Bild
Nästa artikel
Skrapade inte rutan – får dagsböter

Skrapade inte rutan – får dagsböter

Nyheter

Han körde med oskrapad vindruta och råkade ut för en olycka. Nu döms mannen från Halland till dagsböter.

I december förra året körde en 65-årig man sin bil med oskrapad vindruta i Halländska Torup. Bilfärden slutade med en trafikolycka.

På tisdagen dömdes mannen för vårdslöshet i trafik med dagsböter som påföljd, det rapporterar Hallandsposten.

Enligt åtalet har mannen brustit i omsorg och varsamhet när han inte skrapade rutan. 65-åringen har erkänt brottet.

Diskutera: Vad tycker du om böter för att köra med oskrapade rutor?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-01 14:09

Det är rätt att döma honom, det finns ingen ursäkt för att köra omkring med en liten obefintlig tittglugg precis framför ratten.

#2
357:an
2010-12-01 14:10

Fängelse, indraget körkort i fem år och tiodubblade dagsböter.

#3
KalleBanan
2010-12-01 14:14

Hur stort titthål behöver man göra för att slippa böter?

#4
Raymond K
2010-12-01 14:21

Det handlar väl inte om att bara skrapa så man slipper böter? Man skall skrapa HELA rutan för att visa att man visar hänsyn till andra trafikanter.

#5
E. Holm
2010-12-01 14:39

Ibland tar det bara några minuter innan det har bildats en frosthinna på vindrutan, och det är inte alltid lämpligt att stanna för att skrapa rutan igen. Det är sånt som vi får leva med i det här landet.

#6
thopa
2010-12-01 14:57

Det är ju inte bara vindrutan som skall skrapas, utan ALLA rutor. Gå ut till bilen 15 min innan du skall köra o låt bilen gå på tomgång med defroster o elrutan. Ni som inte gör detta kör ju näst intill blinda. Farligare än grov rattfylla.

#7
thopa
2010-12-01 15:03

Till Kalle Banan Dummaste fråga jag hört. Men jag hoppas att du inte har körkort, eller inte kan köra bil.
För sådana som dig har vi kollektivtrafik.

#8
S-E S
2010-12-01 15:07

Kalle Banan, så stort titthål att man har fri sikt åt alla håll. Tyckte du att det var en svår fråga?

#9
Christer Ehn
2010-12-01 15:11

Använd parkeringsvärmare
Sign V70 är bäst

#10
2010-12-01 16:14

Mannen skrapade tydligen inte rutan och orsakade en olycka, klart att han har gjort sej skyldig till oaktsamhet, han har dessutom erkänt så att han får böter är väl inte så konstigt.
Men frågan Kalle Banan ställer är relevant kan jag tycka, det får inte bli godtyckligt vad som är olagligt resp. lagligt.
.
Själv skrapar jag, sidospeglarna, vindrutan och båda främre sidorutor, mer än så är arbetsoekonomiskt.
Emellertid är det inte sällan att vindrutan återfryser och då, i kombination med gatubelysning kör man nästan i blindo igen.
Vinter är ett helsike :o)

#11
357:an
2010-12-01 16:33

Jes, sluta dumma dig. Det är inte frågan om litet eller stort hål. HELA framrutan och naturligtvis övriga rutor ska skrapas. Hur kan detta ens behöva diskuteras?

#12
2010-12-01 16:38

Jag dummar mej inte 357an. Jag skrapar aldrig bakre sidorutor eller bakrutan.
Varför skulle jag det? En mil senare sitter jag i lastbilen som inte har varken bakre sidorutor eller bakruta!

#13
2010-12-01 16:43

Jag tycker att frågeställningen är lite märklig. Naturligtvis ska man bötfällas om man kör omkring utan ordentlig sikt - oavsett om det sker en olycka eller inte.
Själv skrapar jag alltid samtliga rutor, speglar, lyktglas och nummerplåtar, Men först borstar jag av taket och motorhuven - annars hamnar ju allt ändå på fönstren. Dessutom hindrar jag att det byggs upp ett allt hårdare lager. Det kan ju vara kul att kunna öppna bakluckan - och att den håller sig öppen (helst utan att eventuellt lossnade snösjok glider ner i bagagerutrymmet).
Det här är inga märkvärdigheter. Det är sånt som tillhör att köra bil vintertid. Så vad är problemet? Gillar man inte läget så får man väl åka kommunalt - där möjkligheten finns. Eller somna om.
-
Hm, några tog tydligen KalleBanan på allvar. Jag tror nog att han bara raljerade lite för att se om det blev någon reaktion - och han lyckades.
Thopa måtte för övrigt ha bra hörsel. Själv så LÄSTE jag kommentaren. Borde kanske kontrollera hörseln...

#14
2010-12-01 16:47

Jodå, Jes, jag har också kört lastbil - men då har jag en väldigt fyrkantig och väl överblickbar bil med avsevärt bättre backspeglar.
För övrigt brukar jag inte jämföra mig med något sämre, utan med det som är bättre. Det är dit jag vill nå.

#15
2010-12-01 17:22

Hmm, Roy. Jag hade tidigare en Renault Express (en R5 med flak), senare en Kangoo. Dessa hade inte heller bakre sidorutor eller bakrutor (man kunde se genom) .. men sidospeglar av personbilsstorlek.
Naturligtvis är det bra att skrapa alla rutor, det är i varje fall inte fel men som sagt, vinter är ett litet helvete och det är bara att acceptera vissa svårigheter jämfört med en varm, torr sommardag men man ska nog inte överdriva problemen utan köra efter rådande förhållande (därmed inte sagt att man kör 50 på 90-väg #€=€#%!)
Det händer att jag hänger en släpvagn eller husvagn bakpå personbilen ... och även då är bakrutan ganska onödig.
Klart att man har mest bra vy från lastbilen, dels för höjden, dels stora glasytor och stora speglar men å andra sidan är ju hela fordonet betydligt större än personbilen. Man har likförtvivlat absolut ingen sikt snett bak höger, oavsett väderlek.
Jag vill nog inte acceptera en böteslapp för jag inte skrapat bakrutorna ... så därmed menar jag att det får inte vara godtyckligt.

#16
357:an
2010-12-01 17:35

Ständigt denne Jes som alltid ska ha sista ordet och alltid veta bäst.

#18
2010-12-01 18:42

Det finns ganska enkla medel för att slippa isiga fönster och ett tjockt lager snö på taket som verkar vara så svårt att bemästra. De flesta bildelsfirmor har Toppkapell till en billig peng för alla de lata och frusna bilförarna som inte orkar, kan eller vill. Dessa kapell gör att både ut- och insidan håller sig isfria tills motorns värme gör att defrosterna börjar fungera. Det finns inga ursäkter för att köra med dålig sikt eller ett helt lass snö på taket.

#19
2010-12-01 20:37

Det finns anti-is spray att spruta på, så försvinner frosten snabbt när du har bråttom i väg.

Självklart ska de bötfällas om de inte ser ut. Jag mötte en dag en bil på en väg där det var fyra hjulspår. Personen hade så isig vindruta att den inte såg att den körde i de två i mitten, alltså i ett av mina. Jag fick stanna och tuta och blinka med ljuset för att bilisten skulle uppmärksamma det hela och köra över på sin sida.

#21
nilwes38
2010-12-02 12:38

Det kan vara svårt att göra rutor fri från snö och is men en del bryr sig inte. Att fara omkring på vägarna med bilar som saknar sikt och dessutom osynliga nummerplåtar skall beläggas med böter och körkortsindragning. Det är ju inte bara utsidan som blir igensatt, insidan drabbas ju av imma så någon sikt finns inte att tala om. Mälardalens fuktiga luft är en mycket besvärlig region.

#22
Aaslak Stordragg
2010-12-02 21:49

Hej i sandlådan,
Var är "Jarl"?

Kul att polisen börjar bötfälla sådana relevanta saker, såsom "hålla avstånd", använda blinkers och skrapa rutorna och inte bara fokusera på hastighet.

#23
2010-12-03 18:18

Kan komplettera med ytterligare några skäl till att hålla bilen snö-och isfri.
Som nilwes 38 skriver, så blir ju faktiskt hela bilen mer nedkyld än nödvändigt. Snö täpper till och smältvatten rinner ner i luftintagen, vilket bäddar för ännu mer imma inne i bilen. Snö från huven blåser och glider upp över vindrutan. Snö från taket lossnar i sjok som rasar ner över vindrutan när man bromsar och slits loss av fartvinden och landar på bilar bakom.
Visst kan jag hålla med Jes om att vintern stundtals kan uppfattas som ett litet helvete - men ibland också kännas riktigt fantastisk även sittandes i en bil. Att man måste borsta och skrapa hela bilen tillhör dock det som hör till och som man får planera för - eller ge fan i bilen...
Däremot ska polisen inte ge böter (enligt gällande regelr) så länge vindrutan och de främre sidorutorna, bilen sbelysning och nummerplåtar är fria.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.