Bild
Nästa artikel
Sju av tio kör för fort på 110-vägar

Sju av tio kör för fort på 110-vägar

Nyheter

När hastighetsbegränsningen är 110 km/tim håller sju av tio svenskar högre fart, visar en färsk enkät från Bilprovningen.

Hur fort kör svenskarna egentligen? Bilprovningen har undersökt om landets förare vanligtvis följer lagstadgad hastighet eller kör för fort på vägar med gränserna 110, 70, 50 och 30 km/tim. Enkäten omfattar svar från 15 957 personer.

Resultatet visar att svenskarna har minst respekt för gränsen 110 km/tim. Endast 30,7 procent svarar att de följer den tillåtna hastigheten på 110-sträckor. I Norrbottens län är trafikanterna bäst på att hålla 110 km/tim (43,6 %) medan man i Stockholms län är sämst (25,8 %).

På vägar där skyltarna visar 70 km/tim följer 42,6 procent den tillåtna farten. Motsvarade siffror för 50- om 30-vägar är 73,5 respektive 86,1 procent. Kvinnor håller laglig fart i större utsträckning än män och det gäller för alla typer av vägar.

Se detaljerade resultat i faktarutan här intill.

Diskutera: Vilken hastighet tycker du är lämplig på motorväg?

Enkätens resultat:

Hastighet på 110-väg:
Följer hastighetsgränsen: 30,7 %
Kör 5-10 km/tim för fort: 38 %
Kör 10-20 km/tim för fort: 21,8 %
Kör 20-30 km/tim för fort: 7,7 %
Kör mer än 30 km/tim för fort: 1,9 %

Hastighet på 70-väg:
Följer hastighetsgränsen: 42,6 %
Kör 5-10 km/tim för fort: 39,4 %
Kör 10-20 km/tim för fort: 13,8 %
Kör 20-30 km/tim för fort: 3,4 %
Kör mer än 30 km/tim för fort: 0,9 %

Hastighet på 50-väg:
Följer hastighetsgränsen: 73,5 %
Kör 5-10 km/tim för fort: 21,8 %
Kör 10-20 km/tim för fort: 3,5 %
Kör 20-30 km/tim för fort: 0,7 %
Kör mer än 30 km/tim för fort: 0,5 %

Hastighet på 30-väg:
Följer hastighetsgränsen: 86,1 %
Kör 5-10 km/tim för fort: 11,7 %
Kör 10-20 km/tim för fort: 1,5 %
Kör 20-30 km/tim för fort: 0,3 %
Kör mer än 30 km/tim för fort: 0,4 %

Källa: Bilprovningen

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2012-08-24 14:59

Generellt går det inte att sätta en lämplig hastighet, varken på motorväg eller andra vägar. Det måste föraren kunna avgöra beroende på omständigheterna.

#2
2012-08-24 15:37

Trams Kjell39. Problemet är att många har problem med va de har i byxorna. Detta kompenserar dem att bryta mot lagarna. Har ofta blivit omkörd av sådana , som strax efter ska svänga av. Är detta inte att ha hål i huvudet ?

#3
2012-08-24 17:32

Det hjälper väl inte med hastighetsbegränsningar för sådana, de kör vårdslöst både över och under hastighetsgränserna.

#4
2012-08-24 18:05

Ligger alltid i 140 på motorväg...lagom fart om man måste Sms-a.
Men så kör jag 3000-4000 mil per år och har en viss vana av att köra bil.
Nu menar jag att om man kör en sådan holk som Renaulten som visas på bilden ovan...så är ju allt över 90km rena Liseberg.

#6
2012-08-24 18:48

328 Vad är problemet? Ligga i en PREMIUMBIL och köra lungt i gäsp 140 i 20 mil.
Typiskt Svenskt om man sticker ut så ska alla mesproppar hacka..
Håller du 111 på motorväg så ska du in i buren

#7
2012-08-24 19:12

Att män med s k premium-bilar är de sämsta och mest arroganta bilförarna det har de visat många gånger på det svenska trafiknätet. Det är bus och maffiosos som kör premiumbilar, såna som inte kan vanligt folkvett och heller inte respekterar trafikregler. Körkorten har de säkert fått genom att muta trafikinspektören, för köra bil kan de inte. Egentligen är det synd om dem, men det vore bättre och mer skonsammare för andra trafikanter om de sökte hjälp hos en terapeut istället för att ta ut sina problem och sin arrogans på andra trafikanter.

#8
2012-08-24 19:30

Rafafel..källa på det?
Och du har en fyrkantig jordglob hemma förstår jag.
Finns säkert kass bilister som kör Premium,men i det stora hela så verkar det som de flesta är ödmjuka.

#11
2012-08-24 20:49

Det är ju bara att kolla på bilden hur många fel som helst.....stavas avstånd.
Finns ju inte en bil som håller tre sekunders regeln.
Man riktigt ser hur Hondan Crv-en tränger ut den lilla Renaulten i vägrenen.

#12
2012-08-24 21:40

Ingen håller hastigheten för det är på tok för låg på dom breda fina vägarna, kan verkligen inte fatta att dom inte höjer dom flesta 110 vägar till 120?
Själv så ligger jag i regel runt 120-130 på en 110 väg för ligga lägre är frustrerande.

#13
2012-08-24 22:06

c63, du ber om mothugg i och med att du skriver om 140 km/h och sms:a ... Skrytet om 3 000 till 4 000 mil om året gör inte saken bättre. Tugget om premiumbil och "rättigheter på vägen" spär bara ytteligare på det som Raphael (felaktigt) är inne på. Hör du inte själv hur du låter?

#14
2012-08-24 23:16

Raphael.

Haha,huvudet på spiken,du träffade precis rätt! Speciellt om förare/ägare av premiumbilar (vissa tyska). Och tal om folkvett,se hur en del skriver här med personangrepp om vartannat överallt på saiten.Se på svaret från ... så får du kvitto på det att det du skrev var mitt i prick och att han tog åt sig.....haha.

Eller ta ut sina "problem och arrogans" på en förträfflig sida som denna med personpåhopp om vartannat,vad lider de av? Mindervärdighets komplex?

Tummen upp Raphael ! Mera sådant mitt i prick!

#15
2012-08-25 01:17

till C63 och alla "duktiga förare" .. att skryta om att du kör fort och sms:ar bara för att du kör något som heter "Premium" är bull. Jag kör betydligt mer än dig i både Stockholm och på landet och det är stor skillnad när jag kommer i en Captiva eller en Astra. Speciellt irriterande (endast sverige) är det när idioter som gillar fort lägger sig bakom en och slår på helljus, något som ingen vågar mot Captivan. Sen att du tror att en premiumbil är på något sätt bättre så är väl de flesta bilar idag samma skit olika namn, även BMW ska byggas på mini snart.

#16
2012-08-25 08:53

I vårt granland i söder så kör då både kreti och pleti med vilken bil som helst bra mycket fortare än vad vi gör här. Inget speciellt alls. Det vore på tiden att vi höjde hastigheten på våra motorvägar. 130 km/h skulle vara rätt lämpligt. Men här var det så märkvärdigt när vi skulle få köra 120 km/h att man till en början satte upp skyltar som kunde ställa om sig efter väderförhållanden. Man trodde att svensken inte kunde hantera det själv. Nu uteblev blodbadet så nu är det 120 km/h på E6:an genom nästan hela Halland. Det är bara norr om Varberg det är 110 km/h.

Igår när jag körde på motorvägen med skyltat 110 km/h låg jag på ca 117 i verklig fart. Det var inte många bilar som körde om mig. De som körde om var av olika bilmärken och var blandat män och kvinnor. Vem bryr sig om folk som kör om och för fort på motorväg? Det finns då annat man kan bry sig om mer vad gäller trafikbeteenden.

#17
Leif Larsson
2012-08-25 09:06

Om någon ligger några kilometrar över hastighetsgränsen stör mig inte så värst mycket. Men, två beteenden retar mig lite. Det är de som skall köra om och närmar sig mig och först efter några meter bakom mig går ut och kör om, för att gå in i högerrfilen omgående. Speciellt när det är dåligt väder och modd på körbanan. Går åt mycket spolarvätska om jag skall åka långt. Motpolen är de som "prenumererar på vänster körfält.Båda kategorierna är ytterligheter och skulle behöva tänka till lite hur de kör.

#18
2012-08-25 12:55

Håller med att vi har lite väl låg hastighet på en del vägar men det berättigar ju inte en att köra för fort hela tiden. De som håller sin egen hastighet och åker dit får förstås betala för det och det är ju inte mer än rätt.

#19
2012-08-25 17:15

Låg hastighet betyder mindre skador när olyckan väl händer.
Men man kan väl inte begära att merparten förstår det.

#20
2012-08-25 20:22

Varför inte parkera bilen c63?
:o)

#21
2012-08-25 21:27

Härligt språk på denna site. Skärp er annars lägger nog VBÄ ner forumet.

#22
2012-08-25 21:47

Moget Jes,,,var det en bubbla du tröskade runt i...
Då kommer du väl knappt upp i 70.
Ha en logga på VW klingar väl sådär.

#23
2012-08-26 09:41

Spännande det här med hastighetsgränser. Undersökningen visar i vart fall att desto mer relevant en begränsning uppfattas vara, desto större är följsamheten (jmfr 110 med 30). Sannolikt skulle snitthastigheten på motorvägarna inte öka med en höjning till 120 på de sämre avsnitten och 130 i övrigt, det är väl ungefär där trafikrytmen ligger? Och det borde på alla sätt vara mer intressant att komma åt det fortfarande stora antalet som kör för fort på 30/50-väg (även om det är en jäkla skillnad på att köra 5 km/h över eller 30 km/h över i dessa hastigheter)

Däremot så funderar jag själv rätt mycket på varför ömsesidig hänsyn blivit sådan bristvara i trafiken? Det är faktiskt inte för mycket begärt att vänta i 10-20 sekunder på att fordonet framför slutför omkörningen utan att köra upp någon meter bakom. Men det är inte heller för mycket begärt att en bil som tänker köra om tittar i backspegeln innan och väntar 10-20 sek på att en bakomvarande bil som uppenbart kör fortare får passera först? Eller gå in i högerfilen när det stackas på bakom?

Jag erkänner att jag också ibland, när jag legat bakom en bil i vänsterfil på motorvägen i någon kilometer eller mer utan att den går in till höger (trots att möjligheterna är ytterst goda för det), snabbt kör upp nära bakom eftersom det, utöver att köra om på insidan (vilket utgör en ännu större risk), verkar vara det enda sättet att få vissa att flytta sig från den vänsterfil som faktiskt är omkörningsfil.

Även om vissa (70% enligt undersökningen) kör över hastighetsgränsen så är det faktiskt fullt möjligt för alla involverade att visa hänsyn/underlätta för varandra i trafiken ändå. Och det borde ligga i allas intresse eftersom det minskar riskerna.

Sen kan väl alla som har ett jättebehov av att rya över Volvo/Audi/Mercedes/BMW/Toyota/xx-förare som kör för fort/långsamt lämpligen göra det utanför bilen istället för att använda sin bilkörning på motorvägen som verktyg för vald hang up?

#24
2012-08-26 10:07

poppo
Det är nog så att ju fortare man kör (jag menar överskrider hastighetsbegränsningen) ju mer irriterad blir man om man inte släpps fram fort nog och mer irriterad blir man då också på de som håller hastighetsbegränsningen. Man anser nog också att de som håller hastighetsbegränsningen är dåliga bilförare trots att det egentligen är tvärtom.
Man skall nog försöka tänka att vill man köra fortare än tillåtet så får man nog göra detta utan att begära att alla andra skall kasta sig åt sidan för att släppa fram fortkörarna. Det är här den saknade hänsynen kommer in som du skrev om poppo.

#25
2012-08-26 10:42

Hackenbush, det är väl alltid så att det är lite störande att behöva bryta sin körrytm "i onödan" - min poäng är att med lite mer ÖMSESIDIG hänsyn skulle sannolikt både irritations- och risknivån minska. För att det samspelet ska fungera så funkar inte "du kör lite för fort så därför behöver jag absolut inte ta hänsyn till dig, tvärtom ska jag nog ta och markera lite".

Iaf för mig är trafiken ett samspel där alla ingående parter har ett ansvar för att underlätta och minska risker, ett ställe där vi tillsammans ser till att de avviker som från "normen" (högre resp lägre hastighet) "slussas igenom" så bra som möjligt. Om inte annat än av ren självbevarelsedrift?

#26
2012-08-26 10:47

@Hackenbush
Håller delvis med dig, MEN att ligga i vänsterfältet kilometer efter kilometer är absolut inte tillåtet, även om man håller hastigheten.
Finns de som har arbete som kräver att man kommer fram fort, hur vet du att bakomvarande inte tillhör denna kategori?
Sedan har vi alla dessa som INTE håller hastigheten, som ligger 10-20 UNDER hastighetsgränsen. För det första så skall de ha fritt bakåt innan de ger sig ut i vänsterfältet, för det andra så skall de omedelbart tillbaka till högerfältet när de gjort sin omkörning.
Använd backspegel och visa hänsyn i trafiken. Det tjänar vi alla på.

#27
2012-08-26 10:49

Klart att man visar hänsyn där så är möjligt men jag märker att fortkörare blir irriterade bara för att man inte kör ut i vägrenen i uppförsbacke eller i skarpa kurvor för att de skall om så fort som möjligt. Att försöka tvinga en ut på vägrenen när man inte har tillräckligt uppsyn om vad som kan finnas där är ju inte direkt att visa hänsyn.

#28
2012-08-26 10:54

@Hackenbush
Det är naturligtvis en generell fråga, men den ställs på sin spets om vi begränsar den till motorväg där det hela tiden är minst två filer och där saker som skymd sikt etc inte blir en fråga. För självklart är det rätt osmart att lägga sig längst ut i vägrenen på ställen där man inte har en aning om den är fylld med fordon eller personer 70 meter längre fram. :-)

#29
2012-08-26 11:03

visst är det så poppo att på motorväg ockuperar man inte vänsterfilen för annat än att köra om. Efter omkörning bör man återgå till högerfilen så snart man har kommit en bit framför bilen man kör om för inte kör man väl in precis framför bilen man kört om eller?

#30
2012-08-26 12:07

@Hackenbush
Håller med dig fullständigt i det, även om ganska många uppenbart inte delar den...

Dessutom verkar det vara en ny trend med att svänga in INNAN omkörningen ens är avklarad? :-(

Bara på turen Uppsala-Stockholm t o r igår var det fyra(!) incidenter där den omkörande (bl a en buss) svängde in trots att de inte ens passerat fordonet de körde om - bara rejäla tvärnitar och svängar mot vägrenen gjorde att de inte krockade (det var verkligen "fan, nu smäller det där framme"-moments). Och nej - låg inte och hetsade bakom :-)

#31
mcregor
2012-08-26 13:44

@LC4ever: De som har ett yrke som KRÄVER att dom kommer fram fort brukar också ha ett blåljus eller en siren som påkallar uppmärksamheten.
F ö är det märkligt att det i vissa trådar talas så mycket om vilken bil som har den allra lägsta bränsleförbrukningen och att detta är så viktigt medan många i denna tråd vill höja maxfarten vilket definitivt kommer att höja bränsleförbrukningen avsevärt - och det är inga mindre höjningar i alla fall när vi talar om s k miljöbilar. Sen ökar ju också skaderisken avsevärt med högre farter. Man skulle tro att dubbelfiliga vägar borde innebära minimalt med olyckor, som då kanske skulle kunna motivera högre fartgräns, men t ex den nya E18-sträckningen från Västerås mot Enköping upplever jag som mycket olycksdrabbad så den tesen kan man nog skrota tyvärr.

#32
2012-08-26 19:26

@mcgregor
Statistiken visar iaf att motorvägarna är de säkraste vägarna? De danska erfarenheterna av höjd fartgräns är oförändrad eller lägre snitthastighet, däremot en minskning av antalet fortkörare, så det är inte alls säkert att det automatiskt leder till högre förbrukning. Statistik visar också att sedan tidigt 90-tal så har persontrafikens andel av utsläppen minskat stadigt, i absoluta tal, däremot ökar den tunga trafiken kraftigt sina. För att förändra den utvecklingen så handlar det främst om att både nyinvestera och ta igen tre-fyra decenniers bristande underhåll på järnvägssidan.

Självklart är det så att lägre hastighet/rörelseenergi minskar krockvåldet om olyckan är framme, liksom att högre hastigheter ger ökad förbrukning, särskilt på hårdoptimerade miljöbilar. Men jag tror faktiskt att vi skulle få samma resultat i Danmark.

#33
2012-08-26 19:43

En sak är då väldigt klar, dom flesta tycker att dom Svenska vägarna har alldeles för låg hastighet... Får väl se om det blir något förändring på det? Blir väldigt förvånad om det blir en höjning!! Men det behövs verkligen göras!!

#34
2012-08-27 08:47

Och just nu läser jag att man har för avsikt att sätta 1000 nya fartkameror!!

Ytterligare en miljard på dessa plåtskåp!
Finns det ingen som helst gräns för hur korkade myndigheterna får vara?

#35
2012-08-27 09:19

Tycks vara bättre med fullständigt meningslösa enkäter än att lägga pengarna på hastighetsövervakning av polis (Ej plåtskåp).

#36
2012-08-27 10:00

Och nu skall Trafikverket skapa ännu ryckigare trafikrytm.
En massa nya kameror så att folk får bromsa ner till 10km/h UNDER hastighetsgränsen, för att sedan gasa på till plus 20km/h efter kameran.
Det kanske är så att hastigheten är för lågt satt på vissa vägar!

#37
2012-08-30 12:19

Undrar om det finns någon paritet i hur "smarta" våra myndigheter är, om man jämför med vägstandard, planerad utbyggnad/underhåll och lagstiftning samt hur allt detta tolkas av oss som trafikerar vägarna, som inte är politiker eller (politiskt korrekt) tillsatta tjänstemän på diverse myndigheter?

Min egen gissning: det finns ingen paritet. Svenska myndigheter är som vanligt livrädda för att ge vanligt folk bestämmanderätt och ansvar.

Dessutom hade de troligen kunnat minska antalet anställda vid sina myndigheter ganska radikalt om de accepterat att de flesta människor har en egen hjärna och att merparten inte gillar ha Storebror hängande i hasorna, med pekfingret i högsta hugg.

#41
cainiao1988
2012-09-13 04:09

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.