Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 SportCombi – priser klara

Saab 9-5 SportCombi – priser klara

Nyheter

Saab presenterar nu priserna för nya 9-5 SportCombi. Bilen börjar säljas nästa vecka och leveranserna inleds i augusti.

Vecka 15 öppnar Saab orderböckerna för den efterlängtade kombiversionen av nya 9-5. Priserna börjar från 295 000 kronor för instegsvarianten med en fyrcylindrig bensinmotor på 180 hästar kombinerad med manuell sexväxlad låda.

– Med prissättningen svarar vi upp mot marknadens intresse. För tjänstebilskunderna har vi säkerställt ett stort antal valbara alternativ i alla bränsleslag under 7,5 basbelopp, säger Sverigechefen Magnus Hansson.

– Med bredden i motorprogrammet och utrustningsnivån är vi övertygade att priset ligger på rätt nivå även för privatpersoner som köper bilar i premiumklassen.

Saabs mål har varit att positionera 9-5 SportCombi prismässigt mellan Volvo V70 (272 000 kronor) och Audi A6 Avant (315 700 kronor).

Nya kombin blir särskilt viktig för Saab på den svenska markanden där gamla 9-5 SportCombi utgjorde 80 procent av modellseriens försäljning.

Priser Saab 9-5 SportCombi:

Utrustningspaket Linear:
Turbo4 180 hk, Manuell 6-växlad: 295 000

Turbo4 220 hk, Manuell 6-växlad: 310 000
Turbo4 220 hk, Automat 6-växlad: 328 900
Turbo4 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 334 000
Turbo4 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 352 900

BioPower 220 hk, Manuell 6-växlad: 314 500
BioPower 220 hk, Automat 6-växlad: 333 400
BioPower 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 338 500
BioPower 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 357 400


TiD4 160 hk, Manuell 6-växlad: 310 900
TiD4 160 hk, Automat 6-växlad: 329 800

TTiD4 190 hk, Manuell 6-växlad: 325 900
TTiD4 190 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 349 900

Utrustningspaket Vector:
Turbo4 180 hk, Manuell 6-växlad: 319 000

Turbo4 220 hk, Manuell 6-växlad: 334 000
Turbo4 220 hk, Automat 6-växlad: 352 900
Turbo4 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 358 000
Turbo4 220 hk, XWD Automat 6-växlad: 376 900

BioPower 220 hk, Manuell 6-växlad: 338 500
BioPower 220 hk, Automat 6-växlad: 357 400
BioPower 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 362 500
BioPower 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 381 400

TiD4 160 hk, Manuell 6-växlad: 334 900
TiD4 160 hk, Automat 6-växlad: 353 800

TTiD4 190 hk, Manuell 6-växlad: 349 900
TTiD4 190 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 373 900

Utrustningspaket Aero:
Turbo4 220 hk, Manuell 6-växlad: 374 000
Turbo4 220 hk, Automat 6-växlad: 392 900
Turbo4 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 398 000
Turbo4 220 hk, XWD, Automat 6-växlad:416 900

BioPower 220 hk, Manuell 6-växlad: 378 500
BioPower 220 hk, Automat 6-växlad: 397 400
BioPower 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 402 500
BioPower 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 421 400

TTiD4 190 hk, Manuell 6-växlad: 389 900
TTiD4 190 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 413 900

Turbo6 300 hk, XWD, Automat 6-växlad: 479 000

Diskutera: Vad tycker du om priserna för nya Saab 9-5 SportCombi?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-5

Kommentarer

#1
2011-04-04 12:37

Noterar att det fortfarande inte går att få en Saab 9-5 med en diesel, XWD (4WD) och automat. Volvo, Skoda Audi, BMW och Mercedes-Benz kan erbjuda detta, men inte Saab. Varför?

#2
2011-04-04 13:04

1000kr mindre än sedanen alltså...

http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-5sedan/build-your-saab/

Kombi brukar annars kosta 10-15' mer... Rätt uppenbart att Saabs försäljningsmål inte uppnåtts. Vi får hoppas det vänder.

#3
2011-04-04 15:13

ser väl ut att vara bra prissatt samma som sedanen

#4
2011-04-04 16:48

MTH, helt rätt man undrar varför?
Inte för att det spelar mig någon roll, jag klarar mig bra med 2WD, men det finns ju de som absolut ska ha 4WD, som t.ex de som drar hästsläp och inte kommit på att hästar gör sig bäst i rökt och skivat tillstånd och visst borde man ha tänkt på dessa.
Märkligt, det är ju en köpstark grupp.
Kanske klarar inte automatlådan vridmomentet vid lägre varv, men det måste ju gå att lösa.

#5
2011-04-04 16:59

nuppe, svaret kan vara att 2 tons tjänstevikt + konventionell automat + 4WD blir lite för mycket för den lilla motorn (oavsett trimningsgrad). I TV:s test, blev accelerationssiffrorna "så där" med manuell låda. I testet blev även bränsleförbrukningen högre än för A6 med 3 liters diesel, Q och automat.

#6
2011-04-04 17:09

MTH, det är en viktig kombination. Nog den mest självklara.

#7
2011-04-04 17:20

Audi A5 Sd, alla är ju inte intresserade av accelerationssiffror, det finns ju viktigare saker att ta hänsyn till.
Vill jag ha en 190hk diesel med automat och fyrhjulsdrift ska det väl för sjutton gå att få det!
Kom inte och påstå att 190hk är för litet.
Det är avsevärt mer än vad man fick i motsvarande storleksklas för några år sedan och hur ofta utnyttjar man full effekt.

#8
2011-04-04 17:32

nuppe, du har rätt i sak. Men epitetet Sport Sedan och Sport Combi rimmar kanske inte så väl med accelerationssiffror på över 10 sekunder (0-100)?

#9
2011-04-04 18:12

Priserna är ju klart konkurrenskraftiga och tror jag en klart flirt till tjänstebilsnormen om 7,5 basbelopp.

Intressantaste alternativen enligt min mening (och jag har ingen tjänstebil och har inte råd att köpa en privat) är Turbo4 220 hk. 180-hästarsmotorn finns dels inte med automat (vilket man med lite skicklig prutning bör få in under 7,5 basbelopp), dels är den motorn väldigt primitiv jämfört med 220-hästarn.

220-hästarn som för övrigt är världens mest avancerade flexifuelmotor i sin storleksklass (Audi A4 finns med en lika avancerad, men det är ju en mindre bil). Värt att tänka på för den som vill ha en milijöbil, har avslöjat dieselbluffen och inte vill ha en gammal surhink till motor i sin i övrigt moderna bil.

För övrigt: Priserna släpps nu, bilarna levereras i Augusti?? Beror förhoppningsvis inte bara på leverantörsproblem (som jag hoppas de löser illa kvickt. Obetalda skulder borde Saab ha fått nog av vid det här laget!).

#10
2011-04-04 22:31

Om man inser att 295.000 är en en form av smygrea på minst 15.000. Och därtill lägger en rabatt på minst 10%. Så får man rätt mycket bil för pengarna. Men för att det ska bli en bra affär, så blir det nog till att behålla bilen minst 12 år. (Tror fortfarande på att Saab i dagsläget åter borde erbjuda förmånlig privatleasing. För att ha en chans att bli av med tillräckligt antal bilar.)

#11
2011-04-04 22:39

billigare alternativ skoda superb från 225000 kr lika rymlig. dsg -låda , bränslesnålare.

#12
2011-04-04 22:51

Chauffören: Kanske inte samma målgrupp ;)

Men ser man bara till funktion så är Skodan säkerligen minst lika bra.

#14
2011-04-05 16:59

180 hk bensinmotornn är en modern och slitstark motor för, men finns tyvärr inte i Etanolutförande vilket är beklagligt.
Men det går inte att komma ifrån att dieseln är betydligt billigare i drift än 220 hk varianten. Särskilt vid småkörningar i staadstrafik, för att inte tala om husvagnskörning.
Etanolen i all ära, konstnadsmässigt samma som bensin vid vardagskörning, men häng på ett släp så springer förbrukningssiffrorna upp med över 50% jämfört med bensin.
Dessutom inbjuder dieseln till ett lugnare körsätt, trots att redan 160 hästarn näst intill motsvarar 220 hästarn.
Det är synd att även Saab anammat det lutande bakpartiet, med en bakruta som riskerar att spittras eller helt enkelt tryckas ut. Har sett exempel på detta.

#16
2011-04-06 11:37

Jepp, 329.900 kr för Saab 9-5 Sport Combi 160 hk, aut, diesel är dyrt. (säkert 350.000 om den hade gått att få med 4wd)

306.900 kr för Passat combi, 170 hk, 4 motion, DSG är betydligt bättre - på allt.

Jag har kört båda.

#17
Storknut
2011-04-06 12:49

Yarl:
Du har definitivt inte kört vare sig SAAB eller VW eftersom du är 17 år, snart, och går på Fordonsteknisk linje i Malmö Gymnasium och saknar körkort!

#18
2011-04-06 23:06

789/Storknut.

Varför personangrepp på Yarl för att han inte har samma uppfattning som dig? Trodde vi skulle få slut på detta med den nya inloggningen,men tyvärr.....jag är inte förvånad. Tur att "blockera" uppfinningen finns så man slipper att se vad vissa skriver.

Ja,Saab är dyr och man behöver säkert plocka ut ännu mera för att få det hela att gå runt,men det kan man inte göra i förhållande till konkurrenternas priser.

Annars ser 9-5 kombi bra ut designmässigt i mina ögon.

#19
Storknut
2011-04-07 16:41

Shogun:
Jag håller med dig men undrar bara varför du agiterar mot "mendefera" och nedvärderar honom bara för att han inte har samma uppfattning / erfarenhet som du om Priusen? Snacka om att "kasta sten i glashus" är det inte detta som kallas dubbelmoral...... Tur att det finns en "blockera" knapp!

#20
2011-04-07 22:57

Det är skillnad på att ljuga och tala sanning eller dikta ihop historier som det passar en......;o) "blockera" är en bra uppfinning.....som sagt!

#21
Raymond K
2011-04-08 12:32

Om jag väljer en ny VW Passat kan jag välja ganska mycket extra i tillbehörslistan innan jag kommer upp till 295.000. Gissa vilken bil som verkar mest förmånlig att köpa?

#22
2011-04-10 12:01

Undrar över Gunnar 44:as kommentar beträffande lutande bakpartier och splittrade bakrutor...

Sen var det ett jämrans tjatande om blockeringsmöjligheten!
Är det något för strutsar, månne?

#23
2011-04-11 21:06

Roy J.

Det är för att slippa att läsa vad "troll" på saiten sprider för dynga......

Klicka på namnet av den du är nöjd på att läsa vad denne sprider för dynga. Då kommer "blockera" upp klicka på detta så slipper du läsa vad denna person/er skriver ifall de har flera olika namn(eller hur storknut,789,surabaron,Aldrig mer Toyota,Kenneth Hagelsrum).....då slipper du läsa sedan. Fiffigt och detta har Fredrik Ditts Vikström fixat,skitsmart.

#24
2011-04-11 22:04

Shugun, jag kanske är en obotlig optimist, men jag hoppas att argument även ska kunna övertyga de mest halsstarriga här i spalten. Och även de som sprider dynga kan ibland även skriva något vettigt.
Din beskrivning av användningen respekterar jag, men jag får annars mest en känsla av att somliga använder blockeringsmöjligheten för att slippa kritik, för att slippa medge möjligheten att faktiskt ha fel, att slippa argumentera när inga argument längre finns - för att slippa känna sig mindervärdiga. Trots att de faktiskt kan ha andra kvaliteter och ett fel här i spalten knappast är dödande.

#25
2011-04-11 22:11

Roy J.

Du vet mycket väl att jag står för att diskutera med fakta och försöker att argumentera sakligt,det har du sagt förut om mig har jag läst. Men när man vet hur det ska sluta innan du ens börjar att argumentera (med vissa person/er) så är det ingen ide. Då är blockera knappen bra att ta till.

Annars håller jag med om att man ska argumentera sakligt och med fakta. Men det är det inte alla som gör utan vänder och vrider fram och tillbaka,byter namn hit och dit. Då är som sagt blockera ett mycket bra alternativ.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.