
Den som laddar sin elbil får stå ut med att en viss del av energin försvinner på vägen. Fenomenet kallas laddförluster.
En genomgång Vi Bilägare gjort nyligen visade att laddförlusterna vid ”hemmaladdning” kan ligga på mellan 8 och 16 procent, men i vissa fall över 30 procent. Jämfört med förbränningsbilar är dock elbilarna betydligt effektivare sett till hela drivlinan.
Nu har också tyska organisationen ADAC mätt hur stora laddförlusterna blir vid snabbladdning.
Fyra elbilar har testats vid en snabbladdare med en effekt på 300 kW. Laddförlusterna visade sig ligga på en lägre nivå än vid långsamladdning.
När batteriet är varmt ligger laddförlusterna vid snabbladdning på mellan en och fyra procent. Men vid lägre temperaturer och med kallt batteri kan de öka till mellan sex och tio procent.
Även om nivåerna alltså är låga betalar elbilsägarna för en del ström som inte hamnar i batteriet.
Bilägarna rekommenderas att värma upp batteriet innan laddning om den funktionen finns i bilen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- Igår 13:13 I både Teslas app och i…
- Igår 6:45 Att laddförlusterna vid…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.