Bild
Nästa artikel
Range Rover Evoque – först med niostegad automatlåda

Range Rover Evoque – först med niostegad automatlåda

Nyheter

Jakten på fler växlar fortsätter. Range Rover Evoque blir första produktionsbilen som utrustas med niostegad automatlåda.

Växellådan är utvecklad av tyska ZF och utformad för bilar med tvärställda motorer. I Range Rover Evoque ersätter den en sexstegad transmission, men trots att växlarna är fler är vikten bantad med 7,5 kilo och storleken endast marginellt större.

Enligt Range Rover ska växellådans lägsta steg fungera som lågväxel vid terrängkörning. Det nionde och högst utväxlade steget ska i sin tur minska bränsleförbrukningen och dämpa bullret från motorn vid motorvägskörning.

Den nya växellådan har också en funktion som möjliggör att transmissionen hoppar över växlar, vilket kan komma till hands vid kraftig inbromsning.

Evoque med niostegad automatlåda premiärvisas på Genèvesalongen i början av mars. Räkna med att lådan kommer att erbjudas av flera tillverkare så småningom.
 
Diskutera: Vad tycker du om växellådan?

Kommentarer

#1
2013-02-28 14:08

*gääsp*
När ska fler tillverkare förstå att en rejäl CVT låda med snabb och intelligent styrteknik är bättre än x antal växlar? Se bara på Subarus Lineartronic. Helt enkelt underbart smart. Alltid effektivast "växel" överför kraften. Men visst är de nya lådorna som sitter i BMW m.fl. smidiga och bra.

#2
2013-02-28 14:44

Jag håller helt med, en DAF-låda som sitter i ett flertal bilar (och scootrar), inte enbart Subaro, är ju helt förträfflig till motorer med begränsat användbart varvtalsområde.
Problemet ligger i att överföra tillräckligt med moment.

#3
2013-02-28 15:31

Intressant att man utvecklar den klassiska automatlådan istället för att satsa på dubbelkoppling, man undrar ju varför?
Jag har inget mot vanlig automat, tvärtom, men nu när det är så poppis hos vissa tillverkare med DSG.

Visst är CVT en smart transmission (miljontals scootrar har inte fel..), men många trivs inte med känslan och ljudet, och även om man modifierar den för att kännas "stegad" så är den inte allmänt poppis.

Sedna vet jag inte om verkningsgraden är bättre eller sämre hos CVT än en vanlig automat ( eller DSG).

Tillägg: googlade lite om Subarus Lineartronic: " CVT can make a car sound unhappy" ... "The other pitfall for CVTs is that they tend to swallow horsepower and torque" " from the minute you start rolling, you’re annoyed by a constant cosmic din of CVT chain noise "

#4
2013-02-28 15:51

hultarn, ut o provkör själv istället. Det är både kul och gratis :)
Kanske bra läge nu när nya Forester XT med Lineartronic kommer? Eller i maj då Outback diesel Lineartronic dyker upp.
Jag gillar den, i alla tillfällen utom 'buskörning' då man vill leka med en manuell pinne...

#5
2013-02-28 17:12

Jag tycker att det är intressant att Hub van Doornes "Transmatic" som variatorn egentligen heter börjar få allt större användning.
Problemet har varit att överföra höga moment vid låga varvtal och det är därför Subaru kommer med den först nu.
Jag minns första gången jag körde en bil med den här typen av transmission, det var som att köra en bil som slirade på kopplingen, det bara varvade och just inget hände.
Men det var länge sedan, nu är det nog mest en vanesak om man upplever den annorlunda än en låda som stegar mellan växlarna.

#6
2013-02-28 17:21

1. Jag har kört med DAF-remmar i många tusen mil (ca. 20.000=). Principen är suverän, två lägen: Max effekt eller minimal bränsleförbrukning.Allt med oändliga utväxklingsförhållanden (9 växlar kan man inta jämföra med en liggande åtta(oändlighetstecknet)). Remmarna var inte bränsleeffektiva (vad betydde det 1967??) Den morderna CVT-lådan borde ha bättre verkningsgrad? En växellåda där man kokar olja (momentomvandlare) är det sämsta alternativet idag. I dagsläget är DSG-7 det bästa alternativet.

#7
2013-02-28 17:28

Nu är det ju inte så att moderna automatlådor "kokar olja" hela tiden, då det blir lock-up på allt fler växlar.

#8
2013-02-28 17:41

spännande att evolutionen för växellådor/transmissioner fortfarande pågår för fullt. Subarus kedjebälte är generellt sett tystare än andra varianter.
" the metal belted pulley system is generally quieter than other CVT designs"

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Subaru_transmissions#Subaru_Lineartronic_CVT

http://www.planetsubaru.com/lineartronic-continuously-variable-transmission.htm

Dessutom borde man kunna programmera rejält olika karraktärer för samma låda och välja vad som passar bäst för en själv och tillfället.

Snart har vi väl en "Transmission App" i telefonen där vi kan styra sådant :)

#9
2013-02-28 20:59

Jag är inte helt säker påp det här, men jag vet att patentet på Transmatic gick till Bosch som sålde licenser till flera tillverkare, sedan köpte Aisin in sig mer och mer och jag tror att de har huvuddelen av rättigheterna idag och det innebär att Subarus CVT är en Aisin.
Nu har ju inte det något direkt att göra med Rover, de har säkert undersökt möjligheterna med en CVT.

#10
2013-02-28 22:26

Steglös transmission är smidigt i stadstrafik. En mycket intressant lösning är Toyotas hybridsystem där en förbränningsmotor och en elmotor/generator är kopplad till en planetväxel. Inga remmar, momentomvandlare eller kopplingar.

#11
2013-03-01 10:27

erito: intressant att du hävdar att Subarus transmision är så tyst, när man i test kan läsa:
"from the minute you start rolling, you’re annoyed by a constant cosmic din of CVT chain noise that the Ford Freestyle’s CVT never had on its worst day, even as an early prototype."

http://www.thetruthaboutcars.com/2009/07/review-2010-subaru-outback/

Kanske stämmer inte reklam och verklighet?

#12
2013-03-01 11:52

hultarn, det är nog väldigt individuellt hur man upplever det. Och dessutom tror jag säkert det ändras något över tid som allt med rörliga delar som "körs in".
Jag upplever inte något störande ljud, men det gjorde jag däremot på Honda Jazz. Men OM det fanns ett sådant ljud skulle jag nog faktiskt inte köpa bilen. Jag tycker väldigt illa om störande ljud i kupén.

#13
2013-03-03 09:07

Här är en ganska bra beskrivning av Bosch CVT
http://www.youtube.com/watch?v=M9m1FmAoYWI
Vi får väl hoppas att Rovers tekniker sett den :o)

#15
2013-03-03 12:21

Är det verkligen bra för lådan att konstant skifta växel?

#16
2013-03-03 13:32

En CVT eller variator som den egentligen heter kan ju ställas in för att motorn jämt ska gå på max ekonomiskt varvtal eller gå vid absolut bästa vridmoment.
Det var så man gjorde då Volvo körde rally med "Remjohan" då man lät motorn gå med väldigt högt varvtal, där max moment låg.
Då gjorde man det mekaniskt, nu gör man det elektroniskt utan några ingrepp i några mekaniska delar.

#17
2013-03-03 13:48

larstell, ju mindre användbart varvtalsområde man har, dvs. där vridmomentet är trevligt att utnyttja, ju fler växlar behövs.
Det är just för att kunna utnyttja momentet rätt som man här valt 9 växlar, i större lastbilar är det inte ovanligt med 18 växlar.
Jämför med en T-Ford m klarade sig med två växlar därför att den hade ett användbart vridmoment redan vid 200rpm som sträckte sig till toppvarvet ca 2000rpm, dvs 1-10 och en modern liten turbobiesel som har drag från t.ex. 1700rpm och kroknar vid 4000rpm, dvs 1-2,2.
Det är därför man måste ha så många växlar och för att slippa rycka i en pinne hela tiden använder man automater med allt fler växlar för att kunna ligga på max ekonomiskt motorvarvtal.
Det är också här CVT-lådorna är som mest effektiva.

#18
2013-03-03 16:58

saabnisse har rätt, och med begränsat register (och tråkig karaktär enligt vissa) så måste dieselmotorer vara perfekt för CVT. Problemet tidigare har varit att vridmomentet i en stark motor inte har varit bra ihop med CVT. Vi får hoppas Subaru (Fuji Heavy Industries + Aisen ) löst detta nu. Man får ju Lineartronic lådan till "rallymotorn" på 240hk också så det bådar gott.
Tiden får visa om det även håller "Subaru kvalitet" på kombinationerna med starka motorer + cvt.

#19
2013-03-03 17:06

Varför inte en steglös låda?

#20
2013-03-03 17:32

S-ES, ????

#21
2013-03-03 23:15

S-E S tillhör tydligen dem som inte läser tidigare kommentarer.

Körde själv en del Rem-Johan när det begav sig.
Lite kul att ge lite mellangas och höra att motorn låg på samma varvtal trots att hastighetsmätarnålen klättrade upp längs skalan.Kan ju inte precis påstå att man då kände fartökningen, men man kunde i alla fall se den.
Den gamla DAF-transmissionen hade en fördel som de nya inte har. Eftersom det satt en rem till vardera bakhjulet (Systemet låg alltså baktill - bra för viktfördelningen), så behövdes ingen differential och det ena bakhjuler hade alltid minst 50 % drivkraft. Bra vid halka (och om ena remmen brast, vilket kunde hända).

Ser man till transmissionsförluster så ligger väl egentligen kedja eller tandrem bäst till.
Ser man till utnyttjande av vridmomentet så är steglös transmission förstås bäst. Passar utmärkt för dieslar, som andra redan påpekat.

Såg länken till Bosch och konstaterar att stålremmens utformning med dess speciella segment är av stor betydelse.

Och nu har alltså Range Rover niostegad, i övrigt konventionell automat. Hur tunna är dreven nu, med tanke på att de även minskat vikten?

Är nog mer nyfiken på hur Subaru lyckats.

#22
2013-03-04 16:53

Frågan var: "Vad tycker du om växellådan?". Jag tycker att 9-stegslåda är onödigt. Ersätt den med en steglös låda. Toyota erbjuder tydligen en dylik? Fråga: är en 14-stegslåda bättre än en nio-stegslåda? Märker man i praktiken skillnaden på annat sätt än priset?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.