Polestar 2 är en av många kinesisk-byggda elbilar som säljs i Europa.
Nästa artikel
Polestar 2 – bilder och fakta om nya elbilen
Nyheter+Bilder

Polestar 2 – bilder och fakta om nya elbilen

Publicerad 27 februari 2019 (uppdaterad 28 februari 2019)
Polestar 2 är en av många kinesisk-byggda elbilar som säljs i Europa.
Volvos eldrivna kusin ska kunna köra Göteborg–Stockholm på en laddning. Men det dröjer innan nya Polestar 2 kan rulla ut i trafik.

Mellan Göteborg och Stockholm är det 471 kilometer. I alla fall om man tar väg 40 och sedan E4.

Den sträckan och lite därtill ska nya elbilen Polestar 2 kunna avverka på en batteriladdning. Åtminstone enligt de officiella siffrorna.

Med ett batteri på 78 kilowattimmar (kWh) är den deklarerade räckvidden, enligt den nya och mer realistiska mätmetoden WLTP, 500 kilometer.

Alla som kört elbil vet dock att man inte kommer så långt i verkligheten, i synnerhet inte om utetemperaturen är låg och om hastigheten ligger på motorvägsnivå.

Så att köra Göteborg–Stockholm en kylig februaridag kanske kräver ett laddstopp ändå…

Bilen med det korta namnet 2 är den första helt eldrivna modellen från Polestar, som började som tävlingsstall, blev Volvos trimavdelning och nu knoppats av till ett fristående elbilsmärke som delar den mesta tekniken med Volvo.

Märket ägs till hälften av Volvo Cars och till andra hälften av Volvos kinesiska ägare Geely.

Tidigare har Polestar visat tvåsitsiga sportbilen 1, som är en laddhybrid med totalt 600 hästkrafter från två elmotorer och en bensinmotor. Pris från 1,6 miljoner kronor...

Polestar 2 är i stället en femdörrars halvkombi med ett stort batteri inbyggt i golvet. Drivningen på fyra hjul sker helt elektriskt och med 408 hästkrafter (och 660 Newtonmeter) ska bilen kunna accelera 0–100 km/tim på mindre än fem sekunder.

Polestar berättar dock inget om laddning och vilken hastighet som bilen klarar att ladda med.

Rent tekniskt är bilen byggd på den så kallade CMA-plattformen, samma grundstomme som används till Volvo XC40.

En finess är att bilen kan öppnas och låsas med en mobiltelefon. Man ska inte behöva vrida om en nyckel eller ens trycka på en startknapp för att kunna köra iväg, bilen ska känna av om telefonen finns i bilen och om en förare sitter på plats.

Inredningen är avskalad och påminner i grunden om de senaste årens Volvobilar. Mitt på instrumentbrädan sitter en pekskärm som styr de flesta funktionerna. Bältena är guldfärgade, precis som bromsoken.

Utvändigt noterar vi bland annat den speciella ljusrampen bak, att laddluckan sitter på vänster bakskärm, och att bilen ärver Volvos T-formade strålkastare.
Och vad kommer den då kosta? Priserna för lanseringsversionen, som är den enda tillgängliga under första produktionsåret, börjar på 59 900 euro, motsvarande drygt 630 000 kronor.

Senare ska det dock, lovar Polestar, komma en enklare version som kostar från 39 900 euro, motsvarande 420 000 kronor.

Detta kan till exempel jämföras med Tesla Model 3 som kostar från 650 200 kronor. På samma sätt som Volvo har Tesla utlovat modeller som är mindre dyra.

Är man intresserad av en Polestar 2 kan det dock dröja innan bilen levereras. Fabriken i kinesiska Chengdu påbörjar tillverkningen "tidigt 2020", enligt Polestar.

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 2?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.