Bild
Nästa artikel
Svenskt pris på Polestar 2

Svenskt pris på Polestar 2

Nyheter

Så här mycket behöver du hosta upp för ett exemplar av eldrivna Volvokusinen.

Den har inte börjat byggas än, men på biltillverkarens hemsida kan man reservera ett exemplar av Polestar 2. Betalas depositionsavgiften på 10.000 kronor är man garanterad ett exemplar när produktionen drar igång under 2020 i kinesiska Chengdu.

 

Svenskt pris på Polestar 2

Och totalpriset då? 659.000 svenska kronor. Då får man en fyrhjulsdriven bil med elmotorer på fram- och bakaxel och sammanlagd effekt på 300 kilowatt, eller 408 hästkrafter. Maximala vridmomentet är 660 Newtonmeter och batteriet där motorerna hämtar sin energi har en kapacitet på 78 kilowattimmar. Detta ska ge en räckvidd på 50 mil enligt WLTP. 

Tidigare har Polestar uppgett att detta är lanseringsversionen och att det ska komma en billigare variant längre fram med cirkapris på strax under 40.000 euro, vilket ungefär motsvarar drygt 430.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 2?

Svenskt pris på Polestar 2
Taggar: Nyheter, Polestar 2

Kommentarer

#1
2019-09-30 09:49

Jag vet inte vad jag tycker om Polestar 2 riktigt.
Den är inte ful, men inte heller speciellt snygg.
Den sticker ut lite från mängden och påminner om Saab 9-5 sedanvarianten i profil.

#2
2019-09-30 10:11

Det är ju svårt att tycka något om en bil man bara ser på bild, men den sticker ju inte ut direkt på något sätt.
Men prismässigt verkar den ju vara konkurrenskraftig om nu de uppgivna priserna kommer att hållas.
Den blir väl en klar konkurrent till M3 och när det gäller kvalité och tillförlitlighet får vi väl se om den kinesiska slår den amerikanska.
Sedan är det ju så att när den väl börjar säljas här finns det säkert många andra alternativ att välja på och inte ens i Sverige räcker det längre med att den är släkt med Volvo för att dra kunder.

#3
2019-09-30 10:37

Många som ser Saab i den, jag ser mer Volvo 345/365 rakt från sidan. Ska bli intressant se och klämma på den i verkligheten. Jag tycker den ser bra ut men anser fortfarande att den skulle lanserats som Volvo, nu ser det tomt ut i grillen utan symbolen....

#4
2019-09-30 11:06

Jag gillar den, kittlar mig som tidigare S60cc brukare. Har sett den live och den ger ett gediget intryck och det är bra med en kombi-kupé-baklucka. Men som med alla elbilar som "är på gång" vi behöver se leveranser också, innan det är det inget värt. Där ligger som sagt Tesla snart tio år före.

#5
2019-09-30 11:50

78/2 .. kommer du mer än 40 mil har du nog lite tur...

#6
2019-09-30 14:34

Polestar är märket som inte behövs, varför heter den inte Volvo istället?!

#7
2019-09-30 14:37

Ungefär lika nödvändigt som DS för PSA menar du?

#8
2019-09-30 14:46

Jag provsatt Polestar 2 i Göteborg när den visades där i våras. Skrev några korta tankar om den i forumtråden.
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/poles...

Läste även ett rykte om att motsvarande Volvo-version skulle kunna heta S50 Electric.. den som lever får se.

#9
2019-09-30 15:02

@Raphael, jag håller med, varför heter den inte Volvo och som Henrik skriver, varför heter inte DS Citroën?
Det har jag frågat dig tidigare några gånger!

#10
2019-09-30 15:59

Saabnisse, Volvo är redan ett premiummärke. Om de ska göra elbilar under Polestar vad ska de då ha märket Volvo till?

Jag vet att du har frågat mig flera gånger Saabnisse, och jag har svarat dig varje gång. Tråkigt att du glömmer bort mina svar så att du måste fråga mig igen, men om du sparar mina svar så blir det lättare för dig att komma ihåg dem och du behöver inte fråga mig längre samma fråga.

DS heter inte Citroën för det är ingen Citroën. DS är ett premiummärke. Citroën fortsätter med sin grund i 2CV, Ami och Dyane och Traction Avant där de gjorde familjebilar för vanliga människor.

DS är ett premiummärke med produkter som är dubbelt så dyra som en Citroën.

Jag kan se logiken i att ha ett märke för folket (Citroën) och ett märke för lyxbilar (DS).

Men jag kan inte se logiken i att ha två premiummärken (Volvo/Polestar) mot samma målgrupp.

Till skillnad från DS och Citroën som har helt olika formspråk, så ser ju Polestar ut som en Volvo! Men ingen kan hävda att DS7 Crossback ser ut som en Citroën.

#11
2019-09-30 17:09

Nu vet vi vad Polestar 2 skall kosta, en bra grej med det är väl att en likande bil från Volvo borde då kosta mindre.
Taket är satt av Polestars prissättning.

#12
2019-09-30 17:58

@Raphael, det är bara i vissa kretsar Volvo anses vara premium. Volvo har sedan åtskilliga decennier varit en bil för "Folket" och det ger ingen premiumstämpel och det är nog anledningen att man presenterar Polestar som ska stå för det där extra.
Och i Sverige kan det kanske fungera, men i USA med flera länder har nog Volvo som märke ett avsevärt högre saluvärde än ett nytt okänt som ska arbetas in.
Där har du ju en parallell med DS, där har det ju inte varit så enkelt och säkert inte billigt med ett nytt märke. Dessutom besynnerligt att hitta på ett nytt när PSA har så många historiska premiummärken att välja bland.

#13
2019-09-30 19:44

Raphael skrev "DS är ett premiummärke med produkter som är dubbelt så dyra som en Citroën".
Har de dubbla priset och är lika bra eller kostar de lika mycket och är hälften så bra?

#14
2019-09-30 20:49

Saabnisse,
Prismässigt och i modellutbudet är Volvo premium. Ett märke för högre tjänstemän och direktörer. Folket köper begagnade Volvos, men nyproduktionen vänder sig till premiumköparna. Och flera modeller är ju inte särskilt praktiska, som t ex V40 som är en rätt trång coupé-halvkombi som vill konkurrera mot Mercedes A-klass istället för folkbilar som Renault Mégane.

Så med Polestar så får Volvo två premiummärken med liknande designspråk. Sätt ett Volvo-märke på Polestar och den passar designmässigt in i Volvos nuvarande modellutbud.

DS och Citroëm har helt olika målgrupper, design och erbjudanden. DS mer sober, mer krom, flashigare på utsidan och en helt egen inredningsstil i krom och graverade rullar i aluminium med diamantmönster, alcantra-klädsel osv. Och visst kan man säga att DS är mer opraktiskt än en Citroën, en DS3 Crossback är inte lika rymlig som en C3 Aircross och saknar flera praktiska lösningar som C3 Aircross har t ex. Och kostar mer. Men exklusiv design, materialval och uppgraderad teknik och dyrare drivlina kostar.

Och körupplevelsen är annorlunda. Citroën är mjukare, kränger mer, har mer distans till vägen i klassisk Citroën-stil. DS har mer skärpa i körningen, samtidigt som den även är komfortabel men inte riktigt lika mjuk. Och så finns ju DS med kamerastyrda stötdämpare där Citroëns med progressiv hydraulik är ett passivt system (än så länge).

Citroën har erbjudit både billiga folkbilar (2CV, Ami, Dyane, Visa osv) samt lyxiga DS. Kunderna blev förvirrade. Så Citroën renodlades till mjuka och praktiska folkbilar med egen stil.

Och PSA kallade sina lyxbilar DS som ett eget märke med egen profil. Visst äger PSA många varumärken, som Panhard och Talbot m fl. Men de betyder knappast något för någon idag så PSA kan kalla sina lyxbilar för vad som helst egentligen.

Jag ser logiken i PSA med Citroën som mjuka folkbilar med egen profil och DS som lyxmärket. Peugeot som sportigare franskt och Opel med tysk stram stil. Alla har sin egen design och stil. Exteriört, interiört och körkänsla.

Men Volvo-Polestar ser ju ut som de är utbytbara med varandra. Samma designspråk. Och samma målgrupp - premiumkunder.

#15
2019-09-30 21:15

1,56 kW / mil, kanske inte helt orealistiskt.

#16
2019-09-30 21:30

Vargen: Varför skulle du inte komma mer än 40 mil? Den är i storlek som en Model 3 och den har inga som helst problem att åka blandat på 150 kWh/km. Så jag tror du kan räkna med att du kan åka 40 mil i ganska risiga förhållanden med den. Och komma t.o.m närmre 60 mil i gynnsamma landsvägsförhållanden. Sen som vanligt beror allt på vem som kör....
De elbilar jag har kört, och vet bekanta som äger eller brukar så är det inga större svårigheter åka dem på WLTP. i Somras runt 20-25 grader låg jag 10-15% under WLTP blandat.

#17
2019-09-30 23:18

Får inga `Volvo-vibbar´ direkt. Bilen ser lite vilsen ut i formspråket, ungefär som många kina-bilar just nu.

#18
2019-10-01 07:09

Det är ju ingen Volvo.

#19
2019-10-01 08:13

Någonting för våra miljöpartister! Vi andra har inte råd !

#20
2019-10-01 08:33

Hundter: vad konstigt då att det säljs väldigt många fler bilar med den månadskosten än vad det röstas på Miljöpartiet.....hur förklarar du det?

#21
2019-10-01 09:55

Lite oharmonisk design. Framvagnen och bakvagnen lirar inte bra tillsammans och jag gillar inte heller de "vräkiga" bakljusen. Överdrivet och lite vulgärt.

#22
2019-10-01 10:12

Polestar är snarare ett märke riktat mot den yngre generationen - och intitial iallafall, och de som vill ha rena elbilar, än någon annan nivå av premium än Volvo. Det är rätt få ställen där Volvo inte anses vara premium (läs : ägare av 10 år gamla Volvos i Sverige) - däremot har det en tråkstämpel över sig. Polestar kan leverera sportiga modeller tex. Det är väldigt svårt för Volvo att tas på allvar där.

#23
2019-10-01 20:49

Yngre generationen? Vilka är det 20-30, 30-40, 40-50 eller 50-60-åringar?
Det jag möter i 20-40 års ålder är det ingen som suktar efter en Volvo, möjligen någon enstaka barnfamilj. Det är Tesla alla snackar om. Eller andra märken om det är fossilt.

Nu är förvisso Polestar ännu en för ny företeelse för det ska snackas om.
Men oavsett så kommer folk se det som en Volvo.

#24
2019-10-02 11:24

Någonting måste vara fel i vår herres hage ! Vem behöver alla dessa hästkrafter och vridmoment ? Vi står inför tidernas största omställning inom bilindustrin och vad kontrar man med ? De flesta av oss som är engagerade i detta med bilar vet att framtiden kommer att se helt annorlunda ut och varför då presentera den ena bilen mer energislukande än den andra. Vi står inför en framtid där hastigheten på våra vägar kommer att styras via GPS så dessa enorma effekter kommer inte att behövas. Varför inte gå andra hållet och ta fram bilar som kräver minimala batterier och där bilarna inte väger som idag upp till 2500kg ?

#25
2019-10-02 11:46

Trickar: Jag personligen tror att det beror av två anledningar, dels så är mycket effekt en liten merkostnad jämfört med en mycket större fossilmotor kontra liten. Sen handlar det till största delen om uppmärksamheten, hade Tesla kommit 2012 och presenterat en medioker mellanklassare med 125 hk som inte stack ut, hade de varit där de är idag? Och jag tror både du och jag kan erkänna att det är till stor del Tesla vi har att tacka för att de andra bilmärkena är där de är idag i utvecklingen mot elbilar?
Nej självklart så var det att de presenterade en stor snygg, i de flestas ögon, snabb bil som slog de etablerade på näsan inte bara genom tekniken utan att den piskade M5 och AMG m.fl. även prestandamässigt. Det blev bilen de ville ha som var nåt, de som media skriver om, de som bloggar m.m........självklart uträknat av marknadsavdelningen att det skulle slå bättre långsiktigt än att komma med en grå bil som sjönk in i den grå massan bara.....
Sen kan de ta mer betalt för bil med högre effekt sen gammalt, och i utvecklingsskedet när det inte går att masstillverka lika fort är intäkten per bil viktigare än att sälja så många bilar som möjligt för de som är nya med elbil. Se nej Trickar, det är inget fel i vår herres hage, det fungerar bara som det gör i en marknadsekonomi......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.