Nästa artikel
Så avslöjar du sluga knepen på bilförsäkringen
Nyheter

Så avslöjar du sluga knepen på bilförsäkringen

Publicerad Idag 6:20
Försäkringsbolagen använder smarta knep för att locka dig att bli kund. Här är de viktigaste att ha koll på.

Flera stora försäkringsbolag använder sluga knep och otydliga rabatter för att locka kunder att teckna en bilförsäkring. Det visar en ny granskning gjord av Konsumentverket.

Rabatterna används för att locka kunder i den hårda konkurrensen. Även om det finns företag som gör helt rätt är andra betydligt sämre, och det kan vara otydligt att se hur stor rabatten blir.

– Vår granskning visar att det kan vara svårt att följa ett rabatterbjudande från reklamen, via processen att teckna en försäkring till själva slutdokumentet. Det i sin tur gör det svårt för konsumenten att veta om man verkligen fått rabatten och hur den påverkade slutpriset, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket.

Det vänstra bolaget visar rabatten per år, men kostnaden per månad. Det högra bolaget tar mer betalt av kunder som vill betala per månad än per år.

Ett knep är att visa kostnaden per månad, trots att försäkringen ofta tecknas för ett år. Priset framstår därför som lägre än i verkligheten. Däremot visas rabatten för ett helår, inte per månad, vilket i stället får rabatten att verka högre än i verkligheten.

Ett annat knep är att locka med ”just nu”-priser, men granskningen visar att dessa är återkommande. Det kan också vara dyrare att betala per månad eller per halvår än per år.

Bolagen informeras om sina brister och eventuellt kan det bli tal om fler åtgärder beroende på hur bolagen agerar.

Ämnen i artikeln