Bild
Nästa artikel
Skumgummi i däck ska dämpa ljud

Skumgummi i däck ska dämpa ljud

Nyheter

Continentals nya däckteknik påstås kunna sänka ljudnivån med upp till nio decibel. Snart kommer tekniken i bilar från Audi.

Continental introducerar nu något de kallar för ContiSilent. Detta innebär att ett däck får en beläggning av skumplast på insidan, något som gör att ljudvågorna som skapas då däcket rullar dämpas avsevärt.

Däcktillverkaren hävdar att ljudnivån inne i kupén blir upp till nio decibel lägre om bilen är försedd med ContiSilent i stället för traditionella däck utan detta invändiga skum.

Själva däcken är alltså helt traditionella, bortsett från den fabriksmonterade skumbeläggningen, och detta innebär att prestandan i övrigt varken blir bättre eller sämre. Inte heller ska det vara mer eller mindre komplicerat att montera ContiSilent-däck på fälgarna jämfört med däck utan tekniken.

Audi ska ha den nya tekniken från Continental på sina modeller RS 6 Avant och RS 7 Sportback. I dessa fall är det däcken som kallas ContiSportContact 5 P som kommer att förses med skumgummit.

Diskutera: Vad tror du om Conti Silent?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2013-08-08 09:34

Nio decibel? Jag finner det högst osannolikt. Om det var resonans i luftrummet mellan däck och fälg borde väl däcken vara tystare ju lägre profil de har?
Möjligen kanske de kan sänka ljudet med någon procent och då det fina vinande typen av ljud som kan uppkomma på slät asfalt.
Här i Sverige där vi åker på extremt grov asfalt är det snarare gummit i sig som för vibrationer vidare genom däcksidorna. Alla som åkt på run-flat-däck vet vad jag menar.

#2
2013-08-08 10:58

Runflatdäcken torde då vara det som skapade iden om ett tyst däck. Kommer att vara intressant att prova när de kommer. Tyvärr sliter mina Subaru däcken så långsamt så det kommer nog att ta några år...

#3
2013-08-08 11:09

När man gör en mätning av ljudnivå är det viktigt att ange avståndet till källan. Men rent generellt kan man säga, att om man sänker ljudnivån med 10 dB(A), sänks ljudnivån med 50 %!! Jag har svårt att tro, att ett skumgummiinlägg i ett däck kan åstadkomma detta!! Resonansljud är mycket svåra att "dämpa" bort!

#4
2013-08-08 11:31

Hundter: hade samma fundering när jag såg uppgiften 9 dB, det är väldigt mycket. Som sagt: hur har de mätt det?

#5
2013-08-08 11:40

Nja, jag är skeptisk.

#6
2013-08-08 12:09

Har inte Pirelli samma typ av däck på gång?
Men jag ansluter till de skeptiska. Jag tror att det är överdrivet med nio dB.

#7
2013-08-08 14:04

Det talas mycket om vikt när det gäller bilar och ljuddämpning innebär oftast viktökning. Det vore intressant att höra vad detta däck väger.
Om vikten ökar på ofjädrad del måste man kompensera något annat sätt för att bibehålla prestanda.

#8
2013-08-08 14:11

Blir det både Continental och Pirelli som levererar till Audi?
http://www.teknikensvarld.se/2013/07/25/41840/audi-rs6-och-rs7-far-tysta-pirelli-dack/

#9
2013-08-08 17:01

Jag kommer att klistra ett par tvättsvampar eller fylla med frigolitkulor och testa ...

#11
2013-08-08 18:40

Skumgummi?
Ska man dämpa ut lågfrekvent ljud, som det ju mest är tal om, så krävs tyngd. Det gäller även beträffande vibrationsdämpning, om än inte i lika hög grad.
Så inne i bilen tvivlar jag starkt på att åtgärden ens kommer att märkas över huvud taget.

Står man däremot en bit från vägen så är det mest högfrekventa komponenter, men de torde mest komma från mönstret. Kan man dämpa ut vibrationerna i däcksulan, så visst. Men med skumgummi?

Om man tror att luftmassan inne i däcken har någon väsentlig betydelse - vilket jag betvivlar - så kan man ju testa med att pula i lite mineralull. Det är värmetåligt och väger inte så mycket. Upp till var och en att testa.

Man kan ju förstås placera skumgummit utanpå däcken så blir det väldigt tyst - bortsett från smällarna och plåtskramlet från alla kollisioner. Sen blir det verkligt tyst.

#12
2013-08-08 18:45

Skumt gummi har många fabrikanter haft i många år, i synnerhet i asiatiska lågprisdäck. Detta verkar vara något annat men tvivlet skaver.

#13
2013-08-08 18:47

Jag tror du har rätt Roy. Biltillverkarna har naturligtvis valt att satsa på en teknik som inte har någon verkan mest för att det är roligt. Du vet bäst.

#14
2013-08-09 01:27

Jag resonerar utifrån kända fakta, rikast.
Nu är jag ju inte ensam om att vara tvivlande här i tråden. Skillnaden är att jag har tillräckliga kunskaper för att kunna motivera mitt tvivel. Skulle jag ha fel så har jag lärt mig något nytt. Men till dess tillåter jag mig (i det här fallet) alltså att tvivla.

#15
2013-08-09 08:00

Även jag är väldigt skeptisk till detta. 9dB trot säker ingen av oss på, 0,5 - 1dB kanske och så måste man ta i beaktande på vilka vägytor dom gör jämförelsen på, knappast på dom här i Sverige (speciellt inte efter vintern). Tyngden i däcken bör heller inte öka.

O andra sidan blev vår andra bil 5 dB tystare (iPhone som mätinstument = säkert inte helt exakt, 80 km/h) genom att byta till GoodYear EfficientGrip Performance -däck. Såklart beror det delvis också på skillnaden mellan nya och gamla däck.

#16
2013-08-09 08:17

Roy, nu är det inte skumgummi som man använder sig av utan polyuretanskum som har avsevärt lägre densitet.

Idén bygger på att dämpa ut ljudvågorna i det fria luftrummet ungefär som man dämpar ljudvågor i en högtalarlåda genom att fylla den med fibermaterial.
Nackdelarna är att det är svårt att få beständigt slutna celler i polyuretanskum och det ger en oönskad hygroskopisk effekt som kräver att däcket fylls med helt avfuktad luft eller nitrogen.
Kommer det in fukt i däcket resulterar det direkt i obalans.

Som jag skrev tidigare tror jag inte att det fungerar särskilt bra och det ger knappast någon skillnad på våra skrynkliga vägbanor.
Men jag ser fram mot ett opartiskt prov på tyska vägar och på mellansvenska!

#17
2013-08-09 11:00

Några Lexusfälgar har ihåligheter för att dämpa ljud vilket kanske är en väg att gå för att få låg ljudnivå i bilen. Kanske bra sätt att dämpa ljudet från vägen.
http://www.popularmechanics.com/cars/news/auto-blog/lexus-builds-a-quieter-wheel

#18
2013-08-09 11:05

Ja, jag trodde väl inte direkt att det skulle handla om latex, saabnisse, men är polyuretan tillräckligt formstabilt? Tillkommer dina farhågor.
Jämförelsen med högtalarlåda gör jag i princip med mitt "förslag" att fylla däcken med mineralull. Att släcka ut ljudenergin inne i luftmassan i däcken torde dock inte påverka någonting alls. Med den presenterade lösningen kan man möjligen dämpa vibrationerna i däckssulan något, men jag inbillar mig att mönstret har avsevärt större betydelse. Den största delen av ljuddistributionen till kupén sker rimligen via däcksskuldran och genom hjulupphängningarnas länksystem.

#19
2013-08-09 13:33

Japp, polyuretanskum går att få tillräckligt formstabilt och samtidigt elastiskt för att fungera.
Men ljuddämpning?
Jag delar helt dina åsikter i övrigt.

#20
2013-08-09 20:13

Allting går att sälja med mördande reklam...kom och köp konserverad gröt!! ;-)).

En högtalarlåda dämpar man väl invändigt för att slippa resonans(egensvängning)?
Polyuretanskum blir hårt när det är härdat och hur det ska kunna dämpa ljudnivån övergår mitt förstånd! Dessutom bryts polyuretanskum ner av det syre som finns i luften och hur ska man då kunna fylla på "luft" i däcken?
På mig verkar det hela vara ett smart reklamdrag!!

#21
2013-08-09 21:09

Mineralull inuti däcken kommer att göra... ingen nytta. Produkten tål nämligen inte den acceleration som uppstår när däcket roterar (G-kraften, populärt uttryckt). Ullen blir således helt platt mot slitbanas inre sida.

Saabnisse har sannolikt rätt i sina dubier avseende polyuretan (i det här fallet lär det dock inte handla om 100% polyuretan, utan en kombination av material där polyuretan är basen), men eftersom däcken fylls med N2 så funkar det ändå. Inom några år är N2 allenarådande när det gäller att fylla/återfylla däcken med "luft". Vissa företag har redan denna tekniken som standard (däcksfirmor, alltså).

-9dBA, tillåt mig tvivla (alternativt skratta). Möjligen "upp till 9 dBA" (som vanligt).

#22
2013-08-12 13:51

Tillåt mig att tvivla en aning... 9dB betyder 1/3 så mycket däckljud... och det mesta av däckljudet kommer från kontakten mellan däckets yta och underlaget (därför fungerar ´tyst´ asfalt) och inte från studsande ljudvågor inuti däcket (de absorberas av däckets gummimaterial och blir till värme)

#23
2013-08-12 19:55

Audi A5 SB. Vet Du om att den luft som omger oss och vi andas innehåller 78% N2, dvs. kvävgas? Således att fylla på däcken med N2, kvävgas är rena nojset! Men som sagt: allt går att sälja med mördande reklam: Kom och köp konserverad gröt!

#24
2013-08-12 20:12

zil. Frigolit är ett fabrikationsnamn för expanderad cellplast! Bara som en ren upplysning!;-)

#25
2013-08-12 20:22

Hundter, jag är väl medveten om detta;-) Men som du skriver, allt går att sälja.

N2 i däcken för gemene man gör i princip ingen verkan, likafullt brassar däcksfirmorna på med att de minsann använder kvävgas. Snart har kunderna svalt detta och AGA och Yara får leverera kvävgas på tub till mackarna.

#26
2013-08-13 10:50

"Bra hållvärden är:

1 dB är c:a 10% ökning

2 dB är c:a 25% ökning

3 dB är c:a 40% ökning

Örat uppfattar en ökning av c:a 3 dB som en förändring av nivån och uppfattar en ändring av 6dB som en fördubbling av ljudnivån. (Den som köper en stereoförstärkare med 50 watt uteffekt istället för 25 watt och tror att den låter dubbelt så starkt blir grymt besviken.)"

Från den här sidan.
http://www.protel.se/kunskapsbanken/20-att-maeta-ljud.html

#27
2013-08-13 22:39

Hundter, ren nitrogen är en inert gas som inte påverkar gummit i däcket och om man har ett uretanskum som invändig beläggning är det viktigt att det inte förekommer nån form av fuktighet som kan absorberas av skummet eftersom det är väldigt svårt att behålla cellerna slutna i polyuretan.

#28
2013-08-14 14:48

saabnisse. Då vill det till att fylla däcken med torrt kväve, som man gör i ex. flygplansdäcken. Men detta görs då av annan anledning för att inte isbildning ska ske i flygplandsdäcken på hög höjd!
Det polyuretansskum jag har kommit i kontakt med, har efter härdning hårdnat och lämpar sig absolut inte som ljuddämpande mtrl. i bildäck! Utsättes det för slag och stötar bryts det dessutom sönder och resultatet blir smulor som slungas runt i däcken!
Nu tror jag att alla dessa ingenjörer som sysslar med detta vet bättre än vi "kvasikloka"! ;-) Men spännande ska det bli att se resultatet! Så den som lever får se sig omkring! Hahaha!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.