Nästa artikel
Skoda Octavia G-TEC (2014)
Nyheter

Skoda Octavia G-TEC (2014)

Publicerad 23 april 2014 (uppdaterad 23 april 2014)
Skoda har hittills bara tillverkat en biogasbil, småbilen Citago, men nu har turen kommit till Octavia.

I väntan på den lätt terrängånde Scout som lanseras i mitten på året meddelar Skoda att de nu erbjuder Octavia med biogasdrift. Bilen kallas G-TEC och är tillverkarens andra gasbil någonsin,  först ut var citybilen Citago. Enligt Skoda själva ska den bensin- och gasdrivna bilen ha en total räckvidd på 1330 kilometer. Bilens räckvidd på enbart biogas är ännu inte känd men däremot ska koldioxidutsläppet i det läget ligga på 97g/Km.

Trots att det är ett relativt nytt område för Skoda borde det inte vara någon anledning till oro angående driftsäkerheten. Systemet är troligtvis till stora delar detsamma som hos Volkswagen Passat, vilken funnits i biogasutförande sedan ett halvt decennium tillbaka. Men det innebär också att problemen med lättrostande gastankar kan dyka upp även här.

Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Octavia G-TEC?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-23 15:10
Reverend Benny

Hade lätt övervägt att köpa en gasbil OM det inte varit så att jag måste åka 6 mil för att tanka gas. Och då bor jag ändå i en hyffsat stor stad där man kan tycka att det borde finnas gasmack.
Har utbyggnaden av gasmackar helt stannat av?

#2 • Uppdaterat: 2014-04-23 15:19
hultarn

Ja, hur är det med fordonsgasen? Googlade lite och hittade detta som exempel:

"Kalmar kommun beslutade i våras att sälja sitt förlusttygda biogasbolag som man investerat 50 miljoner i. Ett privat företag köpte bolaget för 8 miljoner!
Detta bolag säljer nu den producerade biogasen till EON Gas. EON Gas skall använda denna gas för att kunna öka försäljningen av fossil naturgas vilket verkar självklart eftersom det är deras affärside
Försäljningen av nya biogasbilar minskar hela tiden och har minskat med 60 procent sedan toppåret 2010.
Försäljningen följer samma trend som för etanolbilar som minskat med 95 procent sedan toppåret 2008.
Begagnade fordonsgasbilar har idag tillsammans med etanolbilar det absolut sämsta andahandsvärdet på marknaden"

Nej, det blir nog ingen gasbil för mig, även om jag har en gasmack 15 km hemifrån.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-23 15:24
Hackenbush

Jag tror jag gasar på med min vanliga bensinbil.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-23 16:01
Reverend Benny

Låt mig gissa, ägs det privata bolaget av kommundirektörens fru eller bror ;-) ?

#5 • Uppdaterat: 2014-04-23 16:12
hultarn

Reverend Benny: man kunde ju tro det, men det verkar faktiskt inte så:

http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/kand-foretagare-tar-over-kalmar-biogas(3624163).gm

#6 • Uppdaterat: 2014-04-23 16:40
ENTJ1

Driftsäkerheten,varför skulle gas ge några betänkligheter ang driftsäkerhet,enkel teknik.
Garanterat en kanonbil som kommer att bli populär,kanske mest som taxi i sverige runt "gastankstäder".
Octavian är dessutom i princip lika stor som en V70,innerutrymmesmässigt sett.
Gas är ett av framtidens drivmedel,synd att sverige satsade på sprit,intelligenta och ärliga politiker är sällsynta.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-23 17:17
saabnisse

Fordonsgas är förmodligen det absolut mest miljövänliga bränsle som finns för närvarande.
Det spelar ingen roll om det är Biogas eller Naturgas, eller en blandning av dessa, det är ändå miljövänligt eftersom metangasen omvandlas till energi +CO2 och det är avsevärt bättre än att släppa metangasen fri, det är en av våra värsta växthusgaser.
Tidigare ansågs att metan var 21 ggr värre än CO2, nu spekulerar man om 40-50 ggr värre!
Det är alltså gas vi bör satsa på....

#8 • Uppdaterat: 2014-04-23 17:40
Mythbuster

Undra var man hittar biogasen att tanka. För nästan överallt är det 50% naturgas. Saabnisse, det fungerar inte så som du beskriver. Om man inte rötar ex. avloppsslam till biogas blir det ingen metangas av några stora mått. En dålig anläggning kan t.o.m. släppa ut mer metangas är om man lagt slammet på hög via läckage.

Men mest roligt är skodas kampanjsida för bilen "ŠKODA CNG-fordon orsakar avsevärt mycket mindre föroreningar jämfört med fordon körda på andra drivmedel; inte bara vad gäller natriumoxid".. Coolt hade ingen aning om att natriumoxid var farligt och kom från bilar. Det där får de nog läsa på lite till med :) Faktiskt dagens bästa. Synd att de inte anger förbrukning i kg som är standard sedan årsskiftet.. Och läsare.. akta er noga för all natriumoxid... Man vet aldrig var den finns :) uj kan inte sluta skratta..

#9 • Uppdaterat: 2014-04-23 19:00
saabnisse

Mythbuster, det var ju det jag skrev!
All rötning eller förmultning medför utsläpp av metan och då är det ju väldigt bra om det sker under kontrollerade former.
Även utsläpp av naturgas utan att först förvandla den till energi plus CO2 är ju förkastlig, ändå är det just det som sker i oändliga mängder varje timme, varje dygn, år ur och år in, kontinuerligt, genom nedbrytning av all biologisk materia och genom utsläpp av fossil metan från gruvor, från bergsprickor, från en tinande tundra m.m.
Kunde vi ta tillvara den energiresursen fullt ut hade vi en aldrig sinande källa!

#a • Uppdaterat: 2014-04-23 20:20
saabnisse

Men för att återgå till frågan i artikeln tycker jag att det är helt riktigt att Skoda tar fram den här modellen som gasdriven och jag hoppas att allt fler tillverkare kommer att leverera gasdrivna bilar.
De bör f.ö. subventioneras minst lika mycket som de batteridrivna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.