Bild
Nästa artikel
Saab får nej – konkurskrav väntar

Saab får nej – konkurskrav väntar

Nyheter

Saabs plan går i stöpet, ansökan om rekonstruktion får avslag från tingsrätten. Nu väntas facket begära Saab i konkurs.

Saab får inget andrum, Vänersborgs tingsrätt säger nej till företagets ansökan om rekonstruktion. Beskedet tillkännagavs klockan 14 på torsdagen. Ansökan lever inte upp till kraven, menar tingsrätten.

"En samlad bedömning leder tingsrätten till slutsatsen att det saknas skälig anledning att anta att syftet med en företagsrekonstruktion nu skulle kunna uppnås. Bolagets ansökan ska därför avslås", heter det i beslutet.

Tingsrätten konstaterar att bolaget inte kan betala skulder till leverantörerna samt att "det framstår som oklart hur bolaget ska kunna lösa likviditetskrisen och fortsätta verksamheten". Man skriver också i beslutet att rekonstruktionen som genomfördes 2009, med tanke på nuvarande situation, inte kan betraktas som framgångsrik.

Om tingsrätten hade beviljat ansökan hade Saab köpt sig tid, skyddats från konkurs i tre månader samtidigt som de anställda skulle ha fått betalt genom den statliga lönegarantin. Nu har Saab möjlighet att överklaga beslutet till hovrätten, senast den 29 september.

Konkurskrav väntar
Beslutet innebär att fackklubbarna på Saab kan försätta biltillverkaren i konkurs. Både Metall och Unionen har tidigare gjort klart att företaget ska begäras i konkurs vid ett nej från tingsrätten. If Metalls ordförande Stefan Löfven beklagar beslutet:


– Vi ska nu noga analysera den uppkomna situationen. Om inte företaget hittar en annan lösning eller begär sig själva i konkurs kan vi tvingas göra det de närmaste dagarna, säger han i en kommentar.

Vad ska Victor Muller göra nu? Vid en pressträff på onsdagen vidhöll Muller att det också finns en "plan C".

Klicka här för att läsa Tingsrättens beslut i sin helhet (pdf)

Diskutera: Vad tycker du om beskedet från tingsrätten?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-09-08 14:41

Det är rätt beslut. Och vi har väl allihop sett det här komma under lång tid. Men likväl kan jag inte låta bli att tycka att det är litet... melankoliskt... på något sätt.

Men kanske kan Cirkus Müller trolla fram en tremiljarderskanin ur sin stora hatt?

#2
2011-09-08 14:49

Äntligen nån som sätter ner foten, undrar bara vad det kommer att kosta oss skattebetalare att städa upp efter denna Muller......??? Synd för arbetarna att de hamnat i klorna på denne mytoman......

#3
Raymond K
2011-09-08 15:17

Är det verkligen någon som är förvånad över detta beskedet? Det finns inga ekonomiska förutsättningar att få igång Saab igen tyvärr. Detta borde Muller veta också, jag fattar inte vad han har i kikaren förutom att få bonus.

#6
2011-09-08 17:00

Här är Tingsrättens sågning av VM: s planer:

"Bolaget har i ansökan redogjort för hur bolaget planerar att lösa sin likviditetskris. Den huvudsakliga finansieringslösningen påstås vara avtal som bolaget träffat under sommaren 2011 med de kinesiska bolagen Youngman och Pang Da. Enligt ansökan är avtalen med de kinesiska bolagen villkorade av att berörda kinesiska myndigheter godkänner avtalen. Det framstår som oklart om - och i så fall när - berörda kinesiska myndigheter kommer att godkänna avtalen. I fråga om andra finansiella lösningar har bolaget endast lämnat mycket allmänt hållna uppgifter om förhandlingar som pågår i syfte att lösa likviditetskrisen. Det framstår även som ovisst om den planerade finansieringen skulle räcka till för att lösa bolagets finansiella problem på ett hållbart sätt, särskilt med beaktande av att medlen ska täcka även behoven av kapital i de andra bolag som nu ansöker om rekonstruktion. Sammantaget finner tingsrätten att det framstår som oklart hur bolaget ska kunna lösa likviditetskrisen och fortsätta verksamheten."

Äntligen någon som satt svart på vitt att VM är en obotligt optimist och sannolikt även en oförbätterlig sagoberättare.

Hoppas nu att facken agerar ansvarsfullt och ser till att de anställda omedelbart får sina pengar. Att tro att Hovrätten skulle besluta annorlunda med detta underlag är en utopi. VM ämnar ju "bomba" Hovrätten med argument via en hoper advokater, men har han stålar att betala dem för jobbet. Skulle inte tro att de jobbar på "krita".

#7
2011-09-08 18:15

Utomordentligt tråkigt men inte oväntat. Nu får vi väl se om hovrätten kommer till samma slutsats men nu pekar ju det mesta på att de nio liv märket haft snart är förbrukade. Vill dock inte korka upp gravölen ännu, ibland sker ju under. Känner iaf. starkt för alla som blir berörda av en ev. avveckling.

"Mytomanen och "sagoberättaren" Muller var den ENDA som var villig att ge Saab en chans hösten 2009. För det ger jag honom all cred, oavsett om det nu går åt h-e. Han och många goda krafter inom företaget har gett allt för att de ska leva vidare medan ansvariga politiker inte brytt sig för fem öre. En riktigt osmaklig historia där många frågetecken återstår.

#9
2011-09-08 19:06

Jag förstår inte varför så många hatar Victor Muller. Ingen kan väl påstå att han inte kämpar med näbbar och klor, för att hitta möjligheter att driva vidare. Om han får lön eller bonus från SAAB, so what? Lyckas han så är många skyldiga honom en ursäkt. Lyckas han inte så kan ingen säga att han inte försökt!

#10
2011-09-08 19:16

Tycker själv att det verkar som att Viktor muller och Co försöker mjölka ut så mkt som möjligt ur Saab innan det går åt helvete...
Att Saab konkar överaskar inte.... Dock väldigt synd att inte får se några nya saabar :(

#11
2011-09-08 19:25

1storstark

Victor Muller är, snällt sagt, en mytoman och bluffmakare,

Victor Muller gör detta enbart för att gynna Victor Muller.

Det fanns inga rimliga chanser att rädda SAAB för två år sedan - därför hoppade Koenigsegg av tåget.

Muller satt i knipa med Spyker, som gått med förlust varje år.

Muller, som är mycket skicklig debattör, såg chansen att överleva mha SAAB.

Han är tyvärr inte lika skicklig att driva företag, och körde över JÅJ, som slutade.

Nu är han vid vägs ände - Hovrätten kommer inte att ändra Tingsrättens beslut.

#12
2011-09-08 19:42

@ simon_d:

Som jag tidigare skrivit så är det ett faktum att andra biltillverkande länders politiker vid finanskrisen 2009 gick in och gav finansiellt stöd eller direkt övertog krisande tillverkare.

Detta skedde i USA, Tyskland, Frankrike, Italien, Japan m.fl. GM och Chrysler var lika utdömda då som Saab var. Nu tjänar bägge dessa hyggliga pengar.

Bilindustrin lyder inte under vanliga marknadsekonomiska lagar utan anses ha en alltför stor betydelse för att göra det, rätt eller fel får var och en bedöma. Sveriges regering delar uppenbarligen inte den bedömningen och var i stort sett ointresserade att hjälpa Saab. Nu ser vi resultatet.

#13
2011-09-08 19:45

Rålle G. Ford och Volvo?

#15
2011-09-08 20:06

Trist att säga, men.. nu har nog tåget gått för Saab.

Efter åratal av utsugande av GM, kombinerat med förhalning av nya modeller, så är står Saab med bilar som är gamla redan som nya. Det är nu 2 år sedan "nya" 9-5 visades, och inte många har sålts. Och vart tog kombin vägen? Det går aldrig att komma upp i de volymer som behövs för att få balans i ekonomin.

Sedan har ju Saab-ärendet förhalats och ljugits från alla möjliga håll under de senaste åren. Nya intressenter har utvärderats i långbänk, för att slutligen underkännas. EIB och staten har suttit på hemligheter i 2 år, bara en sån sak...

#16
2011-09-08 20:59

Stämmer det verkligen att GM sugit ut Saabs ekonomi? Den drivlina och de senaste chassikonstruktionerna är de bästa Saab gjort.
Allt detta har tillkommit under GM.s tid och utvecklats av GM powertrain i Tyskland. Saab gick ju med stora förluster åren innan GM. Lyckades vända trenden, fram tills dess att de utländska köparna upptäckte att de inhemska bilarna hade samma teknik! Opel, Chevrolet, Cadillac med flera märken. Det är ju bara att konstatera. En Tysk köper hellre Opel och en Amerikan Chevrolet, lika patriotiskt som en Svensk köper Saab..

#17
JarI Andersson
2011-09-08 21:38

Myller dödade Saab. Inte förbättrade. Han försämrade skiten ännu mer. Det enda han gjorde under tiden var att roffa åt sig miljarder till sin ficka.

Det var hanses plan.

Dåliga bilar till premiumpris. Suck!

#18
2011-09-08 21:55

@ Audi. Ja vadå "Ford och Volvo"..Nej, de fick ingen hjälp eller vad är du ute efter. No comprende?

@ simon_d: Finns fördelar med att vara en liten spelare också likaväl som det finns nackdelar.

#19
2011-09-08 22:11

Gunnar: visst är det så att GM orsakat stora merkostnader för Saab på grund av s.k. strategiska beslut.
T.ex. när man flyttade tillverkningen av växellådor från Sverige till Tyskland, varje växellåda blev 700 kr dyrare att tillverka, men inte fick Saab ta ut mer för färdig bil..
Man flyttade också stora delar av utveckligen till Tyskland, där timkostnaden är 60% högre. Självklart drabbades Saab av detta, men kunde inte höja priset till kund.

Det finns gott om berättelser som dessa, hur utländska ägare tar korkade beslut som drabbar de svenska delarna. Inte minst Volvoanställda kan berätta om det.

Och som sagt: GM förhalade introduktionen av nya modeller, varför? Man ville nog helt enkelt låta Saab förtvina...

#20
2011-09-08 22:49

Jo säkert är det så att GM var det sämsta som kunnat hända Saab.
Före GM, när man hade samarbete med Fiat/Lancia/Alfa Romeo, hade man en helt annan frihet som gav resultat i betydligt bättre innovationer.
Sedan kom GM med sin strypsnara, allt måste utvecklas tillsammans med Opel, något som Saabs tekniker fick stora svårigheter med.

Men det är säkert inte slut än för Saab.
De har varit nere för räkning många gånger och det som jag alltid varit förundrad över är att det finns vissa som verkar glädjas över det.
Varför?
Gillar de inte Saabs bilar är det ju bara att låta bli att köpa dem.
Tycker de att det är fel att det finns en biltillverkare som direkt och indirekt sysselsätter upp mot 10000 personer?
Märkligt.

Det är ju naturligtvis ett mycket bekymmersamt läge för Saab, men VM har ju sin plan C (vad det nu är) och han ger sig ju inte.
Det är ju inte heller så underligt, han har ju i det här läget inte något att förlora (många anser ju att det är kört)!
Naturligtvis hoppas han ju att kunna dra ut på tiden så att de kinesiska pengarna hinner in, men det kan ju ta åtskilliga månader om det vill sig illa.
Men jag funderar som många gånger tidigare hur de långivare som ställt upp hittills ställer sig nu.
Blir det KK är de ju helt blåsta, då hjälper knappast några utlovade säkerheter.

#21
2011-09-09 07:39

Min tolkning:

-Det är högst osannolikt att Hovrätten ger prövningstillstånd. Tingsrätten har stöd i Lagen för sitt beslut. Muller har inte kunnat visa pengar - bara, som vanligt, fabulera. Det är mycket tveksamt om Pang Da/ Youngman får/ vill köpa.

- SAAB:s varumärke ÄR skadat: man har sålt 18 st av 500 tillverkade 9-4x och har flera tusen bilar i lager som inte säljs.

- Prövningstilltånd baseras på SAAB:s ursprungliga ansökan - inte den "förbättrade", som Muller pratade om igår.

-Kineserna har återförsäkrat sina krav med aktier i SAAB GB. Antonov och leverantörerna "torskar".

-Facket lämnar in konkursansökan i mitten av nästa vecka.

-Bo Lundgren blir reservdelsförsäljare :o)

-Det är ett faktum att GM lade strypsnara på SAAB - mer oklart hur mycket pengar man flyttat till Detroit/ Ruesselsheim.

#22
2011-09-09 15:41

GMs "strypsnara" på Saab var väl snarare en lektion i effektiv bilproduktion, att använda befintliga fungerande lösningar, men Saab ville gärna uppfinna samma hjul en gång till. Inte effektivt men dyrt.
"Hur mycket pengar(vilka pengar?) som hamnat i Detroit/Rüsselsheim ?" Är väl ändå en större fråga att fundera på hur ofantligt många miljarder detta 20-åriga äventyr kostat GM/Opel.
VM klarade ca 18månader...
KK/Rekonstuktion/blåsta igen.... Vilken leverantör vill sen leverera en endaste skruv till Saab. RIP

#23
2011-09-09 19:23

saabnisse@
Tror du verkligen ff på VM?
Mannen kan ju häktas vilken minut som helst och ser man till hela historien så har, i varje fall jag svårt att se det seriösa i vad han gjort/gör. Själv går han ju ekonomisk skadeslös ur det här och har egentligen inte presterat något annat än snackat.
Jag ser gärna att VM ska sitta ett par år, att man lyckas hitta alla tillgånger, även i Sydamerika så mannen verkligen får stå till svars ....
Fan att inte Koenigsegg fick sköta den här affären :o(

#24
2011-09-09 23:13

GM var och är fortfarande en katastrof för Saab.
Utan GM hade man sluppit att modifiera mediokra Opelkonstruktioner för att de skulle passa, men värst är att GM fick Saab att ta fram bilar de egentligen inte ville ha.
VM har naturligtvis trott på den här affären, är man så dum att man tror att han gjort allt för egen vinning bör man tänka om.
Det finns enklare sätt att sko sig.
Men visst har han skött det hela egendomligt, jag har flera gånger skrivit om det märkliga att låta produktionen ligga nere ett halvår och betala löner med lånade pengar.
Det ska bli mycket intressant att läsa om tanken bakom detta, om vi får göra det.

#25
2011-09-09 23:25

Som jag sagt tidigare. Varför hoppade Jan-Åke Jonsson även kallad Bagdad Bob av denna cirkus tror ni?! Han ville inte vara med om detta svindleri och roffa åt sig mentalitet som finns nu i företaget. Jag hade mina misstankar om Muller från första början. Jag tycker nu att vi börjar få se sanningen.

Och som jag frågat tidigare. Jag undrar vilka de andra intressenterna för Saab var förutom Viktor Muller? Det kunde inte varit några hög oddsare de heller när Saab fick Muller. Det måste ha varit ett klent intresse från vad man kan kalla verkligt seriösa.

#26
2011-09-09 23:51

Varför skulle Muller snart häktas Jes och Shogun?

Riksgälden har god insyn i Saabs affärer och meddelade nyligen att man inte har några invändningar på styrelsens och chefernas ersättningar. Vill minnas att jag läst att Muller tog ut 2 miljoner 2010. Fullt rimligt enligt mig då han garanterat inte bara jobbat 40 timmar veckan.

Att han fört undan stora belopp finns det inga som helst belägg för. Bara för att karln bär kritsträckrandig kostym och är osvenskt optimistisk så är han inte automatiskt en brottsling. Har miljonbelopp försvunnit är jag den förste att ändra uppfattning om Muller men fakta är att inget som helst tyder på det.

#27
2011-09-10 02:27

Jadu Saabnisse, mediokra konstruktioner som är bättre än Saab har Opel haft länge. 70-talets välbalanserade bakhjulsdrivna Kadett/Ascona modeller som gav stora framgångar i rallyskogarna och bla WRC seger . Hur många WRC har Saab vunnit?
Läste ett test av 80-tals "sportsedaner" med bla 9000 2,3T Audi Ford Opel. Saaben fick kritik för lömska bakvagnssläpp.(någon FIAT bussning som dom glömt att konstruera om?)
Bäst i konbanan var i alla fall Opel Omega 3000, med sitt mediokra bakhjulsdrivna chassi....
Opels första framhjulsdrivna chassin på Kadett/Ascona modellerna hade bättre mer välbalanserade vägegenskaper än den understyrda trubbnosen till 99a som Saab hade då. Om du hängt med i bilhistorien så vet du att Kadett/Astra/Ascona/Vectra modellerna allt som oftast varit testvinnare, mycket tack vare bra/välbalanserade vägegenskaper.
Opels senaste mediokra skapelse, Insignia,(orginalet till 9.5) valdes till Årets Bil... Känns väl jävligt att Saab aldrig kommer dit.

#28
2011-09-10 08:34

Rålle G@
Victor Mullers ersättningar;
Muller fick fram till den 1 juni i år lön genom ett avtal mellan hans eget managementbolag och ägarbolaget Swedish Automobile. Sedan dess är avtalet mellan Saab Automobile och managementbolaget.

2009
2,1 Mkr i "management fee".

2010
4,9 Mkr i "management fee"
4,5 Mkr i bonus

Utbetalning på 4 Mkr, varav 1,8 Mkr i bonus, från Saab Automobile Victor Mullers managementbolag Latin American Tug Holding, som di.se spårat till det forna skatteparadiset Curacao.

2011
5,3 Mkr i "management fee"

Källa: Årsredovisningen 2010. Oklart om bonus för 2011 är planerad.

#29
2011-09-10 13:16

@ Jes:

Du har rätt! Jag har helt missat bonusarna och den "management fee" som han tilldelats. Svårt att ha full koll på alla turer i denna affär ;-)

Nivåerna på ersättningen är väl inte direkt jättehöga jämfört med andra höga näringslivschefer ändå.

Däremot så anser jag att i det läget Saab varit i bör han ju ha tagit ut betydligt mindre. Det hade varit mycket hederligare. Han har uppenbarligen ändå inte gjort något brottsligt då Riksgälden inte haft invändningar på ersättningsnivåerna men självfallet så anser jag att han handlat fel moraliskt.

#30
2011-09-10 14:32

Som någon skrev här för ett par veckor sen:

"Nu vet vi att VM även sålde 3.348 miljoner av sina egna aktier i veckan. Inbringade honom ca 21 MSEK."
http://www.afm.nl/nl/professionals/registers/alle-huidige-registers/best...

Tyder ju också på ett stort hjärta och tro på Saab...
Eller luktar det rentav insideraffär???

#31
2011-09-10 14:35

Nja Rålle. Nu riskerar han dock att häktas om det, som han själv sa härom dagen, finns pengar till löner eller leverantörer ... Då har han undanhållit tillgånger från Kronofogden och det är brottsligt .. två år med bredrandig kostym kan det ge.

#32
2011-09-10 14:53

@ Lars58:

Om DU hängt med i bilhistorien så kanske du borde veta att Opel aldrig vunnit någon WRC-titel. Däremot vann Walter Röhlr förar-VM 1982 i en Opel Ascona, (Audi vann märkes-VM.) Fiatkoncernen med sina "undermåliga" bakvagnsbussningar har 19 st förar- och märkes-VM.

Sen så hade Saab hyggliga framgångar under 60-talet med bla. segrar i Monte Carlo-rallyt, RAC-rallyt och en andraplats i Safari-rallyt. Men det visste du väl?

Och att du med dina gedigna bilhistoriska kunskaper missat att Saab 9000 och dess "systerbil" Fiat Croma hade helt olika bakvagnskonstruktion och därmed knappast delade bussningar är märkligt. (9000 hade stel bakaxel medans Cromans var delad).

Sen så har jag inte läst ett enda test där Astran eller Vectran vunnit pga. sina "välbalanserade" vägegenskaper. Men länka gärna!

#33
Raymond K
2011-09-10 14:59

Jes!
Muller har sagt nu att det finns inga pengar till löner, i alla fall inte inom Saab Automobile. Han hade tydligen blivit missförstådd enligt honom själv.
Konstigt att inte Muller såg detta själv eftersom tingsrätten tydligen såg att det inte finns pengar till löner. Kan det vara ett sätt som Muller trodde skulle få tingsrätten att ändra sitt beslut? :-)
Muller är en räv, den saken är klar.

#34
2011-09-10 17:42

Ja Rålle, en bakhjulsdriven/utrangerad -70 tals Opel tog i konkurens med nykonstruerade 4.hjulsdrivna rallymonster Walter Röhrl til en WRC seger 1982. Dedu, välbalanserad var ordet.
Sen får du ursäkta att jag pga mitt svaga intresset för Fiatkoncernen missat skillnaderna mellan Croma/9000. Men då fixade alltså Saab till en svajig bakvagn på 9000 helt på egen hand.
Just det som är Saabs problem man tror sig vara bättre så Fiats axel dög ej utan man skulle trixa till det själv. Likadant under GM-tiden och det enda man åstadkommer är onödiga kostnader.
Har man inget annat för sig än att hänga på detta forum man söka länkar och fakta hit och dit, men syftet med mitt inlägg är bara att korrigera dom felaktiga påhopp på GM/Opel som av någon anledning alltid kommer i dessa Saabtrådar.
Den som snackar om mediokra Opelchassin har helt enkelt inte koll.

#35
Uno Lööv
2011-09-10 17:53

Vad har 70-talet med detta att göra?

#36
Uno Lööv
2011-09-10 17:53

Är en rallybil samma som en originalbil?

#37
2011-09-10 19:05

Man kan säga mycket om Opels chassin genom åren. Jag kan hålla med om att t. ex. Rekord, Omega och Asconan var rätt bra vägbilar med en bra kombination mellan väghållning och komfort på sin tid under 70- och 80-talen. Inte i samma klass som de allra bästa men bättre än många samtida konkurrenter, (Volvo och japanerna t. ex).

Men att påstå att Opel generellt haft bättre chassin än konkurrenterna genom åren är du nog rätt ensam om att tycka. Vectra, Astra och Kadett? Nja, knappast några bilar man förknippar med bra och roliga köregenskaper men ändå för all del modeller med andra positiva egenskaper.

Tycker Opel har haft rätt många ganska vettiga och framför allt prisvärda bilar men inte har det främsta köpargumentet varit deras fantastiska chassin?

#38
2011-09-10 20:54

Men Rålle. Nu har jag nog aldrig påstått som du säger att Opel har fantastiska eller generellt bättre chassin än konkurenterna. Jag vänder mig bara mot dom som påstår totala motsatsen.
Läs tex här vad ViB reportern upplever när han skiftar från Golf nya Astra:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-opel-astra-volkswagen-golf-136
Klassens bästa körmaskin. Är inte det ett bra betyg?
Se där fick jag in en länk i alla fall ,hoppas detta får slut på tjafset så vi kan diskutera Saabs ev framtid istället.

#39
Uno Lööv
2011-09-10 22:54

När jag ser just en 9-5 så känns det som att designen ropar: Ett ovanligt "spökande" minne från svunna tider innan Saab dog helt. Snart stämmer designen...

#40
2011-09-14 11:36

Mycket snack om chassin här. Att Opel haft framgångar inom bilsporten liksom saab är väl ingen nyhet. Men GM USA tyckte inte om att sponsra de Europiska bilmärkena och drog in alla medel med motiveringen att detta inte tillförde vardagsbilen något. Saab försökte länge hålla emot med hjälp av Saab Sweden. Opel och Vauxhall satt i en betydligt värre sits. När GM så lyckats fasa ut Eurpeerna, satsade man som aldrig förr på Chevrolet. Helt plötsligt hade man glömt att bilsporten inte tillförde vardagsbilismen något!
Beträffande Opel och dess väghållning, så blev Opel Vectra årsmodellerna -99, -00 utsedd till årets vinterbil 2 år i följd.
Opel hade lagt en kampanj på detta tema, som stoppades av dåvarande SaabOpel/Sweden.
Är det månne det faktum att Opel spöade Saab vid ett flertal tillfällen som utgör grund för Saabfantasternas Opelhat?
Saab har säkert lika mycket att tacka Opel för som tvärtom.
Saab och Opels tekniker har haft ett mycket nära och bra samarbete inom GM powertrain. Ett samarbete som Saabs ledning inte ville kännas vid.

#41
2011-09-14 12:34

Dessa inlägg om hur missuppfattade Opel är börjar spela i samma division som de om diffbroms och premiumkänsla. Det är tradigt att läsa om samma saker om och om igen. För mig som inte har några psykologiska låsningar mot specifika bilmärken framstår det som obegripligt hur man ens orkar hålla på och argumentera. De flesta bryr sig inte alls, andra är lika låsta och kan inte omvändas.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.