Bild
Nästa artikel
Saabfabriken står åter stilla

Saabfabriken står åter stilla

Nyheter

Efter bara några timmars produktion, stannade i eftermiddags åter bandet vid Saab i Trollhättan. Orsak: leveransproblem.

Verksamheten står åter stilla vida Saabs fabrik i Trollhättan.

– Vi har problem med just-in-time leveranser men det sa vi från början att vi skulle få, säger Eric Geers, Saabs informationschef till Göteborgs Posten.

Saab vill själva inte dra några stora växlar på produktionsstoppet men enligt GP har många av Saabs 800 underleverantörer ännu inte fått betalt för sina fodringar. Det har inneburit att flera utländska leverantörer ännu inte startat upp sin egen produktion, vilket bidragit till att Saab nu har materialbrist.

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-06-07 19:56

Vi Bilägare är som vanligt ute och cyklar igen...
En korrekt artikel finns här:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110607-saab-stannar-igen/

#2
2011-06-07 20:09

Erik N; vad är sanning? http://www.gp.se/ekonomi/1.646811-saab-star-stilla-igen TV är som vanligt ute och cyklar?

#3
2011-06-07 20:20

GP, Expressen, Aftonbladet är KVÄLLSTIDNINGAR! Skvaller-blaskor med likvärdig trovärdighet som Svensk Damtidning och Hänt i Veckan...

#4
2011-06-07 20:24

GP kvällstidning? Hehe... TV citera f.ö. GP--

#5
2011-06-07 20:43

Göteborgs-Posten är en morgontidning .. inte att förväxla med GT-Expressen som är en kvällstidning. Journalistiken är av tradition lite olika mellan morgon och kvällstidningar ..
Emellertid står Saabfabriken stilla igen :o(

#6
2011-06-07 21:38

Det enda som skiljer är Geers uttalande kontra Berglies, jag väljer att lyssna på Geers, den där Berglie sa ju tex förra veckan att det skulle ta flera veckor innan tillräckligt med UL skulle lev. så att bandet kunde starta. Vet inte vad han har för agenda med sitt agerande, vill väl visa sig på styva linan inför dem han representerar antar jag.

#7
2011-06-07 21:50

Erik N, Det är nog snarare du som är ute och cyklar eller försöker stoppa huvudet i sanden för vad är det egentligen som inte stämmer i Vi bilägares artikel?

Teknikens värld har för övrigt skrivit om och citerat lite från DI som i sin tur varit i kontakt med Saab men i övrigt har tagit sina uppgifter från GP som även dom varit i kontakt direkt med Saab men även med Svenåke Berglie, som är vd på Fordonskomponentgruppen och därmed har direktkontakt med underleverantörerna, och han säger att många leverantörer inte har fått betalt än, eller för att citera honom om du inte heller tror på detta:
"Jag pratade i förra veckan, men även i dag, med utländska leverantörer som inte har gjort upp med Saab och är kritiska."

Sen kan man ju diskuttera vilken av dessa tidningar har de mest korrekta uppgifterna, dom som varit i direktkontakt med parterna med insyn i hur det verkligen ligger till eller de som bara har skrivit av och citerat de som varit i kontakt med dessa...

#8
Geno Diantus
2011-06-07 22:59

Erik N: Aftonbladet och Expressen säljes alltid på morgonen i macken här hemma. Morgontidning!

Dessutom blir de sk. morgontidningarna alltmer lika de sk. kvällstidningarna.

Men jag skiter i om Saab har säljstopp eller ej. Saab kommer ändå aldrig att försvinna. Det har inte världens billtillverkare råd med då Saab alltid har en massa högteknologiska ideer som andra tillverkare måste försöka kopiera för att ta sig framåt.

#9
2011-06-08 00:38

GP och TV4Nyheterna Väst, kommer imorgon bitti att avslöja, att Victor Muller onsdagen den 8/6 ska förklara Saab Automobiles omedelbara konkurs! ;-)

#10
2011-06-08 10:00

Men det är ju ganska naturligt att det skulle bli stopp igen.
Det är säkert som Geers säger att många underleverantörer ligger efter med sin produktion.
Många visste ju inte förrän väldigt sent om de skulle få betalt, man hade ju varit tvungen att varsla många anställda och innan allt blir normalt kommer det att ta en tid.
Det här är säkert inte det enda stoppet, det blir fler inom den närmaste tiden som beror på bristande leveranser från underleverantörer

#11
2011-06-08 11:41

Saabnisse, de påstod igår att de skulle rulla idag, det löftet höll enligt uppgift i 40 minuter, nu står de still igen....

#12
2011-06-08 13:21

Såpaserien SAAB fortsätter, hur skall det sluta?
Skall SAAB få sin Ryss? Vad har denna Muller för planer? Skall den elaka regeringen lyckas krossa stackars SAAB?
Följ detta och mycket mer i nästa avsnitt av SAAB, den svenska företagssåpan!

#13
2011-06-08 13:48

Simon, det var det jag skrev!

#14
2011-06-08 14:15

Re Saabnisse

Ja du skrev att det kommer bli fler stopp, men personalen fick beskedet att problemen skulle vara lösta till idag, så var inte fallet, det beror tyvärr inte på bristande leveranser utan på bristande betalning från Saab.....

#15
2011-06-08 16:12

Man får nog gå tillbaka till tiden före GM, när det gäller de tekniska ovationerna. Därefter har Saab endast ansvarat för bensinturbomotorernas utveckling. Att Saab ev. skulle försvinna betyder inte att utvecklingen kommer att stanna av. Många av Saabs tekniker har ju valt att stanna kvar hos GM powertrain i Tyskland.
Vad jag vill se hos Saab, är en nydaning av hela produkten. En renodlad Saab, där Saabs tekniker får bestämma före ledning, kan bli en vitamininjektion.
Jag skulle med min erfarenhet inte välja Saab förrän om ca 5 år. Fram tills dess kör jag med fördel Opel Astra.

#16
2011-06-08 22:44

Vad var det jag sa?!

.nef
Trovärdig kunskap som håller.

#17
2011-06-09 14:52

Saab-fabriken borde Svanen-märkas! Noll produktion = noll utsläpp.

#18
Geno Diantus
2011-06-09 23:43

.nef: Och det är du glad öfver?

Hur ska samhället överleva utan arbete?

#19
Geno Diantus
2011-06-09 23:50

Kan inte Saab leva på att ta emot FAS 3-folk?

#20
2011-06-10 00:07

Exakt vilka tekniska innovationer har Saab bidragit med utöver turboutvecklingen? Hör alltid att det är ett injengörsföretag och att de är så kloka, men det känns mest som att de som var så himla tekniska hamnade på flygsidan. Bilarna har väl aldrig direkt legat i nån teknisk framkant? Utöver turbo då.

#21
2011-06-10 00:23

"Saab-hatarna" kör dagligen omkring i sina "Icke-Saabar", med ett antal Saab-innovationer i.. Som tur är, så vet de inte om det..

http://www.saabsunited.com/2005/12/saab-innovations.html

#22
2011-06-10 01:25

Där ser man. Kul att både Saab och Volvo hävdar att de var först med säkerhetsbälten. Vill minnas att de i själva verket inte var det alls. Eller var det bara trepunkts kanske?

Rätt mycket ändå. Även om en del av det är egna fancy namn för nåt som finns på andra bilar med. XWD och BMW X-drive är väl samma grundtanke tex? ReAxes, bakhjulsstyrning, har var och varannan japansk sportbil haft sen 90-talet. EcoPower är väl inte heller direkt något unikt, bara att de satt ett namn på det. SVC-motorn var väl bara ett koncept. Och det här med nyckeln i mitten är väl mest en gimick. Nu när Volvo och vissa andra tex satt nyckeln uppe på instrumentbrädan (ser inte klokt ut) så är väl Saabs nyckelplacering mest en identitetsgrej.

Saker som aktiva nackskydd och EBD visste jag dock inte var Saab och det är ju bra grejer. Känns dock som mycket av det var struntsaker. Men det är de inte ensamma om. Sett många annonser under åren från tillverkare som säger att de är först med nåt, och så är det bara samma skit som alla andra har, men de har satt ett eget namn på det. Typ som att Volvo skulle skryta med att de var först med "Volvo OnCall". Jo för risken att tex Renualt eller Crysler skulle släppa ett system som heter Volvo OnCall känns inte så jättestor :p

#23
2011-06-10 02:44

@Roger Skagerström
"Känns dock som mycket av det var struntsaker."

Kan du precisera struntsakerna på listan?
http://www.saabklubben.com/sv/node/436
( Knappast struntsak? http://www.shadetreemechanic.com/saab%20active%20head%20restraint.htm )

Lite enklare version för ViB-läsare! (Med bilder) ;-)
http://webdesign2.ubg.nu/te2b/saab-hemsida/page3.html

#24
2011-06-10 16:12

Verkar finnas en hel del sakfel i Saabs inovationslista.... Bältet uppfanns tillexempel inte av Saab, dom var inte heller först med 2-krets bromsystem, vissa saker har heller aldrig suttit i bilarna eller kommit i produktion.....

#25
2011-06-10 21:26

Freonfria systemet var inte deras "innovation", bara att dom använde det. Ecopower är ingen innovation, det är bara ett "namn". Automatisk avstängning av ljus känns inte som en jätteenorm bedrift. Sverige var väl ett av få länder som hade lag på ljus dagtid, vore väl konstigt om nåt annat märke från ett annat land tog fram det här då.

Tändingslåset mellan sätena tycker jag mest är konstigt. Har man tändingslåset, som vissa bilar har det, på brädan bakom ratten, kan jag förstå att man kan träffa den vid en krock. Men 90% av alla bilar har nyckeln på rattstången. Får man upp knäna där vet jag inte hur man bär sig åt, då är nog nyckeln minsta problemet. Ser det mest som en udda gimick att ha det mellan stolarna. större risk att det kommer in smuts, och dessutom, för alla teknikhatare, så måste ju rattlåset vara bra mer avancerat när inte nyckeln sitter där.
De asbestfria beläggen uppfann de inte heller, de var bara först med att använda dom :p

ReAxes vet jag inte varför de tar åt sig äran åt. 4WS har många bilar haft innan Saab. Jag skulle kunna sälja äpplen och kalla dom giraff-frukt, och hävda att jag var den förste i världen att sälja giraff-frukt. Men det är fortfarande äpplen.

MEN jag förnekar inte att Saab gjort lite bra grejer. Undra de mest vilka, och en del var väl lite tveksamma att kalla innovationer ;) Men helt klar ett bra "track record" för ett så litet företag.

#26
2011-06-11 10:00

Roger, naturligtvis är det svårt att skilja uppfinningar, innovationer och ibland rena applikationer åt.
Mängder av de saker som dyker upp på bilar har ju funnits kanske många år tidigare fast kanske i en delvis annan form.
Men jag vet en sak som Saab tog fram och som man var absolut först med, Trionic, tändsystemet som då det kom 1992 var revolutionerande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.