Bild
Nästa artikel
Ford Focus Econetic – 94 gram

Ford Focus Econetic – 94 gram

Nyheter

Kampen om att vara snålast på dropparna fortsätter. Nu presenterar Ford nästa generation Focus Econetic som drar 0,35 l/mil.

De stora tyska biltillverkarna har ständigt tävlat i ett race. Hästkraftsracet. Utan en bil i stora mellanklassen som ger minst 500 hästkrafter är man tam.

Men sedan några år pågår en betydligt mer intressant kaplöpning – vem kan vara snålast.

Nu tänker Ford bräcka Volkswagen, Peugeot och resten av ligan i Golf-klassen mes senaste generationen Focus Econetic. Snittförbrukningen uppges till 0,35 liter/mil och 94 gram kolidioxid per kilometer.

Under huven sitter en helt ny 105-hästarsversion av Fords 1,6-litrers Duratorq TDCi-diesel. Förbättrat insprutningssystem, ny turbo, modifierad kylning och friktionsminskning är stötepelarna i förnyelsen.

För att ge en bättre kontroll av laddningsluften och en svalare, tätare laddning har intagssystemet försetts med en vattenkyld intercooler istället för det luft-till-luft-system som är standard.

Redan vanliga Focus har bränslebesparande system som stopp/start, smart förnyelsebar laddning, Ford Eco Mode och växlingsindikator. Econetic-versionen adderar även ett unikt aerodynamikpaket med aktiv grillucka, lågfriktionsdäck och ett justerat slutväxelförhållande på den sexväxlade manuella lådan.

Aerodynamiken på Focus Econetic har finslipats med sköldar och deflektorer som täcker stora delar av underredet. Det finns även en kåpa som täcker hela bakaxeln. Stålfälgar med specialutformade navkappslar skapar lägre luftmotstånd än vanliga lättmetallfälgar.


Ett aktivt grilljalusi sitter framför kylaren i grillen. Här sitter horisontella lameller som kan rotera 90 grader för att blockera luftflödet. Totalt 16 olika lägen finns för ”gardinen”. Med helt stängt jalusi minskar koldioxidutsläppen med två procent.

Ford Focus Econetic kommer med femdörrarskaross och som kombi. Försäljningen i Sverige startar i början av 2012. Några priser är ännu inte klara.

Taggar: Nyheter, , Ford Focus
Ford Focus Econetic – 94 gram
Ford Focus Econetic – 94 gram
Ford Focus Econetic – 94 gram

Kommentarer

#1
2011-04-08 08:59

Friktionsminskning i motorn låter oroväckande.

#2
2011-04-08 09:25

Tänkte exakt samma sak, det är relativt enkelt att minska förbukning och utsläpp om man tänker för stunden och inte behöver bry sig om långtidseffekten och långtidskvalitén så mycket, så om motorn tex börjar dra olja efter några inkörda mil pga den låga friktionen, partikel filtret slaggar igen eller om inte gardinen längre fungerar så är inte vinsten särskillt stor varken för miljön eller ägaren.

#3
2011-04-08 09:56

Ford är inte snålast..
Redan 1999 kom VW Lupo 3L och Audi A2 3L.
Koldioxidutsläppen var 79 gram / km.

Jag har kört 21 000 mil med min Lupo 3L. Den har fungerat perfekt hittills. Snittförbrukning 3,2 liter / 100 km..

Ingen Ford på våran gård...

#4
2011-04-08 10:17

Men Lupo är ju en brevlåda på hjul, Focusen är en tillräckligt stor familjebil som de flesta klarar sig bra med...

#5
2011-04-08 11:07

Vi pratar alltså här om en Ford motor och inte längre en PSA -motor?
Tror nog snarare att man i vanlig ordning har svårt att nämna detta faktum oavsett hur delaktiga Ford är eller inte är i konstruktionen!

Hörde en "rolig detalj" härom veckan:
Till en släktings nya A3 eTdi skickade man med en liter olja och bad dem att hälla på vid behov!
Ja...på nya Dieselmotorer kan man behöva att göra det!?
Kändes kanske sådär Premium när familjens C3 Hdi inte tappat någon olja på 3.000 mil.

Hur som helst så är det mycket glädjande när familjebilar drar under 0.4l/m....Frågan är som vanligt bara om de faktiskt gör det i verkligheten också?

#6
2011-04-08 11:22

@ Mistro: Om du inte fyllt på en droppe olja på 3000 mil har du problem med oil dilution. En motor ska dra en mindre mängd olja, annars är det något fel.

#7
2011-04-08 12:01

Mistro: Under de första 1000 - 1500 milen så drar bilen mer olja. Så har alla bilar som jag köpt nya gjort.

#8
2011-04-08 12:44

Lupon må vara "en brevlåda på hjul" men den är snålare än "ficusen"..

#9
2011-04-08 13:11

Lupon är förmodligen snålare, men inte så värst mycket. Hela grejen är väl att nu kommer det en väldigt snål bil i en praktisk storlek, här får man plats med en familj och packning...
Det var du som drog upp jämförelsen med Lupo och jag tycker den är irrelevant, dessa 2 riktar sig inte till samma kunder. dessutom säljs väl inte Lupo sedan ett antal år tillbaka?

#10
2011-04-08 13:31

Upplysning till artikelförfattaren: Det heter stötesten, men stöttepelare. Olika saker.

#12
2011-04-08 22:07

Hur kan man jämföra lupo med focus?? Två helt olika biltyper. Lupo är så liten att den inte kan tjäna som en familjebil. Det kan focus. Visst ford har urusel kvalite men nya focus verkar vara riktigt vass!! Vill ha.

#13
2011-04-09 00:10

Fast om nivån sjunker så drar ju bilen olja? ;) Eller? ;) Nej men bilens serviceintervaller är väl utformade så att man under normalt användande inte ska kunna köra slut på oljan om det inte är nåt fel.

Om nivån däremot INTE sjunker ALLS. Då ÄR det nåt som är underligt.

Tyckte det var lite trevligt av Audi att skicka med en liter, då en bil, som någon sa, drar mer just i början. En extra liter att skvätta i innan första servicen är en fin gest, och påminner samtidigt kunden om att behovet faktiskt finns och att kanske kolla oljan efter ett tag.

#14
2011-04-09 01:09

skoda octavia greenline 99g/ co2 0,38 l/ mil

hälften STÖRRE BAGAGE...skoda nr.1

ford fokus liten trång fåårrdd

#15
2011-04-09 11:19

"Ett aktivt grilljalusi sitter framför kylaren i grillen." Det låter väldigt klokt, inte bara för att minska luftmotståndet utan för att spara på spillvärme som istället kan användas till kupèn. Om man dessutom tar vara på kompressionsvärmen från turbon till ett gemensamt kylvatten så kan man nog slippa köra dieselvärmaren för att klara värmen i kupèn trots låg bränsleförbrukning. Finns det extravärme i Forden?

Att insugningsluften kan kylas till en lägre temperatur via vatten och därmed ett steg till har jag svårt att förstå även om jag hört det förut.

#16
mendefera
2011-04-13 11:32

FORD FICUS. ngn som kommer ihåg gamla godingen ingen ford på min gård. Eller Fodrar Ordentliga Reparationer Dagligen.

#17
2011-04-13 14:34

"hälften STÖRRE BAGAGE"... vad menas? samt ett tips: var försiktig med CapsLocktangenten...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.