Nästa artikel
Saab i Kina får namn från Volvo
Nyheter

Saab i Kina får namn från Volvo

Publicerad 5 januari 2012 (uppdaterad 5 januari 2012)
För två år sedan köpte kinesiska BAIC tekniken bakom gamla Saab 9-3 och 9-5. Första bilen är nu på väg – med namn från Volvo.

Det var 2009 som kinesiska Beijing Automotive, BAIC, köpte tekniska rättigheter för att tillverka första generationen Saab 9-5 och använda viss teknik från gamla 9-3.

Nu står BAIC i startgropen för att lansera egna bilar baserade på tekniken. Sajten China Car Times publicerade nyligen de första spionbilderna på vad som uppges vara en bil som bygger på plattformen från gamla Saab 9-3.
 
Modellen får den olyckliga beteckningen C70, samma namn som Volvo använder för sin cabrioletmodell. Hur Volvo reagerar på uppgiften återstår att se.

Klicka här för att se fler bilder på BAIC C70.

Diskutera: Vad tycker du om namnkrocken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-05 10:23
saabnisse

Jag tycker att man lyckats bra med designen, betydligt bättre än de skräckexempel som visades för något år sedan.
Kul att de skrämt tvåliters motorn till 206hp/300Nm.
Men korkat att bara släppa manuell först, men de kanske inte är klara med CVT-lådan än.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-05 11:09
Danielsson

Skrämmande att det blivit rumsrent att flytta företag till Kina med tanke på hur de behandlar sina medmänniskor. Att de kan härja vilt med att ta vilka namn som helst, kopiera vad som helst utan represalier är helt galet.
Nu har de ju rättigheterna från Saab men hoppas detta blir en i mängden av skräp som landet producerar i bilväg.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-05 12:04
Oomkullrunkelig

På 1960-talet skrattade folk åt japanska bilar och sa att det var skräp, och med all rätt. Men de lärde sig, och nu skrattar man inte längre år japanska bilar. På samma sätt blev det med koreanska bilar och snart kinesiska. Naturligtvis kommer de om bara några år att producera bra bilar, på samma sätt som de tillverkar bra elektronik.

#4 • Uppdaterat: 2012-01-05 13:48
Mistro

Folk skrattade åt Japanska bilar på -80 och -90 talet också medan dem idag anses som de mest driftsäkra,baserat på statistik långt tillbaka.
Faktum är att de anses som så bra att det är konstigt om dem går i sönder!
Trots oändligt med "bevis" för denna driftsäkerhet så sitter vi här år 2012 med en nivå likt barnen i sandlådan.

Med bilelektronik förr tyckte folk att det handlade om C-lås,elektriska fönster och takluckor o.s.v
"Finneser" som alla bilar har idag,varpå det är svårt att bedömma efter mängd lull-lull vad som skall hålla och inte.
Det är ju inte svårt att återblicka att bilar fram tills ca år 2000 höll bättre och hade färre elfel än "idag"

Nu fokuseras det sedan en tid på miljö och krocksäkerhet samtidigt som vi förväntar oss att bilarna har "den nödvändigaste" utrustningen.
Bilden utav denna utrustning skiljer sig ganska mycket ifrån den på -80 talet då man var hyfsat imponerad över en bil som hade C-lås och Servostyrning....Kul men inte nödvändigt och garanterat skulle all teknik i dem Japanska bilarna gå i sönder snabbt!?. ( tyvärr går trångsynthet ofta i arv )

Tekniken blev dock mer "nödvändig" då Volvo hann ikapp och började att utrusta sina bilar betydligt mer.
En milstolpe för Volvo blev därför 850 för 20 år sedan.

Vi har haft förmånen att få uppleva bra bilar och även stora och motorstarka sådana till ett dessutom lågt pris,..skillnaderna mot DK är enorma då deras största chans att komma över en lyxbil är att köpa en beg. Taxibil som även den är oförskämt dyr.

Bara på andra sidan sundet har man alltså en helt annan "bilbild" än oss och tar man sig runt lite över världen så inser vi nog rätt fort hur bra vi har det.
På ytan likadana bilar i Thailand som exempel är helt andra bilar i Sverige.
Vi kanske därför inte skall vara så hårda att dömma fabrikat som är på väg in i landet?

Om 10 år kanske vi har erfarenhet utav att Kina bygger bra bilar....vem vet?

#5 • Uppdaterat: 2012-01-05 14:52
hultarn

Mistro:
"Faktum är att de anses som så bra att det är konstigt om dem går i sönder!"

Ok, det där måste rankas till dagens överdrift.

Alla bilar går sönder, vissa mer, andra mindre. Även inom samma modell.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-05 19:37
saabnisse

Jämför med mobiler, hur många tillverkas utanför Kina?

#7 • Uppdaterat: 2012-01-05 19:58
Uno Larsson biltekniker (ej verifierad)

Mistro: Många, främst äldre och även tonårsungar till svensk/tyskbilsägare skrattar åt japanska än idag. Löjligt men sant!

Mer normalt att skratta åt ickejapanskt.

#8 • Uppdaterat: 2012-01-06 18:46
Mistro

"hultarn": Japanska bilar har ett välgrundat rykte om att vara hållbara bilar.
Alla vet förståss att alla bilar förr eller senare går i sönder men vad jag försökte förklara ( och tydligen misslyckades med ),..så råder det idag en övertro på dessa bilar och främst då Toyota.

Varpå skrönor uppstår om huruvida någon känner någon som har ägt en Toyota som minsann har gott sönder!
Förespråkare för märket svarar sedan tillbaka att det minsann inte alls är så eftersom att deras farbrors arbetskompis har kört 42000 mil med sin Corolla -76 och bara bytt torkarblad!

Som sagt: Sandlådenivå!!!

#9 • Uppdaterat: 2012-01-07 22:08
Gunnar 44

Vilken 2 littersmotor det än är, är inte 206 hk någonting att hurra för.
Om det dessutom är den "gamla" 2 litersmotorn är det bara att beklaga. Saabs tekniker hade för länge sedan dömt ut den motorn på grund av att den skulle få svårigheter om man anpassade den till de strängare avgaskraven.
Men vem vet, kanske är Kinas ingenjörer bättre?
Nya 2 litersmotorn däremot får de ju inte tillgång till. Den har idag 220 till 250hk i Opel och nya 9-5. Opel har även en 270 hk variant, Astra GTC som numera även sitter i Buick, där motorn fick högsta poäng i en undersökning, tillsammans med 5 andra motortyper.
Alltså är inte 206 hk någonting att hurra för.
Kvaliten har ju andra märken redan, men det kommer att ta tid innan Kineserna är ikapp. Frågan är om dom hinner ikapp Europa, där alla fabrikanter måste visa kvalitet i konkurrensen från öst.

#a • Uppdaterat: 2012-01-08 11:08
saabnisse

Gunnar, det lär vara den gamla gjutjärnsspisen från Södertälje.
De fick med allt underlag till den när de köpte Saabmodellerna.
Du tycker inte 206hk är något, men det är väl inte säkert att det är max effekt som går att ta ut.
Maptun tar ju utan vidare ut 315 hk ur den motorn, så den har potential.
Men de har ju en CVT-låda på gång och det är kanske den som begränsar.

När det gäller kvalité kanske du kommer ihåg att Kina ligger i öster och som det mycket riktigt skrivits om här var att man hånade japanska bilar också en gång i tiden.
Jag hyllar verkligen inte Kina och deras många gånger otäcka politik även om den utåt sett blivit bättre, men man ska nog akta sig för fördomar baserade på det som varit.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.