Bild
Nästa artikel
Skodas nostalgiska elbilsljud ska låta som en bensinmotor

Skodas nostalgiska elbilsljud ska låta som en bensinmotor

Nyheter

Skoda tänker inte ha något futuristiskt robotljud i elbilsmodellerna. Istället kommer ett ljud som verkar hämtat från ett bilspel på 1990-talet.

Elbilar och laddhybrider måste numera ha ett särskilt varningsljud för att uppmärksamma fotgängare. Tanken är att minska olycksrisken i stadstrafik.

Tillverkarna är fria att själva ”designa” ett ljud som passar varumärket. Vi har tidigare skrivit om till exempel Polestars elbilsljud som ska låta futuristiskt, medan Volvos elbil istället kommer låta som ett ekolod när den backar.

Skoda har valt en lite mer traditionell lösning för laddhybridmodellerna. Ljudet är likt en vanlig förbränningsbil men låter lite mer ”digitalt”, och det är inte helt olikt ett gammalt retroracingspel.

”Ingen lätt uppgift”

Att utveckla elbilsljudet och ta fram en kompakt högtalare var svårt, enligt Skoda.

– Det var ingen lätt uppgift – det finns inte mycket utrymme under motorhuven och lagkraven är hårda, säger Pavel Orendáš på Skodas utvecklingsavdelning.

Lagen säger att varningsljudet måste höras i upp till 20 km/tim. I Skodas laddhybrider hörs ljudet i upp till 25 km/tim och tonas därefter ned vid 30 km/tim.

– Då ger bilen ifrån sig andra ljud i form av däckens kontakt med vägbanan och luftmotståndet, så e-ljudet är då inte längre nödvändigt, säger Pavel Orendáš.

Fungerar inte ljudspelaren nedan? Lyssna på ljudet här.

Taggar: Nyheter, Skoda

Kommentarer

#1
2020-06-24 20:49

Låter som dom gör idag.

#2
2020-06-24 22:35

Jag föredrar Fiats lösning med orkestermusik från filmen ”Amarcord”.

#3
2020-06-24 22:54

Den som först kommer med ljudet av en tändkulemotor köper jag. :)

#4
2020-06-25 06:46

Bra! Det låter som bil med förbränningsmotor - utan dieselknack! Det får fotgängare att omedelbart associera till bil.
Annan typ av ljud kan tolkas som att det inte berör fotgängaren!

#5
2020-06-25 08:16

Ja, för vad slår egentligen ljudet av en trecylindrig turboladdad bensinmotor?! (ironi)

#6
2020-06-25 08:52

Varför inte ett urval av ljud i bilen som man kan välja mellan, eller en ljudbank på nätet att ladda ned från? Så kan den som vill ha V8-muller få det, medan jag tar riffet från Deep Purples Highway Star! :-)

#7
2020-06-25 08:53

Tycker den låter som en tvåcylindrig traktor på högvarv.
Tror det vore bättre med spårvagnsgnissel och klockklangen!

#8
2020-06-25 09:37

ToRy: Läste i en artikel om någon annans ljud (Jaguar?) om hur folk reagerade när dom testade olika ljud i verklig trafik. Vilket ljud det är gör väldigt stor skillnad där. När dom använde ett ljud som påminde om ett "klassiskt" rymdskepp från filmer så tittade folk till och med upp i luften efter vad det var som lät och det var ju inte optimalt precis...
Så det där med urval kommer nog att bli väldigt begränsat i vilket fall som helst. Tycker dock att tändkulemotorn borde ha en självklar plats där. :)

https://www.youtube.com/watch?v=GSgjCWIVuaQ
Underbart. :)

#9
2020-06-25 12:37

Det ska vara tyst! Hur klarar sig alla döva i samhället? Inte fan hör dem någonting. De använder ögonen och tittar.

#10
2020-06-25 15:54

Obalanserad motor lät det som. Usch...
Får jag be om största möjliga tyssstnad!

#11
2020-06-25 17:18

Varningsljudet borde vara upp till 50 km/h.

#12
2020-06-25 17:25

Vi får se hur länge detta krav på extra trafikbuller kommer att finnas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_flag_traffic_laws

I bland annat Örebro har man testat tyst asfalt. Om vi har brist på buller från trafiken kan vi kanske utveckla extra bullrig asfalt. Vissa vägsträckor har frästa spår i mitten för att väcka de som (med inaktiverat filhållare) är på väg över i motgående trafik. Om man gör samma spår tvärs över hela vägen borde det ju gå att få till ett infernalisk bullernivå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/succe-for-tyst-asfalt

#13
2020-06-25 18:52

@panopticon: Det är väl en vanesak? Jag läste någon gång att inför omläggningen till högertrafik så varnade en del psykologer (?) för att många förare reflexmässigt skulle fortsätta styra vänster i en paniksituation, och således hamna mitt i vägen istället för i vägkanten.

Så blev det ju bevisligen inte, och det bör vara samma sak med ljuden. Om en generation undrar barnen varför bilar måste låta som något de aldrig hört annars! Förbränningsmotor — vad är det?? Nu har industrin chansen att introducera andra, roliga ljud!

#14
2020-06-25 21:15

ToRy: Japp, det är en vanesak. Men om man ska vänja folk vid något annat så måste alla komma överens om att köra något annat ljud istället. Och jag har svårt att tro att alla kommer att enas om Deep purple. :)

Och vi har ju redan kommit dit på datorsidan. Hur många ungar idag kan identifiera grejen på spara-knappen som en diskett? Men dom vet att den betyder spara. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.