Bild
Nästa artikel
Saab betalar löner med nödlösning

Saab betalar löner med nödlösning

Nyheter

Saab finansierar tjänstemännens försenade löner med aktieförsäljning till kritiserade fonden GEM.

För en vecka sedan skulle Saabs tjänstemän ha fått sin lön, men då hade Saab inte råd att betala ut pengarna Några dagar tidigare hade dock arbetarna fått lön. Nu har Saab gjort klart med finansiering som innebär att tjänstemännen kan få sin lön i slutet av veckan.

Finansieringen kommer från fonden GEM Global Yield Fund Limited, som köper fem miljoner aktier i Saab. Priset på aktierna kommer att bero på hur värdet förändras under en kommande tiodagarsperiod.

Enligt Dagens Industri är aktierna i nuläget värda 1,42 euro, vilket skulle ge en totalsumma på strax över 60 miljoner kronor. DI skriver också att GEM tidigare i år köpt en miljon aktier, och förra året köpte aktier till ett värde av 1,8 miljoner euro.

Totalt har Saab genom Swedish Automobile ett avtal med GEM om att kunna sälja aktier för 150 miljoner euro.

Enligt DI har GEM tidigare fått utstå kritik från Aktiespararföreningen i Nederländerna, då de anses vara en aggressiv fond som ser till att få ordentligt betalt för investeringar. Enligt Trollhättans lokaltidning TTELA vill Saab bara sälja aktier till GEM i nödfall, eftersom fonden har hårda villkor.

Saab fortsätter att söka finansiering för att kunna återuppta sin produktion.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-08-03 13:01

Jag måste först säga att det ser lite mörkt ut för SAAB samtidigt som jag vet att den "Saabiska" andan gör att de har lärt sig att slå i underläge. SAAB kanske t o m gillar det? För övrigt är det beundransvärt av V Muller att han orkar och kan betala sin personal för arbete som inte utförts. Vem skulle ens vilja eller kunna betala den hantverkare som vill ha betalt för arbete som denne (a) inte utfört? Jag tror och hoppas fortfarande på SAAB. Nästa bil kan mkt väl bli en helt ny SAAB även om jag är nöjd med Opeln!

#2
Newspeak
2011-08-03 13:37

@Stoor: Hur ända in i glödheta kan du jämföra en hantverkare som inte gör sitt jobb med en anställd som inte får göra sitt jobb? Den anställde kan inte bara gå till en annan uppdragsgivare, utan måste lyda uppmaningarna från arbetsgivaren. Det är resonemang av din typ som får det att vända sig i magen på mig när jag ser alla ogenomtänkta kommentarer från diverse Saab-fanatiker på denna och andra webbplatser.

#3
2011-08-03 13:47

Den anställde kan definitivt gå till en annan arbetsgivare det kan även du göra om du vill! Men håll med om att det är storartat att SAAB betalar full lön för arbete som inte utförs även om de egentligen inte har något alternativ eftersom de kan inte starta upp om personalen har svält ihjäl... Det självklart att SAAB och de anställda lever och måste leva i symbios med varandra eftersom de har ett ömsesidigt beroendeförhållande till varandra. Att de SAAB anställda lever under en enorm psykisk press är JAG det förste att skriva under på. Jag hoppas verkligen att de så oerhört duktiga och kompetenta SAAB anställda snarast får göra det de är bäst på, att få fortroende och kapital att fortsätta bygga OCH utveckla bilar.

#6
Newspeak
2011-08-03 15:34

@Stoor: Hantverkare har många parallella uppdragsgivare, anställda oftast bara en. Anställda som har flera arbetsgivare inom samma bransch brukar ofta få förklara sig kortfattat för chefen och får sedan normalt avsked på grått papper.

#7
2011-08-03 16:03

Va? Den anställde har väl ett betydligt gynnsammare läge då lågkonjunkturen hopar sig? Hantverkare kan väl knappt ha vare sig semester eller sjukledighet, eller? Alltså har den anställde det "bättre" förspänt om denne blir arbetslös. Förresten hur har vi hamnat i denna diskusion denna tråd handlar om SAAB´s nödlån där jag fortfarande hoppas att SAAB överlever liksom dess många anställda och underleverantörer. Må det gå väl för SAAB!

#8
2011-08-03 16:07

Vänligen håll er till sak och lämna person utanför.

/Kevin Carlsson, Tillförordnad webbredaktör

#9
2011-08-03 16:47

@Stoor
"För övrigt är det beundransvärt av V Muller att han orkar och kan betala sin personal för arbete som inte utförts."

I detta fallet så är det ju så... Att de Metall-anslutna (som fick lönerna i tid) inte arbetat. Tjänstemännen anslutna till Unionen, har utfört arbete! (De är ju tjänstemännen som inte fått ut lönen i tid...)

#10
2011-08-03 16:53

Erik:
Det är sammalika trist oavsett vem som blir utan lön, metallare eller ingenjör lösningen ligger i att produktionen kommer igång och att försäljningen kommer igång.

#11
2011-08-03 17:25

Det vore sannerligen intressant att få reda på hur mycket GEM äger av SWAN (Saab Automobile) idag. Med denna nyemission har man för ca 100 MSEK köpt 17% av SWAN. Nu är ju saken det att GEM inte vill äga ett bolag, bara göra stålar. Således har man väl sålt de aktier man fått på realisationen (eg. utförsäljning i klass med konkurs) någon annan stans. Eller?

Undrar vad kineserna tycker om utspädningen?

Undrar hur mycket VM har kvar av aktierna när det hela tar slut? (Jo, jo, jag vet......)

#12
2011-08-03 18:04

Jaha, då kanske julilönen är ordnad, men hur går det med augusti?
Och fortfarande inga bilar tillverkade.
Och septemberlönen?
Även om bilar kommer att tillverkas denna månad.

#15
2011-08-03 21:30

RE: Audi A5 SB
......intressant att få veta hur mycket GEM äger av SWAN...

Antagligen inte så lätt att få reda på. Vet inte om du läser DI men där står följande:

"GEM har lagt locket på angående hur många aktier företaget har i Swedish Automobil."
"Tack, men vi kommenterar inte våra investeringar" säger GEM:s Warren P, Baker i ett mejl till DI.

GEM är en kapitalstark investerare (ett rövargäng) som har 3,4 miljarder dollar under förvaltning (2010). Så GEM står inte och faller med investeringen i Saab.

#17
2011-08-04 20:53

SAAB är ett "råttebo" från början till slut! Att inte kunna betala sin personal är en skandal, som får en att undra om det finns någon rättvisa kvar överhuvudtaget!
Ett designpris lär inte rädda situationen! Jag förstår överhuvudtaget inte, varför inte bolaget hat förklarats i konkurs för länge sedan! Aktiekapitalet förbrukat och då är styrelsen skyldig att slänga in handduken! Att motorpressen håller SAAB under armarna är förvånansvärt och att en motortidning som Vi Bilägare inte har gått till skarpare angrepp är besynnerligt! Men den som lever den får se! Men under tiden lider jag med personalen som inte för några löner! Men många löften! KONKURSBO!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.