Bild
Nästa artikel
Sävsjö tar bort alla övergångsställen

Sävsjö tar bort alla övergångsställen

Nyheter

31 övergångsställen har tagits bort i Sävsjö kommun och fler lär försvinna. Anledningen: Det blir säkrare för gående att korsa vägen.

Lagen som ger bilister väjningsplikt mot fotgängare bidrar inte till en säkrare trafikmiljö. Det menar man i Sävsjö kommun i Småland där 31 övergångsställen i tätorten tagits bort, rapporterar SVT:s Jönköpingsnytt.

Zebraränderna har ersatts med särskilda gångpassager där det endast finns ett körfält – ingen blå skylt och inga vita streck på vägen.

– Då börjar folk se sig för innan de går över gatan, säger Jan Fransson, gatuchef i kommunen, och påpekar att fotgängarna tillbringar mindre tid på vägbanan.

"Man hävdar inte sin rätt"
Sedan den så kallade Zebralagen – som ger gående företräde – infördes år 2000 har antalet skadade fotgängare vid övergångsställen ökat med mellan 15 och 20 procent, enligt en undersökning från Väg- och Transportforskningsinstitutet.

– Det fina med att man inte har ett övergångsställe är att jag som gående själv tar beslutet när jag går över. Då blir det inte de här utmaningarna, man hävdar inte sin rätt, säger Åke Qvarnström, chefskonsulent på NTF, till Jönköpingsnytt.

Diskutera: Tycker du att fler övergångsställen bör tas bort?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Bajamaja
2011-02-02 16:00

Åke Qvarnström är en klok man.

#2
Anynomus
2011-02-02 16:13

UNDERBART! Det är ju det jag har sagt så många gånger i andra trådar här på ViBilägare men fått skit och spö, och beskrivits som en "fartmarodör" och hänsynslös bilist. Zebralagen är den sämsta trafiklag som har införts. Och skönt att det siffror går att bevisa att jag har haft rätt. Man måste kunna ställa krav även på fotgängare. Som i Sävsjö.

Bra jobbat!

#3
m.d
2011-02-02 16:17

gör detta i alla kommuner, det bästa som kan hända,,

#4
J.Hundt
2011-02-02 16:46

Skriv om en synål, så nog är det en enögd jävel som klagar, sa´ Piraten en gång! Så det är ju klart att någon ska gnälla över detta beslut! Som det hittills har varit, har folk utan att se sig för i högt tempo kastat sig ut på övergångsstället och detta utan förvarning! I Lund tycks cyklisterna tro att övergångsställena är till för dem och kör över gatan utan hänsyn! Således ett bra beslut av Sävsjö kommun!

#5
D.S.
2011-02-02 16:53

Håller fullständigt med signaturen Anynomus, fotgängarna måste för sin egen säkerhets skull lära sig att se sig för innan dom går över en gata. Dom blir ju inte mindre skadade av att olyckan kanske var någon annans fel.

#6
Uno Lööv
2011-02-02 16:56

Som flitig bilförare och flitig gångare så har jag sett att bilisternas beteende är värre än gångarnas trots att även många gångare beter sig fel.

Varför straffa de som tänker säkert och miljövänligt genom att de går?

Bort med bilvägarna är ett mer mänskligt beslut...

#7
Anynomus
2011-02-02 17:10

Uno, miljöaspekten hör inte hemma i den här debatten. Nu finns det bilar och det finns gångare. Det är det det handlar om.

Och när det gäller avsaknad av trafikvett för bilister kontra gångare håller jag inte med dig i din uppfattning.

Och ditt förslag om avskaffande av bilvägar är lika dumt som orealistiskt.

#8
Yarl
2011-02-02 19:27

Helt fel. Fotgängaren skall alltid ha företräde, iaf i stan.

#10
2011-02-02 21:00

Tror du verkligen J.Hundt, att cyklisterna i Lund bryr sej vad som bestäms och händer i Sävsjö?

#11
2011-02-02 21:04

Du är lika klok som Anonymus,"D.S."

Hur och vem ska lära fotgängarna vad du tycker?
.
Du har gått trafikutbildning vilket inte fotgängaren nödvändigtvis har.

#13
J.Hundt
2011-02-02 21:08

Jes. Du är så klok som en liten pudel! Naturligtvis begriper inte cyklisten i Lund det som händer i Sävsjö, men i någon ände ska man ju börja, inte sant? Sedan kan Du ju också passa på att fråga vad NTF har åstadkommit under alla dessa år, mer än att klia varandra på ryggen och slå in öppna dörrar!

#14
2011-02-02 21:21

Men hur kan du då J.Hundt, mena att beslutet i Sävsjö är bra för cyklisterna i Lund?
Hur liten och korkad pudel kan du egentligen vara?
.
I Lund är det som det är ... Cyklarna har företräde. Efter ett, kansske två besök som en någotsånär uppmärksam bilist har du väl uppfattat det? Lund är en cykelstad...
Höganäs hade zebralag sedan bilens födelse ...
I Ängelholm finns ingen högerregel .. största vägen kör först ...
Men herrejösses, är du inte det minsta uppmärksam på "främmande" kulturer .. Sverige är väl mer än Stockholm.

#15
Uno Lööv
2011-02-02 21:25

Lite ironi det där med att ta bort bilvägar. Men bilister är i regel sämre än fotgängare. Åtminstone här och i städerna runt omkring mig...

Tyvärr är det lättare att skylla på gångare om man är inbiten bilist själv och sällan går vilket ger det felaktiga resultatet att bilister är bäst.

#16
fletch
2011-02-03 09:04

Ganska osmart ide skulle jag säga, eftersom de smalnar av vägen till en bredd som är smalare än ett körfält, så bilar från två håll gående och cyklister ska samsas om en väldigt liten yta. Tur att det inte är så mycket trafik i den byn.

#17
#1 Tysken
2011-02-03 09:29

I en liten bonnhåla som Sävsjö kan man nästan gör vad som helst utan att det påverkar trafiken, men det fungerar inte i städer där det är mycke trafik.

#18
2011-02-03 11:51

Anar jag en viss ironi från Jes?
Hur som helst så kommenterar jag denna fråga i herr Bäcklunds spalt.
(Återigen en av dessa flerspaltiga teman som krånglar till det för oss stackars kommentatorer.)

#19
Str
2011-02-05 23:16

Ingen verkar tänka på de gamla som inte vågar gå över utan övergångställe. Gående går ju med livet som insats till skillnad mot de som sitter i sina allt mer krocksäkra bilar.

/Str

#20
2011-02-06 19:31

Jo "Str",alla i hela världen utom några i Sävsjö :o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.