Bild
Nästa artikel
Skoda lanserar belysta knappar för säkerhetsbältet

Skoda lanserar belysta knappar för säkerhetsbältet

Nyheter

Den här nyheten ska göra bältesknappen enklare att hitta i mörkret – och påminna den som struntar i bältet.

Alla nya bilar har någon form av varning om säkerhetsbältet inte används. Skoda vill gå ett steg längre och inför nu belysta knappar för låset till säkerhetsbältet.

Innan föraren satt sig i stolen lyser bältesknappen i vit färg för att den ska vara enklare att hitta. När föraren satt sig börjar knappen lysa rött för att påminna om att använda bältet, och när föraren bältat sig lyser knappen först grönt för att sedan byta till vitt för att inte irritera föraren.

Den belysta bältesknappen ska användas för alla stolarna, inte bara för föraren. Det finns även möjlighet att aktivera en särskild animerad ”välkomstsekvens” när bildörren öppnas.

Läs också: Volvos största återkallelse någonsin – bältet kan lossna

Taggar: Nyheter, Skoda

Kommentarer

#1
2020-11-04 12:24

Kan ju knappast vara någon nackdel med att få knapparna belysta så de syns bättre, men inte sjutton hjälper det mot slöa idioter som har för vana att köra utan bälte.
Jag har haft det tveksamma nöjet att åka med stollar som spänt bältet bakom ryggen, den ena röt jag åt så jag fick gå ur och istället ta egen bil, den andra åkte jag bara några kilometer med på en skogsväg i ganska låg fart.

#2
2020-11-04 13:09

Som om man ser spännet när man sitter i bilen?

#3
2020-11-04 13:16

@Zoux, beror ju på kombinationen av storleken på den egna baken och på vilket märk man kör.
BMWs interiördesigner verkar tycka att bälteslåsen är fula och att alla har samma längd som krockdockor, medan t.ex. Volvo bemödar sig om att bälteslåsen går att hitta och är enkla att nå.

#4
2020-11-04 13:24

@gmogmo, såklart, men jag tänker att det är främst till för att just påminna föraren av fordonet, och de brukar ju vara vuxna människor...

#5
2020-11-04 14:28

Har aldrig haft problem med att få på bältet. Ännu en onödig grej som kostar pengar

#6
2020-11-04 16:08

Jarl Karlsson har aldrig skjutsat vuxna med kläder på i ett baksäte hör jag.
Väldigt få bilar det är lätt att få på sig bältet när man sitter tre i baksätet.
Jag skulle säga att ytterligare en smart grej från Skoda.

#7
2020-11-04 17:34

Alla i bilen ska ha bilbältet på!

#8
2020-11-04 17:47

Alla bilar har väl redan innerbelysning o taket?

#9
2020-11-04 18:04

Jag tror att Opel hade detta redan på 80-talet...

#10
2020-11-04 18:41

Saab hade belysta bälteslås fram till 1993 i 9000. Volvo hade också det i 760 mfl

#11
2020-11-05 02:40

Mycket bra uppfinning, som borde finnas i många bilar!

"Alla nya bilar har någon form av varning om säkerhetsbältet inte används."

Detta kan stämma för framsätena, men bak är det många bilar nya bilar som än idag inte har någon som helst varning, vilket är uselt.

#12
2020-11-05 06:09

Då räknas inte dom där små figurerna i displayen som indikerar om baksätesbältena är i användning som varning? Om man är så dum att man struntar i att använda säkerhetsbälte borde man inte sätta sig i en bil öht.

#13
2020-11-05 08:34

Hjälper det mot dem som kör utan bälte och med barn i knät? Då är det bra.

#14
2020-11-05 09:07

Belysta bälteslås har väl funnits/finns i flera bilar bl.a Saab 9000, dock skiftar dessa inte färg vad jag vet.

#15
2020-11-07 19:13

Måste byta bil!! Bälteslås som lyser i mörkret. Ett måste.........

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.