Nästa artikel
Saab 9-5 SportCombi – priser klara
Nyheter

Saab 9-5 SportCombi – priser klara

Publicerad 4 april 2011 (uppdaterad 5 april 2011)
Saab presenterar nu priserna för nya 9-5 SportCombi. Bilen börjar säljas nästa vecka och leveranserna inleds i augusti.

Vecka 15 öppnar Saab orderböckerna för den efterlängtade kombiversionen av nya 9-5. Priserna börjar från 295 000 kronor för instegsvarianten med en fyrcylindrig bensinmotor på 180 hästar kombinerad med manuell sexväxlad låda.

– Med prissättningen svarar vi upp mot marknadens intresse. För tjänstebilskunderna har vi säkerställt ett stort antal valbara alternativ i alla bränsleslag under 7,5 basbelopp, säger Sverigechefen Magnus Hansson.

– Med bredden i motorprogrammet och utrustningsnivån är vi övertygade att priset ligger på rätt nivå även för privatpersoner som köper bilar i premiumklassen.

Saabs mål har varit att positionera 9-5 SportCombi prismässigt mellan Volvo V70 (272 000 kronor) och Audi A6 Avant (315 700 kronor).

Nya kombin blir särskilt viktig för Saab på den svenska markanden där gamla 9-5 SportCombi utgjorde 80 procent av modellseriens försäljning.

Priser Saab 9-5 SportCombi:

Utrustningspaket Linear:
Turbo4 180 hk, Manuell 6-växlad: 295 000

Turbo4 220 hk, Manuell 6-växlad: 310 000
Turbo4 220 hk, Automat 6-växlad: 328 900
Turbo4 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 334 000
Turbo4 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 352 900

BioPower 220 hk, Manuell 6-växlad: 314 500
BioPower 220 hk, Automat 6-växlad: 333 400
BioPower 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 338 500
BioPower 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 357 400

TiD4 160 hk, Manuell 6-växlad: 310 900
TiD4 160 hk, Automat 6-växlad: 329 800

TTiD4 190 hk, Manuell 6-växlad: 325 900
TTiD4 190 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 349 900

Utrustningspaket Vector:
Turbo4 180 hk, Manuell 6-växlad: 319 000

Turbo4 220 hk, Manuell 6-växlad: 334 000
Turbo4 220 hk, Automat 6-växlad: 352 900
Turbo4 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 358 000
Turbo4 220 hk, XWD Automat 6-växlad: 376 900

BioPower 220 hk, Manuell 6-växlad: 338 500
BioPower 220 hk, Automat 6-växlad: 357 400
BioPower 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 362 500
BioPower 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 381 400

TiD4 160 hk, Manuell 6-växlad: 334 900
TiD4 160 hk, Automat 6-växlad: 353 800

TTiD4 190 hk, Manuell 6-växlad: 349 900
TTiD4 190 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 373 900

Utrustningspaket Aero:
Turbo4 220 hk, Manuell 6-växlad: 374 000
Turbo4 220 hk, Automat 6-växlad: 392 900
Turbo4 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 398 000
Turbo4 220 hk, XWD, Automat 6-växlad:416 900

BioPower 220 hk, Manuell 6-växlad: 378 500
BioPower 220 hk, Automat 6-växlad: 397 400
BioPower 220 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 402 500
BioPower 220 hk, XWD, Automat 6-växlad: 421 400

TTiD4 190 hk, Manuell 6-växlad: 389 900
TTiD4 190 hk, XWD, Manuell 6-växlad: 413 900

Turbo6 300 hk, XWD, Automat 6-växlad: 479 000

Diskutera: Vad tycker du om priserna för nya Saab 9-5 SportCombi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2011-04-04 12:37
MTH

Noterar att det fortfarande inte går att få en Saab 9-5 med en diesel, XWD (4WD) och automat. Volvo, Skoda Audi, BMW och Mercedes-Benz kan erbjuda detta, men inte Saab. Varför?

#2 • 2011-04-04 13:04
Yarl

1000kr mindre än sedanen alltså...

http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-5sedan/build-your-saab/

Kombi brukar annars kosta 10-15' mer... Rätt uppenbart att Saabs försäljningsmål inte uppnåtts. Vi får hoppas det vänder.

#3 • 2011-04-04 15:13
janke1

ser väl ut att vara bra prissatt samma som sedanen

#4 • 2011-04-04 16:48
nuppe

MTH, helt rätt man undrar varför?
Inte för att det spelar mig någon roll, jag klarar mig bra med 2WD, men det finns ju de som absolut ska ha 4WD, som t.ex de som drar hästsläp och inte kommit på att hästar gör sig bäst i rökt och skivat tillstånd och visst borde man ha tänkt på dessa.
Märkligt, det är ju en köpstark grupp.
Kanske klarar inte automatlådan vridmomentet vid lägre varv, men det måste ju gå att lösa.

#5 • 2011-04-04 16:59
Audi A5 SB

nuppe, svaret kan vara att 2 tons tjänstevikt + konventionell automat + 4WD blir lite för mycket för den lilla motorn (oavsett trimningsgrad). I TV:s test, blev accelerationssiffrorna "så där" med manuell låda. I testet blev även bränsleförbrukningen högre än för A6 med 3 liters diesel, Q och automat.

#6 • 2011-04-04 17:09
Thommys

MTH, det är en viktig kombination. Nog den mest självklara.

#7 • 2011-04-04 17:20
nuppe

Audi A5 Sd, alla är ju inte intresserade av accelerationssiffror, det finns ju viktigare saker att ta hänsyn till.
Vill jag ha en 190hk diesel med automat och fyrhjulsdrift ska det väl för sjutton gå att få det!
Kom inte och påstå att 190hk är för litet.
Det är avsevärt mer än vad man fick i motsvarande storleksklas för några år sedan och hur ofta utnyttjar man full effekt.

#8 • 2011-04-04 17:32
Audi A5 SB

nuppe, du har rätt i sak. Men epitetet Sport Sedan och Sport Combi rimmar kanske inte så väl med accelerationssiffror på över 10 sekunder (0-100)?

#9 • 2011-04-04 18:12
Kandidat

Priserna är ju klart konkurrenskraftiga och tror jag en klart flirt till tjänstebilsnormen om 7,5 basbelopp.

Intressantaste alternativen enligt min mening (och jag har ingen tjänstebil och har inte råd att köpa en privat) är Turbo4 220 hk. 180-hästarsmotorn finns dels inte med automat (vilket man med lite skicklig prutning bör få in under 7,5 basbelopp), dels är den motorn väldigt primitiv jämfört med 220-hästarn.

220-hästarn som för övrigt är världens mest avancerade flexifuelmotor i sin storleksklass (Audi A4 finns med en lika avancerad, men det är ju en mindre bil). Värt att tänka på för den som vill ha en milijöbil, har avslöjat dieselbluffen och inte vill ha en gammal surhink till motor i sin i övrigt moderna bil.

För övrigt: Priserna släpps nu, bilarna levereras i Augusti?? Beror förhoppningsvis inte bara på leverantörsproblem (som jag hoppas de löser illa kvickt. Obetalda skulder borde Saab ha fått nog av vid det här laget!).

#a • 2011-04-04 22:31
Pender

Om man inser att 295.000 är en en form av smygrea på minst 15.000. Och därtill lägger en rabatt på minst 10%. Så får man rätt mycket bil för pengarna. Men för att det ska bli en bra affär, så blir det nog till att behålla bilen minst 12 år. (Tror fortfarande på att Saab i dagsläget åter borde erbjuda förmånlig privatleasing. För att ha en chans att bli av med tillräckligt antal bilar.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.