Bild
Nästa artikel

Range Rover Evoque är kvinnornas favoritbil

Nyheter

Range Rover Evoque har av kvinnliga motorjournalister från tolv länder röstats fram till Women’s World Car of the Year 2012.

Juryn har tagit särskild hänsyn till kriterier som, enligt dem själva, är extra viktiga för kvinnliga bilköpare. Det gäller bland annat säkerhet, barnvänlighet, klimatpåverkan, estetik och förvaringsutrymmen. Utmärkelsen har delats ut sedan 2009.

Range Rover Evoque vinner årets titel framför BMW 3-serien och Audi Q3. Den brittiska småsuven kniper även förstaplatsen i klassen för lyxbilar. Bästa ekonomivalet blev Honda Civic, bästa sportbil Porsche 911 och BMW 3-serien utsågs till bästa familjebil.

I fjol delades priset mellan BMW 5-serie och Citroën DS3 och tittar vi tillbaka till 2009 tilldelade den kvinnliga juryn Volvo XC60 utmärkelsen för bästa familjebil.

Diskutera: Vad tycker du om priset?

Kommentarer

#1
2012-10-09 15:53

Kvinnor är smartare ..
Sådär överlag i varje fall :o)

#2
2012-10-09 15:57

Jes: och bra smak har de också! ;-)

#3
2012-10-09 16:27

Även jag skulle kunna leva med en sådan här bil.

#5
2012-10-09 20:23

Den finns förstås i en hybridversion också leifer .. men bortsett från det tror nog du tror väldigt mycket .... fel!
:o)

#6
2012-10-09 20:49

3-serie bästa familjebil. Ursäkta? :P Nog för att den skulle gå att leva med som familjebil men det finns väl MÅNGA andra som är bättre?

#7
2012-10-09 20:51

Du kan nog inte se det ur ett kvinnligt perspektiv Roger.
Skulle du välja neongröna gardinringar? :o)

#8
2012-10-09 20:54

Bra smak helt klart.

#9
2012-10-09 21:01

För att kvinnorna ska ha en sån här bil krävs i de flesta fall att de har en trög man som betalar......:)

#11
2012-10-09 22:25

Män är inte från Mars, vi har fått bilder nu och det finns varken öl, porr eller fotboll!

#12
2012-10-09 22:28

Inte nödvändigtvis Simon no1 ... Vakna, vi skriver 2012 nu!

#13
2012-10-09 22:29

Inte bokstavligt junkers :oD

#14
2012-10-10 07:01

Enligt vissa är männen från Värmland och kvinnorna från Thailand!

#15
2012-10-10 07:59

Det är en snygg bil som snabbt har vuxit i mina ögon och dem flesta som jag har sett har faktiskt rattats utav kvinnor.
Kanske en slump och kanske inte deras val,..men nu är den alltså utvald till kvinnornas favoritbil efter följande kriterier som jag sätter ett frågetecken runt: Barnvänlighet,Miljöpåverkan och förvaringsutrymmen???

Trodde absolut att Evoque skulle locka fler män då vi ju brukar att välja bil "med fel kroppsdel" !?

#16
Leif Larsson
2012-10-10 08:12

"Range Rover Evoque har av kvinnliga motorjournalister från tolv länder röstats fram till Women’s World Car of the Year 2012." Okey, en sak vilken bil de röstar fram, kvarstår, vilken bil köper de? Vilken bil kör de. Att rösta fram en bil betyder ju inte att de köper och äger den. ( för övrigt inget dumt val av den kvinliga jurun.) Nu vill jag bara veta vilken bil, som är i majoritet, som faktisk ägs och körs av kvinnor.

#17
2012-10-10 12:53

Nog en bra önskepresent, men som Leif konstaterar - vad har man råd med?
Jag kan nog lägga min röst på Fisker Karma, Lexus LS 600h eller någon Jaguar, men sanningen är väl att jag aldrig ens kommer att sitta i någon av dem. (Det finns fler alternativ bland trevliga drömbilar.)

Liksom Roger reagerade jag på att BMW:n blev vald som bästa familjebil, vilket den ju absolut inte är. Och Honda gör väl inte så billiga bilar att de bör hamna bland bästa ekonomival? De är för all del pålitliga. Men borde det inte varit Jazz, då?

Man vill gärna tro att kvinnor gör rationellare val än vi män, men uppenbarligen inte alltid.

#18
2012-10-10 13:10

Det är väl den melodin som gäller i dagens krissituation:
Opraktiska och löjligt/onödigt dyra bilar?

Av en händelse såg jag en Evoque till salu på Blocket för 558.000kr ....WTF ???
Ser inte riktigt att särskilt många kvinnor har ekonomin att stoltsera med denna bil ,...men drömma kan man ju och kanske är det också det som de har gjort?

#19
2012-10-10 23:44

Junkers: HAHA :D

Mistro: Det finns kvinnliga företagare med firmabil också ;)

När vi snackar vanliga personbilar (inte husbilar, en o annan sportbil etc) så är det nog otroligt få bilar som kostar 400 och uppåt som köps av privatpersoner oavsett om det är kvinnor eller män. Det är tjänstebilar. Då behöver man inga enorma pengar mer än en skaplig månadslön :P

#20
2012-10-11 09:15

Vi har haft ett par företag men där har det inte funnits några möjligheter för att "plocka" in en företagsbil men gudarna skall veta att vi har försökt. ;)
Det skulle kosta multum att ens leasa en mindre och billigare bil.
Att då kunna köpa en flashig och opraktisk bil för en halv miljon kronor kräver sitt kapital och solidaritet.

För anställda tjänstemän,säljare o.s.v så brukar det inte heller vara vanligt med övermotoriserade eller "onödigt" dyra tjänstebilar.
Passat och V70 är bra exempel på praktiska och "lagom" dyra tjänstebilar.
Att försöka övertala chefen om att en Evoque är en vettigare ide är det nog inte många som lyckas med. ( med eller utan kjol ) ;)

Sen tror jag ändå att det idag rullar ganska många XC70 privat och det är ju också dyra bilar,..liksom t.e.x X5
Trodde trenden med stora och bränsletörstande suvar ( som ju behövs för att dra dem tunga husvagnarna 2 veckor om året? ) var förbi men utdöda är dem bestämt inte. :)

#21
2012-10-11 12:58

Mistro, instämmer i stort i det du skriver, men jag skriver egentligen bara för att jag såg att du gjort en sån där tankevurpa som även jag gör mig skyldig till ibland. I slutet på första stycket ska det rimligen stå "soliditet".
Du hanterar i övrigt språket helt OK i dina kommentarer, men du gör ett återkommande fel - du skriver "dem" istället för "de". I 99 fall av 100 så ska det vara "de". Jag ska inte här ge mig in på när och varför, men är du osäker, skriv "dom". Det funkar för bägge.
Jag har i andra forum sett att de som varit vana vid att använda "dom" ibland försöker skriva lite "finare" och då ersätter "dom" med "dem" rätt av, trots att chansen att få rätt genom att använda "de" alltså är större.
Det är hundra gånger bättre att skriva "dom" än att använda "dem" felaktigt.

Säkert kommer en och annan att åter kräka ur sig att jag är en språkpolis.
Ja, jag bryr mig om vårt språk - och det är ju faktiskt det vi använder här i spalterna, så varför inte göra det bästa av det?
Det här är alltså inte ens OT med tanke på just det. Här har skrivits saker betydligt mer utanför ämnet än så.

Märkligt egentligen.
Vi kommenterar, kritiserar och tipsar - men antyder någon ett språkfel så tar det hus i helvete...

#22
2012-10-12 08:20

Oops,..vart kom de extra bokstäverna ifrån?
Är även skyldig till språkförsämringen med de,dem eller dom som tidigare också har påpekats för mig.
Har aldrig förstått skillnaden och har därför använt det ord som har känts bäst lämpat för tillfället enligt mig.

"Dem" verkar på något sätt som ett mer "finare" ord att använda medan "de" och absolut "dom" känns lite mer "bonnigt" ( kan man skriva så?,..får skylla på att jag är skåning och outbildad )

Andra ord som jag är osäker på är "mig" och "mej",..där jag vanligtvis använder ordet "mig" ( någon har sagt att SÅ skall det vara )
Vet dock inte varför men om det är fel så ursäktar jag för detta också då språket är viktigt även för mig ( eller var det mej? ;)
Med tusentals stavfel varje dag i tidningarna och övrig media så undrar man om författarna har någon utbildning alls...?

Skall försöka sluta med detta och tackar för upplysningen Roy som du förmedlade på ett bra sätt.

#23
2012-10-12 10:51

ett tips, Mistro, är att prova att byta ut de eller dem mot vi eller oss. Dvs " de går till affären" om "vi" går att använda ska det vara "de", om "oss" låter bra ska det vara "dem"... alltså kan man säga "vi går till..." men inte "oss går till..."
Lite kryckig förklaring, men jag tror du fattar;-)
Mig är det enda rätta, mej är talspråk. Dom är också talspråk, men har blivit en vedertagen ersättning för de och dem.
För övrigt håller jag med om att tidningarna numera mest ökar förvirringen, då journalisterna inte ens verkar ha rättstavningsprogrammet påslaget längre...

#24
2012-10-12 22:05

Skit i Roy och skriv som ni vill. Begriper jag, begriper väl för fasiken vem som helst!
Låt oss införa att ... Jag med svenska som andraspråk är fältens språkpolis ..
Där jag inte förstår anmärker jag och frågar ..
Deal?
.
Fy fan vad jag ogillar akademiska språkkonstapler med sina krokiga pekpinnar!

#25
2012-10-13 09:43

Man behöver inte vara språkpolis för att tycka att det sticker lite i ögonen när folk använder fel uttryck och ord ibland även om man är inte mer än gymnasieutbildad. Jag klagar inte på det men man fastnar litet på det när man läser. Vi stavar nog lite fel allihop ibland och det är naturligt och detta beror även på att man halkar på tangenterna ibland med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.