Bild
Nästa artikel
Saab 9-3 SportCombi får miljödiesel

Saab 9-3 SportCombi får miljödiesel

Nyheter

Saab 9-3 SportCombi med dieselmotor blir inom kort miljöbil. Uppdaterade snåldieseln presenteras nästa vecka i Trollhättan.

Den 23 februari firar Saab ettårsdagen sedan bolaget såldes från General Motors. De anställda blir lediga och Saab har lovat att ställa till med fest.

En av födelsedagspresenterna blir nyheten Saab 9-3 SportCombi med miljöbilsklassad dieselmotor, erfar Trollhättan-tidningen TTELA.

Saab 9-3 med sedankaross fick i höstas en uppdaterad turbodiesel på 1,9 liter som klarar ett CO2-utsläpp på 119 gram/km. Det gjorde dieselmodellen miljöbilsklassad, skattebefriad i fem år, och gav Saab ett nytt vapen i kampen om tjänstebilsförarna.

Het som tjänstebil
Samtidigt föll den för Sverige så viktiga kombivarianten på mållinjen eftersom CO2-utsläppet landade på snöpliga 122 gram/km. Om uppgifterna i TTELA stämmer blir kombinationen kombi och miljöbilsklassad dieselmotor snart verklighet.

Under januari utgjorde miljödieseln Saab 9-3 1,9 TTiD upp emot 45 procent av Saabs försäljning i Sverige.

Regeringen har tidigare flaggat för att miljöbilsgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer ska nedjusteras. Besked väntas i vårpropositionen som presenteras senast 15 april.

Diskutera: Blir Saab 9-3 SportCombi miljödiesel framgångsrik?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-3

Kommentarer

#1
Yarl
2011-02-17 12:55

Grattis Sverige! Och Saab, dock 5 år för sent...

#2
2011-02-17 13:01

Att miljöbilsgränsen sänks kommer att drabba många av dagens snålfixade bilmodeller. Av vad jag hört, på omvägar, blir nya gränsen troligen 100 gram. För fossila bränslen.

#3
SAAB Blixten
2011-02-17 13:41

Den är grymt snygg SAAB 9-3 sportcombi och dessutom skön att köra. Att den dessutom blir miljöbilsklassad gör att den sopar banan med övriga konkurrenter!

#4
emellertid
2011-02-17 13:52

Hur kan man tycka att denna vita skokartong är snygg?
Finns väl knappast någon kombi som är snygg men visst är dom praktiska

#6
renzo
2011-02-17 14:06

Har kört en saab 93 kombi inte alls skön att köra som många skriver, väldigt tråkig bil på alla sätt inte minst designen som är det värsta som finns. Hade en honda accord 06 den var skitskön att köra däremot.

#7
Laxsallad
2011-02-17 14:08

9-3 combi är inte alls kul, väldigt svampigt chassi samt trist växellåda. Dyster interiör också Lollo Carter gilra den inte.

#9
Rödbetan
2011-02-17 14:11

Japp, Saab ligger alltid efter dom andra. När resten haft 120g i fem år hinner saab ikapp grejen är bara att dom andra nu ligger under 100gram... saab är så efter

#10
Author
2011-02-17 14:22

Och till de som skriver att "nya" gränsen ligger under hundra hoppas jag är medvetna om skillnaden i effekt innan de uttalar sig. På tal om att vara efter Rödbetan, De som ligger under hundra gram har en effekt som inte ligger i närheten av de 180 i Saaben.

#11
2011-02-17 14:45

Linjerna har hållit ovanligt länge, men nu börjar den kännas lätt bedagad. Instrumentbrädan i 9-3 har jag för övrigt aldrig gillat med sitt påklistrade utseende.
Men visst kommer miljödieseln att rädda modellen än ett tag - för den är ju faktiskt inte dålig.

#12
SAAB Blixten
2011-02-17 14:54

Det jag gillar med SAAB är att bilen väcker så mycket känslor. SAAB bygger bilar som attraherar individualister. Istället för att vara som kreti och pleti och välja "lika dan" bil så gör man ett aktivt val och väljer en SAAB. Ungefär som att välja Apple före tråkiga PC. Vem som helst som kan ngt. om bilar vet att SAAB 9-3 är grymt skön att köra och dessutom så är den väldigt snygg!

#13
ricky rikon
2011-02-17 15:01

Kanske dags att öppna ögonen saab blixten.

#15
mnja
2011-02-17 15:51

Om man gör ett aktivt val idag så köper man väl en
BMW, Alfa Romeo eller en S/V60 med lite biffigare bestyckning under huven. Inte f***sen köper man väl en daterad 9-3?

9-3 hade ju svårt att ta sig runt konerna, och älgtestet i senaste testerna jag läst. I och för sig var det den fyrhjulsdrivna versionen men det var ju rena svampiga atlantångaren? Är det körglädje det?
Nej det går bort alltså...

#17
stefan5
2011-02-17 16:37

180 hk och miljöklassad är starkast på marknaden. Var stolta över vad våra svenska ingenjörer klarar! Vem vill ha en 105 hästars skoda när man kan köra en 180 hästars saab? Alla ni som klagar på saab, tror ni att tyska eller japanska industriarbetare skall betala era pensioner?

#18
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2011-02-17 16:38

Bra, Saab, blir en kul match mot BMW 3-serie Touring Efficient Dynamics, som också klarar miljögränsen i ny version i mars.

#19
johan L
2011-02-17 16:39

Vi är stolta över ingenjörerna ja men besvikna på den usla kvalitet. Man kan inte blunda för sånt tyvärr.

#20
Santi
2011-02-17 16:42

93 har inte åldrats med värdighet. Den ser ut som en gammal sko. Men den var redan ful när den kom så.... Man kan tydligen inte göra underverk i trollhättan.

#21
2011-02-17 16:47

Santi, Saab 93 var en föregångsbil i många avseenden och lades ner 1964 om jag minns rätt.

#22
SAAB Blixten
2011-02-17 17:01

Det är jättekul att läsa alla negativa kommentarer om SAAB. Det måste kännas hårt att köra omkring i snikmodeller som Skoda octavia 109 hästkrafter och bli omkörd av en SAAB 9-3 aero. Fast man kan ju fråga sig var all jantelag och avundsjuka kommer ifrån? Förmodligen ligger svaret i att Sverige är landet LAGOM där ingenting får sticka ut som tex SAAB:s bilar gör. SAAB andas individualism och även en viss elitism ochdet är ju ingen hemlighet att i landet lagom retar detta gallfeber på folk som vill vara som kreti och pleti och försvinna in i den gråa massan. Själv har jag i mitt bilval valt att köra SAAB som både är snygg och körglad och som till skillnad från alla mainstreambilar vågar sticka ut med en unik snygg design!

#23
emellertid
2011-02-17 17:21

Så man måste ha en Saab aero för att det skall bli kul med Saab?

#24
789
2011-02-17 17:39

SAAB = Se Andras Avundsjuka Blickar! Denna nya uppdaterade SAAB 9-3 kommer med all säkerhet att bli en "kassako" för SAAB. Snygg är den liksom underbar att köra. Har själv testat en SAAB 9-3:a SportCombi av 2008 års modell.

#26
z28
2011-02-17 19:47

Saab 93 slutade tillverkas 1960. Sista årsmodellen kallades 93F med framhängda dörrar dom tidigare hade "självmordsdörrar".

#27
789
2011-02-17 20:23

Se:

http://www.vibilagare.se/nyheter/peters-saab-900-gar-i-pension-efter-160-000-mil-15467

#30
Börje bilkunnig
2011-02-17 23:47

Jag har egna erfarenheter av Saab genom mitt yrke.

Vi Bilägare litar jag på.

#31
Martin Eriksson
2011-02-18 00:14

Börje bilkunnig, har du på fötterna när du påstår att saab rostar mer än andra bilar? Vad du menar med "startsvårigheter" skulle också vara intressant att veta. Dessutom varför är det särskilt dåligt att modena saabar saknar sidolister när nästan alla nya bilar saknar sådana, inklusive toyota bilar.

#32
Ordning på torpet.
2011-02-18 01:36

Martin, nu skärper vi oss!

Bara för att du är en Saabmänniska behöver du inte säga emot de som säger sanningen.

MVH

#33
Drake af Hagelsrum
2011-02-18 07:59

Kom inte denna modell för typ 6-7år sedan?

#34
Drake af Hagelsrum
2011-02-18 08:06

Finns det någon kombi i denna storleksklass med automat och under 120g ?

#35
SAAB Blixten
2011-02-18 08:46

Det är mest lågbudgetbilar som har kvar sidolister och SAAB slutade med dessa vid den senaste faceliften. Bara för att ni är avundsjuka och inte har råd med en ny snygg och körglad SAAB behöver ni inte spy galla öbver märket. Saab 9-3 1,9 TTiD är en bil med drag i för sanna individualister. Vill man vara som kreti och pleti är mitt tips att man köper en snikutrustad passat, octavia eller varför inte en VOLVO.

#36
VolvoSven
2011-02-18 09:06

Saab 9-3 SC kom 2005. Den är vare sig daterad designmässigt eller teknikmässigt. Designen strå sig oerhört bra fortfarande. Volvo V50 kom 2003. Den känns till skillnad mot Saaben väldigt daterad idag. Inredningen i V50 har aldrig varit fin men idag känns den extremt tråkig och ful. V50 är dessutom trängre, har sämre komfort och ligger efter teknikmässigt.

#37
Yarl
2011-02-18 09:52

119 gram/km, hur vet man att det stämmer? vem mäter detta? kan lova att ingen i världen kommer kunna köra den på 0,45l/mil. snarare 0,6l/mil.

#38
2011-02-18 12:19

Yarl. det beror precis på hur bilen körs om den klarar sig med de uppmätta värdena.
De är framtagna med hjälp av en körcykel som är lika för alla miljöklassade bilar.
Men i praktiken är det få bilar, om ens några som ligger nära gränsen som klarar det.
läs gärna det här:
http://miljofordonsyd.se/2010/10/darfor-drar-bilarna-mer-bransle-an-vad-som-uppges/

#39
Leifan
2011-02-18 12:37

Suck... frågan på artikeln var om Saab 9-3 SportCombi miljödiesel blir framgångriks!!
Snacka om alla SAABhatare samlas på ett ställe så fort det skrivs något bra!!
Ta era ristrampare eller vad ni nu kör och fortsätt med det men låt för FAN de som är glada för SAAB:S skull vara det o behåll era skit kommentarer för er själva!
Jag säger bara GRATTIS SAAB!!

#40
emellertid
2011-02-18 12:39

Finns väl ingen som missunnar Saab älskare att gilla sina bilar, men de som inte gillar Saab kan väl få uttrycka sig också?

#41
Linus Knuts
2011-02-18 13:58

Jag tror att det här kan bli en riktigt lyckad satsning för Saab, kommer sälja som smör i Sverige! Tillsammans med en (förhoppningsvis) lyckad facelift blir det nog riktigt bra rull på försäljningen ända till pension för bilen... Tummen upp!

#42
mnja
2011-02-18 14:06

Ja facelifts är man bra på.
Gamla 9-5:an fick väl genomgå 118 facelifts innan vi slapp se eländet?

Undrar hur många sminkade versioner av 9-3 vi skall utstå innan vi får se något nytt och fräscht från företaget som man kan köpa och köra utan att skämmas?

#43
mnja
2011-02-18 14:06

Ja facelifts är man bra på.
Gamla 9-5:an fick väl genomgå 118 facelifts innan vi slapp se eländet?

Undrar hur många sminkade versioner av 9-3 vi skall utstå innan vi får se något nytt och fräscht från företaget som man kan köpa och köra utan att skämmas?

#44
Börje bilkunnig
2011-02-18 15:26

Så bara för att många "konkurrenter" (vi får kalla dem det så även fast Saabköpare är en egen typ av köpare) saknar sidoskyddslister så kan man inte gnälla över att Saab saknar?

Det var den dummaste kommentar jag hört!

Att sluta gnälla på något för att något börjar bli lite vanligt ger oss och har redan gett oss sämre bilar. Något även ViB borde tänka på.

Strålkastarrengöring t ex. Ett måste i Sverige. Men inte gnälls det på de som saknar det?

#45
2011-02-18 15:36

Det är fånigt att kräva sidokrockslister.
Var ska de sitta?
Oavsett deras placering kommer det alltid en bil med lister på en annan nivå och då är det ändå kört.
Enda chansen är att hela dörrsidorna består av gummi.
På alla bilar!

Sedan hittade jag en site som jag tycker är kul för alla gamla Saabfreak:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/saab-allt-popularare-som-tjanstebil_5864881.svd

#46
2011-02-18 16:01

Fin motor och chassi, inte så sportig utan mer komfort. Stryningen går dock väldigt lätt men ändå med fin precision. En något åldrad bil med fin motor, kör min på 0,62l/mil. Härligt turbostark, varvar inte mer än 1800 rpm @ 110km/h. Ett riktigt landsvägslok.

#47
Johan Jarl
2011-02-18 16:24

Rätt snygg, gillar bilar som behåller sin design ett tag så den blir lite klassisk.

Tyvärr är Saab skräpbilar.

#48
z655
2011-02-19 17:59

Min 11 år gamla 9-5 är ännu ingen skräpbil, däremot blr den mer klassisk för varje år som går!

#49
...
2011-02-20 14:34

100km/h, 6 vxl, 1600rpm

http://oi52.tinypic.com/o02xiv.jpg

Drar 0,50l/ mil på vintervägar med dubbdäck. Inte så tokigt med tanke på att bilen är ny...

#50
skoda prisvärd
2011-02-20 21:34

inte illa jo man tackar. min 12 år gamla octavia drar 0.45 på´vinterväg . i -15 grader....

#51
Mulletroll
2011-02-21 13:04

Nu väntar vi bara på en snygg kaross - efter allt för många 'överår' - är det 5 år nu sen den skulle bytts!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.