Bild
Nästa artikel
Saab har inte råd att betala löner

Saab har inte råd att betala löner

Nyheter

Saab kan inte längre betala ut löner till sina anställda. Det meddelade bolaget i ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen.

Inför midsommarhelgen får de anställda i Trollhättan ett dystert besked. Moderbolaget Swedish Automobile, tidigare Spyker Cars, skriver i ett uttalande att junilönen inte kan betalas ut. Företaget saknar pengar.

Saab förhandlar nu med flera parter för att få fram kortsiktig finansiering så att produktionen kan återupptas, bland annat genom försäljning av företagets fabrikslokaler.

”Det finns dock inga garantier att dessa diskussioner kommer att lyckas eller att den nödvändiga finansieringen kommer att erhållas”, skriver man i pressmeddelandet.

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån TT drabbas upp till 1 500 anställda.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Pressmeddelandet i sin helhet:

Trollhättan, Sweden: Swedish Automobile N.V. (Swedish Automobile, formerly Spyker Cars N.V.) announces that Saab Automobile AB (Saab Automobile) will be unable to pay the wages to employees as it has not yet obtained the necessary short-term funding. Swedish Automobile and Saab Automobile are in discussions with various parties to obtain short-term funding, including via the sale and lease-back of the real estate of Saab that was announced previously, and with their financiers in connection with current financing arrangements. These discussions are ongoing. There can however be no assurance that these discussions will be successful or that the necessary funding will be obtained.

Saab Automobile has ongoing negotiations with suppliers in reaching agreement on the terms of payments in order to resume an orderly inflow of parts and components.

Swedish Automobile will update the market of any new developments.

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-06-23 09:05

Det vore obehagligt om den enda chansen för de anställda vore den statliga lönegarantin, men den kan bara betalas ut vid rekonstruktion av företaget eller vid KK.
Det får vi hoppas kan undvikas, ingen tjänar på en KK.
Men ska det undvikas gäller det att få fram pengar väldigt snabbt.
Kanske senast idag!

#2
2011-06-23 09:20

Mycket mycket tråkigt. Det hopp man ändå haft om deras överlevnad är väldigt litet nu och nu måste man trolla fram pengar på nått sätt. Tror att det rör sig om runt 100 miljoner för lönerna och stupar dom på det är det tragiskt.

I vilket annat bilproducerande land som helst hade staten gått in och garanterat lönekostnaden, men Borg lär inte lyfta ett finger.

#3
2011-06-23 09:30

Men varför ska vi skattebetalare hjälpa Saab att betala sina anställdas löner Rålle G när Saab fått många chanser att bevisa att man är ett lönsamt företag som klarar sig själva även i längden?
Ska staten gå in med pengar för att rädda Saab så är man ju tvungen att göra det gång på gång om nu inte Saab-lyckas bli lönsamma vilket ju inte gått något vidare hitills, och skulle Saab sen ändå inte överleva har staten ju pumpat in enorma pengar till ett stort svart hål utan några vinster i längden då man ändå står där med skägget i brevlådan.

#4
2011-06-23 09:50

@Hanzzon, så fungerar den statliga lönegarantin som ändå måste utbetalas vid en KK och för att undvika detta kanske det vore bättre att statliga ekonomer får titta på de ekonomiska förutsättningarna för en event, rekonstruktion vilket är avsevärt bättre än en KK.

#5
2011-06-23 10:04

Jag har alltid tillhört de som trott på Saab och fram för allt deras potential. Men i och med dagens besked så måste jag tillstå att jag ändrat mig.
Riktigt dåligt att komma med beskedet dagen innan midsommar också, speciellt som ledningen gett sken av att allt kommer att lösa sig.
Jag får vända mig till Simon No 1 och alla andra som jag diskuterat med den senaste tiden: ni hade rätt hela tiden.

#6
2011-06-23 10:04

Nu tror även jag att det nog är kört för Saab. Mycket tråkigt men jag kan inte se hur man kan få finansiärer att gå in med penngar.

#7
2011-06-23 10:08

Ja varför ska vi ha en tillverkningsindustri över huvud taget? Om övriga länder hade agerat lika passivt som Sverige hade det inte varit kvar många bilmärken idag. Nu stödde Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, USA m.fl. sin inhemska biltillverkning för att man insåg dess oerhörda betydelse.

Bilindustrin spelar inte under samma marknadsregler som annan industri, det är oumkullrunkeliga fakta. Men i Alliansens überkapitalistiska mönstersamhälle så lämnas branchen vind för våg. Resultatet: Volvo i händerna på Kina och Saab förmodligen snart borta. Men tack och lov har vi ju RUT-avdragen som vi kan leva på istället!

#8
lillstefan
2011-06-23 10:16

Rålle G.
Vad skickar man ut för signaler till företag om staten ska hjälpa till att betala ut löner? Typ: Missköt er gärna, skiter det sig hjälper vi till. Detta tänkande är inte samhällekonomiskt bra.

Dessutom, du jämför med utländsk bilindustri, hur är dessa storleksmässigt jämfört med SAAB. De har dessutom visat positiva resultat tidigare, SAAB är hopplöst fall i dagens läge. Volvo kinesiskt, javisst, men varför skrek inte folk när Ford köpte Volvo. Och vad säger att Volvo behöver ha en dålig ägare?

#9
1 Tysken
2011-06-23 10:28

De sista gammel komunisterna kommer fram ur likkistorna och sprattlar när det talas om SAAB:s omöjliga ekonomiska läge och bärkraft som ett livsdugligt företag.
Då skall SAAB finansieras med skattemedel, hade SAAB visat att deras affärsplan varit trovärdig och sålt bilar då kunde det varit ett tänkbart alternativ..men nu ingen tillverkning , ingen vill ha deras bilar, ett kapitalunderskott som heter duga...tyvärr så är detta slutet...Tacka också att vi i sverige har en regering som inte slänger bort skattemedel på företag utan livskraft.
Däremot så skall vi hoppas att de anställda får det stöd de behöver för att komma vidare till nya arbete.

#10
2011-06-23 10:38

Ett mycket dystert besked för alla de trogna och hederliga arbetarna på SAAB.

De finner knappast någon tröst i att adel och borgare håvar in profiten som aldrig förr.

#11
lillstefan
2011-06-23 10:45

Gösta_L: Menar du att regeringen tjänar på att detta händer? Jag föreslår att du med allt ditt socialdemokratiska snack håller dig till Aftonbladet istället, där är de lika neutrala som du!

#12
2011-06-23 10:56

Nu kommer det kosta skattekulor utan hämningar om Saab går i konkurs. Det kommer presenteras stödpaket efter stödpaket och miljarderna kommer rulla.

#13
2011-06-23 11:42

Korkade Muller.......

#14
2011-06-23 11:56

Mitt inlägg var något kortfattat...:) Vad jag syftar på är hur man kan låta arbetarna få beskedet dan innan midsommar, det kan ju inte varit en överraskning att pengarna inte skulle räcka och alla de miljoner de fått in i förskottsbetalning vart har de tagit vägen eftersom de fortfarande inte betalt sina underlevarantörer,,,?

Antagligen har väl Muller sett till att betala tillbaks sina egna lån och ta ut sin bonus...... Det är väl vad det har handlat om hela sista tiden, att se till att rädda sina egna pengar, man kan lätt falla för frestelsen att tycka att Muller jobbat häcken av sig och visst har han jobbat hårt, men för vem...?

Med alla miljoner han plockat ut så skulle vi nog alla kunna tänka oss att offra ett par år med hårt arbete för att sen kunna leva i överflöd resten av sitt liv......

Han är inte dum utan oerhört smart, tyvärr tycker jag personligen att det är så nära kriminelt som man kan komma........

Undrar om han sover gott med sin miljonlön när de anställda inte får ut sin lön..

Nu får antagligen staten ställa upp igen, nåt de gjorde sist men som Saab har vägrat att betala tillbaka....

#15
Raymond K
2011-06-23 11:59

Känns mer och mer som om det är slut för Saab.
Man kan inte betala löner man kan inte betala underleverantörer. Ett sjunkande skepp som snart är ett vrak?

#16
Kalas
2011-06-23 12:02

Simon:
Du borde verkligen bli en grävande journalist med tank på att du verkar livit sååå insatt i tingens ordning på sååå kort tid och alltid med väääl underbyggd argumentation inkluderande "hard facts"... Rekord och grattis!

#17
2011-06-23 12:23

@ lillstefan: Visst, GM och Chrysler är betydligt större;LIKSOM den amerikanska ekonomin, right? Chrysler har blött länge och tjänade stora pengar senast i mitten och slutet på 80-talet.

@ Tysken: Då kallar du t.ex. Barack Obama för kommunist också då han stödde det av alla experter helt utdömda Chrysler?

Fakta är att både GM och Chrysler varit historia idag om inte den amerikanska staten gått in med gigantiskt pengastöd. Kommunism?

#18
1 Tysken
2011-06-23 14:43

"Rålle G" vakna upp ur din törnrosasömn nu, du jämför ju företag som GM, de tillverkar miljontals bilar /år med ett "företag" som står still, utan produktion, tillverkade väl knappt 30.000 bilar förra året, utan pengar, skulder upp över öronen.
Vad du skriker om är att staten skall gå in med lån till en dödsdömd, det sker bara i kommuniststyrda länder..du vill väl också att alla stadsanställda måste köpa en SAAB också , sedan att en del av din lön går direkt till anställda på SAAB.
Men jag tror säkert att Nord Korea tar emot dej med öppna armar, så du har stora möjlighet att praktisera dina politiska ideal på plats.

#19
2011-06-23 14:57

Bara för att man hyser åsikten att staten bör hjälpa ett företag så behöver väl inte det betyda att man är kommunist och bör resa till Nord-Korea? Vilket tråkigt sätt att debattera på. Det finns väl hur många exempel som helst på borgerliga politiker som hjälper företag både med bidrag, lån eller andra satsningar.
När staten går in och slänger miljarder efter banker i kris så är det väl ingen som kallar Anders Borg för kommunist och föreslår resor till Nord-Korea?
Notera att jag inte tagit ställning för om staten ska gå in med pengar, jag planerar nämligen att tillbringa min semester i den demokratiska monarkin Sverige ;)

#20
2011-06-23 15:06

I världens mest kapitalistiska land USA, så lånade regeringen (med Obama i spetsen) själv ut en gigantisk summa till GM... Alltså är inte USA världens mest kapitalistiska land längre! Utan nu är det Sverige...

Hur det fungerar utanför Sverige:
http://svtplay.se/v/2457219/expert_sagar_regjeringen

#21
2011-06-23 15:43

Vilket jävla skitföretag. Kvacksalvar-Muller skulle aldrig ha släppts in. Det enda rätta hade varit att lägga ner då GM ville. Nu lider folk. Fy fan för Muller.

#22
2011-06-23 15:55

USA har kanske lånat ut pengar till GM, inte gett bidrag som vissa kräver att den Svenska staten ska göra.
Hela historien verkar vara skum. Ett Saab i konkurs är precis vad Kineserna är ute efter. Eftersom de redan köpt in sig, blir det billigt för Kineserna att köpa och flytta resterna av fabriken till Kina.
Att dra in lönerna till de anställda är oansvarigt av Saabs ledning. Än värre att det sker dagen före midsommar och semestrar. En nöjd och trygg arbetare gör ju ett bättre jobb än en arbetare som behandlas utan respekt. Hur länge kommer Saabs anställda att vara lojala?

#23
2011-06-23 16:40

När Kineserna flyttar Saab till Kina, då sjunker ju priserna på bilarna. Det kan nog bli en ny Saab "Made in PRC" framöver för mig. :)

#24
2011-06-23 16:55

Så här i efterhand så kan man undra hur i helvete V Muller kunde få köpa Saab. Han är ju uppbyggd på skulder och lån. Kanske vore bäst för Saab om ryssen hade köpt det. Eller om dom hade jobbat lite snabbare när Königsegg var intresserade. Eller ska Maud Olofsson gå in som delägare nu när hon inte ska vara partiledare. Hon passar bra ihop med Muller.

#25
2011-06-23 17:22

Detta besked känns som sista spiken i kistan, nu är det nog svårt att vara optimist.
Det är tragiskt, dels för bilmärket Saab och för en av Sveriges i särklass största ikoner men naturligtvis också mycket tragiskt för alla som, på ett eller annat sätt brukar tjänar sitt levebröd på att det byggs Saabar.
Emellertid är det nog inte särskilt förvånande efter alla turar vi har kunnat läsa om ...
.
Man kan bara undra var Saab hade stått idag om en fusion med Königsegg hade lyckats från början.
Personligen tycker jag att Christian ger ett betydligt seriösare intryck än Viktor ...
.
Men vad innebär en konkurs egentligen?

#26
2011-06-23 18:50

Regeringen (med Reinfeldt i spetsen) har ju gång på gång deklarerat att industri hör till gårdagen. Det är bara service och tjänster som gäller, i det "nya" Sverige.

Saab kommer att försvinna till Kina omgående.

Volvo så snart också, var så säkra.
Man förbereder redan "flytten":
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/daqing-far-ny-volvo-fabrik_2640017.e24
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/har-ska-volvos-nya-fabrik-ligga_2647481.e24

#27
2011-06-23 18:56

"Ingen lön"??
Personalen har väl haft nästan fullt betalt under hela stilleståndet?????

#28
2011-06-23 19:00

SAAB har väl 3500 anställda plus ett antal till i subcontractorkedjan??
3500 st motsvarar två veckors invandring....
I en fallet utbildat folk som talar svenska i den andra "något lägre utbildade" utan svenskkunskaper..
Kan vi fixa jobb åt DEN gruppen lär väl SAAB-problemet vara minimalt???

#29
Kalas
2011-06-23 19:02

Javisst,
det bästa är om vi flyttar all tillverkande industri utomlands och BARA köper importerade varor och tvättar och klipper gräsmattor åt varandra eftersom vi har ju både ROT och RUT avdrag - tjänster - att leva av. När den dagen kommer då vi inte har mer pengar i statkassan beroende på att vi har köpt och kör billiga riskokare från... och billiga skrynkliga skjortor från Bangladesh kan vi ju alltid sätta oss på en sten vid den oljiga bäcken och lyssna på sveriges tystaste fågel "Stumstaren"... Grattis Sverige och dess folk!

#30
2011-06-23 19:19

@Tysken: Trevlig och saklig ton du har! Kan bara konstatera att du nu avslöjat din löjliga inskränkthet för allmän beskådning. Jag skrattar faktiskt åt din argumentation eller vad det nu ska kallas.

Man är alltså kommunist om man anser att staten ska gå in och stödja vår bilindustri? Ja visst, Obama, Merkel och Sarkozy viftar ju alltid sin lilla röda partibok och förespråkar planekonomi... not!

Och jag är faktiskt inte så sugen på att åka till Nord-Korea , åker nog hellre till......Tyskland!
.

#31
2011-06-23 20:57

Märkliga kommentarer somliga har. Både för och emot. Men saken är ju att Saab har numera bevisat att företaget under 3 olika ägarkonstellationer inte genererat tillräckligt med inkomster för att överleva utan ägartillskott. (Undanber mig kommentarer om "1984" och "GM".)

Företaget har för somliga kunder intressanta produkter, men problemet är att de presumtiva köparna alltid varit för få. Samtidigt har Saab konsekvent varit tvungna att sälja sina produkter till för lågt pris p.g.a. förra påståendet. Det är enkel matematik som fått mig att tvivla på hela upplägget efter GM:s sorti. Att sedan VM har ett välsmort läder och inte så mycket mer, gör inte saken bättre.

Slutligen: hoppas att VM i och med detta får en icke ärevördig sorti ur detta företag. Det är han värd.

Ni tror att såpan slutar här? Nix. Plågan kommer att pågå ett tag till med nya friska tag. Tyvärr.

#33
2011-06-23 21:39

leifer, S hade gjort precis som Alliansen gjorde. Varvskrisen sitter djupt i S..... Men i opposition kan man ju som bekant hålla en annan profil.

#34
2011-06-23 22:00

Å ena sidan så har jag ingen åsikt huruvida vår stat ska gå in med pengar. Å andra sidan kan jag beklaga den högst förvirrade kommentator, som tror att det bara är i kommunistländer som staten går in med olika former av stödåtgärder. Exempelvis har den svenska staten (t.ex. de senaste åren) öst in ofattbara summor i mer eller mindre döfödda projekt. Stöd hit, och stöd dit. Sen bidde det inte ens en tumme.

#35
2011-06-23 22:04

Pender skrev: "Exempelvis har den svenska staten (t.ex. de senaste åren) öst in ofattbara summor i mer eller mindre döfödda projekt."

Privat ägda företag? Eller syftar du på något annat?

#36
2011-06-23 22:08

Banker är privatägda....

#37
2011-06-23 22:11

Rustan Werling; "dödfödda projekt"?

#40
2011-06-23 22:13

Här en rubrik från november 2008.

"Staten tar över den anrika, men problemtyngda, investmentbanken Carnegie med avsikt att hitta en ny ägarlösning."

Byt ut "investmentbanken Carnegie" mot "bilfabriken Saab" och staten hade hjälpt 3500 arbetare i stället för ett hundratal slipsnissar med bonusar och skyhöga löner

#41
2011-06-23 22:19

Audi, privatföretag? Tja.. Ettusentolv onödiga stöd. Privat eller icke. T.ex. jobb-coacher. Kan tänka mej det vore bättre att satsa slantar på ett eller annat "riktigt" företag. Men, som sagt, om SAAB är värt våra skattepengar, är tveksamt.

#42
2011-06-23 22:21

Arlanda express är tydligen betydligt viktigare att stödja. Följande rader är från en artikel i SvD.

"Arlanda Express gjorde rekordvinst förra året. Skatteverket anser att bolaget undviker stora summor skatt genom att slussa överskotten till ett riskkapitalbolag i Luxemburg. Trots detta har bolaget fått över 260 miljoner kronor av staten i rena subventioner."

#43
2011-06-23 22:23

Rustan Werling; staten sket fullständigt i Carnegies anställda. Det var kapitalet man förvaltade som var av intresse.

Testa dig själv med att ställa frågan om att låta din egen bank gå i kk.

Testa dig själv med att ställa frågan om att låta din egen leverantör av.... bredband gå i kk.

#45
2011-06-23 22:32

Herr Audi.

Om min bank gick i KK skulle inte det betyda något för mig personligen.
Om min bredbandsleverantör skullekonka det inte heller göra mig något.
Om Saab konkar är det samma sak där.

Men det är fantastiskt synd om alla anställda och om det dessutom är en såpass viktig verksamhet som t.ex en av Sveriges dominerande banker eller Saab som sysselsätter så otroligt många personer så kan det under vissa omständigheter finnas skäl för staten att under en övergångsperiod ställa upp med finanser och annat. T.ex i form av lån eller rent av ägande i syfte att hitta nya långsiktiga lösningar.

Men om det gäller Saab just nu är inte jag man att bedöma. Jag noterar bara att attityden från de styrande varierar beroende på vad som produceras och jag tror dessutom att det omsätts betydligt mer pengar i Saab än i den förhållandevis lilla bank som Carnegie är.

#46
2011-06-23 22:36

Leifer.

Jag håller med dig. Jag menar inte att man inte ska rädda banker som är centrala för att samhället ska fungera. Men min poäng är att det inte behöver utesluta att staten kan göra samma sak med andra viktiga företag.
Givetvis måste det i så fall finnas potential i företaget i fråga och det kan inte jag bedöma i Saab-fallet. Jag är blott en simpel svets-lärare nämligen.

#47
2011-06-23 22:41

Rustan Werling skrev bl.a. "så kan det under vissa omständigheter finnas skäl för staten att under en övergångsperiod ställa upp med finanser och annat."

Övergångsperioden kan bli, hur lång då? För ett företag som kanske kan ge vinst, när då? Alla andra företag i samma situation, men något mindre?

#48
2011-06-23 22:42

I sammanhanget kan ju nämnas att om Saab går i konkurs så får staten betala 600 miljoner bara i lönegarantier.

#49
2011-06-23 22:47

Audi.

Jag kan som sagt inte bedöma förutsättningarna i detta specifika fall. Men det görs väl liknande bedömningar av kunniga personer när det gäller banker?

Jag argumenterar alltså för att det under vissa speciella omständigheter kan finnas skäl för staten att gå in som ägare eller annat. Om detta är ett sådant fall har jag ingen aning om.

#50
2011-06-23 22:51

Rustan; staten har gjort det du just efterfrågar. För saabanställda ett dystert besked. Tyvärr.

#51
2011-06-23 22:54

Från välinformerade källor har jag fått veta att hemliga förhandlingar pågår med shejken Ali- Al Abdalla- Al Kerim
från Qatar

#52
2011-06-23 22:57

Det är nog så Audi.
Om jag lite amatörmässigt får resencera Mauds agerande i Saab-affären så är jag nog lite mer kritisk till att hon i inledningen av krisen sprang omkring och snackade om att Saab bygger fel bilar och att det kanske skulle byggas vindkraftverk i fabriken istället. Samtidigt pågick det en monumental finanskris runt om i världen och det fanns inte en bilfabrik som inte blödde.
Men i dagsläget är det givetvis ett högriskprojekt att befatta sig med Saab.

#53
2011-06-23 23:03

@Rustan Werling
"Banker är privatägda...."

Men kolla på detta då:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bankerna-far-miljardstod_2413907.svd

Sedan har du detta projekt som går med nästan tomma vagnar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Botniabanan

Osv...
Ibland finns det pengar!

#54
2011-06-23 23:03

Rustan; Maud är inte min favorit. Godnatt.

#56
2011-06-23 23:15

Det fanns mig veterligen en bank som tackade nej till alla statliga stöd.

Angående botniabanan så har vi även kymligenlänken vilken förmodligen kommer att öppnas men som länge (40 år) ansågs och var en total flopp.

Vi vet inte vad som sker om 40 år med botniabanan..

Men att jämför detta med en biltillverkare på 2000-talet..
Som dessutom inte lyckas bygga bilar som säljer ..

Lite otur?

#57
2011-06-23 23:54

http://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

#58
2011-06-24 01:01

FAN VAD SKÖNT ATT VI SLIPPER SKITMÄRKET SAAB FRAMÖVER!!!!!!!

#59
2011-06-24 10:23

STACKARS ALLA SATAR SOM KÖR SAAB, PINSAMT!!! /789 - FRUGAN HAR KÖPT TOYOTA NU

#61
1 Tysken
2011-06-24 12:56

Ni som tjatar och är upprörda över att staten inte går in som finansiär, ni påstår också att SAAB är livskraftigt och kommer att generera vinst bara de får 2-3 miljarder.
I sammanhanget är det en ganska blygsam summa om man kan leverera vinst inom 1-2 år.
Fråga er själva samtidig: VARFÖR går då inte riskkapitalister in (det finns gott om kapital tillgängligt)
om nu prognosen är så ekonomisk gynnsam som ni vill påstå..
Det finns bara ett svar till ointresset.....ingen tror på affärsplanen och SAAB möjligheter att lyckas
Med andra ord, släng inte bort skattepenger på ett omöjligt projekt.
Staten har ändå ett ansvar att betala ut lönegaranti vid en konkurs. låt det stanna vid detta.

#62
2011-06-24 13:47

Nja, det är nog ett för stort åtagande för just riskkapitalister. De vill ofta gå in i ett tidigt skede och med ganska låga insatser. Låga insatser och höga risker är deras melodi.
Däremot är det en smula underligt att inga andra fabrikanter ser en möjlighet att förvärva ett märke och få lite synergi-vinster. Fiat hade varit en drömpartner då de skulle komplettera varandra på ett fantastiskt sätt. Fiat har tyvärr i ett tidigt skede sagt att det inte är intressant och köpte in sig i Chrysler istället. Ett Chrysler som fick nödlån av staten och som numera går med vinst och betalat tillbaka lånen till staten.

Så ibland finns det vissa omständigheter då ett tillfälligt finansiellt stöd av staten kan vara bra.

#64
2011-06-24 14:34

Trevlig Midsommar! Eller?

#66
2011-06-24 19:45

Tänk vad enkelt det hade varit om Saab finasierat sin tillverkning med utlåning - alltså även agerat som bank, "Saabank". Gärna med lite fallskärmsavtal också. Då hade de statliga pengarna kommit rullande...

Som läget nu är, så ser det faktiskt förbannat mörkt ut för Saab.
De omdömen jag skrivit tidigare om herr Muller står kvar - säkert uppriktigt engagerad, men...
Tänk om Saab hade fått släppa de produkter de hade på gång när de själva ville, istället för att vara toppstyrda av konservativa GM som tror att man kan fega sig ur en kris. Världens största biltillverkare led av självgodhet utan insikt.

Saabs lojala personal får ettt sent besked och ingen rolig midsommar - eller framtid över huvud taget. Men man ska inte gräva ner sig alltför mycket. Minns lite fragmentariskt ett tv-program från en annan byggd där storföretaget kånkade - och några år senare hade andra industrier tagit över och nya jobb fanns.

#67
2011-06-24 19:51

Jag känner med alla på SAAB som inte får ut sina välförtjänta löner till midsommar, att betala hyror, räntor, avbetalningar, mat osv. medan Muller och Co smörjer kråset! Bonusar luktar inte illa och till dessa finns konstigt nog alltid pengar!
SAAB är inte SVENSKT och låt mig slippa se insändare att svenska staten ska gå in med understöd, dvs, svenska skattebetalare! Det har vi ingen anledning till! Detta är ett finansiellt spel på högsta plan och det gäller att få "andra" att satsa medel till detta konkursbo!
Låt er inte bli lurade! LÅT ER INTE BLI LURADE!
Glöm inte att Muller äter gott ikväll, likväl som andra kvällar!

#68
2011-06-24 20:12

Sverige är ett lustigt land, man säger att staten inte ska äga bilfabriker utan ägna sig åt kärnverksamheten.

Samtidigt köper man kolkraftverk och kärnkraftverk i Tyskland och säljer ut skolor och sjukhus.

#69
2011-06-25 11:28

Det var ett j-a tjat om SAAB och att staten skall gå in med pengar.
För det första så är inte SAAB svenskt, så varför skall svenska staten gå in med pengar.
För det andra kan inte staten gå in med pengar varje gång ett företag går dåligt. Ingenstans skriver man om att man skulle gå in och stödja STEricsson som nu skall säga upp hundratals personer.
Hur många företag i Sverige har varit nära eller gått i konkurs under året? Varför gick inte staten in och räddade dessa?
Sedan tror jag inte alla underleverantörer som man skriver om står och faller med SAAB, Haldex är ett företag som nämns som underleverantör, men faller knappast på SAAB.

#70
2011-06-25 12:10

Intressant att du valde Haldex som exempel. Haldex som har väldigt många bilfabrikanter och motorcykelfabrikanter är givetvis inte speciellt känsligt.

Det är däremot ett företag som i3tex som i veckan tvingades ansöka om rekonstruktion. Bara på det enskilda företaget drabbades 250 anställda.

http://www.dn.se/ekonomi/saab-leverantor-tvingas-till-rekonstruktion

Vi kommer snart bli varse hur dyrt det här blir för staten.

#71
Kalas
2011-06-25 12:20

Låt SAAB liksom all annan tillverkningsindustri gå i konkurs eller läggas! Då kan vi svenskar liksom grekerna styrka skjortor och klippa gräsmattor åt varandra och leva ett paradisiskt liv genom att dessutom köpa billiga riskokare tillvekade av flinka barnhänder från... Att hela detta land förfaller i misär utan tillverkande industri är väl knappast troligt? Vi har ju RUT och ROT avdrag att leva på....

#73
2011-06-25 13:09

Konkurs nästa vecka. Äntligen slipper vi kvasimärket Saab och folk kan skaffa sig vettiga jobb.

#74
Kalas
2011-06-25 13:19

Shift:
Jag glädjer mig då du blir arbetslös och får leva på socialbidrag. Må den dagen komma fort!

#75
lillstefan
2011-06-25 14:14

Ni som tycker att staten i detta läge ska gå in med pengar, är ni medvetna om att EIB-lånen är uppe i över två miljarder kronor? Tycker ni att staten ska gå in med ytterligare pengar utöver dessa lån?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Vad skickar man för signaler till företag om staten ska ge bidrag när det är en uppenbar förlustverksamhet, med en ägare som unnar sig rejäla bonusar när de misslyckats totalt med att nå sina säljmål?

Visst, jag röstar på högern, och det kommer jag nog alltid att göra, och i längden tror jag att det samhällsekonomiskt är bättre att låta SAAB gå omkull (även om jag självklart önkade att det kunde vara ett livskraftigt företag), de som blir arbetslösa brukar hitta nya jobb, troligen då inom företag som inte kostar staten en massa pengar, utan tvärtom bidrar till samhällsekonomin, vilket SAAB inte gör nu, och troligen inte kommer att göra heller.

#77
lillstefan
2011-06-25 16:14

Som jag ser det är Muller ute efter att ge sig själv så mycket pengar han kan, resten skiter han i. Och så fantastiskt tycker inte jag att SAAB:s modellprogram är, 9-5:an vinner inga tester, 9-3:an är nio är gammal, 9-4 utan diesel blir osäljbar i Europa. Ingen mindre bil finns, ingen sportmodell heller.

Problemet som jag ser med bidragsgivande är att man måste dra gränsen någonstans, de har under ett drygt år tagit ut över två miljarder i EIB-lån, hjälper inte det, ska man utöka det hela, och om det i sin tur inte skulle hjälpa, pumpa in ännu mer pengar då eller? Som jag ser det är detta inte bra samhällsekonomiskt, lär av Rover, och lär av varvsindustrin!

#79
2011-06-25 17:51

lillstefan.

För att kunderna ska köpa Saab behöver man inte vinna tester av motortidningar. Se på tex Toyota de vinner inga tester tex i Teknikensvärld men de säljer bilar ändå,varför?
Så att det skulle vara ett självändamål är inte tvunget. Däremot måste bilarna ha något som lockar kunderna problemfrihet,att tillverkaren tar ansvar för produkten om något går fel,bra underlag från bilprovningen,nöjda ägare i kundundersökningar etc. Det är sådant som smäller högre än att vinna tester i tex Teknikensvärld,hur många kalkonbilar har inte vunnit tester i TV för att sedan visa sig vara rena kalkonbilar ute i "verkliga livet".

Men visst håller jag med om att tex Muller inte har rent mjöl i påsen till 100%. Man kan fråga sig vilka de andra intressenterna för Saab var när Muller och Spyker fick köpa Saab? Det var säkerligen inga högoddsare som stod på kö för ett köp. Och Jan-Åke Jonsson såg tidigare var det hela var på väg och hoppade av denna Cirkus som han troligtvis inte skulle orka med en runda till. Jan-Åke drog ett tungt lass för att försöka rädda Saab,men köparen var inte helt lyckad enligt mig och pga det kan man undra vilka de andra intressenterna var som sagt.

#80
lillstefan
2011-06-25 18:00

leifer: Visst, jag överdrev när jag skrev att han skiter i resten, men är det smakligt att ta ut bonusar när de missar målen totalt? I mina ögon skriker det att han är ute efter att sko sig själv. Visst är det inga jättesummor för företaget det handlar om, men när anställda får gå utan lön är det illa.

#81
lillstefan
2011-06-25 18:04

leifer igen: Hur gick det med Rover? Jag tyckte att SAAB-affären påminde kraftigt om Rovers sista år. Vad är skillnaden? Svara på detta om du är en seriös debbatör. Svara också på när man ska dra gränsen för att ge/låna ut pengar till företag som aldrig går med plus.

#82
2011-06-25 18:49

@lillstefan
"under ett drygt år tagit ut över två miljarder i EIB-lån"
Det hade gått åt helvete med min ekonomi också, om jag hade varit tvungen att låna till 10% ränta!

#83
lillstefan
2011-06-25 19:08

Erik N: Då får jag hoppas att du har vett nog att undvika det lånet! Vad ville du ha ut av ditt inlägg?

#84
2011-06-25 19:23

Problemet med EIB-lånet är att det inte får gå till den löpande driften utan är villkorat till specifika projekt. Dessa projekt handlar nästan uteslutande om miljö och har dessutom inbyggda kontrollpunkter när delar av lånet betalas ut.

Sedan har lillstefan väldigt bra argument och det där med gränsdragningar är givetvis väldigt svårt. Men enligt mitt förmenande är Saab såpass viktigt för samhället att det nog skulle varit värt att rädda. Risken som jag ser är att det finns många underlevantörer i Sverige som är beroende av Saab och Volvo och som inte klarar av att bära upp egna utvecklingsavdelningar med bara Volvo som kund.

Men jag har full förståelse för lillstefans argument.

#86
2011-06-25 19:31

Kanske Saab skulle undvikit lånet som VA stod för (Tenaci) också. Det var även det en 10-procentare.

Ocker? Nej, bara en bild av hur mycket det kostar att låna för ett företag i Saabs läge.

#87
2011-06-25 19:49

@lillstefan
Som du tydligen inte vet, så är Sverige förmodligen världens mest antinationalistiska land (jante-lagen gäller för evigt...). Det är ju numera även förbjudet att sjunga psalmer på skolavslutningarna... Framtiden ligger som regeringen säger i att arbeta med service och tjänster (städning, hemtjänst m.m.) samt som flyktingmottagare...

Du verkar(?) inte ha kollat på tidigare inlägg, så här är en repris. Så här funkar det utanför Sverige:
http://svtplay.se/v/2457219/expert_sagar_regjeringen

Utlovat 2008:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11590652.ab
Stöd till Saab = 0:-. Stöd till Volvo = 0:-.

Volvo förbereder redan, en framtida flytt av hela produktionen till Kina, eftersom regeringen ju deklarerat att fordonsindustri, hör till det förgångna:
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/daqing-far-ny-volvo-fabrik_2640017.e24
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/har-ska-volvos-nya-fabrik-ligga_2647481.e24

#89
2011-06-25 19:59

leifer, det där med skattetrycket är en myt. En arbetare i Tyskland kostar minst lika mycket som en svensk. Att så är fallet kan man förstå genom att jämföra hur Volvo reder sig jämfört med sina tyska motsvarigheter.

Saab är däremot i en helt egen division. Tyvärr.

#90
2011-06-25 20:21

leifer, mittåt, jag läste inte det du skrev tillräckligt noga. Skattetrycket i de asiatiska länderna har jag ingen aning om, däremot vet väl alla att lönerna är lägre än här. Undantaget Japan, där är kostnaden för anställda ungefär som här.

#92
lillstefan
2011-06-25 21:49

Ibland funderar jag lite på vad ni menar, ni svarar inte konkret på mina frågor i alla fall.

Erik N: För det första, en Aftonbladet-artikel lägger jag inte minska vikt vid, den är dessutom över två år gammal. Den tidningen är så dålig på att dölja sin politiska ställning så det blir komiskt. Och angående Volvo, står det att de förbereder en flytt av hela verksamheten? Har du missat att de håller på att nyanställa folk i Göteborg? Anledningen till att de vill bygga bilar i Kina är för att importerade bilar får en tilläggsskatt på omkring 100 %. Kinamarknade växer, inget kostigt i mina ögon att de vill bygga bilar där.

Leifer: Jag vet att Tata har rätt till varumärker Rover, men när tillverkades en bil med namnet Rover senast? Jag vet svaret: 2005. Jag fattar inte vad du vill ha ut av ditt svar, det jag var ute efter är Rover mellan 2000 och 2005. Svara på mina frågor om du kan, annars kan du låta bli!

#93
lillstefan
2011-06-25 21:53

Kanske ska tillägga: Jo, jag har läst alla inlägg, men det är ganska många så man glömmer liksom bort de 70 första:)

Dessutom verkar det på er som om Sverige består av SAAB och Volvo, men det finns gott om andra företag, bara så ni vet.

#95
2011-06-25 23:47

@lillstefan
"en Aftonbladet-artikel lägger jag inte minska vikt vid, den är dessutom över två år gammal."

Aha! Bara för att den är över två år gammal, så har det aldrig hänt!? Mycket märkligt resonemang (förstår namnet lillstefan nu...)! Tror du på:
http://www.svd.se/naringsliv/28-miljarder-i-bilstod_2184805.svd
http://svt.se/2.22620/1.1557254/s_kraver_besked_om_bilstod
http://www.va.se/nyheter/2008/12/11/miljardstod-till-fordonsindustr/
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article415190/Ingen-vill-sta-for-notan.html
Osv...

Underleverantörerna till den Svenska fordonsindustrin har sagt att det är precis att volymerna för att gå runt, täcks av Volvo & Saab!
Försvinner Saab, så får Volvo problem med att Svenska underleverantörer får för små volymer...

50% av Geelys köp av Volvo finansierades av de Kinesiska skattebetalarna:
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2011/04/vem-tar-ansvaret-nar-regeringen-tvingar-saab-i-konkurs
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13224888.ab

#96
2011-06-26 00:08

Situationen i dagsläget.

http://www.gp.se/ekonomi/1.660830-tata-kontakter-under-helgen
__________

Från TT.

Fakta om Saabs kassa

Pengar som rullat in i Saabs kassa
sedan början av maj:

Drygt 400 miljoner kr från kinesiska
Pang Da i förskottsbetalning för
1.900 bilar som ska levereras i höst.

Drygt 270 miljoner kr i sexmånaders-
lån från fonden och delägaren Gemini.
20-30 miljoner kronor från fonden GEM.

Vd Victor Muller har uppgett att det
behövs runt 800 miljoner kronor för
att få i gång fabriken.

Saab hoppas på ett snabbt kapitaltill-
skott på kanske uppåt 300 miljoner kr
genom att sälja fabrikslokalerna.

Låneutbetalning från EIB på nästan
270 miljoner kronor, men den har
dröjt.

De kinesiska bolagen Youngman och Pang
Da är beredda att bli delägare och
investera 2,3 miljarder kr om affären
får alla nödvändiga godkännanden.

Ryske finansmannen Vladimir Antonov
har sagt sig vara villig att satsa
upp mot en miljard kronor om han
släpps in som ägare.
__________

#97
Raymond K
2011-06-26 08:15

Saab behöver pengar det är ju ingen som missat det.
Men det är ju inte det enda som kan klara Saab:s kris
Vad jag undrar över är hur Saab skall vända på de 19000 som är förlust på varje såld bil till att sälja bilarna med vinst istället. Saab kan få hur många miljoner eller miljarder som helst men kommer inte att lyckas ändå om dom säljer bilarna med förlust.

#99
2011-06-26 09:55

Saabs resa är över. Konkurs nästa vecka. Hoppas arbetarna får sina löner.

#98
2011-06-26 09:59

Re. Raymond K
"hur Saab skall vända på de 19000 som är förlust på varje såld bil"

Var har du läst det någonstans? Har du en länk?
Jag har inte läst det..

Skulle Saab få "sina" 300 miljoner för fastigheten, så räcker det till lönerna i 3 månader. Sedan måste Kina-miljarderna från Youngman och Pang Da rulla in, (förmodligen också miljarden från Antonov).. Annars är det garanterat godnatt!

#100
2011-06-26 10:40

What Car var ju tämligen kritiska förra året, när de testade nya Saab 9-5 sedan. Engelska Saab hade ju varit så begåvade att de försett testarna med bilar utrustade med "extrema" lågprofildäck på 19" fälgar, kombinerat med sportchassi. Sedan valde de ut slitna små landsortsvägar fulla med potthål. Nu har de varit smartare gällande testet av 9-5 sportcombi..
http://www.independent.co.uk/life-style/motoring/road-tests/saab-95-sportwagon-2302812.html

#102
Raymond K
2011-06-26 10:59

Jocke!
Läste det i en finansiell rapport om Saab för ett tag sedan, har inte kvar länken men jag tror att du kan hitta det om du gogglar.

#104
Raymond K
2011-06-26 11:15

Hittade en artikel
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-har-forlorat-45-miljoner-i-veckan-i-elva-ar_911809.e24

#105
Raymond K
2011-06-26 11:15

Det är nog sant som du säger leifer.

#106
2011-06-26 11:45

Det här måste vara den trevligaste och mest intressanta diskussionen på månader. Otroligt skönt med bra argument trots att vi har olika åsikter.

Tänk om varje dag på ViB kunde vara så här

#107
lillstefan
2011-06-26 15:51

Nu är jag i farten igen:) Visst är det kul med debatt, sedan tycker jag att två filurer här kommer med lite märkliga inlägg. Det som glädjer mig är när Rustan tyckte att jag har bra argument, trots att vi tycker olika, då tycker jag att man håller debatten på en seriös nivå. Lite tanker de de två andra:

leifer: Du skrev nu att du inte är någon expert på Rover, men du skrev tidigare att de nu gör storvinster. Vart ville du komma med detta inlägg? Du anklade mig för att vara oseriös tidigare, var inte ditt inlägg om Rover duktigt oseriöst? Du hade fel så det skrek om det, fast det kan du ju inte erkänna, eller hur? Fast jag skrattade gott ;)

Erik N: Vad menas med att du börjar förstå namnet lillstefan? Den typen av påståenden håller man borta från internetdiskutioner, men du kan ju förklara dig. Självklart har saker hänt trots att artikeln är två år gammal. Men de artiklar du länkar till (har bara skummat igenom dem) handlar om att regeringen lade fram ett stödpaket hösten 2008, vad har det med dagens situation att göra? SAAB har fått över två miljarder i EIB-lån som statten står som garant för, skulle de ha fått ytterligare pengar eller? Jag tycker inte det i alla fall, men det är mina tankar.

Angående Aftonbladet säger jag så här: Läs Robert Collins inlägg, har tar varje chans att snacka skit om regeringen, men han kommer inte med förslag vad de borde göra! Borde inte han som "expert" kunna göra det? Denna nivå kännetecknar Aftonbladet, jag tycker att det fiins mycket bättre källor än denna skräpblaska, men återigen, det är mina tankar, du håller troligen inte med mig.

#109
2011-06-26 17:01

@lillstefan
Eftersom du tycker att 2008 är så långt tillbaka, så gjorde jag automatiskt den reflektionen angående ditt namn...

Maud Olofsson och Anders Borg hade 2008 en presskonferens (som alla media bevakade, inte bara Aftonbladet - som du tror ljuger om allting...). Därav de kompletterande länkarna...

De utlovade då 28 miljarder i stöd (inte lån) till svensk bilindustri (såsom Tyskland, Frankrike, Spanien etc. gett sin bilindustri)! Resultatet = 0:- till Volvo i stöd och 0:- till Saab i stöd.

Regeringen gick bara i borgen för Saabs EIB-lån (med säkerheter som överstiger lånesumman). Ett lån med 10% ränta för Saab.
http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/dyra-eib-lan-for-saab-trots-garanti_2724441.e24

#111
lillstefan
2011-06-26 18:45

Ok, då förstår jag bättre vad ni är ute efter, och att du leifer förväxlade Rover med Land Rover kan jag köpa, hade dock inte väntat mig svaret att de gjorde jättevinster just nu... Nu blir det ett långt inlägg igen, men mina synpunkter kring detta i punktform:

1: Jag tror att Muller faktiskt är ute efter att sko sig själv. Han ville ta ut en bonus på 7-8 miljoner för ett par månade sedan, men protesterna blev för kraftiga. Men han borde ha vetat att SAAB skulle hamna i dagens situation. Hade företaget jag jobbade på gått dåligt, chefen vill dra ner på min lön men unnar sig själv, jag hade blivit förbannad. Går förtaget däremot bra, och jag har en juste lön, då ser jag inget fel med att chefen tar ut mer pengar. Bara mina åsikter kring det hela.

2. Generellt är jag emot att företag ska få bidrag, det känns som om de får en lägre motivation att verkligen gå bra och tänka långsiktigt. Problemet för SAAB är att de går kraftigt back, de har tagit ut rätt mycket i lån. Trots det är pengarna slut (trots lånet alltså). Ska man då ge bidrag nu? Om/när samma situation sedan återuppstår om ett år, ska man återigen ge bidrag? Någonstans måste man sätta ned foten.

3. Jag är inte jätteängslig att allt kommer att flyttas till Kina (eller andra låglöneländer), deras löner kommer att gå upp allt eftersom och efterfrågan på varor ökar i dessa länder. Kanske blir vi utarmade på allt vi har, kanske kommer vi till ett läge där löner och levnadsstandard är hyfsat lika i alla länder (inte troligt tyvärr). Det är svårt att sia om, än så länge är de beroende av teknoligi från väst, jag har bland annat räknat på tåg som ska gå i Kina.

4. Liknelsen med Rover, när BMW gav bort (ok, 10 pund fick de), köptes de av ett bolag som inte heller var stora nog att kunna ta större förluster under lång tid. Här var det fyra chefer som länsade bolaget på pengar (ja, troligen mer än Muller), de var ute efter att gotta sig själva. Kom ihåg att denna firma också fick hjältestatus för sitt försök att rädda Rover, men de verkar ha haft annat i åtanke.

För att SAAB ska ha en chans måste de ha ägare som kan ta stora förluster under ett antal år till, kanske kan Kina-dealen det snackas om vara en lösning, men det känns inte lyckat med den panik som råder nu (aldrig bra att förhandla i sådana lägen). Kanske kanske kan man hoppas att de konkar nu, sedan köper någon större kines rasket och bedriver de vidare som det är. Risken finns dock att ingenjörerna sökt sig vidare till Volvo nu (många av dem, inte alla), så mycket av kompetensen har kanske försvunnit.

Som jag sa tidigare, bara mina åsikter, jag har full förståelse att det finns andra åsikter också. Om ni är sugna pågår det lite SAAB-debatter på zatzy.com, jag skriver under namnet lillstefan där också:)

#112
2011-06-26 19:34

En sak är i alla fall säker, det kommer bli en spännande vecka. Förhoppningen är att fastighetsaffärern löser sig och att Youngman och Pang Da får sina tillstånd av kinesiska staten att investera.

En annan kul liten reflektion är att systerbilen till Saab 9-4x, Cadillac SRX, är Cadillacs överlägset mest sålda bil för närvarande. Så får Saab bara lite tid att få ut den på marknaden så finns det ännu mera hopp.

Gokväll på er alla och vi är åtminstone överens om att vi inte är överens, men så länge man respekterar varandras åsikter så blir det oftast konstruktiva diskussioner.

#114
lillstefan
2011-06-26 20:46

Tack för berömmet! Och ursäkta vissa tidigare uttryck! Det jag skriver nu berör inte frågan, men bara lite diskution kring det du skriver leifer:

Kanske har EU varit för mesiga att ställa motkrav när varor importeras från länder utanför EU. Japan har väl varit ett praktexempel, de har ju expoterat oerhört mycket, samtidigt som de har haft höga tullar på sådant de importerat (är inte helt hundra, rätta mig om jag har fel). Samma gäller faktiskt Kina.

Det jag önskar är att hela världen kunde bli lite som EU, utan att man ska behöva hålla på med massa strafftullar hit och dit. EU har ju tull på imortvaror, men den är knappast lika hög som nämda länder.

Samtidigt ska man komma ihåg att japanska biltillverkare har haft en hel del produktion i Europa, även koreanerna har börjat producera i Europa de senaste åren. Och jag leker lite med tanken: Om allt skulle flytta till Asien, varifrån skulle vi få pengar att köpa dessa varor i så fall? Kanske blir vi turistmål, men jag tror inte att våran levnadsstandard kommer att bli lägre än deras. Kom ihåg, de har fortfarande gigantiska problem med fattigdom i Kina.

Som tur är har människor olika åsikter, i slutändan är det i regen en kombination av dessa åsikter som funkar bäst. Som vi har haft i Sverige med Sossarna väldigt mycket tror jag inte är bra, men även om jag röstar på högern tror jag inte att det skulle vara bra att de hade makten hela tiden, man måste skifta då och då och testa olika idéer, det finns inga fakta.

För att åternaknyta till SAAB: Jag tror att Muller måste bort, förtroendet är ju kört i botten så som han skyller ifrån sig. Och självklart hoppas jag att det löser sig, men det ser mörkt ut nu.

#115
2011-06-27 09:00

Enligt radions P1 nu på morgonen har kineserna köpt ytterligare 582 bilar och därmed garanterat junilönen för de anställda, pengarna kan komma innan juni månads slut, alltså innan torsdag.
.
Nu vore det ju trevligt om man kunde börja tillverka bilar också, det går ju inte att bara sälja en mängd bilar varje månad för att garantera lönerna.

#116
Kalas
2011-06-28 00:14

Jag tycker att vi ska vara glada för att vi har en sådan fighter som Victor Muller som kämpar och strider både mot klockan och våra självgoda journalisttomtar. Bra kämpat Victor! Vecka 28 är produktionen igång på SAAB enligt en källa till mig.

#117
2011-06-28 22:46

Muller är för mig en stor skojare tills han bevisar motsatsen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.