För två år sedan visade Scania upp en eldriven lastbil för kortare rutter i städer. Tidigare i år kom ytterligare två modeller med fokus på långdistanstransporter.
– Utvecklingen går faktiskt fortare framåt än vi trodde, har Scaniachefen Christian Levin tidigare sagt i en intervju med Sveriges Radio.
Nu uppger Christian Levin att bolaget siktar på att enbart lansera batterieldrivna lastbilar från och med 2040, alltså om 18 år. Men då gäller det att laddinfrastrukturen är på plats, att lastbilarna laddas med förnybar el och att priset per kilowattimme är rimligt.
– Scania är den enda lastbilstillverkaren som går så långt som att ifrågasätta dieselmotorn så tidigt som 2040, säger han i en intervju med sajten Eurotransport.
Nytt laddnätverk
Tillsammans med Daimler och Volvo vill Traton där Scania ingår bygga ett europeiskt laddnätverk för lastbilar. Till att börja med ska nätverket ha 1 700 laddpunkter.
Flera lastbilstillverkare undersöker också möjligheten att lansera bränslecellsdrivna lastbilar. De ska gå snabbare att tanka än att ladda en batterilastbil. Men Scania verkar alltså prioritera batterieldrift högre, och svenska kunder är med och driver på omställningen.
– Det är i de nordiska länderna och Nederländerna som vi ser de största framgångarna för batterieldrift, säger Christian Levin.
Kommentarer till artikeln (4)
- 9 september 2022 Grosser skrev:…
- 9 september 2022 Förändringstakten är hög…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.