Bild
Nästa artikel

Renault Latitude – nytt flaggskepp

Nyheter

Renault Latitude ersätter Renault Vel Satis som märkets flaggskepp. Med stora mått, lyx och sedankaross ställer Renault in siktet på Audi, BMW och Mercedes.

Renault Vel Satis introducerades 2001 och tog över rollen som den franska tillverkarens största bil. Bilen utmärktes av okonventionella proportioner och en kaross som kan beskrivas som en korsning mellan sedan och stor halvkombi. Försäljningen vacklade och 2009 togs bilen ur produktion.

Nu är ersättaren här och den här gången är kostymen mer diskret. Det nya flaggskeppet får namnet Renault Latitude och bilen ska enligt Renault attrahera kunder som vill ha status, kvalitet och komfort.

Med en längd på 4,89 meter positionerar sig bilen ovanför Renault Laguna i modellprogrammet, 20 centimeter längre än Laguna och tre centimeter längre än Vel Satis. Latitude bygger på samma plattform som Renault Laguna och är i stort sett samma bil som Renault Samsung SM5 som nyligen lanserades i Sydkorea.

Ledorden för nya Renault Latitude är komfort och lyx. Inuti bilen erbjuder Renault massage i förarstolen, en exklusiv stereo och en klimatanläggning med tre zoner, luftrening och doftinsats. Huruvida det är tillräckligt för att locka kunder från de tyska premiumtillverkarna återstår att se.

Renault är mycket förtegna om övriga detaljer och meddelar att mer information ska dyka upp innan bilens debut vid bilsalongen i Moskva i augusti. Bilen börjar säljas i Europa i slutet av 2010.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Latitude?

Kommentarer

#1
jarl
2010-06-08 14:27

Flopp big time, förmodligen värre än "nya" SAAB 9-5

#1
Jimmy
2010-06-08 14:36

Den kommer aldrig kunna utmana BMW, AUDI eller MERCEDES!!!

#1
McRill
2010-06-08 14:44

Ligger helt rätt i tiden! Stor och drar mycket bränsle! Stoppa i en V8 eller V12 så är lyckan fullkomlig! Snart kör vi väl också amerikanare igen! Saab är ju på god väg med sin jätte!

#1
JAN
2010-06-08 15:24

Snyggare än föregångaren, men som artikelförfattaren antyder: det verkar vara en ganska blek bil som rättar in sig i leden. Renault vågar inte sticka ut längre.

#1
Jarl - han som vet allt
2010-06-08 15:25

Se bara på C6:an, som faktiskt är snygg och bra, men den säljer uselt. Denna lär inte sälja bättre.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-06-08 15:39

Har för mig att den är mer Korean än Fransos, dvs. mer Samsung än Renault. Ingen höjdare....

#1
Kalle
2010-06-08 15:42

Snacka om en 2 år sen Passat CC-kopia med om möjligt ännu fulare baktill. Helkass - kommer antagligen inte ens in i Sverige och det är nog ingen är ledsen för!

#1
Uwe
2010-06-08 16:45

I Sverige - nej. Här är vi förvisade till utlandsägda Volvo PV genom modell V70. I övriga europa, forna öststaterna och kanske i Turkiet tror jag att bilen kan gå hem i större volymer.

#1
Raphael
2010-06-08 17:05

Samsung Motors i Sydkore ägs till stor del av Renault-Nissan. Renault Koleos tillverkas där, exempelvis.
VelSatis tyckte jag var en fantastisk bil. Ett bra och bekvämt koncept. Varför den inte sålde var väl för att lyxbilsköpare inte vill sticka ut, de vill ha något mer anonymt.
Med Renault-Nissans större dieselmotorer så kan säkert denna bil attrahera köpare i klassen. Kvalitetsmässigt så håller fabriken i Sydkorea en hög kvalitet.

#1
Jan
2010-06-08 19:45

Jarl varför använder du flera olika namn? Ena namnet av dom alla är för saab och den andra emot vad är vitsen med det????

#1
Fredde
2010-06-08 22:35

Tror tyvärr inte mycket på den här bilen.....Frankrike möjligen.....men......fast den var rättså snygg....men det är ju C6 också, och jag skulle köpa en sån om den inte var så in i hoppsans dyyyyr.....

#1
John
2010-06-08 23:12

Den kommer inte att slå i Sverige, där de flesta skulle välja en 13 år gammal VW Jetta eller Corolla framför Latitude. Men i övriga Europa som inte är så fientligt mot Frankrike kan det säkert bli nåt! Btw, Jag älskar fransmännens sätt att ge fingret åt de korrekta tyskarna.

#1
Pruttens
2010-06-09 00:58

För ful för att vara en lyxbil tycker jag. C6:an är betydligt snyggare. I Frankrike är det vanligare med mindre bilar, så frågan är om den kommer att slå så bra på hemmaplan.

#1
Pruttens
2010-06-09 01:04

OBS Rättelse OBS Rättelse !!!!!!!!
Fick se att det var Vel Satis jag råkade titta på när jag kommenterade och den är ful tycker jag. Däremot är ju Latitude riktigt snygg faktiskt :)
Jag ber om ursäkt för mitt förhastade uttalande förut.

#1
Tutte Timelin
2010-06-09 14:45

Lustigt vad mycket förståsigpåare det finns. Jag har en Laguna III Privilege som gått alldeles utmärkt drygt 2 år och 9000 mil och det enda som falerat var att en kontakt i ratten till farthållaren fick bytas. Inna dess en Laguna II som gick 14500 mil innan den blev påkörd bakifrån och tyvärr blev skrot. Hustrun har en Megane 2000 som utöver service och slitdelar bara fått bytt ut spindelleder fram. Inte så länge sedan. Vet ni om att Renault är Europas enskilt största bilmärke. Hade det varit så om det vore sant allt hackande från Volvo- och Saabnissar

#1
Lägerleffe
2010-06-09 21:05

Ännu en kur i raden av Maxima, Legend, 929, Grandeur mfl. Säkert lika bra och slappt lyxig som dessa, men knappast något som får tyskarna att sova dåligt om nätterna.
Gissar att Renault/Nissan kollar om man kan klistra ett Infinitimärke på Latituden och skeppa kuren över Stilla Havet.

#1
Konservator
2010-06-09 22:13

OERHÖRT tråkig och slätstruken standarddesign! Därmed borde den ju gå hem hos BMW/Audi/et c.-folket. Å andra sidan är den fortfarande fransk, så i det irrationella och okunniga tjänstebils-Sverige blir det ändå ingen hit trots dess för svenskar vanligen lockande tråkighet.

Ute i den normala världen, på kontinenten, så kommer den väl att sälja lika "dåligt" som andra franska lyxbilar, d.v.s. fler än Volvos och SAAB:s sammanlagda produktion av hela deras modellprogram.

#1
david
2010-06-09 22:48

Renault 9-5?

#1
Krille
2010-06-10 20:29

På jobbet har vi Renault, Toyota och VW, tyvärr är det våra Renaultbilar som krånglar överlägset mest. Om Renault skall in i denna klass så måste bilen vara mycket bättre kvalitetsmässigt än sina billiga syskon.

#2
Dindaga
2010-10-18 16:38

Riktigt snygg bil! =)

Hoppas den kommer till Sverige, själv gick jag in på Renaults franska hemsida och skickade en förfrågan om en broschyr på Latitude och några andra modeller och fick en bekräftelse på att broschyrerna skickas hem till mig idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.