Bild
Nästa artikel
Röd stuga med vita knutar. Varför det blev just rött förklaras av byggnadshistoriker som ett knep för 1300-tals-Sverige att få vitkalkade stenkyrkor att påminna om gotiska katedraler i tegel. Att efterlikna det dyra byggmaterialet var en starkt bidragande orsak till den röda färgens popularitet genom århundradena. Den vita färgen var från början gul eller gråvit för att efterlikna ek. Och för dig som undrar: Nej, Mercedes hjulhusplast finns inte i vitt.
Röd stuga med vita knutar. Varför det blev just rött förklaras av byggnadshistoriker som ett knep för 1300-tals-Sverige att få vitkalkade stenkyrkor att påminna om gotiska katedraler i tegel. Att efterlikna det dyra byggmaterialet var en starkt bidragande orsak till den röda färgens popularitet genom århundradena. Den vita färgen var från början gul eller gråvit för att efterlikna ek. Och för dig som undrar: Nej, Mercedes hjulhusplast finns inte i vitt.

Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)

Nybilstest

Vad ska man välja om man inte vill ha en storsvullen suv men inte vill offra komfort, framkomlighet och stil? En mindre suv! Andra generationen Mercedes GLA möter Range Rover Evoque och Audi Q3 Sportback.

I dag har steget mellan olika bilklasser aldrig varit mindre. Dels för att modellutbudet har växt. Dels för att det har skett en demokratisering över klasserna vad gäller tekniska funktioner, säkerhet och komfort.

Det senare bevisas inte minst av Vi Bilägares långteststall där lilla Renault Clio nästan matchar BMW 3-serie i ljud- och fjädringskomfort. Varför ska man omge sig med ett överflöd av plåt om man inte har behovet? 

Manad att försvara Audis färger är andra generationens Q3 i det slankare Sportback-utförandet, en coupésuv om man så vill. Testbilen är den framhjulsdrivna instegsversionen 35 TFSI på 150 hästkrafter. I det testade Proline advance-utförandet kostar den från 387 800 kronor. Fyrhjulsdrivna alternativ finns men innebär ett stort prissteg då det inbegriper större motor. 40 TFSI quattro kostar från 464 500 kronor. För toppversionen RS Q3 tar Audi 694 500 kronor.

First Edition-utförandet av Evoque begär Range Rover 680 900 kronor för. En hiskelig massa pengar för 437 centimeter bil. Å andra sidan kan man till skillnad från testkonkurrenterna låta tillvalslistan vila. Funktioner som parkeringsassistans, vindrutedisplay, läderklädsel och glastak ingår.

Testbilen har en fyrcylindrig dieselmotor på 180 hästkrafter. Efter tre års brukande och 6 000 mil förväntar sig bilvärderingsexperterna på Autovista Inter-Global att First Edition-bilen bibehåller 48 procent av nybilsvärdet, att jämföra med 53 procent för grundmodellen (476 900 kr). 

Autovista räknar med att begagnatmarknaden inte ser något större mervärde i Q3 med en mer sluttande bakruta. Sportback-tillägget på 20 000 kronor lär köparen inte få igen.  

Med 57 procent kvar av ursprungsvärdet är Mercedes GLA i en klass för sig. Lägg till anständiga service- och ägandekostnader och milpriset slutar på 47,16 kronor. Motsvarande siffra för Audi är 52,55 kr/mil medan kostnaden för Evoque svindlar, nästan 84 kronor per mil.

Bakluckepaus. Range Rover har ”rinnande” blinkers. Snyggt men rakt bakifrån blir blinkersljuset ganska otydlig då det inte går in i backluckans del av lampan.
Bakluckepaus. Range Rover har ”rinnande” blinkers. Snyggt men rakt bakifrån blir blinkersljuset ganska otydlig då det inte går in i backluckans del av lampan.

Svindel får man inte när man stiger in i Evoque men 21 centimeters markfrigång gör att det blir ett kliv upp i kupén. Djupt skurna dörrblad håller tröskellådor och byxben rena.

Den höga sittpositionen och en karossbredd på 1,9 meter ger en storbilskänsla som starkt påminner om märkets övriga modellutbud. Instrumentpanelens raka linjer, mjuka materialval och ett minimum av fysiska knappar ger ett påkostat och modernt intryck fri från effektsökande avslappningsprogram och dekorbelysningar i regnbågens alla färger.

Kupén känns mer inbjudande varm än strama Audi och pråligt överarbetade GLA. I den senare bör man undvika dekorlisten av borstad aluminium då den riskerar att blända föraren. På tal om störande ljus; solskyddet är i kortaste laget för att täcka sidorutan. Det gäller även Q3.

Trion har bra med förvaringsfack. Muggar, mobiltelefoner och annat småplock hittar snabbt lämpliga platser. Evoque har ett stort fack bakom mittkonsolen avsett för mobiltelefoner och surfplattor. Tanken är att de ska kunna lämnas i bilen utan att fresta personer med långa fingrar. Risken att föraren oavsiktligt glömmer kvar telefonen torde vara överhängande. 

Audi är ensam om låsbart handskfack. Mercedes trådlösa laddning av mobiltelefonen har en utformning som håller telefonen på plats även vid mer inspirerad körning. 

Klimatanläggningen i Range Rover är pekskärmsstyrd. De virtuella knapparna för luftflöde, defroster och liknande funktioner är onödigt små. En fördröjning från tryck till verkan ger dessutom en hel del irriterande dubbeltryckande. En vintermorgon med djupfryst display och isskrapsblöta vantar är Audis och Mercedes greppvänliga knappar och klimatvred att föredra.

Med en kaross på 441 centimeter är GLA fyra centimeter längre än Evoque. Den extra längden gör skillnad, framför allt i baksätet. Benutrymmet är fullt i klass med den nära decimetern längre Q3. I Evoque är det trångt att kila in fötterna under stolen framför medan det går bra att behålla moon-bootsen på i GLA.

Trots hoptryckta takprofiler har trion överraskande bra takhöjd. I Audi begränsas bakåtsikten av nackstöden. En bekvämare sittvinkel gör Q3 till testets trevligaste baksätesupplevelse. 

»En mindre jordnära prisbild är en del av Range Rovers varumärkesprofil.«
Stora sidospeglar på Evoque.
Stora sidospeglar på Evoque.
Evoque tar in motorns luft från ovankant av motorhuven, det ger ett vaddjup på 60 cm.
Evoque tar in motorns luft från ovankant av motorhuven, det ger ett vaddjup på 60 cm.
GLA har krokar för jackor på insidan av bagageluckan, praktiskt om man byter om efter fritidsaktiviteten.
GLA har krokar för jackor på insidan av bagageluckan, praktiskt om man byter om efter fritidsaktiviteten.
Glastaket i Evoque upptar en större del av taket men det kostar kurvhandtag.
Glastaket i Evoque upptar en större del av taket men det kostar kurvhandtag.
Sikten genom Evoques analoga backspegel (övre bild) är måttligt bra. En takmonterad kamera gör att siktfältet från förarplats går från 25 till 50 grader. Aktiveras smidigt med avbländningsknappen. Kameran är på blygsamma 1,7 megapixel men flimmerfri. Viss ljusförstärkning vid kvällskörning.
Sikten genom Evoques analoga backspegel (övre bild) är måttligt bra. En takmonterad kamera gör att siktfältet från förarplats går från 25 till 50 grader. Aktiveras smidigt med avbländningsknappen. Kameran är på blygsamma 1,7 megapixel men flimmerfri. Viss ljusförstärkning vid kvällskörning.
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)

På släta landsvägar rullar Evoque behagligt lugnt. Styrningen har en uttalad vilja att återgå till nolläge. Trots GTI-mässiga 2,3 rattvarv mellan fulla rattutslag har bilen inte något större intresse av kursförändringar. Någon vidare kontakt med underlaget finns inte heller. Kör vi på grus eller asfalt? Vem vet ... Q3 och GLA är betydligt mer närvarande och alerta körupplevelser.

Audi har variabel styrutväxling, ju närmare ändlägena desto skarpare styr bilen. Det förstärker bilens lättfotade beteende på kurviga vägar. Det är kul att köra Q3, men så är bilen också 27 procent lättare än Evoque. Den förhållandevis låga vikten gör att bensinmotorns 150 hästkrafter känns fullt tillräckliga.

48-voltssystemet möjliggör blixtsnabb start-/stoppfunktion. Vid frihjulsrull i hastighetsspannet 40–160 km/tim kan motorn stängas av helt. Evoque använder ett likande system men är inte lika pigg på att stänga av motorn.

De 180 dieselhästkrafterna och den nioväxlade automatlådan har en klädsamt loj inställning till livet. Mjuka eftertänksamma växlingar förstärker den fina körkomforten. Samspelet mellan den åttaväxlade dubbelkopplingsautomaten och Mercedes 150 hästars dieselmotor fungerar prickfritt. Växla asfalt till grus och fyrhjulsdriften förvandlar GLA till testets spelevink. 

I Evoque är omvärldens brus väl dämpat. Den grova asfalt som ger GLA ett besvärande dovt däckbuller registreras knappt – klasskillnad. Stolen är måttligt skålad, bekvämt stoppad med bra stöd åt kroppen. Mercedesstolen är initialt något hård men fungerar allt bättre ju längre resan blir. Audi är någonstans emellan ytterligheterna vilket får testlaget att utse den till testets bästa stol. Likt GLA kan lårstödet justeras i längsled. 

Här understyr Evoque ur konfållan i 64 km/tim. Bilens åretruntdäck ger inte det fäste som krävs för att nå ett godkänt resultat. Beteendet är förutsägbart konsekvent genom hela manövern.
Här understyr Evoque ur konfållan i 64 km/tim. Bilens åretruntdäck ger inte det fäste som krävs för att nå ett godkänt resultat. Beteendet är förutsägbart konsekvent genom hela manövern.

På släta landsvägar rullar Evoque behagligt lugnt. Styrningen har en uttalad vilja att återgå till nolläge. Trots GTI-mässiga 2,3 rattvarv mellan fulla rattutslag har bilen inte något större intresse av kursförändringar. Någon vidare kontakt med underlaget finns inte heller. Kör vi på grus eller asfalt? Vem vet ... Q3 och GLA är betydligt mer närvarande och alerta körupplevelser. 

Audi har variabel styrutväxling, ju närmare ändlägena desto skarpare styr bilen. Det förstärker bilens lättfotade beteende på kurviga vägar. Det är kul att köra Q3, men så är bilen också 27 procent lättare än Evoque. Den förhållandevis låga vikten gör att bensinmotorns 150 hästkrafter känns fullt tillräckliga.

48-voltssystemet möjliggör blixtsnabb start-/stoppfunktion. Vid frihjulsrull i hastighetsspannet 40–160 km/tim kan motorn stängas av helt. Evoque använder ett likande system men är inte lika pigg på att stänga av motorn. De 180 dieselhästkrafterna och den nioväxlade automatlådan har en klädsamt loj inställning till livet. Mjuka eftertänksamma växlingar förstärker den fina körkomforten.

Samspelet mellan den åttaväxlade dubbelkopplingsautomaten och Mercedes 150 hästars dieselmotor fungerar prickfritt. Växla asfalt till grus och fyrhjulsdriften förvandlar GLA till testets spelevink. 

Ägarna tycker

I årets AutoIndex placerade sig Mercedes på 4:e och Audi på 8:e plats av 23 märken när svenska bilägare får tycka till om sitt bilinnehav. Range Rover är inte representerat i AutoIndex 2020 då bilförsäljningen ej uppnår två procent av totalmarknaden.

I tyngsta kategorin ”Bilen”, där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Mercedes på 3:e och Audi på 7:e plats. Mercedes får toppbetyg för märkets sittkomfort och invändiga ljudnivå. När bilägarna betygsätter sina märkesverkstäder placerar sig Mercedes på 15:e och Audi på 21:a plats. Framförallt är det höga kostnader för service och reservdelar som drar ner totalbetygen.

Audi Q3 Sportback 35 TFSI
Audi Q3 Sportback 35 TFSI

Audi Q3 Sportback 35 TFSI

Grundpris 387 800 kr
Milkostnad 52,55 kr
Körkänsla 4/5
Ekonomi 3/5
Komfort 4/5
Säkerhet 5/5
Miljö 2/5
Skärmbaserad instrumentering är standard, men det finns två versioner. Testbilens 12,3-tumsskärm kostar 5 300 kr och ger mer information och anpassningsmöjligheter jämfört med standardskärmen på 10,25-tum.
Skärmbaserad instrumentering är standard, men det finns två versioner. Testbilens 12,3-tumsskärm kostar 5 300 kr och ger mer information och anpassningsmöjligheter jämfört med standardskärmen på 10,25-tum.
Har baksätet inte gått i lås efter att ha varit fällt syns den röda varningstungan tydligt. Bra.
Har baksätet inte gått i lås efter att ha varit fällt syns den röda varningstungan tydligt. Bra.
Sportstolar är enda möjliga stol till Q3 SB. Mekaniskt justerbart lårstöd och vinklingsbar dyna för förare och passagerare. Fyrvägs svankstöd.
Sportstolar är enda möjliga stol till Q3 SB. Mekaniskt justerbart lårstöd och vinklingsbar dyna för förare och passagerare. Fyrvägs svankstöd.
48-voltsystemets litiumjonbatteri skyddas av en aluminiumplåt. Batteriet är luftkylt.
48-voltsystemets litiumjonbatteri skyddas av en aluminiumplåt. Batteriet är luftkylt.
Mercedes-Benz GLA 200D 4Matic AMG-LIN
Mercedes-Benz GLA 200D 4Matic AMG-LIN

Mercedes-Benz GLA 200D 4Matic AMG-Line

Grundpris 387 800 kr
Milkostnad 47,16 kr
Körkänsla 4/5
Ekonomi 3/5
Komfort 4/5
Säkerhet 5/5
Miljö 2/5
Mätartavlor på skärm. Testbilen var utrustad med den större skärmen (5 200 kr) som visar hastighet och varvtal med ”analoga” mätare.
Mätartavlor på skärm. Testbilen var utrustad med den större skärmen (5 200 kr) som visar hastighet och varvtal med ”analoga” mätare.
Det är inte alltid så lätt att hitta motorhuvsspärren. Gul färg på låsmekanismen underlättar jakten.
Det är inte alltid så lätt att hitta motorhuvsspärren. Gul färg på låsmekanismen underlättar jakten.
Mercedes standardstol gränsar till att vara för hård, men på längre resor uppskattar kroppen stolens fostrande attityd.
Mercedes standardstol gränsar till att vara för hård, men på längre resor uppskattar kroppen stolens fostrande attityd.
Dekorpanelen i längsslipad aluminium (1 750 kr) ger i vissa ljusvinklar jobbiga reflexer. Mindre blanka dekorpaneler är standard.
Dekorpanelen i längsslipad aluminium (1 750 kr) ger i vissa ljusvinklar jobbiga reflexer. Mindre blanka dekorpaneler är standard.
Range Rover Evoque D180 AWD First Edit.
Range Rover Evoque D180 AWD First Edit.

Range Rover Evoque D180 AWD First Edition

Grundpris 680 900 kr
Milkostnad 83,78 kr
Körkänsla 3/5
Ekonomi 1/5
Komfort 5/5
Säkerhet 5/5
Miljö 1/5
 Digitalt även i Range Rover. Likt konkurrenterna kan vyn växlas efter behov. Tydliga mätare men responsen på 12,3-tums skärmen är dålig. Eftersläpningen från kommando till resultat är besvärande.
Digitalt även i Range Rover. Likt konkurrenterna kan vyn växlas efter behov. Tydliga mätare men responsen på 12,3-tums skärmen är dålig. Eftersläpningen från kommando till resultat är besvärande.
Torkararmen gömmer sig vanligen under takspoilern. Hur den kommer att klara sin uppgift efter ett tiotal mil på snöiga vägar kan bli intressant. Men snyggt är det.
Torkararmen gömmer sig vanligen under takspoilern. Hur den kommer att klara sin uppgift efter ett tiotal mil på snöiga vägar kan bli intressant. Men snyggt är det.
Generös stol med behaglig stoppning. Läderklädsel är standard.
Generös stol med behaglig stoppning. Läderklädsel är standard.
Eljusterbar ratt är lyxigt och en unik funktion i klassen.
Eljusterbar ratt är lyxigt och en unik funktion i klassen.

Det uppländska vägnätet avslöjar mycket om en bil men hur beter sig testbilarna genom undanmanöverbanan på Lunda flygfält?  

Range Rover kommer in i konfållan med 64 km/tim och undviker den fiktiva älgen. När bilen ska tillbaka ”på rätt sida vägen” låser ESP-systemet upp vänster fram. Resultatet blir att bilen understyr ur konfållan. Ett uselt resultat som till stor del kan skyllas på mjuka åretruntdäck. Med riktiga sommardäck ser vi ingen anledning till att Evoque inte skulle prestera i nivå med testkonkurrenterna. 

Q3 övertygar. ESP tar ned hastigheten men tillåter att bakvagnen glider ut något för att hjälpa föraren. Bilen känns lätthanterlig under manövern.

Mercedes arbetar med resolutare ingrepp. Det finns en tendens att styrservot storknar något när bilen ska tillbaka, men 75 km/tim genom konbanan är 2 km/tim högre än Audi.

För att sätta fyrhjulsdriften på prov kör vi bilarna på lågfriktionsrullar. Vanligen fördelar GLA kraften 80/20 mellan fram och bakaxel. I terrängläge blir fördelningen 50/50. Evoque fungerar på ett likande sätt, men för att spara bränsle kan kardanaxeln helt frikopplas när bilen kommer upp i fart. Vid behov återaktiveras fyrhjulsdriften på under 400 millisekunder. Med körläge "snö/is" driver alla fyra hjul. Bilarna klarar alla testmoment utom det mest extrema där bara ett hjul har drivgrepp. Det är ett fullt godkänt resultat. 

Under våra veckor med bilarna går det inte att uttala sig om långsiktig kvalité men vi kan konstatera att GLA är den  tredje bilen på kort tid ur Mercedes A- och B-serie där testförarna har anmärkt på knirrande och dåligt inpassade paneler. I Evoque noterade vi ett klonkande ljud från framvagnen, framför allt över fartgupp. Efter avslutat test slutade Q3:s klimatanläggning att kyla och start-/stopfunktion fungerade bara vid stillastående. Förhoppningsvis individrelaterade fel, men... 

Det är inte svårt att falla för Evoque. Åkkomforten är utmärkt, inredningen sober samtidigt som det finns ett anslag av excentrisk brittisk charm. Sen kommer verkligheten ikapp som en måndagsmorgon. Brister vid undanmanövern, det trånga baksätet och en milkostnad som kan få en inbiten lyxlirare att tveka. Det blir en tredjeplats. 

Mercedes kniper andraplatsen. Bra utrymmen, lägsta milkostnaden och en trevlig körupplevelse. Rullkomforten är bra men kupén är i bullrigaste laget samtidigt som vi upplever att detaljkvalitén är steget efter Range Rover och Audi.   

Audi Q3 Sportback säkrar segern genom att erbjuda en bra mix av komfort, fina utrymmen, körglädje och effektiv drivlina. En ovanligt vettig coupésuv väl värd att överväga.

"En milkostnad som kan få en inbiten lyxlirare att tveka. Det blir en tredjeplats.
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
"Nödvändigt då fingerflottiga skärmar blir svåravlästa vid direkt solljus
En för Audiföraren bekant syn, samtliga versioner av A, RS, S och Q-modeller använder nu samma gränssnitt. Responsiv skärm med tydliga ikoner.
En för Audiföraren bekant syn, samtliga versioner av A, RS, S och Q-modeller använder nu samma gränssnitt. Responsiv skärm med tydliga ikoner.
Mercedes förstår talade instruktioner bättre än konkurrenterna. Menyerna kan anpassas efter förarens tycke och användande. Mycket välfungerande.
Mercedes förstår talade instruktioner bättre än konkurrenterna. Menyerna kan anpassas efter förarens tycke och användande. Mycket välfungerande.
Snygg grafik, men kräver lite mer tillvänjning än konkurrenterna. Skärmen är rimligt responsiv men en kraftigare processor hade lyft upplevelsen.
Snygg grafik, men kräver lite mer tillvänjning än konkurrenterna. Skärmen är rimligt responsiv men en kraftigare processor hade lyft upplevelsen.
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Stort utrymme vid isofixfästena förenklar montering i  Mercedes.
Stort utrymme vid isofixfästena förenklar montering i Mercedes.
Range Rover varnar om det finns krockrisk vid dörröppning.
Range Rover varnar om det finns krockrisk vid dörröppning.
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)
Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)

Ljustest

Audi halvljus
Audi halvljus
Audi helljus
Audi helljus
Audi Halvljus Helljus
Längd, m 112 183
Bredd, m 28 17
Betyg 4/5 3/5

Spolning: ja

Mercedes halvljus
Mercedes halvljus
Mercedes helljus
Mercedes helljus
Mercedes Halvljus Helljus
Längd, m 125 215
Bredd, m 26 29
Betyg, m 4/5 5/5

Spolning: nej

Range Rover Halvljus Helljus
Längd, m Ej mätbar -
Bredd, m - -
Betyg - -

Kommentar: Audis halvljus håller en utmärkt bredd. Några meter ytterligare framför allt i längd och betyget hade justerats uppåt. Helljuset är inte lika imponerande, men helljusautomatiken är välavvägd. Mercedes har ett imponerande bra helljus. Vår Evoque hade en något märklig halvljusinställning. Range Rover hann inte inspektera bilen i tid före tryck. Testlaget berömde helljuset för bra bredd och längd. Strålkastarspolning är standard till Audi och Range Rover men kan inte att fås till Mercedes.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

Rostskyddsprognos

Audi
Audi

Audi 

Motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av vanlig stålplåt. Bakluckan saknar invändig behandling. Tätningar av skarvar i dörrar och baklucka är väl utförda. Viss blästerrisk i nedre främre hörn på framdörrarna. Fuktsamlande ljuddämpningskudde vid A-stolparna. Innerskärmar av plast fram, filt bak. Stora plastsköldar skyddar underredet mot grussprut. Under plastsköldarna är de flesta skarvarna dåligt tätade och slitskyddet är bristfälligt, utom längst bak där bilen är som mest utsatt för sprut. I dörrarnas nederkant finns en smutssamlande list. Alla balkar under bilen har ett skyddande lager av vax.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Mercedes
Mercedes

Mercedes

Motorhuv och framskärmar av aluminium. Bakluckan har behandlats med vax. Bakdörrarna är en del av hjulhuset, vilket kan vara problematiskt men Mercedes har en väl fungerande tätning. Nackdelen är tätningens konstruktion som också gör det svårt att rengöra, den smuts som kommer förbi tätningen kommer inte ut vilket i förlängningen leder till rost. Bakom underredets plastsköldar finns väl tätade skarvar men slitskyddet är dåligt. Motorvaggan fram är av stålplåt, länkarmar av aluminium. Bakvagnens spindelleder och länkarmar är i aluminium och har slitskydd av plast. Bakvagnens hålrum är vaxbehandlade.

Rostskyddsgaranti: 30 år
Betyg: 3/5

Test: Audi Q3 Sportback, Mercedes GLA och Range Rover Evoque (2020)

Range Rover

Tillverkad av stålplåt. Motorhuv av aluminium, baklucka av plast. Det finns viss blästerrisk av skärmkanterna fram. Bottenplattan är ett lappverk med extremt många skarvar. Skarvarna är bara bitvis tätade. Dörrtrösklarna/sparklådorna har nedåtvända skarvar. Skarvarna är otäta och på vissa ställen klädda med filt. Otätade skarvar är en bra grogrund för rost. Innerskärmar av filt fram och bak. Bakdörren är en del av hjulhuset. Likt Mercedes är tätningen mot hjulhuset bra, men inte vid dörrhörnen. Invändig vaxbehandling i balkar saknas, bakaxelns hjälpram har börjat rosta (bil av årsmodell 2019, 2 000 mil).

Rostskyddagaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Modellfakta

Audi Q3 Sportback 2,0 TFSI Proline Adv.
Audi Q3 Sportback 2,0 TFSI Proline Adv.
Audi Q3 Sportback 2,0 TFSI Proline Adv.

Tillverkningsland: Ungern.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 498 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm.

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxladautomatlåda av dubbelkopplingstyp. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 100 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, multilänkaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 7,0 tum. Däck 235/50 R19.

Styrning: KUggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m, 2,2 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0-100 km/tim 9,5 s (fabriksuppgifter)

Övriga versioner: Bensin:
40 TFSI quattro (190 hk), 45 TFSI
q (230 hk). RS (400 hk). Diesel:
35 TDI (150 hk), 40 TDI quattro (190 hk). 

 

»Bottenplattan är ett lappverk.«
Mercedes GLA 200D 4Matic AMG
Mercedes GLA 200D 4Matic AMG
Mercedes GLA 200D 4Matic

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak dieselturbo. Cylindervolym 1 950 cm3. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm.

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 400 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 400 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 800 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, multilänkaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 8,0 tum. Däck 235/45 R20.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,9 m, 2,6 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade och hålborrade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,9 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Bensin: Från  180 (136 hk) till 45 S 4Matic (421 hk) Diesel: Från 180d (116 hk) till 220d 4Matic (190 hk) Laddhybrid: 250e (262 hk).

 

Range Rover Evoque D180 AWD First
Range Rover Evoque D180 AWD First
Range Rover Evoque D180 AWD First Edit.

Tillverkningsland: England

Motor:  Tvärställd 4-cylindrig rak dieselturbo. Cylindervolym 1 999 cm3. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm.

Effekt/vridmoment: Max effekt 180 hk (132 kW) vid 2 400 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 750 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxladautomatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 600 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, multilänkaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 8,0 tum. Däck 245/45 R21.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,9 m, 2,3 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,3 s (fabriksupgifter).

Övriga: Bensin: P200, P250, P300. Diesel: D150, D240. Laddhybrid: P300e (197+108 hk, i övriga modeller speglas effekttutaget av sifferkombinationen.)

 

 

Mercedes (bild) och Audi kan ställa baksätesryggstöden i 90-graders vinkel. Ger Audi tre läskbackar extra, Mercedes fyra.
Mercedes (bild) och Audi kan ställa baksätesryggstöden i 90-graders vinkel. Ger Audi tre läskbackar extra, Mercedes fyra.
Vi säger Range Rover Evoque, men Range Rover är inget fristående märke vilket borde ge modellen ”Land Rover Range Rover Evoque D180 AWD First Edition”. Omständligt.
Vi säger Range Rover Evoque, men Range Rover är inget fristående märke vilket borde ge modellen ”Land Rover Range Rover Evoque D180 AWD First Edition”. Omständligt.
Detaljstudie av instrumentpanelen i Q3 Sportback. Tysk precision.
Detaljstudie av instrumentpanelen i Q3 Sportback. Tysk precision.

Vi tycker

Audi
Audi

Plats 1: Ännu en modell på VW-koncernens MQB-plattform. Audi Q3 Sportback är lite längre, lite slankare och lite dyrare än vanliga Q3. Sett till storlek kan bilen fylla den lilla glugg som finns mellan Q3 och Q5. För att vara en suvcoupé är Q3 ovanligt praktiskt. Visserligen rymmer bagageutrymmet några lådliter mindre men praktiska funktioner som 40/20/40- delning av det skjutbara baksätet ger vardagskompabilitet på samma nivå som testkonkurrenterna. VW-koncernens 1,5-liters mildhybridmotor spelar här i sitt övre register men dubbelkopplingslådan plockar fram det bästa ur motorn. Väljer man en kraftigare motor gör man det av fåfänga eller för att få bilen fyrhjulsdriven.

Mercedes
Mercedes

Plats 2: Kompakt kaross är inget hinder för bra utrymmen. Baksätet i Mercedes GLA är nästan lika rymligt som i det större syskonet GLB. Pigga köregenskaper. Om den lägre milkostnaden kompenserar den högre bullernivån kan det här vara din vinnare.

Range Rover
Range Rover

Plats 3: Range Rover Evoque sätter en standard för hur lyxig en mindre suv kan vara. Alla som kör bilen faller för den påtagliga storbilskänslan. När man ser notan svalnar intresset betydligt. Väljer man en enklare version kommer milkostnaden att sjunka märkbart.

Kommentarer

Jag hade lättast att glömma Mercedes. Fint samspel mellan motor och låda och ljudanläggningen är bra, i övrigt ett ljummet bidrag till marknaden. Evoques snygga inredning, ljudkomfort och finish tilltalade starkt, men det gjorde vare sig priset eller de heltokiga M+S-däcken. Audi känns fräsch. Förarmiljön är utmärkt och chassit gör sitt jobb, men det finns bitvis en störande besparingskänsla. I sanningens namn tycker jag att den här biltypen är ganska korkad.

Calle Carlquist, testförare

Sällan har en ”liten” bil känts så stor som Evoque.men milkostnaden är skrattretande liksom resultatet i undanmanövern. Mercedes är en trevlig krabat med imponerande bra utrymmen för sin storlek. Trevlig motor och drivlina men varför inte ett 48-voltssystem för att spara mer bränsle? Dessutom är detajkvalitén inte helt 100. I slutändan blir Audi mitt val. Snäll mot hornhinnan och en förtjänstfull kombination av körglädje och komfort.

Anders Helgesson, testledare

I dag har steget mellan olika bilklasser aldrig varit mindre. Dels för att modellutbudet har växt. Dels för att det har skett en demokratisering över klasserna vad gäller tekniska funktioner, säkerhet och komfort.

Det senare bevisas inte minst av Vi Bilägares långteststall där lilla Renault Clio nästan matchar BMW 3-serie i ljud- och fjädringskomfort. Varför ska man omge sig med ett överflöd av plåt om man inte har behovet? 

Manad att försvara Audis färger är andra generationens Q3 i det slankare Sportback-utförandet, en coupésuv om man så vill. Testbilen är den framhjulsdrivna instegsversionen 35 TFSI på 150 hästkrafter. I

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-10-14 16:45

Alltså, ViB ljustester blir helt meningslösa. När det inte skrivs, vilka strålkastare som testas!! I dag finns det oftast 2-4 olika LED-alternativ till olika bilmodeller. Ibland räcker det inte ens att skriva _Matrix_, då vissa modeller. T.o.m har olika nivå även på dessa, tex Audi A6 (Matrix, och HD Matrix).

Missförstå mig rätt! Jag älskar ViB tester av strålkastare. Men när man inte vet vilken modell av LED, som testas? Blir det som att testa olika bilars prestanda 0-100, men inte skriva vilka motorer de har. Rätt meningslöst!!

#2
2020-10-14 17:29

Mercedes är alltså bäst. Men set verkar som rostskyddet av nya bilar överlag har blivit sämre.

#3
2020-10-14 19:20

En sak jag inte förstod med detta test är varför ViB tog en så dyr variant av Range Rovern och jämförde med bilar som kostade 300000 kr mindre.

Fanns inget annat exemplar tillgängligt kunde väl ekonomin räknas ut på en variant som mer liknar konkurrenterna? Nu blev testet gravt missvisande.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.