Bild
Nästa artikel
Nya Renault Talisman Sport Tourer.
Nya Renault Talisman Sport Tourer.

Renault Talisman Sport Tourer – Ny fransk kombi

Nyheter

Så har det blivit dags för premiären för herrgårdsversionen av Renault Talisman. Så många liter last tar den franska kombin. Se 12 bilder!

Renault Talisman ersätter tidigare Laguna när den franska biltillverkaren nu siktar på att slå sig in i den benhårda konkurrensen i D-segmentet. För att rå på bilar som Ford Mondeo och Volkswagen Passat krävs en kombi, något som lovats sedan debuten för Talisman i somras.
 
Renault Talisman Sport Tourer har samma mått som sedanen (längd: 4,86 meter/ bredd: 1.87 m/höjd: 1,46 meter/ hjulbas: 2,81 meter) men kombikarossen slukar 572 liter upp till insynsskyddet, enligt VDA-normen och fälls baksätet ryms hela 1700 liter.
 
Bagageluckan kan öppnas
med en viftning med foten under bakre stötfångaren för att underlätta lastning. Längs taket löper ett takräcke i polerat aluminium och i slutet av taklinjen finns en liten spoiler.
 
Försäljningsstarten är planerad till första halvåret 2016 och då finns bilen med samma motoralternativ som sedanen, det vill säga en bensinmotor med 150 eller 200 hk ihop med en dubbelkopplingslåda eller tre dieslar med 110, 130 eller 160 hk.
 
Till dieslarna finns både manuell växellåda och dubbelkopplingsautomat, förutom till den starkaste motorn som bara kan kombineras med dubbelkopplingsvarianten.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Talisman Sport Tourer?

Kommentarer

#1
2015-08-26 15:13

Ser ut som en VW Passat fast snyggare och förhoppningsvis utan motorras och växellådshaverier ;)

#2
2015-08-26 15:16

Otroligt tjusig bil på utsidan i alla fall. Är bara insidan lika trevlig så är det helt klart en bil jag skulle kunna köpa om jag skulle byta bil.

#3
2015-08-26 15:18

160 hk diesel låter intressant, men vet inget om dubbelkopplingslåda.
Håller den att dra husvagn med ?
Är annars inne på nuvarande Citroen C5 med 200 hk diesel och automatlåda.
Kravet är min 1500 kg släpvagnsvikt.

#4
2015-08-26 15:18

Liknar Passat,men såklart är det väl lite som att sminka en gris.
;-)

#5
2015-08-26 15:54

Wow! Säger jag bara. Jag håller med i kommentaren om interiör. Är bara insidan också trevlig så kunde jag för första gången någonsin tänka mig en Renault.

#6
2015-08-26 16:46

Passat Sportscombi på franska. Klart lockande, den ser riktigt bra ut!

#7
2015-08-26 16:51

Ser riktigt bra ut och det verkar som nu som Renault fått ordning nu ordentligt på driftkvaliten, bara man nu inte slarvar med mycket barnsjukdomar på denna nya modell.

Dubbelkopplingslåda med dom nya moderna dieselmotorerna kan nog bli en riktigt trevlig kombination!

Renault verkar vara rejält på gång nu. :)

#8
2015-08-26 17:11

Front från Passat och fälgar från Audi ...
Riktigt innovativt. Kanske rentav världens mest innovativa företag? :D

#9
2015-08-26 17:46

Riktigt snygg, Renault har definitivt lyft sig designmässigt!

#10
2015-08-26 17:49

Riktigt snygg, måste åka och kolla in den när den finns i hallarna.

#11
2015-08-26 20:09

Ett vackert utseende är inte allt utan mycket hänger på prislappen, den får inte bli dyrare än Mondeo som den nog närmast får jämföras med.

Renault har kvalitetsryktet emot sig så de får inte sikta för högt upp premiummässigt.

#12
2015-08-26 20:15

Det där ser bra ut, kanske sista firmabilen blir en Renault igen.

// Krister

#13
2015-08-26 20:16

Stiligt. Men det som lockar mig mest med Renault är att de har marknadens bästa rostskydd, åtminstone på Megane. Återstår ju att se om det håller i sig, förstås. Får de ordning på kvaliteten blir detta riktigt intressant.

#14
2015-08-26 20:18

Tillägg: om den här bilden stämmer, är interiören tokfin:
http://images.thecarconnection.com/lrg/2015-renault-talisman_100517529_l...

#15
2015-08-26 20:23

Renault gör riktigt snygga bilar nuförtiden,de har dessutom grymt fina "annorlunda" färger.

#16
2015-08-26 21:53

Ser bra ut, Renault har sneglat lite på Passat sportcombi. Namnet Talisman är däremot löjligt.

#17
2015-08-26 21:56

Ovanligt trist och intetsägande design för att vara en Renault. Ovanligt stor front för att vara en Renault också. Renault har ju gjort sig kända ända sedan.. ja urminnes tider faktiskt, när det gäller att ha blygsamma fronter och mer utåtriktade extroverta bakpartier med spännande arrangemang. Interiörmässigt är den ovanligt trist, men det började redan med nuvarande generationen av Mégane. Jag är inte så förtjust i de försiktiga dragen av Laurens van der Acker. Jag menar, jämför med Vel Satis - det var en bil med karaktär utanpå och inuti! Nu har de gjort en bil som typ alla andra, och sticker inte ut heller. Tycker de iaf kunde ha satsat på en högbyggd halvkombi istället för sedanen. Motorerna är inget speciella, Renaults dieselmotorer ligger efter PSA-gruppen i utveckling.

Men den allvarligaste kritiken är att bilen ser tung ut, massiv och otymplig. Det är verkligen inte Renault. En Renault ska se lätt ut, slimmad, kvick och luftig i linjeföringen. Det är märkets tradition och historia. Nu har Renault gjort en bil som ser tysk ut, inte fransk. Jag är verkligen inte för den nya utslätade trenden i bilvärlden.

Renault Captur står fortfarande för det klassiska och lite fräcka Renault. Nu hoppas vi att kommande Scenic inte blir utslätad, och att nya Mégane får fräcka former - även inuti. En Renault ska vara behaglig för sinnet.

Fortfarande är andra generationens Laguna den snyggaste, med den första generationen som den näst snyggaste. Och det säger jag inte bara för att jag hade en... Men den hade en egen stil utanpå och inuti, den var ljus.. Min Laguna hade ljusgrön klädsel och instrumentpanelen var tvåfärgad - gick i ljusgrått och ljusgrönt för att matcha klädseln. Nu är det så mörkt och med höga sidolinjer. Jättetrist.

#18
2015-08-26 21:58

Ja, insidan är också snygg. Lugna svepande linjer.
Men, vad är det för fel på runda rattar? Eller var kanske Allegro rätt med fyrkantig ratt? Förresten hade nog Chrysler såna redan runt 1960.

#19
2015-08-26 22:30

Kan inte säga annat än att den är förbaskat snygg, om än på nåt vis lik en Passat.

Raphael : Första Lagunakombin var inte direkt ett under av slimhet, kvickhet eller något sådant. Inte andra heller. Safrane var ingen visuell akrobat det heller. Eller Avantime. Eller Megane. Första generationen såg ut som en fransk Kadett... Clio må se lite nätt ut i de flesta generationerna. Men kan verkligen inte se var denna slimade och kvicka design gömmer sig i Renaults historia. Möjligen på bilar som är äldre än jag vet om. Men med dagens lagar om fotgängarskydd etc är det svårt att sno ihop en bra helhet när fronten måste vara så bullig. Tycker de lyckats bra.

#20
2015-08-26 22:40

Betydligt snyggare och modernare formgiven än Passaten som bara känns gammalmodig i jämförelse även om de liknar varandra, tyvärr tror jag inte man lyckas kvalitémässigt, men helt klart godkänd design

#21
2015-08-27 09:03

Denna ser ju riktigt bra ut. Jag köpte en ny laguna 2011 och visst det har varit en hel del strul under åren men det har täckts av den generösa garantin. Hade aldrig köpt en Renå om det inte varit för garantin.
Dom felen som varit har i dom flesta fallen berott på verkstadens okunskap.
Får nog bli en koll på denna när den kommer till handlarna.

#22
2015-08-27 09:18

Jag vill inte ha en bil med strul även om det går på garantin

#23
2015-08-27 11:51

Roger, Renault Floride, Renault Frégate, Renault 15 och 17, Renault 5 alla generationer, Renault 9 och 11, Renault Alpine i dess olika versioner. Min personliga favorit är Renault Fuego. Sedan så tycker jag mycket om första generationen av Clio. Och Mégane i sin första generation hade en trevlig och lätt design - exteriört och interiört. Du pratar om Kadett - pyttsan säger jag, kolla inredningen. Mégane är så mycket mjukare och rundare, den har ovala former inuti och på utsidan. Även Scenic i sin första generation fortsatte denna ovala lätthet som jag uppskattar så mycket. Och så Twingon förstås, den första Twingon. Fantastisk design! Laguna II är ju hur snygg som helst, även kombin med en slimmad, kvick och lätt design.

Du nämner Safrane, och ja det var en förfuling av helt underbara R25. Och så har vi ju första generationerna av Espace som var helt fantastiska. Jag gillar även sista generationen av MPV:n innan årets crossover-variant. Framförallt invändigt.

Nya Talisman står sig väldigt blekt mot tidigare designstorheter från Renault, det verkar som man har satsat all design på fronten och glömt bort resten. Och inredningen är ju ett skämt, ser ut som i vilken Volvo eller korean som helst. Inte någon fransk design vare sig utanpå eller invändigt. Bara tråkigt, dött och livsfattigt.

Renault har kompromissat bort sin själ och det får mitt hjärta att blöda av sorg. Talisman är utan tvekan det fulaste och tråkigaste som Renault någonsin har gjort, helt utan egen karaktär och personlighet. En gammal, tråkig och ful tysk design. Sätt ett VW-märke på i fronten och alla tror att det är en Volkswagen.

Pröva att sätta ett VW-märke på en Captur, tror du verkligen att folk går på att det är en ny folka? Knappast! Eller ett VW-märke på en Vel Satis eller Mégane II... ingen skulle gå på att det är en folkvagn.

Men Ford är ju inte bättre med sin fula Mondeo, sätt ett VW märke på den och alla tror att det är en folka den också. Där har Focus och Fiesta en mer progressiv och skarp design. De tror att de kommer sälja bilar i D-klassen genom att alla ser likadana ut. Jag tror inte på att det är en bra idé.

#24
2015-08-27 12:06

Det räcker med att jämföra denna Talisman med den klassiska skönheten Renault 25 så ser man att Talisman är en skam för märket! Renault 25 har en lätthet, en slimmhet, en kvickhet, i linjeföringen som är exceptionell för en bil i D-segmentet. De stora glasytorna, de välanpassade kromdetaljerna och en fräck och komfortabel inredning med unikt stuk, det gör 25 till en klassiker i segmentet och med en stil som 25 år efter fortfarande håller och är snyggare än det mesta som produceras idag. Särskilt i vinrött, tycker jag. En Bordeaux-färgad 25 skulle jag gärna ha! :)

#25
2015-08-28 00:23

Fast nästan alla bilar du nämner är från 60-70-talet. Då såg alla bilar ut så. Och jag tycker nog Mondeon ser typiskt Ford ut.

Edit: Tittade på Renault 25 och - den var nyare. Men... snygg? Kanske inte ful. Men ser ut som en fransk Saab 9000.

#26
2015-08-28 17:06

Äntligen en snygg Renault istället för dessa konstiga kreationer de strött omkring sig de senaste åren.

#27
2015-08-29 00:52

Så när Renault bygger sin fram tills nu snyggaste bil ( enligt mig ) och alla som annars i vanliga fall brukar att spy galla, tycker det samma så träder "Raphael" in och kritiserar bilen!? Det är nog inte meningen att det skall gå att förstå vad som rör sig i det huvudet ...

#28
2015-08-29 14:47

Jag gillar inte heller den frånsett bakljusen. Ser ju som sagt ut som en Passat.

Inga Renault-DNA alls. Fulaste kärran från märket på länge.

Att den är en bra bil i övrigt betvivlar jag dock inte.

#29
2015-08-29 15:04

"Ser ju som sagt ut som en Passat" Jomen det är ju därför den är snygg!! :-)
Övriga egenskaper är svårt att uttala sig om...förutom kanske bagageutrymmet då... mindre än Passat tex. Men kopior är oftast sämre än originalen så vad annat var att vänta.

#30
2015-08-30 08:11

Riktigt snygg bil, här har Renault lyckats, liksom med nya Espace.

#31
2015-08-30 17:49

Har inte tid att läsa alla kommentarerna just nu.
Konstaterar bara att jag gillar bilen!

#32
2015-08-31 13:21

Har aldrig övervägt Renault tidigare men i och med denna kreation så kanske jag skulle kunna det. Snygg är den iallafall. Det är så här Renault ska göra för att vinna fler köpare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.