Bild
Nästa artikel
Nyheter

Så slår nya bilskatten mot äldre bilar

Publicerad 6 april 2017 (uppdaterad 11 juni 2018)
Även äldre bilar får förändrad skatt om bonus-malus-förslaget går igenom. Gränsen för CO2-avgiften sänks nämligen från 111 till 95 gram.
Den nya bilskatten slår hårdast mot nya bilar – men befintliga bilar slipper inte undan. De flesta får höjd fordonsskatt från och med juli 2018.
UPPDATERING: Några månader efter att detta förslag presenterades och artikeln skrevs beslutade regeringen att skatten för äldre bilar inte skulle höjas. Läs mer här.

Regeringen vill införa ett nytt system för fordonskatt från och med 1 juli 2018. Nya bilar med låga utsläpp ska få bonus och nya bilar med höga utsläpp ska betala extra. För nya el- och vätgasbilar kan det betyda 45 000 kr i engångsbonus. Laddhybrider får ungefär 20 000 kr eller lite mer och gasbilar 7 500 kr. Alla andra nya bilar med koldioxidutsläpp över 95 g/km får i gengäld betala straffskatt under bilens första tre år i trafik.
 
För en dieseldriven Volvo V90 D3 AWD (CO2-utsläpp 128 g/km) betyder det att skatten höjs från dagens nivå på 1 984 till 4 800 kr/år. För en bensindriven Volkswagen Golf 1.4 (CO2-utsläpp 121 g/km) ökar skatten från 580 till 2 362 kr/år. Efter tre år försvinner den största straffeffekten och skatten återgår till en lägre nivå, som dock är högre jämfört med i dag i de flesta fall. För Volvo V90 D3 AWD blir skatten från år fyra 2 985 kr och för Volkswagen Golf 1.4 hamnar nivån på 932 kr.
Översikt och exempeluträkningar över det nya bonus-malus-systemet. För att se hur din nuvarande bil påverkas, titta i tredje kolumnen \"Fordonsskatt från år 4-\".
Bonusar och höjd skatt under de första tre åren gäller endast bilar som registreras från och med juli 2018 – men befintliga bilar påverkas också av förändringarna. Gränsen för när den så kallade koldioxidavgiften tas ut sänks från 111 till 95 g/km. Det blir helt enkelt fler gram att betala för. Varje gram kostar 22 kr/år för bensin- och dieselbilar och 11 kr/år för gas- och etanolbilar.
 
För bensinbilar blir höjningen 352 kr/år. För dieslar tillkommer ett extra bränsletillägg och därmed blir höjningen mer kännbar. En dieselbil med CO2-utsläpp på 111 g/km får betala 1 300 kr/år extra. Något överraskande får dieselbilar med CO2-utsläpp över 186 g/km sänkt fordonsskatt.
 
Äldre bilar som beskattas enligt det viktbaserade systemet, oftast handlar det om bilar tillverkade innan 2006, får också höjd fordonsskatt. Ökningen är nio procent för dieslar och 16 procent för övriga bilar. Det betyder att skatten höjs med ungefär 350 kronor för en normal bensinbil och med drygt 500 kronor för en vanlig diesel.
 
Läs mer om det nya skattesystemet i nästa nummer av Vi Bilägare, nummer 06/2017, som landar i butikerna den 18 april.
 
Diskutera: Vad tycker du om den nya fordonsskatten?

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.