Bild
Nästa artikel
Så mycket kostar elbilen att äga – Sverige i toppen

Så mycket kostar elbilen att äga – Sverige i toppen

Nyheter

Att äga en elbil kan kosta betydligt mer att äga i ett land jämfört med ett annat. Skillnaderna är stora.

Även om en elbil dyrare att köpa än en bil med bensin- eller dieselmotor kan den vara billigare att äga. Det visar bland annat uträkningarna i Vi Bilägares tester, som du kan läsa här.

Men det är stora skillnader mellan hur dyrt det är att äga bilen i olika länder, och det är inte säkert att elbilen alltid blir billigare att äga i alla länder.

Företaget Leaseplan har släppt årets upplaga av undersökningen ”Car Cost Index” som jämför ägandekostnaden för en elbil i småbils- eller kompaktklassen samt mellanklassen i olika länder. I månadskostnaden ingår bränsle eller el, värdeminskning, skatt, försäkring och service baserat på 3 000 mils körning per år. Siffrorna beräknas utifrån 110 000 leasingbilar.


Att köra en vanlig bensindriven småbil eller kompaktklassbil i Sverige kostar enligt undersökningen 643 euro i månaden, och att köra en dieselbil i samma klass kostar 655 euro. En elbil kostar ungefär lika mycket, 646 euro, trots att den är mycket dyrare att köpa.

I andra länder är skillnaden dock betydligt större. I Spanien är elbilen betydligt mycket billigare än förbränningsbilen och i Italien är det tvärt om.

Sverige ligger alltså inte i topp när det gäller skillnaden mellan en elbil och en förbränningsbil. Men Sverige ligger bra till när det gäller ägandekostnaden för enbart elbilen jämfört med andra länder.


Tittar vi på större bilar i mellanklassen blir skillnaderna tydligare. Där är elbilen oftast billigast att äga i de flesta länder.

– De goda nyheterna är att kostnaden för elbilar faller och vi kan se att en stark andrahandsmarknad för elbilar nu utvecklas, säger Roland Meyer, chef för Leaseplan i Tyskland.

Den generella ägandekostnaden för en bil oavsett bränsle är lägst i Ungern med 491 euro per månad. I Schweiz är den dyrast: 926 euro per månad. Sverige ligger ungefär i mitten med 632 euro per månad.

Läs också: Volkswagens elbil billigare än dieselbil i ny jämförelse

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-15 08:34

Inte lätt att tyda dessa diagram. Är de röda siffrorna för förbränningsmotorbilar och de blå för elbilar - eller ? I så fall är texten motsägelsefull.

#2
2020-10-15 09:18

Konstig rubrik. "Är i toppen". Vad? Dyrast att äga? Uppenbarligen inte?
Billigast? Uppenbarligen inte det heller?

Vad är det som är "i toppen"?
Är det bra att skillnaderna är stora menar man? Baserat på vad för logik?

"I Spanien är elbilen betydligt mycket billigare än förbränningsbilen och i Italien är det tvärt om."
Nej? Inte enligt graferna?

Den här artikeln är mer förvirrande än inte.

#3
2020-10-15 09:24

Ja det måste ha blivit fel någonstans, texten eller grafen?

#4
2020-10-15 09:47

Detta säger en sak, det är dyrt med bil, mycket mer är svårt att utläsa innan någon sett över artikeln.

#5
2020-10-15 10:04

Sen är ju dessutom 3000 mil/år inte nån genomsnittlig körsträcka så även den förutsättningen är ju tämligen felaktig. Frånsett det motsägelsefulla i texten kontra graferna.

#6
2020-10-15 10:20

Bortsett från den helkonstiga rubriken och vad jag gissar är felskriften om Spanien/Italien så är det ytterligare en förklaring som jag saknar. Varför är det så stor skillnad mellan länderna vad gäller mellanklass/småbil? I dom flesta länderna ser elbilen ut att vara mycket dyrare i småbilsklassen men mycket billigare i mellanklassen. Känns inte helt logiskt. Eller är det felskrivet där också?

Väldigt förvirrande artikel allt som allt kan man ju säga..

Pi: Fast för oss här i Sverige var det rätt bra att ta 3000 mil eftersom det är ungefär där som brytpunkten sker. Då har man det mer eller mindre klart i alla fall.

#7
2020-10-15 15:16

Panopticon - tror också att brytpunkten ligger runt 3000 mil/år men tror även att det är relativt få privatbilister som kör såpass mycket. Exempel med 1500 mil/år skulle nog passa många privatköparna bättre.

#8
2020-10-15 20:45

"Att köra en vanlig bensindriven småbil eller kompaktklassbil i Sverige kostar enligt undersökningen 643 euro i månaden"

Tycker det låter väldigt högt. Ska nog ta denna undersökning med en stor nypa salt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.