Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 och 9-3 heta som begbilar

Saab 9-5 och 9-3 heta som begbilar

Nyheter

Försäljningen av begagnade bilar ökar i Sverige. Mest populära är modellerna Volvo V70, Saab 9-5 och Saab 9-3.

I november såldes 15,2 procent fler begagnade bilar, upp till tio år gamla, jämfört med samma månad i fjol.

Det framgår av statistik från Motorbranschens Riksförbund.

– Årets goda nybilsförsäljning har lett till att bilhandeln bytt in många nyare begagnade bilar och nu börjar få ett större och mer varierat utbud på begagnat. Det har lett till att kunderna i större utsträckning söker sig till bilhandlarna för att köpa begagnat, säger Tomas Ulander på branschorganisationen.

Räknat över hela året har begagnatförsäljningen dock backat 2,8 procent.

Saab efter Volvo
Saab ökar när det gäller nya bilar, men försäljningen är fortfarande kvar på låga nivåer. På begagnatsidan är Saab hetare. Modellerna Saab 9-5 och Saab 9-3 är andra respektive tredje mest populär bakom Volvo V70 som toppar i överlägsen stil.

Statistiken visar också att Volvo V40, Volkswagen Polo och Skoda Fabia har störst omsättningshastighet, försäljning i relation till eget lager.

Topplista, begagnade bilar i november:
(Försäljning samma månad 2009 inom parentes)

1. Volvo V70 2 001 (1 622)
2. Saab 9-3 958 (696)
3. Saab 9-5 899 (813)
4. Volkswagen Golf 779 (775)
5. Volkswagen Passat 758 (634)
6. Volvo V50 660 (605)
7. Ford Focus 595 (609)
8. Audi A4 537 (412)
9. Volvo S60 393 (281)
10. Audi A6 383 (371)


Topplista, begagnade bilar hittills i år:
(Försäljning samma period 2009 inom parentes)

1. Volvo V70 21 483 (21 114)
2. Saab 9-5 10 385 (12 527)
3. Saab 9-3 9 922 (10 186)
4. Volkswagen Golf 9 439 (9 944)
5. Volkswagen Passat 8 195 (8 411)
6. Volvo V50 7 554 (7 748)
7. Ford Focus 6 910 (7 400)
8. Audi A4 5 786 (5 557)
9. Audi A6 4 819 (4 742)
10. Toyota Corolla 4 073 (4 605)

Diskutera: Vilka modeller och vilka märken är mest intressanta som begagnade?

Taggar: Nyheter, , Saab, Volvo

Kommentarer

#1
789
2010-12-10 09:45

Det är naturligt att SAAB, Volvo, VW och Audi är väldigt populära även som begagnade vilket naturligtvis beror på att de anses som väldigt bra bilar! Jarls dag är nog förstörd om han får se hur illa det är ställt med Toyota som begagnat. Folk verkar rata även begagnade Toyota som ligger längst ned på listan. Plats nummer 10 dvs jumboplats. Stackars Jarl....

#2
renzo
2010-12-10 09:54

Eller så kan det bero på att vi bor i Sverige och alla vet hur trångsynta vi svenskar är. Bara Volvo och Saab som gäller; det undermåliga kvalitet kan vi säkert förtränga för det är ju en svensk produkt ! hur dåligt det än är ! De som tänker med hjärnan väljer nåt annat förnuftigare med bra kvalitet.

#3
J a r l
2010-12-10 10:02

Kul för "Saab" men inte så konstigt med tanke på hur många som sålt genom åren. Att Corolla ligger på 10:e plats är väl inte så konstigt - nöjda bilägare säljer inte i första taget.

#4
789
2010-12-10 10:06

Jarl:
Det är bara att konstatera att skit säljer inte! Nu måste du ta en extra Losec tablett.....

#5
J a r l
2010-12-10 10:10

Vänd på biffen, vart tror du 9-5 ligger i t.ex. Japan eller USA? På plats 1500? Att Corolla liggger på 10:e plats är inget annat än en sensation. Detta skall firas med sushi och sake.

#6
789
2010-12-10 10:20

Jarl:
I Japan sälj knappast några andra bilmärken än de Japanska riskokarna eftersom Japans centralbank, Bank of Japan, håller en konstlad låg Yen kurs samtidigt som man har strafftullar på importerade varor. Kinesisk ekonomi fungerar också på ett än mer slutet vis. Inget gott kommer från Östern och definitivt inte Toyota etc. Jag vet eftersom min fru äger en Toyota och jag vågar erkänna Toyota håller usel långtidskvalitet. Toyota Camry var bra men den slutade de tillverka 2003 och därefter har Toyota rasat i anseende och kvalitet. Det visar sig på begagnatmarknaden. Köparna väljer bort dvs vill inte ha Toyota till förmån för andra bilmärken!

#7
j a r l
2010-12-10 10:23

Du är ju bara bitter för att du inte har råd med en egen riskokare, glädjs åt din frus framgångar istället!

#8
Raymond K
2010-12-10 10:25

Kul att Saab säljer bra som begagnad även om inte jag tänker köpa en.

#9
789
2010-12-10 10:30

Jarl:
Framgångar....? Tillåt mig små-le.....

#10
Benny H
2010-12-10 11:23

Toyota är helt enkelt inte prisvärda som begagnade. Bilhandlarna försöker ta ut överpriser för Toyota det håller ner försäljningen. Man tror att man kan få ut mer pengar på det ganska överdrivna kvalitetsryktet. Dessutom är det ganska trött och "gubbig" design på Toyota och det tilltalar inte yngre köpare.

#11
mnja
2010-12-10 13:20

Toyota är säker bra bilar absolut, men VARFÖR måste
det vara så tråkiga att köra?
Jag har kör många Toyotor och dom är urtråkiga verkligen. Dessutom plastiga inuti med displayer från åttiotalet.

Det positiva är att Avensis numera ser riktigt bra ut till skillnad från den fula elefantdesignen modellen hade innan.

#12
mnja
2010-12-10 13:25

När vi ändå är inne på design så kan Saab få sig en känga också. Jag förstår att folk köper 9-3, den ser trevlig ut efter facelift och är säkert rätt kul att köra.

Men den nya 9-5?? En stor Skogaholmslimpa med Toalettringsgapande front och ett babianarsle till bakparti??

Den ser ut som en sittande Babian bakifrån??
Varför denna design Saab?????
Är detta Saabisch?
Kan inte vara samma snubbe som designade 9-3 SS i alla fall..

#13
Dodik
2010-12-10 14:07

saab är definitivt underskattad som begagnad. Jag anser att svenskar borde köra mera utav Saab. 9-5 bensinare med full utrustning är absolut helt rätt bil.

#14
2010-12-10 14:29

Re:mnja. Du tycks ha stort intresse av de bakre kroppsdelar på såväl månniskor och djur. Är du säker att du skriver i rätt forum?

#15
mnja
2010-12-10 14:52

Re: niotre
Inte tillräckligt stort intresse för att välja att köra runt i ett fordon vars design påminner om dito.

#16
Woffe
2010-12-10 14:59

www.wulffmorgenthaler.com/default.aspx?id=4f4166e9-aef5-435c-8844-bb891c4cf6e2

#17
blinkljus
2010-12-10 15:41

789! Jag har bara haft beg Toyotor, en 91, 96 och nu 05. Det du svamlar är bara skitsnack, frågan om du har körkort ens. Dessutom tillverkas Toyota Camry fortfarande.

#18
789
2010-12-10 17:49

"Blinkljus trollet",
Toyota Camry kan du inte alls köpa ny idag hos generalagenten däremot finns det Camrys att köpa via ett bolag som sysslar med paralellimport av Toyota. Minns ej vad de heter men har fått flera "köperbjudanden" av dem men har avböjt alla propåer. Av naturliga skäl......

#19
Henr1k
2010-12-10 19:29

hmm, och så snackar forumtrollen om dåligt andrahandsvärde på Saabar. Denna statistik är bra för nybilsförsäljningen också, Saabande brukar ge mersmak.

#20
2010-12-10 19:36

Vill inte ha en riskokare....så det så.....Kör svenskt istället.

#21
blinkljus
2010-12-11 08:51

789! Du påstår att den inte tillverkas längre, Camryn finns till och med som hybrid. Helt rätt den säljs inte i Sverige men i USA te.x. Om man inte kör svenskt så finns bara Toyota, Subaru.

#22
789
2010-12-11 10:11

"Blinkljus trollet"
Det är ju det jag säger.Toyota Camry finns ej att köpa ny i Sverige... Så vad är ditt problem? Det ä bara att konstatera att Toyota ratas av begagnatbilsköparen, Toyota ligger sist dvs på Jumboplats....

#23
blinkljus
2010-12-11 10:35

789 tomten, 2010-12-10 kl 10:23 till Jarl att Toyota Camry var bra men den slutade TILLVERKAS 2003. Du svamlar bara. Konstigt att du tycker Camryn var bra och att din fru åker Toyota???? när du hatar Toyota så mycket.

#24
Esj
2010-12-11 11:04

Det måste väl först säljas nya bilar för att det ska kunna säljas begagnade bilar?
Listan borde rimligen spegla nybilslistan för några år sedan. Att Saab, just nu säljs betydligt mer som begagnat än som ny har nog sin förklaring i bl.a - mycket bil för pengarna-
Diskussionen om fula bilar, hatet mot Japanska bilar och liknande barnsligheter lämnar jag därhän. Begagnade Toyotor står högt i pris och det verkar som att folk behåller sina Toyotor något längre tid än medel

#25
789
2010-12-11 11:05

Blinkljus:
Återigen man kan INTE köpa en ny Toyota Camry efter årsmodell 2003 därför att Toyota Sweden INTE längre importerar dem. Ursäkta men är du läskunnig och isåfall förstår du det som skrivs? Om inte läs om! Vidare ÄR det så att den bästa bil som Toyota byggt är Camryn men problemet med dem är att de rostar bort fortare än du kan säga "Wollmaryxkullsgatan".... Särskilt de Toyota Camrys som såldes på -80 och 90 talen. Sedan blev de oerhört mycket bättre. Kan berätta att min frus Toyota Avensis -06:a på drygt 9000 mil har förmodligen en av de bästa lacker man kan ha. Vi har ALDRIG vaxat eller pysslat om Toyotans lack eller rostskydd och den är fortfarande "som ny" i explicit lacken. Vi tvättar den kanske en gång per månad i snitt, frånsett på vintern då tvättas den kanske ett par gånger bara. Några små fläckar finns men ytterst få!!! Det betyg som företaget "Rostskyddsmetoder" ger Toyota är helt missvisande! Toyota har idag kanske en av bilvärldens mest hållbara lacker och rostskydd men det finns ändå andra saker att "racka ned" på...

#26
blinkljus
2010-12-11 11:39

Nämen 789! DU skriver att Camryn SLUTADE ATT TILLVERKAS 2003 I GÅR KL 10.20!!!!. Det är stor skillnad på att sluta sälja i Sverige och sluta tillverka bilen. Sen skulle det vara kul att få veta vad det finns för andra saker att "racka ned på " Toyota, lacken och rostskyddet verkar ju få högsta betyg av dig. Jag skrev visst fel tid, 3 min fel i förra inlägget.

#27
Hadock
2010-12-11 12:20

Topplistan på begagnade bilar är väl bara en tidsförskjuten bild av nybilsförsäljningen; har ett märke många bilar på vägarna så omsätts de mera helt enkelt. Statistiken behöver viktas med antalet bilar av olika modell och redovisas i % om det ska gå att utläsa något om hur länge man håller kvar i sin bil.

Bra för Saab att beg. marknaden rör på sig eftersom deras märkestrogna kunder i Sverige antagligen köper en ny dito. Tyvärr är dock försäljningen i USA för Saab på tok för låg.

#28
Saablar72
2010-12-11 13:58

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5460575&date=&menuids=

Kanske dags att sätta igång att återkalla nya 9-5...

#29
odemex
2010-12-11 14:48

Skitbilar! och nu brinner de också. Pinsamt!

#30
Janos J.
2010-12-11 15:35

@Saablar72 "Kanske dags att sätta igång att återkalla nya 9-5..." Perfekt Saab! :-) Om Saab får anledning att visa att även De bygger bilar som (liksom Toyota & Volvo m.fl.) behöver återkallas. Så kommer ju försäljningen att flerdubblas... Mycket smart drag av Saab. Gör som konkurrenterna, så säljer ni ju fler bilar! :-)

#31
z655
2010-12-11 16:18

På 90-talet om jag minns rätt så brann ett antal nya Volvo ochså. glömt och förlåtet eller? För övrigt så var det väl begagnade Saabar som skulle diskuteras här.Jag är väldigt nöjd med min hittils, det är ju å andra sidan en 99 års 9-5 som bara gått 19300 mil än så länge så den är ju knappt inkörd än. Kvalitetsproblemen kommer nog med tiden så jag fär väl köra vidare och se vad som händer.

#32
Janos J.
2010-12-11 16:32

Glöm inte att Volvo V70 är den HETASTE Bilen på Listan hehe! ;-)

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1428865/bilen-borjade-brinna-familjen-fick-fly
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article456429.ab
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0010/17/volvo.html

Etc. etc...

#33
z655
2010-12-11 16:58

Då kan vi vänta oss en ny media storm då. Blev orsaken till varför bilarna brann känd? Oavsett bilmärke är ju detta ned bil bränder riktigt obehagligt, som tur var verkar ju ingen hittils blivit skadad.

#34
Hilding H.
2010-12-11 17:31

Perfekt tillfälle för medierna att kunna få sparka på en som ligger!!! (SAAB)

#35
Erik N
2010-12-11 18:13

Tja. Då gäller det för SAAB att hitta den felande (el?)-komponenten och byta ut underleverantören av den komponenten snabbt som f**.

#36
z655
2010-12-11 18:19

Hittade Volvo den?(Inget försök att provocera,bara en fråga)med anledning av att bilbränder är j-ligt obehagliga saler.

#37
Esj
2010-12-11 19:35

Vet inte men tror att den vanligaste orsaken till motorbränder är läckage i bräslesystemet, inte fel i elektroniken, Erik N

#38
z655
2010-12-11 19:41

Så är det nog Turligt nog verkar ju detta vara relativt ovanligt hos de flesta bilar. Tror inte att Saab är överreprenteserad när det gäller bilbränder.

#39
blinkljus
2010-12-11 19:48

Hittade en lista om bilbränder bil för bil, visserligen några år gammal.
www.aftonbladet.se/bil/article297890.ab

#40
z655
2010-12-11 20:07

Då var det som jag trodde. Går inte att dra några slutsatser av det.Saab och Volvo är bra bilar,men jag gillar Saab mer .vad det beror på vet jag inte,jag gillar gamla Volvos ochså och det finns ju j-ligt roliga BMW och Audi .Mercedes är ju en fin bil..........allvarligt talat det här jävla märkestjafset som pågär är inte det förjävla banrnsligt. Toyota vs. alla andra....lägg ner, väx upp...... tycker jag .

#41
j a r l
2010-12-11 20:29

Fasen också... Var hos en Saabhandlare och provsatt baksätet i Saab 9-3 och 9-5. Båda var mjuka - sköna - ja mycket bekväma! Till skillnad mot våran Toyota Yaris med sitt hårda platta baksäte. Saab - Förlåt att jag skrivit en massa trams om era bilar!

#42
Erik N
2010-12-11 20:36

@Esj. Det är i princip aldrig läckage i bränslesystemet som orsakar bränder! Det är El-fel som är problemet.
Se "blinkljus" länk:
http://www.aftonbladet.se/bil/article297890.ab

#43
z655
2010-12-11 20:47

Jag är faktiskt seriös J a r l Är du?

#44
j a r l
2010-12-11 21:03

Självklart är jag seriös. Fattas bara. Nu är det ju snart Jul och Tomten hör om man inte är snäll!

#45
Esj
2010-12-11 21:13

Det kan jag faktiskt inte utläsa från den artikel Erik N.
Klickade mig vidare till Bosse Bildoktors tips som säger både det ena och det andra.
Av bilderna på Saaben och även Volvon som jag sett via länkar i tråden, är det fråga om bränder i motorutrymmet, mitt i motorutrymmet där elektroniken finns som minst och bränsle-ledningar/anslutningar som mest så gissar jag nog ändå på bränslesystem i dessa allvarliga fall.
Men som sagt, jag vet inte!

#46
z655
2010-12-11 21:18

ok j a r l det fär stå för dej .Den här diskussionen handakar om begagnade Saabar som jag har en hel del erfarenhet av. Hur stor är din erfarenhet av sådana?Och iså fall är den seriös eller tänker du fortfarande prata om Toyota vilket jag inte tycker har med den diskussionen att göra?

#47
blinkljus
2010-12-11 21:58

Vart tog 789 vägen?

#48
z655
2010-12-11 22:15

Vad har 789 med den här diskussionen att göra? här ska vi väl diskutera begagnade Saabar eller? Jag ser helst att vi skippar prat om Toyota här. Diskussion om Begagnade Saabar deltar jag dock gärnai då jag har en hel del erfarenhet av sådana.Så kan denna tråd handla om detta så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. Börjar denna diskussion handla om Toyota som många andra diskussioner här på ViB gör så skiter jag iatt skriva nägot mer. Är less på alla jävla Toyota diskussioner!!!

#49
789
2010-12-12 18:47

Blinkljus:
Jag orkar inte diskutera med dig.. Låt oss konstatera att SAAB säljer väldigt bra 2:a och 3:e plats i försäljningstoppen!

#50
blinkljus
2010-12-12 19:33

789:
Ok, livet är hårt ibland.

#51
Erik N
2010-12-12 19:39

Saab säljer inte ett skit, bara gamla beg. bilar som ingen vill ha längre - därför är priserna så låga att pöbeln köper... Skitbilar. Inget. Annat.

#52
j a r l
2010-12-12 20:47

Hehe! Som ni märker så skriver jag under ett halvt dussin olika alias! Jag skriver även under andras... Hahahaha! Någon som märkt detta eller?

#53
Uwe
2010-12-13 12:41

Är detta en sandlåda eller en kolumn för seriösa kommentarer ? En som förundras...

#54
Mr perfect
2010-12-13 13:28

Nya 9-5 verkar ju inte direkt het annars i försäljningshallen, men däremot att 2st har brunnit det är hett om något och något som Saab borde göra en återkallelse på(om de kan hitta felet) och inte bara sopa under mattan. 2 bilar utav hur många några tusen?? Det är ganska allvarligt.

#55
2010-12-14 12:08

"Saab 9-5 och 9-3 heta som begbilar"

Allt för heta?! Ha-ha.

http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5460575

#56
jarl the man
2010-12-14 17:52

Tycker ni att jag ska använda detta nick oxå?

#57
z655
2010-12-14 17:58

Använd tummen, kör upp den i a...et och åk åt h..e på armbågen så blir ViB.:s webbsite typ 250% bättre!!!!

#58
BirgerVandal
2010-12-15 09:03

Du verkar vara en smart grabb Jarl. Funderat på att tänka innan du yttrar dig nån gång?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.