Bild
Nästa artikel
Nyheter

Renault Latitude – nytt flaggskepp

Publicerad 8 juni 2010 (uppdaterad 21 mars 2012)
Renault Latitude ersätter Renault Vel Satis som märkets flaggskepp. Med stora mått, lyx och sedankaross ställer Renault in siktet på Audi, BMW och Mercedes.

Renault Vel Satis introducerades 2001 och tog över rollen som den franska tillverkarens största bil. Bilen utmärktes av okonventionella proportioner och en kaross som kan beskrivas som en korsning mellan sedan och stor halvkombi. Försäljningen vacklade och 2009 togs bilen ur produktion.

Nu är ersättaren här och den här gången är kostymen mer diskret. Det nya flaggskeppet får namnet Renault Latitude och bilen ska enligt Renault attrahera kunder som vill ha status, kvalitet och komfort.

Med en längd på 4,89 meter positionerar sig bilen ovanför Renault Laguna i modellprogrammet, 20 centimeter längre än Laguna och tre centimeter längre än Vel Satis. Latitude bygger på samma plattform som Renault Laguna och är i stort sett samma bil som Renault Samsung SM5 som nyligen lanserades i Sydkorea.

Ledorden för nya Renault Latitude är komfort och lyx. Inuti bilen erbjuder Renault massage i förarstolen, en exklusiv stereo och en klimatanläggning med tre zoner, luftrening och doftinsats. Huruvida det är tillräckligt för att locka kunder från de tyska premiumtillverkarna återstår att se.

Renault är mycket förtegna om övriga detaljer och meddelar att mer information ska dyka upp innan bilens debut vid bilsalongen i Moskva i augusti. Bilen börjar säljas i Europa i slutet av 2010.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Latitude?

Kommentarer

#1 • 2010-06-08 14:27
jarl (not verified)

Flopp big time, förmodligen värre än "nya" SAAB 9-5

#2 • 2010-06-08 14:36
Jimmy (not verified)

Den kommer aldrig kunna utmana BMW, AUDI eller MERCEDES!!!

#3 • 2010-06-08 14:44
McRill (not verified)

Ligger helt rätt i tiden! Stor och drar mycket bränsle! Stoppa i en V8 eller V12 så är lyckan fullkomlig! Snart kör vi väl också amerikanare igen! Saab är ju på god väg med sin jätte!

#4 • 2010-06-08 15:24
JAN (not verified)

Snyggare än föregångaren, men som artikelförfattaren antyder: det verkar vara en ganska blek bil som rättar in sig i leden. Renault vågar inte sticka ut längre.

#5 • 2010-06-08 15:25
Jarl - han som vet allt (not verified)

Se bara på C6:an, som faktiskt är snygg och bra, men den säljer uselt. Denna lär inte sälja bättre.

#6 • 2010-06-08 15:39
Fordonsutvecklaren (not verified)

Har för mig att den är mer Korean än Fransos, dvs. mer Samsung än Renault. Ingen höjdare....

#7 • 2010-06-08 15:42
Kalle (not verified)

Snacka om en 2 år sen Passat CC-kopia med om möjligt ännu fulare baktill. Helkass - kommer antagligen inte ens in i Sverige och det är nog ingen är ledsen för!

#8 • 2010-06-08 16:45
Uwe (not verified)

I Sverige - nej. Här är vi förvisade till utlandsägda Volvo PV genom modell V70. I övriga europa, forna öststaterna och kanske i Turkiet tror jag att bilen kan gå hem i större volymer.

#9 • 2010-06-08 17:05
Raphael (not verified)

Samsung Motors i Sydkore ägs till stor del av Renault-Nissan. Renault Koleos tillverkas där, exempelvis.
VelSatis tyckte jag var en fantastisk bil. Ett bra och bekvämt koncept. Varför den inte sålde var väl för att lyxbilsköpare inte vill sticka ut, de vill ha något mer anonymt.
Med Renault-Nissans större dieselmotorer så kan säkert denna bil attrahera köpare i klassen. Kvalitetsmässigt så håller fabriken i Sydkorea en hög kvalitet.

#a • 2010-06-08 19:45
Jan (not verified)

Jarl varför använder du flera olika namn? Ena namnet av dom alla är för saab och den andra emot vad är vitsen med det????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.