Bild
Nästa artikel
Saab står stilla till torsdag

Saab står stilla till torsdag

Nyheter

Inga bilar har skruvats ihop på Saab sedan tisdag den 5 april. Bandet kommer inte att rulla igång förrän tidigast på torsdag.

På måndagen var personalen återigen på plats i Saabfabriken, utan att bygga bilar. Bristen på komponenter har slagit ut tillverkningen.

– Det blir ingen produktion under tisdagen och onsdagen heller. Men då får personalen stanna hemma, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab, till TT.

Vad som händer därefter är oklart.

Sälj och hyr
Moderbolaget Spyker Cars meddelar samtidigt att man vill sälja vissa av Saabs fastigheter för att sedan hyra lokalerna i fråga. På så vis skulle Saab få in kapital som kan användas för att betala de underleverantörer som strypt leveranserna till Trollhättan.

Enligt underleverantörernas branschorganisationen Fordonskomponentgruppen uppgår kostnaden för de obetalda räkningarna till över 100 miljoner kronor.

Vissa medieuppgifter gör också gällande att den ryske affärsmannen Vladimir Antonov fått grönt ljus från Riksgälden om att gå in som ny delägare i Saab. Företrädare för Riksgälden säger dock till Sveriges Radio P4 Väst att inga beslut har fattats.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs situation?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-04-11 15:34

Det liknar Lyxfällan lite för mycket. Leta efter saker att sälja av, hitta kapital än här än där.
När (om) de kommer över tröskeln och får i gång produktionen på allvar, har då marken (marknaden) rämnat på andra sidan tröskeln eller kommer de att hålla sig kvar på ytan?

#2
2011-04-11 15:44

Roy J.

Säger det samma,vem vågar lita på de som sitter vid roderet och styr denna skuta. Vem vågar köpa en Saab då? Jag vågar det inte den saken är klar.

#3
Storknut
2011-04-11 16:33

Nä Shogun du kommer aldrig någonsin våga köpa ngt annat än en riskokare avsett läge å det är väl lika bra det...

http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0

#4
2011-04-11 17:22

Men det är ju hopplöst. Saab är en alldeles för liten tillverkare för att klara sig på egen hand. Liket luktar redan.

#5
2011-04-11 18:53

Ja det är nog så att det inte går att leva på de små intäkter så låg försäljning genererar. Har inte gått ens när man sålde över 100 000 bilar. I och för sig, ofantligt lite som biltillverkare, men mycket för Saab.
Nej det blir att fortsätta som man alltid gjort. "Jaga sponsorer" men till vilken nytta?

#6
2011-04-11 19:20

SaabsUnited har haft en person vid grindarna idag som har registrerat att leveranser av delar har gjorts och att färdiga 9-5or för bl a USA har lämnat fabriken.
Ta tidningsartiklarna med en nypa salt.
Om ni själva någon gång har blivit intervjuade och sedan sett den färdiga artikeln så vet ni att slutresultatet ofta inte stämmer med det ni sagt.
:-)

#7
2011-04-11 19:29

--> BST när Saab under GM sålde 93.000 bilar (2008) gjorde man 4,3 miljarder förlust, när Saab under Spyker sålde 31.000 bilar (2010) gjorde man 1,9 miljarder förlust. Nästa gång man når 100.000 sålda bilar så tror jag siffrorna kommer se annorlunda ut.

#18
2011-04-12 08:45

Troligtvis finns det lite teknik, fastigheter mm som kan vara av intresse vid en slakt av företaget, för varför skulle annars Antonov vara intresserad.
Tror inte SAAB överlever året ut.
Satsa resurser på Volvo i stället, de har ju vänt skutan och tillverkar attraktiva och bra bilar.

#19
2011-04-12 10:50

Men Antonov måste väl godkännas av EIB också?

Sedan begriper jag mig inte på alla dessa som vill Saabs undergång och anser att det är skitbilar.
Hur kan ni störas av Saab, ni kommer ju aldrig att köpa någon?

Det finns mängder av bilmärken och modeller som jag aldrig skulle reflektera på att köpa, men inte sjutton slösar jag tid på att skriva om dessa!

#20
2011-04-12 11:18

Nuppe har alldeles rätt. Inte heller jag vill Saabs undergång. Har genom årens lopp bytt mellan Saab och Opel. Kört Saab, Opel o Volvo i arbetet. Inget av märkena har varit felfria. Saab har varit dyrast reparationsmässigt, men de senaste årsmodellerna har varit bättre. Särskilt de årsmodeller som har drivlina gemensamt med bl.a. Opel. Återstår att se hur det går med Saabs underleverantörer. Saab har ju fått byta i en del fall på elektroniksidan, efter vissa likviditetsproblem. Hur blir det då med kvalitetskontrollen? Särskilt när ägaransvaret från tillverkarens sida bollas mellan olika ägarprofiler, typ Antonov, Spyker med flera.

#22
2011-04-12 12:05

Frågan är väl om Saabs produktion någonsin kommer i gång igen. Man har helt uppenbarligen inga pengar i kassan och att sälja fastigheter är ingenting som man kan göra över natten. Det är nog ingen som vill se Saabs undergång men man måste nog vara lite realistisk och jag förstår inte hur Saab skall komma tillbaka från det här bottennappet. Om Saab bygger bra eller dåliga bilar har inte längre någon betydelse enligt min mening.

#23
2011-04-12 12:41

Slutet är nära. Etanol-eran är över. Saab har inte råd att betala sina leverantörer. Hur skall dem då ha råd med att utveckla ny 9-3? Ny modell kostar miljarder. Ryssens 600-800 milj räcker i två veckor...

Det är kört.

#26
2011-04-12 16:35

Som jag sagt tidigare så är detta början på slutet för Saab som biltilverkare,tyvärr. Jag skulle aldrig våga att köpa en bil från en tillverkare som riskerar att gå i konkurs eller har svårt att göra rätt för sig som Saab har idag.

#27
2011-04-12 16:38

Jag har nu tagit bort kommentarer som inte håller god samtalston samt inlägg som diskuterar person istället för sak. I artikelkommentarerna diskuterar vi alltid aktuellt ämne.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#28
2011-04-12 16:41

Välkommen tillbaka, Fredrik!
Du verkar fortfarande behövas...

#29
2011-04-12 18:07

I slutet av 90-talet sålde Saab fler cabbar än både BMW och Audi. Idag? Ser mörkt ut. Snart kommer personal få gå...

#30
2011-04-13 08:08

Yarl: En fråga bara - vinner den som lagt in flest separata poster om att Saab ska dö? Jag bara undrar - för du verkar tycka om att göra "one liners". Jag tror inte det undgått någon att du inte verkar önska Saab en god framtid. Och det motsätter jag mig inte att du gör. Men jag blir bara fundersam att du gör det så många gånger om och om igen.

Jag önskar Saab all lycka till. Som jag även gör med en mängd andra bilmärken också. Självklart är det inte en bra situation som det är nu. Det kan vi nog alla skriva under på.

#31
2011-04-13 09:49

Det är uppenbart. Saab kommer gå under. Deras bilar har aldrig varit sämre, om man jämför mot andra tillverkare. Kvasivärden säljer inte bilar, och nya kunder från andra märken kommer knappast köpa Saab.

Saab behöver motsvarigheten till Apples iPhone för att lyckas. Att kopiera gamla Audi-koncept funkar inte...

#32
2011-04-13 12:49

@Yarl: Tvärtom är det väl precis just så, att det är kvasivärden som säljer? Annars hade väl alla kört... Ja, just det! ;)

#33
2011-04-13 13:02

Yarl, " Deras bilar har aldrig varit sämre, om man jämför mot andra tillverkare."
Vad vet du om det?
Hur många bilar har du jämfört med?`
Anser du att du är en sån stor expert att du göra den här typen av uttalanden?

Det finns ingen anledning att skriva en massa smörja om det man inte känner till.
Det finns mängder av bilar som jag inte gillar, men jag skulle aldrig drömma om att skriva om dem.
Ingen blir ju gladare för det.
Tänk på det.

#34
2011-04-13 15:40

@saabnisse

Jag har senaste året kört; BMW 3-serie, MB C-klass, VW Golf, Passat, Skoda Superb, Volvo V70, v50, Ford Mondeo, Saab 9-5, 9-3, Opel Insignia, Mazda 6, Citroen C5, Peugeot 508... Mfl... etc...

Har rätt bra koll på vad som är bra och inte. 9-3 kändes bättre än 9-5... 9-5 hade bullrig diesel (även törstig) och seg automat. VW Passat med diesel och DSG kändes betydligt skönare och typ 50' billigare...

Mitt "know-how" överstiger lätt hela redaktionen på ViB.

#35
2011-04-14 21:59

Tagga ner lite nu Yarl och inse att du inte är bäst i världen!
Och nog lär Saab ha lite mer konkurrenskraftiga modeller i dag än för typ drygt ett år sedan då gamla 9-5:an funnits sedan -97 och det var dax för en rejäl uppdatering med nya 9-5 tex.
Sedan att den inte är tillräckligt bra och framförallt prisvärd är en annan sak och ganska uppenbart om man tittar på försäljningen, och i just det tror jag att du har rätt Yarl för det börjar tyvärr kännas rätt kört nu.

#36
mendefera
2011-04-14 22:50

hoppas det går käpprätt åt helvette för saab! svensk skitmärke

#37
2011-04-15 09:13

Hanzzon, jag tror inte att det är nya 9-5ans prissättning som ger problem med försäljning och den går ju egentligen inte så dåligt, den säljer ju t.ex. dubbelt så bra som Insignia och 9-3 har ju kommit upp till 7:e plats i försäljning trots att det är en gammal modell.

Men den nuvarande turbulensen i företaget skrämmer säkert bort en del presumtiva kunder, men vi får hoppas att det ordnar sig snart.

Antonov behöver komma in snabbt och det gäller att lika snabbt hitta en driftig VD som inte enbart är ute efter snabba bonusar.

Sedan vore det trevligt om herr Ditts snarast avlägsnade imlägg med så lågt innehåll som den här "mendefera" skriver.

#38
2011-04-17 16:37

Nu är du väl ändå ute och cyklar Saabnisse.
Sedan Insignian presenterades har den sålts i över 300000 ex. Hur många 9-5or har sålts på denna tid?
Att Insignian säljer dåligt i Sverige beror enbart på den urusla marknadsföring som Opel haft under hela den tid man tvingats dela säljställen med Saab.
Många tekniker vittnar dessutom om att man under mer än 10 års tid inte fått nogon som helst utbildning av generalagenten när det gäller Opel. Många av de som nyligen fått genomgå utbildning hos Opel, har inte deltagit i någon central utbildning på mellan 10 o 15 år!!
Saabs stora dilemma, är att man aldrig erkänt att man samarbetat med Opel. Tvärtom sprider man falska rykten och baktalar märket. Problem som Saab har haft, bakvagnar och elektronik som man delar med Opel, har man beskyllt Opel för. Men varför, sanningen är ju den att Opel aldrig haft samma problem. Problemen har uppstått efter Saabs anpassning till sina modeller.
GMs tekniker vid GM powertrain ville att Saab skulle ha en öppnare attityd. Detta vägrade Saabs ledning att gå med på.
Kanske var det därför som GM gjorde sig av med Saab?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.