Nästa artikel
Regeringens budget faller – bensinskatten kan sänkas
Nyheter

Regeringens budget faller – bensinskatten kan sänkas

Publicerad 24 november 2021 (uppdaterad 24 november 2021)
Skatten på bensin och diesel kan sänkas med 50 öre i maj nästa år. Det blev resultatet när regeringens budget föll under onsdagen.

Det har varit oklart in i det sista om regeringens budget skulle röstas igenom av riksdagen. Under onsdagen stod det klart att den inte godkänns. Istället blir det oppositionens budgetförslag som gäller. Magdalena Andersson (S) som röstades igenom som statsminister tidigare under onsdagen får därmed regera med oppositionens budget.

Budgeten som Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kommit överens om – och som även Centerpartiet röstade för – innehåller bland annat en sänkning av bensin- och dieselskatten med 50 öre från och med 1 maj 2022, och som oppositionen nu kan få igenom.

Priset vid pumpen har ökat stadigt det senaste året och i skrivande stund ligger bensinpriset på 17,79 kronor per liter. Dieselpriset ligger på 19,37 kr. Satsningen beräknas kosta 2,4 miljarder kronor 2022 och därefter drygt 3,3 miljarder kronor per år.

Oppositionen vill sänka bränsleskatten för att underlätta för bilister som bor på landsbygden och kör långt, men det är ett grepp som får hård kritik från olika miljöorganisationer och även från Miljöpartiet.

– Klimattoppmötet avslutades för bara några dagar sedan. Det är ett hån mot de ungdomar som oroar sig för klimatkrisen, har Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog tidigare sagt till SVT.

”Ett hån mot de ungdomar som oroar sig för klimatkrisen”

154 ledamöter röstade ja till budgeten, 143 röstade emot och 51 avstod från att rösta. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet röstade nej. Moderaterna, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna röstade ja. Centerpartiet och Liberalerna avstod.

Snabbladdare och vätgasmackar

Partierna vill också storsatsa på så kallad koldioxidlagring för att fånga upp två miljoner ton koldioxid per år samt bygga fler snabbladdare för batterielbilar och fler vätgasmackar för bränslecellsbilar. Totalt ska satsningen på koldioxidlagringen och laddinfrastrukturen kosta 3,5 miljarder kronor mellan 2022 och 2024.

Även om det blev oppositionens budget som röstades igenom i riksdagen godkändes regeringens så kallade höständringsbudget. Det innebär att kassan för klimatbonus till elbilar och laddhybrider fylls på med ytterligare 1,9 miljarder kronor.

Regeringen ville skärpa bonus-malus-systemet i sin budget, bland annat genom att återigen höja skatten på bensin- och dieselbilar och införa ett bonustak på 700 000 kr. Regeringen ville också satsa 600 miljoner kronor under 2022 på att bygga fler snabbladdare och införa möjligheten att konvertera bilar till att gå på etanol eller biogas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (58)

  • 28 november 2021 Pi skrev: Sen tror jag inte…
  • 27 november 2021 helt galet..att smutsa ner…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.