Bild
Nästa artikel
Polestars nya varningsljud i elbilen

Polestars nya varningsljud i elbilen

Nyheter

"Vi ville inte att den skulle låta som en robot eller ett rymdskepp", säger Polestarchefen.

Alla elbilar som säljs inom EU måste numera ha ett system som skickar ut ett ljud när bilen körs. Tanken är att fotgängare ska varnas när en tyst elbil dyker upp i närheten.

Enligt reglerna måste elbilar sända ut ljudet när de körs framåt eller backas i upp till 20 km/h. I högre hastigheter ska däckljudet varna fotgängarna.

Exakt hur bilen ska låta är upp till varje biltillverkare så länge grunderna i ljudet uppfyller EU:s lagkrav. Olika biltillverkare har valt olika strategier och nu berättar Volvos ”elektrifierade” syskonmärke Polestar mer om hur tankarna gått kring utvecklingen av ljudet i elbilen Polestar 2.

Ingenjörernas mål har varit att ljudet ska skapa igenkänning, inte vara påträngande och även låta naturligt.

– Vi ville inte att Polestar 2 skulle låta som en robot eller ett symfoniskt rymdskepp. Vi ville ha väldigt naturliga och diskreta ljud som uppmärksammar fotgängare om att bilen är i rörelse. Samtidigt ville vi att Polestar 2 skulle ha ett unikt ljud som är identifierbart med Polestar, säger märkeschefen Thomas Ingenlath.

Ljudet, som du kan lyssna på här eller genom att klicka igång filmen nedan, låter verkligen inte som vi är vana vid att elbilar och laddhybrider annars brukar låta.

Taggar: Nyheter, Polestar 2

Kommentarer

#1
2020-04-28 14:01

"Vi ville inte att Polestar 2 skulle låta som en robot eller ett symfoniskt rymdskepp".
Grattis. Det är isåfall ett totalt misslyckande.

#2
2020-04-28 14:53

Jo, det var väl också min spontana reaktion, milky.

#3
2020-04-28 16:17

En av poängerna med en elbil är att den inte skapar ljud. Nu har dock klantskallarna i EU bestämt sig för att bilarna skall låta. Eftersom zombiesarna (de som bara tittar i telefonen och har hörlurar på) inte skall bli påkörda.
EU-idioterna, förlåt menar EU-politikerna, kanske kan lära sig något från de döva? De klarar sig väldigt bra i trafiken utan att höra billjud.
Köpte jag en elbil så skulle jag vilja byta ljudfilen mot en med gamla klassiska avgassmällar. Eller en concord som startar. Kanske rent av ljudet från min Harley -96 med öppna rör vore något?

Swexit är dock det mest lämpliga. Vi kanske kunde slå oss ihop med Storbritannien? Har ju mer gemensamt med dem än de flesta andra länder inom EU.

#4
2020-04-28 16:42

Ok, Polestar låter alltså ungefär som sonarljudet när man har på ”Hitta min iPhone”.
Det lär vara många som kommer börja leta efter sin telefon när en Polestar piper förbi.

Nä, tacka vet jag Fiat som kör med Nino Rotas fantastiska och symfoniska musik från Federico Fellinis ”Amarcord”. Där kan vi prata om premiumljud!

#5
2020-04-28 17:19

Eller har ViBilägare misstagit sig?
På PS sida så finns det ytterligare ett ljud som är susande, precis ovanför sonarljudet.
Är det kanske ljudet som avses?

#6
2020-04-28 17:45

Haha, bästa kommentaren från Milky.

Oavsett vad man tycker om vissa EU-beslut så skulle det för Sverige definitivt bli sämre att gå ur. Vilket majoriteten av svenskarna inser.

#7
2020-04-28 18:11

@StefanH
Låter (höhö!) högst troligt att "plinget" är inre varningsljud (möjligen backvarning) och att "susandet" är det yttre ljudet. Inte för otroligt att ViB behöver klarlägga detta!

#8
2020-04-28 20:01

Varför har man inte ljud från gnisslade bromsar?
Ett rytande lejon, kan det vara något?
Eller, varför inte som ringsignaler i mobiler, dvs valbart?

#9
2020-04-28 22:58

Det susande ljudet påminner lite om ”white sound”/”white noise, som verkar vara fiffigt för t ex backvarnare. Ljudet kan riktas och är lätt för öron/hjärna att riktningsbestämma. Samtidigt hörs det i stort sett (hört?) bara i rörelseriktningen, och bidrar i övrigt inte så mycket till den allmänna ljudkulissen i trafiken:
https://youtu.be/psWBaxtK19g
Jag tror vi kommer att få se mer av den tekniken framöver.

#10
2020-04-29 09:27

@Grosser. Jag ser att sajten AllomElbil redovisar susljudet som Polestars säkerhetsljud. Inget pling. Tror att ViB bör ser över artikeln.
https://alltomelbil.se/sakerhet-i-fokus-for-elbilen-polestar-2s-varnings...

#11
2020-04-29 16:19

Typiskt skrivbordsjobb. Jag kan inte bedöma om det är en elbil eller en bensinbil som kommer när jag är ute och går. Så i så fall borde också bensinbilar utrustas med syntetiskt ljud. Dieselbilar är ju inget problem bortsett från fotgängarnas risk för hörselskador...
Pun intended...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.