... Om sedan de där 5 000 kronorna är ett rent "Mercedespåslag" eller en för Mercedes nödvändighet av någon anledning kan ingen av oss avgöra.
Men ytterst blir frågan: Är 5 000 kronor "överpris" när man jämför två bilar som kostar runt 320 000 kronor? Mitt svar är ett självklart NEJ! Summan är inte ens värd att notera i sammanhanget.

#65
2011-05-02 10:33

Nej, crister-1, jag försöker inte slingra mej ur mitt påstående att C-klass är mer överprisad i Sverige, än den är i Tyskland. Läs mindre slarvigt, eller ta nån närstående till hjälp.
Herr Ober, jag vet naturligtvis inte exakt hur mycket överprisad en MB är i Tyskland. Det vet inte ens den mest kunnige bilanalytiker. Dock är det lättare att räkna fram hur mycket extra den kostar i Sverige, jämfört med vad den kostar i Tyskland. Men även här handlar det varken om exakta eller säkra summor. Det är inte mycket här i världen jag vet exakt och säkert. Dock vet jag säkert att herr Ober, har en kraftigt överdriven uppfattning om sitt eget snille. Brukar du ibland kallas dumdryg?

#66
2011-05-02 11:17

Pender, du har torskat i den här debatten och du vet det.

#67
2011-05-02 12:10

Herr Ober, du svarade inte på min fråga.
Ifråga om debatter, så gissar jag att du är lite av en Kadaffi-wanna-bee. Du står ensam i en öken och tjuter av lycka.
PS. Människor med lite vett i skallen, ser diskussioner som ett utbyte av åsikter. Inte en tävling. Men har man aldrig vunnit nått i sitt torftiga liv, brukar det vara en vanlig kompensation, att själv utnämna sej som segrare i debatter.

#68
2011-05-02 13:14

Snälla Pender, jag har svarat hur många gånger som helst. Du tycker att exemplemercedesen är överprisad redan i Tyskland då du "antar" (!) att den ligger 30 000 kronor för högt (jag utgår från att vi fortfarande jämför den med exempelaudin). Problemet är ju att Audin blir lika dyr i Tyskland så när som på ca 5 000 kronor när man har plockat på den utrustning som den saknar jämfört med exempelmercedesen. Då återstår frågan om Mercedesen är "överprisad" i Tyskland då den är 5 000 kronor dyrare än Audin. Mitt svar är ett rungande NEJ.
Pender, du inser att du har hoppat i galen tunna - du hade ingen aning om hur det förhåller sig med utrustningsnivå kontra pris mellan de två exempelbilarna. Men i stället för att erkänna blundern slår du nu om till att börja med personangrepp samt att uppvisa en allmänt grinig attityd. Men värst är att du nu "förmodar" och inte ens vet vilket "överpris" du själv pratar om. Hur trovärdig är man då?

#69
2011-05-02 14:20

Audin tog jag inte som exempel på en mer prisvärd bil än C-klass, utan som exempel på en bil som inte råkar ut för samma prispåslag på väg från Tyskland till de "Die Dumme Schweden".
Alltså utgår du från enbart din egen fantasi, när du får för dej att jag ser C-klass som 30.000 kr för dyr i förhållande till en A4:a. Även A4 lider av ett "Premiumpåslag". Fast inte fullt så högt som MB:s.
Jag höftade att C-klass är 30.000 kr överprisad, redan i Tyskland. Avsåg i jämförelse med en icke-premiumbil (t.ex. en Passat eller V60) Men även dessa 2, har ett visst "märkespåslag". Om vi håller oss till mellanklassen, så har t.ex. Mazda6, Mondeo, och C5 noll i märkespåslag. "Märkesrabatt" får man i prislistor på t.ex. Skoda, Hyundai.
Ovanstående är grova generaliseringar. Tillfällliga säljstöd och lokala skillnader helt borträknade.
Men ett faktum, som de flesta bilanalytiker och -journalister instämmer i, är att av icke-lyxmärken med höga volymer, så är MB bäst på plocka ut överpriser. Men det är inte bara till glädje för MB. Utan flera av dess kunder tror att bilen är lika bra som den är dyr. Och prisar dess förträfflighet i olika sammanhang. T.ex. i kommentatorstrådar i ViB. (Jfr tanter som köper parfymflaskor för tusentals kronor styck.) Och när de dyra reparationerna kommer efter den korta garantitiden, så blir ägarna ännu gladare. För det är exklusivt att kunna skryta med rep.-notor på flera tiotusentals kronor, redan efter 1:a servicen.

#70
2011-05-02 19:22

Ok, jag gör ett sista försök att förklara vad Pender vill mena med "överprisad", dvs prispåslag som görs på den svenska marknaden. Den här gången tar vi bilar igen och vi jämför Bil A och Bil B.

Bil A säljs i tyskland för 100 000kr. I sverige säljs den med samma utrustning som i tyskland till samma pris, 100 000 kr.

Bil B säljs i tyskland för 200 000kr. I sverige säljs den med samma utrustning som i tyskland, men för 250 000 kr.

I detta fall måste man ju anse att Bil B som fått ett magiskt påslag med 50 000kr i Sverige är "överprisad" på vår marknad (jämfört med den tyska marknaden).

Bil B kan fortfarande vara en betydligt bättre bil, ha mer utrustning eller till och med, chockerande nog, fortfarande vara mer "prisvärd" än Bil A (som kanske är en riktig skitbil).

Överpriset syftar bara till själva påslaget som gjordes för Bil B men inte för Bil A när den kom till sverige.

Huruvida detta påslag drabbar Mercedes, Audi, Honda, Toyota eller andra tillverkare låter jag vara osagt. Jag vill bara försöka få er att förstå Penders resonemang.

#71
2011-05-02 20:07

HaHa, ToLo, glöm att märkesfanatiker som Granlund, crister_1 och Herr Ober tar till sej logiska förklaringar.
De varken kan eller vill förstå. Men för övriga eventuella läsare av denna tråd, så har fixat en bra och upplysande kommentar. Önskar jag kunde formulerat den.
Märkesfanatiker påminner inte så lite om fotbollagens mest hängivna fans. Spelar ingen roll hur långt ner i träsket deras favoritlag ramlar. T.ex. ÖIS är ändå nåt alldeles enastående, jämfört med andra lag.
MB skruvade förr ihop bilar som var betydligt slitstarkare än andra märken. Numera, när deras försteg mest syns i reklam och yttre design, så finns fortfarande en hängiven skara, som är helt övertygade om att deras bilar är av överlägsen kvalitét. För egen del skulle jag kunna tänka mej en C-klass. Om jag körde flera tusen mil per år. Eller var helt ekonomiskt oberoende. Men skulle det komma "run-out"-rabatter på över 20%, som på B-klass, kanske även jag blir seriös spekulant. (Fast besinaren på 156 hk, som är den enda jag provat, kändes bra trött och ålderdomlig, jämförd med t.ex. Meganes/Scenics 130 hk eller VW:s 160 hk.)

#73
2011-05-02 21:02

crister_1, ToLo är inte min vapendragare. Han råkade bara fatta lite mer än du och vissa andra, och försökte dessutom förklara det ni missuppfattat. Men det var likt att kasta pärlor för höns, eller vad det heter.

#74
2011-05-03 10:26

ToLo, dina exempel är rent vansinniga.

Vi har här ALDRIG pratat om 50 000 i prisdifferens mellan två bilar. Vi har pratat om att en exempelmercedes med 156 hk bensinmotor får ett extra påslag på ungefär 13 000 kronor i Sverige jämfört med exempelaudin med 160 hk bensinmotor, det vil säga utöver de tyska priserna x eurokursen blir exempelmercedesen 13 000 kronor dyrare i Sverige. Är de tillkomna 13 000 kronorna ett "överpris" på bilar som kostar runt 320 000 kronor? Vet någon av oss av om detta är ett rent "lyxpåslag" eller kan det bero på något annat (t.ex. verkstädernas organisatoriska uppbyggnad som jag var inne på tidigare)? Du pratar om överpriser på 50 000 kronor och det kan jag hålla med om, men 13 000 kronor?
Jag tycker faktiskt att du ToLo ska få i uppgift och ta reda på varför Mercedesen blir 13 000 kronor dyrare än exempelaudin. (Den andra prisskillnaden på runt 25 000 har ju gått att förklara med att Mercedesen är betydligt mer utrustad redan i grundutförandet - med t.ex. elinställbara framstolar, farthållare och färddator + en del annat smått och gott).

#75
Granlund
2011-05-03 10:44

Män med hjärna kör bil med stjärna, så enkelt är det pender

#76
Raymond K
2011-05-03 16:07

Subaru har stjärnor i sin logo.

#77
Granlund
2011-05-03 16:45

Ja, dom är också bra

#78
2011-05-03 18:46

Crister_1, nej jag är inte någons vapendragare. Jag blir bara frustrerad när jag ser 2 parter i en diskussion där argumenten ständigt missuppfattas. Mitt försök att agera tolk verkar dock ha varit fruktlöst.

KaptenOberkomma, jag har inte någon större lust att verifiera faktiska priser eller validera några fakta i Penders påståenden. De må vara sanna eller falska. Jag ville bara hjälpa er att se vad han menade med överpris = prispåslaget som han anser görs i sverige på en del bilar, men inte på andra bilar.

#79
2011-05-04 00:48

Jag var på Mercedesfirman idag och bytade en glödlampa, tog då också ett titt på uppdaterade c klassen.
Jag blev väldigt positivt överraskad av hur hög kvalitetskänsla det var i kupen, knappar och reglage var oerhört gedigna och det var riktigt snyggt.
Jag tyckte t.om att den kändes tyngre och gedignare i inredningen än min e klass från 2010.
Jag hade en c klass från 2008 innan och denna faceliften är verkligen ett stort lyft!

Det verkar inte som om c 180 cdi finns att köpa i sverige!?

#80
2011-05-05 11:42

Ja Granlund, du har rätt. Du glömde dock "liten" före hjärna. Men har man hamnat i MB-ålder, så sviktar minnet ibland. Eller hur?
Henrik från HH, gissar att man struntar att ta in 180 CDi eftersom den inte får 5 års fri skatt. Rätt liten försäljning av de svagare dieslar som inte klarar miljöbilsgränsen
(Bara 220 CDI går under 120 gram)

#81
2011-05-06 06:17

Om man utgår från nåt som den f.d. märkesfanatikern crister-1 nämnde, (men som låg helt utanför vad jag hade på hjärtat), rabatter så ligger C-klass ganska bra till. Iaf om man ser till C180. Sverige har ett inofficiellt listpris på 293" inkl Avantagarde alt. Elegance. (Istället för det officiella 308 plus Avantgarde) Om man därifrån drar normal prutmån, så blir priset helt ok i mina ögon. (Under 270"?) Men OBS:
1. Den "nya" är extremt lik den gamla. Hade jag inte vetat vilka detaljer jag skulle titta efter, så hade jag inte klarat att säkert gissa rätt.
2. Det kommer antagligen en riktigt ny inom kort. Så som affär betraktat, kan det bli lika bra att vänta.
3. Tror inte man kan få liknande rabatter på miljödieseln.

#82
Granlund
2011-05-06 07:59

Pender, det är bättre du åker vidare i din felicia, klämmer finnar eller hink å spade. På den nivån ligger din intelligens.

#83
2011-05-06 12:41

Men snälle rare Granlund, nu ska du inte vara arger. Jag påstod verkligen inte att du har liten hjärna.
Jag bara påpekade att du (med ålderns rätt) råkat virra till ditt favorit-idiom. Gasen i botten med Permobilen, och var glad!

#84
2011-05-06 12:47

PS. Hade MB, med sina fina rabatter på nygamla C180, skickat med de snygga glastaket, istället för de värdelösa halvelstolarna, så hade t.o.m. jag, trots min ungdom (62 år), redan nu varit spekulant.