Bild
Nästa artikel

Ridån ner för Hummer

Nyheter

Sista exemplaret av Hummer H3 har rullat av produktionsbandet och markerar därmed slutet för Hummer som biltillverkare.

På måndagen färdigställdes det sista exemplaret av Hummer H3 vid fabriken i Shreveport i amerikanska Louisiana.

De sista bilarna var en del av en specialorder från ett biluthyrningsföretag.

Men nu är det definitivt slut för Hummer.

Affär kollapsade
Tidigare i våras meddelade ägaren General Motors att Hummer skulle läggas ned.

Dessförinnan hade en planerad försäljning av Hummer till kinesiska Tengzhong kollapsat efter att kinesiska regeringen vägrat godkänna affären.

Nu ska 200 av de 900 anställda vid fabriken i Shreveport sägas upp.

General Motors fortsätter dock att bygga Chevrolet och GMC i fabriken.

Sannolikt kommer också administrativ personal vid högkvarteret i Detroit att påverkas.

Senast Hummer uppmärksammades var i början av maj då företaget tvingades återkalla 162 000 bilar på grund av att bilarna kunde tappa en del av motorhuven.

Diskutera: Vilka nedlagda bilmärken saknar du? Kommer du sakna Hummer?
Taggar: Nyheter
Ridån ner för Hummer

Kommentarer

#1
Gösta
2010-05-28 13:22

Synd på ett så fint bilmärke. En ljuspunkt i en annars så tråkig bilvärld. Tänk så trist det hade varit om alla bilar var Opel eller Fiat. Hummer kommer vara saknat.

#1
MT
2010-05-28 19:35

Re: Görsta
Du får köpa en G-class i stället.

#1
jarl
2010-05-29 00:35

Bra att åbäket till grismärke är borta. Toyotas Landcruiser är ju mkt bättre!

#1
Tobbe
2010-05-29 15:23

Skönt att skräpet försvann. Amerikansk kvalitet är katastrofal.

#1
Jes
2010-05-30 09:58

Kommer inta att sakna Hummer, är en totalt ointressant bil i mina ögon. Emellertid kan jag tycka det var tråkigt när Rover lades ner

#1
En GLAD...
2010-05-31 10:24

Skönt att detta stridsfordon nu äntligen läggs ner - inte en dag för tidigt. Inte saknat av någon. Detta fordon tillverkat för USA's arme och inte mkt ändrat till sin 'civila' version, skulle aldrig sålts som privatfordon! Helt kass inte minst miljömässigt.

#1
Smithy
2010-05-31 16:08

Bilarna hade karaktär.
R.I.P.

#1
Egil
2010-05-31 16:33

Re: En Glad
Detta är biltidning och ingen miljötidning. Det handlar bara om att tanka lite oftare!

#1
En glad
2010-06-01 12:10

Egil; Har du funderat på att allt hänger ihop. Ej miljöklassade bilar (under 120 mg Co2) har inget berättigande nu!

#1
Egil
2010-06-01 14:28

Re: En Glad
Om 40 år är jag död pga ålderdom. Innan dess vill jag köra bilar som mullrar och tar sig fram.

#1
En glad
2010-06-01 18:20

Egil; Du tar dig fram på oss andras bekostnad - tack för det! Ser er tyvärr lite för ofta i trafiken. tror f ö inte du överlever i 40 år till! Tänk till nu o försök häng med!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.