Nästa artikel
Saab betalar löner efter nytt lån
Nyheter

Saab betalar löner efter nytt lån

Publicerad 30 juni 2011 (uppdaterad 30 juni 2011)
Drygt 230 miljoner kronor trillar in på Saabs konto efter ett nytt lån från fonden Gemini. De anställda har nu fått sina löner.

På onsdag eftermiddag presenterade Saab ytterligare ett initiativ för att stärka den kortsiktiga finansieringen. Den Bahamasregistrerade fonden Gemini, sedan tidigare delägare i Saabs moderbolag, lånar 25 miljoner euro till företaget. Det motsvarar drygt 230 miljoner kronor.

Tidigare medieuppgifter har gjort gällande att fonden har kopplingar till ryske affärsmannen Vladimir Antonov. Gemini lånar ut pengarna till en ränta av tio procent i form av så kallade konvertibler, som kan omvandlas till aktier.

Enligt ett pressmeddelande planerar Saab att betala tillbaka lånet så fort man har tillgång till den långsiktiga finansieringen från kinesiska Pang Da och Youngman, vilket Saab hoppas ske i september eller oktober. Men först måste kinesiska myndigheter göra tummen upp.

Betalar löner
Beskedet om det nya lånet innebär att Saab fyllt på sitt konto med runt 600 miljoner kronor den här veckan. På måndagen presenterade man en order på 582 bilar från en icke namngiven kinesisk kund, värd 120 miljoner kronor.

Avtalet följdes upp på tisdagen med försäljning av aktier i Saabs fastighetsbolag till en investerargrupp under ledning av Hemfosa Fastigheter för 255 miljoner kronor. Affären måste dock godkännas av Europeiska investeringsbanken, Riksgälden och den svenska regeringen.

Med tillskotten i kassan kunde Saab på onsdagen betala junilönen till de anställda. Styrelseordförande Victor Muller säger sig vara lättad.

– Vi ber återigen våra anställda om ursäkt för de olägenheter som den sena utbetalningen har orsakat. Vi har haft en skakig resa under de senaste veckorna och kan förhoppningsvis nu sluta avtal med våra leverantörer om att återstarta produktionen, kommenterar Muller.

”Mer krävs”
Enligt onsdagens pressmeddelande kan fabriken i Trollhättan rulla igång inom två veckor. Svenåke Berglie, vd för leverantörernas branschorganisation, är skeptisk.

– Det är en pusselbit i den kortsiktiga finansieringen, men vi tror att det krävs mer, säger han till TT.

På torsdagen väntas Vladimir Antonov hålla en presskonferens i Stockholm för att förklara sin syn på Saabs framtid.

Diskutera: Tror du att Saab överlever?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-30 09:13
Hanzzon

Hur många miljoner är egentligen Saab nu uppe i lånade pengar som bara ökar och ökar?
Det känns som att det kommer att bli ett oerhört tufft jobb att först lyckas få företaget lönsamt och sen på detta betala tillbaka alla dessa miljonskulder.
Jag har tappat räkningen men någon annan kanske minns.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-30 09:43
saabnisse

Jo, men tydligen finns det de som tror på Saab annars vore det omöjlig att kunna låna.

Det ska bli intressant att få höra Antonovs åsikt.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-30 11:47
Kalas (ej verifierad)

Jag tror på SAAB. Varför skulle annars så många miljoner kronor satsas av näringslivet i form av risktagande om man inte tror på SAAB? Mig veterligen är det få "risklovers" som givet objektets riskprofil satsar på bolag där man vet att chansen att få tillbaka satsat kapital är minimal till en så låg rate som 10% vilket ger en faktiskt ynka avkastning på ca 6%. Nä, det är klart att SAAB överlever samtidigt som det naturligtvis bygger på att SAAB´s anställda väljer att lojalt stanna kvar i SAAB och att SAAB´s underleverantörer likaså väljer att ha kvar SAAB som kund eftersom saknas personal och delar spelar det ingen roll hur stark kassan är det blir inga "barn" gjorda iallafall. För övrigt anser jag att det är storartat av SAAB dvs av Muller att avlöna personal trots att inget arbete utförs men å andra sidan var vore alternativet?

#4 • Uppdaterat: 2011-07-01 14:22
Gunnar 44

Men vad händer vid en ev. konkurs? Kommer de som satsat pengar, som Antonov och Muller, att få tillbaka dem? Eller kan man som de aktörer de är köpa resterna billigt vid en ev. konkurs?
Varför ger inte EIB klartecken, när GM och andra intressenter gett grönt ljus? Kan det vara så att dessa redan är ekonomiskt intresserade, dvs redan involverade, emedan EIB som ännu inte lånat ut pengar ser sin inblandning som en risk?

#5 • Uppdaterat: 2011-07-02 09:48
saabnisse

Naturligtvis lånar varken kineser eller Antonov ut några pengar utan att få säkerhet.
Hur den ser ut kan man bara spekulera om, men Antonov vill att Saab frigör sig från EIB och söker lån hos andra investeringsbanker.

.När det gäller vissa parters agerande i den här soppan finns det en likhet med vad som hände Carl Borgward 1961.
Borgward var Europas största biltillverkare i mitten av förra seklet, men råkade ut för ekonomiska problem av olika orsaker i början av 1960-talet.
I motsats till Saab fick man stöd av delstatsregeringen, men nobben av bankerna, delvis genom påtryckningar från ett par andra tillverkare som såg chansen att bli av med en konkurrent.
Kan det vara något liknande som styr EIBs agerande?
Även om Saab är en mikroskopisk tillverkare jämfört med de stora så är det likväl en konkurrent och i den här branschen finns ingen vänskap.

#6 • Uppdaterat: 2011-07-02 20:28
Ernst P (ej verifierad)

Kan inte du saabnisse låna ut pengar till Saab?

#7 • Uppdaterat: 2011-07-03 16:44
saabnisse

@Ernst P, varför skulle jag göra det?
Det finns ju många andra som är villiga att låna ut pengar.
Jag har ju bidragit till Saabs inkomster genom att under åtskilliga år äga Saabar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.