Bild
Nästa artikel

Qoros visar ny konceptsedan

Nyheter

Kinesiska biltillverkaren Qoros visar nu upp sin framtidsvision Qoros 9 i en konceptvideo.

Kommentarer

#1
2014-06-19 12:06

Inte så dåligt av Quoros.

#2
2014-06-19 12:17

Nu är det snart så mycket plåt på sidorna att det inte kommer att finnas plats för några rutor!

#3
2014-06-19 12:23

Rutor är överskattat, eller?
Man ersätter nog snart framrutan med en kamera.

#4
2014-06-22 11:51

Det är inte svårt att se vad man vill associera till. Damen i inledningen av videon är kopierad efter en viss kylarprydnad och det är mycket Wraith i linjerna.

#5
2014-06-19 15:15

SAAB-syndromet: vi har inget att visa -vi gör en konceptbil!

"Käcka" hjul med c:a 22" och 20-profil.

#6
2014-06-19 18:29

Självutnämnd premium går inte an.

Fantasilöst att ha en pratbubbla som logga.

Däremot tror jag de har rätt med att rutorna krymper. Det kommer vi få se mer av. Glas väger mycket. Isolerar dålig mot värme/solinstrålning/kyla/ljud. Sedan går en bil att bygga säkrare med mer plåt och mindre glas. Bra runtom sikt löser man idag med teknik. Det går även att göra en bil med bättre cw-värde om greenhouse sjunker ned i karossen mer.

#7
2014-06-19 21:04

Runtomsikt är säkerhetsmässigt högprioriterat,allt annat är skitsnack.
Hjälper backkameran när en ambulans kommer i 160,NEJ!
Qoros,youtuba bagageöppning:-)

#8
2014-06-19 21:09

Tror du inte att man ser något bakåt i backspeglarna? Bilen måste inte se ut som en pensionärskuvös eller papamobil för att man ska upptäcka en ambulans som kommer ifatt.

#9
2014-06-19 21:52

Thommys, dina teorier stämmer nog inte, när det gäller värmeisolering är glas ganska bra, det är en dålig värmeledare, men det är ju riktigt att det släpper in värme från solstrålning.
Men hur ska man förklara de allt oftare förekommande glastaken?
Nästan varje biltillverkare vill ju idag kunna erbjuda helglasade tak.

#10
2014-06-19 22:19

Runtomsikt löser man med teknik?
Bara en idiot hävdar att bra sikt är dåligt.
Den teknik som."räddar en ambulans" i 160 finns inte idag.

#11
2014-06-20 09:59

saabnisse

Jo glas i sig leder värme sämre än plåt. Men eftersom man får en luftspalt mellan yttre delen av dörren med plåt och innerpanelen så får man betydligt bättre värmeisolering. Vad gäller glastak så är det ett tillval och då är det upp till kunden att vikt, förbrukning och kostnad ökar. Det är få bilar med glastak i förhållande till de med plåt.

ENTJ1

Du verkar inte läsa det jag skriver. Jag har aldrig sagt att bra runtomsikt är dåligt. Men inte ens om man sitter i en ostkupa och kör så hjälper det inte om du inte tittar i backspeglarna. Eller sitter du och vrider huvudet 180° hela tiden när du kör framåt? Sedan är det väl så att mindre fönster inte förstör sikten på långt håll utan strax intill bilen och där hävdar jag att kameror och ultraljud gör jobbet bättre även på bilar med alla typer av rutor. En annan teknik vad gäller att upptäcka utryckningsfordon är den som via RDS går in och talar om att de finns i närheten.

#12
2014-06-20 10:06

Bra runtomsikt löser man idag med teknik..
Betyder inte detta då verbatimt vad du skriver?
Vilket "system hjälper i mitt ambulansexempel"?
Alla tycker vi olika;-)

#13
2014-06-20 20:37

Den massiva trenden verkar leva vidare. Till och med fronten är här extra massiv och knappast till gagn för lågt luftmotstånd eller bra närsikt.
Annars är det en avskalat ren design på ett sätt som bara engelsmännen brukar lyckas med. Gillar tanken med kromlinjerna på sidan, hur de sammanlänkas.
Eftersom alla sedaner nu ska se ut som coupéer så lär det väl vara lite si och så med takhöjden där bak och den utdragna bakrutan gör det inte lättare att lasta skuffen.
Och är det snyggt med dessa gummisnoddsklädda jättefälgar?

Visst är parkeringsradar och backkameror jättebra på alla bilar, men här behövs de verkligen, liksom döda-vinkeln-varnare. De i baksätet får väl nöja sig med att se himlen genom de allt vanligare jätteglastaken. De är ju enda möjligheten att få någon rymdkänsla över huvud taget när sidorutorna ersätts av glasstripes. Dessvärre får man också in solstrålning - mer än om man hade haft större sidorutor. Sen får man ju hoppas att de i baksätet inte lätt blir åksjuka.

#14
2014-06-21 12:56

Svala och sköna linjer med mycket volvo över bakändan och lite Kia-knyck i bakkanten på bakdörrsfönstret. Något oproportionelig med för stora hjul och för små fönster. Men så såg man fronten och så var det kört. Varför sååååå apful?

#15
2014-06-22 00:42

Det intressanta blir väll att se hur de går för dessa på Bilprovningen om 10 år. Kineser kan göra olika bilar till olika kunder. Ser det framför mig när vi bilägare har hittat fel på dessa Qoros som de inte trodde fanns!! Tror inte på Kina!

#16
2014-06-22 12:50

Thommys, luftspalten i sig isolerar dåligt eftersom avståndert mellan plåten och innerklädseln vanligtvis är så stor att luften tillåts cirkulera.
För att få bra värmeisolering krävs någon form av cirkulationsspärr t.ex. isolering av någo form som ju dessutom kan bli ljuddämpande.
Dubbla glas med luftspalt mellan kan också ge bra värmeisolering (och ljud!), men det bör inte vara större avstånd än 15 mm mellan glasen.
Men jag gillar bilar med stora rutor som ger en luftig och ljus känsla, den här mörkerdesignen som blir alltmer vanlig tycker jag är förskräcklig.

#17
2014-06-22 13:35

Kan tillägga att en laminerad sidoruta ljudisolerar bättre än en vanlig.

#18
2014-07-12 09:35

Qoros har "gjort en SAAB" dvs man har ingen spännande ny bil att presentera - då visar, man en - orealistisk - conceptbil.

I och med att den inte ens är gjord "in house" finns det inget som säger att den visar kommande formgivningstema.

Några fakta om "solinstrålning":
-karosskulören har liten inverkan på kupe`temperaturen
-klädselkulören har relativt stor inverkan på kupe`temperaturen
-de flesta soltak har inre lucka = liten inverkan på kupe`temperaturen
-"svärtade" bakre sidorutor och bakruta har påtaglig inverkan på temperaturen.

Värme/kyla
Isolering/ storlek på glasytor har givetvis inverkan, men:
-kylning (AC) huvudsakligen genom luftanblåsning.
-värme, till stor del genom luftanblåsning.

#19
2014-07-12 09:49

Gillar inte trenden med massiva plåtsidor och tittgluggar till fönster.
Det ger stridsvagnsvibbar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.