Bild
Nästa artikel

PSA vill köpa Opel

Nyheter

Peugeot/Citroën diskuterar med General Motors om ett möjligt förvärv.

PSA vill köpa Opel

Kommentarer

#1
2017-02-14 14:46

Förstår inte riktigt varför GM skulle vilja släppa Opel och inte heller varför PSA skulle vilja vara intresserade av dom.
Är det något PSA skulle behöva köpa så är det ju någon tillverkare som har lite framtidstänk i form av hybridkunnande.
Visst, Opel Ampera men det var ju med en Volt i andra kläder.

#3
2017-02-14 15:20

Skulle i min mening vara ett dåligt köp av PSA, 17 år (rätta mej om jag har fel) förlust för Opel? I min mening är dock Opel bästa "tyska" bil på verklig levererad kvalitet i dagens läge. Bättre att vara lite mindre än en stor bastant likt VW, enligt mitt tycke. Att växa är onödigt och gör nästan ingen glad.

#4
2017-02-14 15:33

Två tillverkare som gör ungefär likadana bilar i samma prisklass, svårt att se var vinsten ligger för PSA i detta.

Förutom i synergieffekter förstås men i mervärdet för produkterna tillför nog inte den här idéen särskilt mycket.

#5
2017-02-14 17:24

PSA har kommit på rätt köl och pengarna flödar in, jag är tveksam till att de behöver Opel som är väldigt Europa-fokuserade. PSA behöver växa utanför Europa. Ser inget som Opel tillför PSA, Opel och Peugeot konkurrerar direkt mot varandra i segment efter segment.

#6
2017-02-14 17:28

Peugo; ja säg mig, hur ser ekonomin ut för PSA under samma period? Just det- en katastrof.
Opel behöver dock en ny ägare- fast jag tror inte att PSA är särskilt lämpliga för den uppgiften. MVH AL

#7
2017-02-14 17:32

Pengarna flödar in, ibland är du rolig Raphael!!! Vi kan helt enkelt inte ha läst samma resultat- och balansräkning:). MVH AL

#8
2017-02-14 17:46

A.L Hur gick det för PSA 2016? Vart det plus i kassan tillslut?

#9
2017-02-14 17:48

Lite roligt att N-iklas och Raphael kan bli bonusbröder!

#10
2017-02-14 17:52

PSA har tjänat mer pengar under första halvåret 2016 än de gjort på flera år, utvecklingen har helt klart vänt för dem. Dessutom ett populärt bilprogram där nya Peugeot 3008 överträffat alla säljprognoser och efterfrågan större än Peugeot hinner med göra dem - trots att nya modellen är dyrare än tidigare. Högre försäljning + högre priser = högre förtjänst. Det ser mycket bra ut.

#11
2017-02-14 18:09

Gick dom plus?

#12
2017-02-14 18:13

PSA kanske behöver tvätta svarta pengar vita

#13
2017-02-14 18:16

Trasten: det kallas kreativ bokföring. Under 2015 skrev man inte av en inventarie, mot 2014 då avskrivningarna uppgick till över 8 miljarder.

MVH AL

#14
2017-02-14 18:38

PSA vill uppenbart få premiumstämpel genom förvärv av OPEL...
Nya Insignia kommer bli en succé för OPEL.

#15
2017-02-14 18:52

Angående intäkterna har de mycket riktigt ökat i jämförelse med 2014. Men år 2012 låg de högre. MVH AL

#16
2017-02-14 19:46

Jag talar om första halvåret 2016 vs samma period 2015. Bara att läsa innantill. Försäljningen ökar, kostnaderna minskar. Ser bra ut, PSA har tagit sig upp ur svackan.
https://www.groupe-psa.com/content/uploads/2016/07/20160727_cp_psa_finan...

#17
2017-02-14 19:49

Och det var innan nya 3008 stormade in på marknaden och gjorde succé. Ryktet om PSAs nära förestående död är alltså inget annat än sk "alternativa fakta" för att uttrycka sig modernt. :)

#18
2017-02-14 19:49

Man har inte gjort bokslut för hela 2016 än då?

#19
2017-02-14 20:21

Om vi studerar första halvåret 2016 så hade man intäkter på 27,7 miljarder att jämföra med motsvarande period 2015, då man fick in 28,0 miljarder. I mina ögon är det ingen ökning, utan en minskning, men jag kan ju ha missuppfattat matematikens lagar, vad vet jag:-)
Studerar vi försäljningen så nådde Citroen under år 2016 sin lägsta marknadsandel sedan 80-talet, med 3,6%. Man sålde då 541 047 fordon i EU/EFTA, att jämföra med sitt bästa år, 2005, då man sålde 951 563. Tappet mot rekordåret år 2005 är hittills -43%.
Peugeot sålde i sin tur 860 911 stycken fordon år 2016, med en marknadsandel om 5,73%. Det är första gången sedan mycket lång tid tillbaka som Peugeot hamnar under 6% marknadsandel, och tappet mot märkets bästa år, 2002 och 1 289 702 st fordon och 8,78% marknadsandel, är förvisso mindre än hos Citroen, men fortfarande höga 33%. MVH AL

#20
2017-02-14 20:27

Om vi vidare studerar modell 3008 - succen som Raphael så modernt uttyckte det - så sålde den under 2016 i 75 032 exemplar i EU/EFTA. Det är förvisso en ökning med 11,8% mot 2014 - då den såldes i 67 079 exemplar, men fortfarande ett tapp om 35% i jämförelse med 2011 - då den såldes i 115 906 stycken exemplar.

Så succe är nog inte riktigt rätt ord, särskilt inte med tanke på totalmarknadsutvecklingen.

MVH AL

#21
2017-02-14 20:29

PSA ser bara möjligheten att skaffa sig en Seat, Skoda, en falsk s.k. "biltillverkare" som bara är en sammansättningsfabrik med "maskerade" modeller så man kan sälja samma bil tre gånger mot två gånger nu.
I så fall är framtiden Crossland X och alla Opelmodeller och all teknik kommer att helt upphöra efter 2023 och bli 100% Peugeot men annat utseende.

Vilket i så fall ändå inte är någon förlust... eftersom framtiden ser ut att enbart bestå i självkärande elbilar, och DET är ingen bil, så då kan man lika gärna lägga ner verksamheten, det ska fan acceptera en självkörande mobiltelefon, nej då är det bättre att gå till fots.

Vad man ser på andra sidan, alltså GM kan man ju fråga sig men inkompetenta idioter brukar ju ha lätt för att fantisera ihop saker.

#22
2017-02-14 20:34

N-iklas. Ja jag har faktiskt väntat på att PSA skall köpa Opel - tror till och med jag skrev det för några år sedan. Men jag tycker inte att det är någon sund affär, på något plan.
Det jag inte förstår, är varför Toyota inte köper Opel istället. Det hade passat bättre.

MVH AL

#23
2017-02-14 20:47

Nej den sunkiga traditionen att köpa upp och lägga ner för att själv kunna ta över den marknadsandelen har väl aldrig varit en beundransvärd verksamhet.

I det här fallet lär det inte fungera eftersom Opel inte har den tyngd i image att människor låter sig luras att köpa en Peugeot med Opelemblem.

När det inte längre är en Opel kommer försäljningen att rasa, inte minst för att kvaliten lär ju inte precis bli bättre och sedan är saken klar.

#24
2017-02-14 21:22

Nåja, det är väl lite tidigt att måla fan på väggen.
GM har väl ännu inte kommenterat?

#25
2017-02-14 21:26

1. Förtjänst betyder skillnaden mellan intäkter och kostnader. Att kostnaderna minskat och marginalerna ökat finns i länken jag gav. Vissa här läser extremt selektivt, trist att se.

2. Vår PSA-kritiske vän här har missat att 3008 gjorde ett generationsskifte under hösten. Den tidigare modellen sålde dåligt under de senaste åren. Tillverkningen av den nya började efter sommaren och leveranserna till slutkund kom igång under hösten. Det är denna modell jag pratar om. Succén för denna modell syns inte i siffrorna för hela 2016 för den fanns bara under förra årets sista månader. Elementärt kan man ju tycka.

Den här modellen är dyrare än den tidigare generationen plus att de två översta specifikationerna Allure och GT säljer bra och där har PSA högst marginal.

Det är redan flera månaders leveranstid, fabriken hinner inte med att möta den stora efterfrågan. Tittar vi på försäljningsstatistiken i Sverige för december och januari så har nya 3008 ökat kraftigt jämfört med förra generationen. Den hade kunnat ligga ännu högre i listorna om det hade funnits bilar att leverera. Statistiken står ju för registrerade bilar.

Men vissa vill ju hellre sprida "alternativa fakta".. trist.

Faktum kvarstår, 3008 säljer bra. Tidningarna i Europa har öst beröm över den. T o m den PSA-kritiske populäre polske biljournalisten "Marek drives" (finns på Youtube) älskar nya 3008:an. Han som brukar säga att fransmännen inte kan bygga bilar för de dricker för mycket vin.. han älskar nya Peugeot. Det är stort! Nu väntar vi på att hans åsiktsbroder i det här forumet också ska ändra uppfattning. :) ;) :)

#26
2017-02-14 21:29

Tror inte det kommer att hända. GM är ju lite knepiga men att sälja ett märke som är på G låter inte riktigt sunt

#27
2017-02-14 21:49

Jag kan ju bara kommentera det som skrivs, och som jag redan visat så har intäkterna sjunkit från 2015 - vilket hänger ihop med att försäljningen på huvudmarknaderna också sjunker. Det har den faktiskt gjort under hela 2000-talet, för att under år 2016 ligga lägre än någonsin. Däremot är det sant att kostnadsmassan också har sjunkit något, från 26.9 miljarder år 2015 till 26.2 för första halvåret 2016. Resultatet blir därför att rörelsemarginalen ligger på 0,4% för första halvåret 2016 att jämföra med -3,1% för hela 2015 (det som Raphael kallade för att pengarna strömmar in:-) . Vi får se om det håller i sig.

MVH AL

#28
2017-02-14 22:00

Angående modell 3008 så är det ingen som är förvånad över att en ny modell ökar när den introduceras på marknaden. Det är ett måste.
Men om vi studerar introduktionen av den nya modellen så har den som bäst sålt i 9 804 exemplar (november 2016) och det är fortfarande mindre än vad den förra 3008 gjorde i mars 2012 - då Peugeot sålde 11 521 exemplar av 3008. Totalt behöver den nya modellen sälja i 115 906 exemplar för att komma i närheten av tidigare volymer, och det får vi helt enkelt vänta och se om så blir fallet under 2017. Jag har ännu inga data för 2017 att tillgå så det är svårt att avgöra om man återtar tidigare marknadsandelar eller om tappet fortsätter. Och kritisk är jag inte, det var inte länge sedan jag hade en Citroen C4 Grand Picasso som leasingfordon på företaget. En rakt igenom trevlig bil - men dessvärre med en katastrofal driftskvalitet (med två lådbyten inom 2500 mil - så jag bröt leasingen på den - har en tråd inom ämnet för den som vill läsa mer) MVH AL.

#29
2017-02-14 22:01

Gissar att PSA vill åt stordriftsfördelar. Ska man konkurrera i segmentet under Premium gäller det att ha stora volymer. Då kan man t.ex. på allvar börja konkurrera med VAG och märkena Seat/Skoda/VW. Jag tror nog VAG blir nervösa av denna affär. Så det kan vara helt rätt tänkt. Kanske kan PSA med detta då bryta VAGs dominans i norra Europa, jag ser det som en positiv möjlighet och nåt som skulle gynna oss bilägare, dvs mer verklig konkurrens.

#30
2017-02-14 22:43

Men det otäcka kan ju uppstå genom att VAG går in och lägger bud på Opel!
Det skulle förstås kunna bli något som EU sätter stopp för.

#31
2017-02-14 22:57

Hade varit mer spännande om en tillverkare som Koenigsegg eller de tre svenskarna som ville köpa Saab Cars köpte Opel av GM.
Kanske NEVS är sugna ;-)
Hade varit häftigt om en visionär med lite flis eller backat av bra sponsorer tog över och gjorde något bra av det.
Att köpas av PSA, Fiat klubben, VAG eller något Japanskt känns lite trist.

#32
2017-02-14 23:13

Som ett litet tillägg bör det också nämnas att PSA fortfarande inte tjänar pengar på sin bilproduktion utan snarare på komponenttillverkningen och de finansiella tjänsterna. Dessa två affärsområden går med överskott inom koncernen, medan bilarna är en förlustaffär. Och det är inte konstigt, med tanke på att man tappat runt 30% av sin försäljning sedan 2005 (i EU/EFTA). Att ta över Opel - som faktiskt blir den största tillverkaren inom koncernen i EU/EFTA lär inte hjälpa. Men det är ett taktiskt rätt val av GM då man säljer när Opel har nya modeller på väg in. MVH AL

#33
2017-02-14 23:46

Jag tror Opel har för dålig klang eller renommé för att vara intressant att köpas upp av en ung visionär, Opel passar nog bäst att köpas upp av gamla industrigubbar

#34
2017-02-15 00:12

GM säger:

"There can be no assurance that an agreement will be reached."

Det finns inga garantier för att en överenskommelse kommer att nås.

Det låter som klassiskt GM prat, mycket oväsen som sedan blir till ingenting efter lång tid och mycket bråk.

#35
2017-02-15 00:16

Nu kommer jag inte ihåg alla turer med GM men var det nästan inte helt klart att Opel skulle sålts bara för några år sedan? Och i sista sekund bestämde sig GM för att inte gå vidare med affären?

#36
2017-02-15 10:03

Om vi studerar rapporten halvårsrapporten för PSA som Raphael hänvisade till tidigare kan man se följande:

Koncernen har en ökande underliggande rörelsemarginal i jämförelse med 2015. Den förklaras av (skattad effekt i Euro inom parentes):

- Förbättrade marknadsförhållanden, främst i Europa där totalmarknaden växer (+31 miljoner)
- Minskade inköp, råvaror, administration samt säljkostnader (+614 miljoner)
- Engångsrörelseintäkter (+214 miljoner)

På minussidan kan man också notera (miljoner Euro):

-Ogynnsamma valutaeffekter (-315 miljoner)
-Svag produktmix (-40 miljoner)
-Försämrat förädlingsvärde (-28 miljoner)
-Tappade marknadsandelar (-129 miljoner)
-Sämre kapitalutnyttjande inom forskning och utveckling (-21 miljoner)
-Omstruktureringskostnader Automotive (-107 miljoner)

Allt enligt PSA själva "Half-Year Financial Report 2016" (s 8 och framåt)

MVH AL

#37
2017-02-15 11:19

2010 är lite mer än bara några år sedan, men det var en annan ledning hos både GM och Opel då, de är alla borta nu.

Då kunde man inte sälja eftersom GM var helt beroende av Opel för den tekniska utvecklingen vilket man nu inte lika mycket är.

Då hade Opel den avgörande delen av utvecklingen av elbilsteknik och utvecklingen av bränsleceller, nu har GM byggt upp egna amerikanska anläggningar för det och flyttat Opels teknik dit.

Opel har också en nybyggd anläggning för utveckling av hela GM:s framtida motorer och drivlinor, men om framtiden är enbart elbilar så är dess betydelse kortsiktig.

#38
2017-02-15 12:52

Vad jag förstått så blöder PSA och går med minus siffror så med vilka pengar skulle de i så fall köpa Opel? Samt vad vill man skapa av Opel? Förmodligen endast lägga ned och slippa konkurrens i den prisklassen, vart båda håller till. Det vore ett sorgligt slut på ett klassiskt bilmärke som Opel.

Jag tycker att Opel är på gång och hoppas för guds skull att de inte blir uppköpta av PSA. Då är det kört.

#39
2017-02-15 13:09

GM har länge velat sälja Opel länge då tillverkaren gått med förluster i flera år läser man här.
http://www.nasdaq.com/article/why-general-motors-wants-to-sell-opel-and-...

#40
2017-02-15 13:11

Stackars Opel. Låter inte bra med PSA. Det tar för lång tid att uppnå synergieffekter. Jag tror mer på strategiskt samarbete. Tyskland med dess lydstater är en stor hemmamarknad som är livsviktig för Opel. Men likt tyska Ford så ser nog många tyskar dessa märken som bara halvtyska pga. det amerikanska ägandet. Därför väljer folk WV trots att dessa bilar inte är tekniskt eller ekonomiskt bättre. Det finns alltid psykologi inom handeln. Även ett mått av politik.

#41
2017-02-15 13:39

Minimats; PSA betalar nog inte många ören för Opel. Och PSA har enligt bokslutet för halvåret 2016 fått in en investmentbank i verksamheten så där finns riskkapital att använda till sådana här affärer. MVH AL

#42
2017-02-15 13:55

Siffrorna från första halvåret visar att skutan vänt och att PSA har tagit sig upp ur svackan. Självfallet är det positivt med en rörelsemarginal som visar på plus. Det går åt rätt håll även fast det fortfarande finns problem. Det finns inga tecken på att PSA kommer att gå i konkurs inom den nära framtiden så svartmålningen av dem är bara "alternativ fakta".

Första serien av Peugeot 3008 introducerades hösten 2008 som årsmodell 2009. Mars 2012 hade den sin peak, dvs flera år efter marknadsintroduktionen. Senaste 3008 visades i Paris i september förra året och introducerades på marknaden några veckor senare.

Jag kallar den för en succé pga två skäl:
1. Mycket väl mottagande av motorjournalister. Även PSA motståndare är positiva.

2. Hög efterfrågan, hög orderingång. Efterfrågan har spräckt alla kalkyler och fabriken hinner inte möta efterfrågan vilket innebär leveranstider på flera månader. Peugeot befinner sig i en guldsits.

#43
2017-02-15 14:04

Siffrorna som AL ger för november avser inte orderingången utan är leveranserna. I november tecknades 23 637 ordrar för nya 3008:an, alltså en helt annan siffra än den Al ger.

Faktum är att tecknade ordrar mellan sista oktober t o m sista november 2016 är 70% av vad den förra generationen sålde under hela 2015. På en månad har det alltså tecknats nästan lika många ordrar för nya 3008 som den förra generationen sålde under 2015.

Det kallar jag succé!

#44
2017-02-15 14:18

Över 88 procent av orderingången är för de dyraste modellerna (Allure, GT, GT Line) och över hälften är med automatlåda. Detta innebär att modellerna med högst marginal är de som säljs bäst. Peugeot har här brutit trenden med för låg marginal på sina produkter.

#45
2017-02-15 15:20

Vem jobbar du för A.L (VW eller något annat tyskt företag skulle jag gissa)? Det går att få vilka som helst saker att se dåliga ut ifall man vill trolla med siffror, och det vill du.

#46
2017-02-15 15:26

Vi behöver inte käbbla om huruvida PSA skall gå i konkurs eller inte, ty där har man ju mer eller mindre redan varit. Och som de protektionister som fransmännen ibland är, så lät man gamla och sjuka betala Peugeots fortsatta drift. Hade inte skattebetalarna öppnat plånboken, så skulle PSA redan varit omstrukturerat (till ett komponentbolag istället) och bilproduktionen avvecklad (eller såld).

Det som man gjort är att strukturera om bolaget, och försökt få bildelen att visa på ekonomiska överskott. Det går sisådär med den saken. Det är fortfarande den finansiella respektive komponentproduktionen som går bra. Bildelen har tappat - även i denna senaste rapport (-219 miljoner Euro från samma period år 2015), samtidigt som komponentsidan ökat (med 43 miljoner Euro). Försäljning viker på flera viktiga marknader, såsom Kina (-16%), Eurasia (-12,6%) och Indien (-16,4%). I EU/EFTA ökar den sämre än totalmarknaden (+3,6%) och företaget tappar marknadsandelar (värderat till en förlust om 129 miljoner Euro i rapporten). Dock går mellanöstern och Afrika bra. Peugeot tycks också klara sig bättre än Citroen och DS - som båda backar (-1,7% respektive -16%).

Angående 3008 så får vi vänta och se hur den tar sig. De siffror jag åberopar rör EU/EFTA och härstammar från JATO Dynamics. Jag har ännu inga uppgifter om januari månad 2017 så där kan jag inte uttala mig. Men om en modell säljer bättre samtidigt som andra sämre ser jag inga större skäl att jubla. Totalt tappar nämligen koncernen marknadsandelar och det är sannolikt därför som man överväger att ta över Opel. MVH AL

#47
2017-02-15 15:38

Peugo: Jag arbetar vare sig för Volkswagen, Opel eller Peugeot. Tycker bara att siffrorna skall analyseras utifrån ett ekonomiskt korrekt perspektiv. Och jag anser inte att en ekonomisk bedömning skall låta sig påverkas av varunamnet, utan göras så neutralt som möjligt (om det nu är det)

Och som jag redan visat, tycker även jag att bilarna från PSA är trevliga rent egenskapsmässigt. C4 Grand Picasson som jag hade på företaget var synnerligen uppskattad på många sätt och vis, både av mig som tjänstebilsföraren som nyttjade den. Men tyvärr en driftsäkerhetsmässig katastrof (vilket även syns i koncernredovisningens siffror med en komponentdel som går bra). Det var så illa att jag bröt leasingen på den. Läs mer här där jag fotograferat och dokumenterat det hela: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/brista...

#48
2017-02-15 15:52

Du måste lära dej att läsa siffror bättre, PSA-bilar är i klass med Toyota när det gäller hur mycket pengar man måste betala per bil under garantitiden. Sämst är ju såklart VW, men det borde väl alla i världen redan veta, samt hur det står till med deras urdåliga "fordon" (tekniken och den verkliga levererade kvaliten håller inte)!? Detta finns som siffror = statistik, men man du väljer ju också vilka siffror du vill tro på och redovisa så du försöker väl igen slingra dej ur "problemen" som vanligt! :)

#49
2017-02-15 16:17

Fortfarande visar siffrorna från första halvåret att skeppet har vänt, PSA är uppe ur svackan och blödningen stoppad. Den nya chefens omstruktureringsprogram börjar ge resultat.

PSA befinner sig i en offensiv period av modellbyten. Nya 3008 där högmarginal-versionerna säljer bäst visar på att målsättningen att tjäna mer pengar per bil är på väg att lyckas. Snart följer nya 5008 (som även delas med Opel), en uppdaterad och lyxigare 308 samt en ny 508. Därefter ersättaren till 208:an.

Citroën har precis lanserat nya C3 vilket är en volymmodell och nyckelbil, än finns inga siffror på hur den går. Nya uppdaterade C4 Picasso håller ställningarna som mest såld i sin klass i Europa trots hårdnande konkurrens. Vi väntar på nya C3 Aircross och C4 Aircross där Citroën träder in i det populära SUV-segmentet.

DS visar upp en ny modell i SUV-segmentet på Genevesalongen och de har flera nya modeller på gång, bl a en mindre SUV, en ny större lyxsedan med ny fjädringsteknik och så en ny modell i mindre mellanklassen samt en ny småbil.

DS kommer även introducera PSAs nya hybrid-drivlina som kombinerar en bensinmotor med en (framhjulsdrift) eller två (fyrhjulsdrift) elmotorer ihop med en 8 växlad automatlåda, denna drivlina kommer även till märkena Peugeot och Citroën.
Dessutom kommer DS lansera en helt elektrifierad småbil.

PSA fortsätter alltså satsningen på högmarginalprodukter och premium under märkena DS och Peugeot, medan Citroën mer får stå för klassisk fransk komfort i en folkbil.

Jag tycker framtiden ser ljus ut. På vilket sätt Opel platsar in i denna framtid har jag dock svårt att se då märket konkurrerar direkt mot Peugeot.

#50
2017-02-15 16:35

Jo det pekar därhän vilket jag har skrivit om angående min frus Opel Adam.
En tysk i franska kläder, Adam, Astra, Cascada, Zafira det är Renault o Peugeot över dem

#51
2017-02-15 16:40

Peugo, ja det är märkligt att det är så många som försvarar VAGs bristande kvalitet samtidigt som man försöker påskina att PSA och franska bilar är sämre. Detta försvårar konkurrensen och fördyrar för bilägarna. Helt i onödan, om VAG var tvungna att göra bättre kvalitet så skulle dom förmodligen göra det också, nu slipper dom undan och det blir inte bättre av att så många hjälper till med det. Vi bilägare skulle kunna göra mycket nytta där.

#52
2017-02-15 16:59

Jag pratade med en verkstad som just släppt sin auktorisering på Peugeot. Man gick från 4 veckors bokning till en vecka och det var inte servicejobb som försvann!

#53
2017-02-15 17:35

Peugo; Jodå, analys och tolkning av siffror är min grej. Och då har jag hittills inte hittat data som bekräftar ett sådan påstående ( att PSA levererar en driftsäkerhet i nivå med Toyota). Tvärtom verkar PSA tillhöra de sämre, även om det förstås är fullt möjligt att saken förändrats på senare år. Leasingen på C4 Grand Picasson visade dock inte det, med mängder av fel innan bilen bogserades till verkstaden permanent vid 2500 mil. Men det kan ju varit ett undantag. MVH AL

#54
2017-02-15 17:42

Raphael; fast bildelen tappar faktiskt fortfarande, både i intäkter som marknadsandelar. På viktiga Kina-marknaden är tappet rejält, och i EU/EFTA säljer man sämre än totalmarknaden. Men samtidigt finns det positiva tecken i andra delar av världen, även om jag är tveksam till att dessa kan täcka upp vid en ny konjunkturdämpning på huvudmarknaderna. I den senaste årsrapporten är det också något som diskuteras och värderas i ekonomiska nyckeltal, så PSA är väl medvetna om problemen.

Hur produkterna sedan tas emot får vi se i framtiden. Konkurrenterna från framförallt korea ligger nog inte sysslolösa. MVH AL

#55
2017-02-15 18:30

5008 delas inte med Opel, det var den ursprungliga planen från 2013 med den ströks och resultatet är två helt egna bilar utan någon minsta koppling, i varje fall Insignia är klar, men 5008 har ännu inte visat sig...

#56
2017-02-15 18:44

AL: Kinas bilmarknad har sjunkit, inget specifikt relaterat till PSA. I Europa har PSA ett åldrande modellprogram där flera modeller försenats t ex avlösaren till Citroën C5. Ersättare till C4, DS 3, DS 4, DS 5 är på gång. Nya Peugeot 505 är på gång. Innan dessa så kommer nya SUV:ar för att möta den aktuella marknadstrenden men PSA lägger inte alla ägg i samma korg.

Positivt är att PSAs nya modeller sedan nya chefen Tavares tog över har mötts positivt av kunder och journalister, med nya 3008 som den lysande stjärnan som snart följs upp av nya 5008. Även 2008 med ny front har stärkt sin ställning på marknaden och ligger och slåss i topp 3 i lilla SUV-segmentet i Europa.

#57
2017-02-15 18:46

N-iklas: Jag skrev 5008, den delas med Opel. Alltså Opel Grandland X. 5008 är en längre 3008. Du tänker på 508. Den delas inte med Opel. 508 är Insignia-klassen. 5008 finns redan presenterad och börjar säljas till våren. 508 kommer till hösten.

#58
2017-02-15 19:39

Helt sant Raphael, Kina sjunker och EU/EFTA ökar. Följer man marknaden har man alltså en oförändrad trend, växer man snabbare är den positiv och vice versa. I EU/EFTA tappar PSA marknadsandelar, man ökar inte i paritet med totalmarknaden (SUV kommer nog förändra det dock). Det har pågått i 20 år, så det är inte relaterat till modellernas livscykel. I fallet Peugeot är tappet sedan 2003 -33% och för Citroen över 40%. År 2016 var exempelvis första gången på 16 år som Peugeot låg under 6% i marknadsandel (5,7 för att vara exakt), att jämföra med 8,78% år 2003. I Kina gäller ungefär samma sak. Där tappar man mer än marknaden som helhet. Det är därför som bolaget också tar upp detta i sin redovisning och sätter ett pris på det.

#59
2017-02-15 20:28

Det finns en viktig skillnad mellan förr och nu. PSA har ändrat produktstrategi och märkesstrategi. Citroën = fransk komfort och folkbil.
Peugeot = europeisk premiumbil med fransk styling.
DS = extravagant fransk lyx.

Dessutom minskar PSA antalet olika modeller för olika världsdelar, och de har hakat på SUV-trenden även fast det kan sägas vara något sent. Strategin handlar inte om att ha mesta möjliga marknadsandel, utan om att tjäna pengar. Därför satsning på hogmarginalprodukter och nishade produkter mot särskilda målgrupper som kan betala för sig.

Det tar givetvis tid att göra om PSA, men nu kommer modellerna och hela modellutbudet kommer vara omstöpt enligt det nya tankesättet inom 3-4 år.

Nu befinner PSA i ett skifte mellan gammalt och nytt. Citroën och Peugeot diversieras allt mer, Citroën återgår till sitt kärnvärde som är komfort - ny fjädring kommer snart i produktionsbil.

PSA har även gjort en kraftfull omstöpning internt i företagskulturen och på utvecklingsavdelningarna, detta syns inte utåt än men det hjälper att skapa tydliga och olika identiteter för märkena som nishar in sig mot tre olika målgrupper.

Nya chefen har helt enkelt inneburit en kraftig intern revolution, vilket gör PSA till mer alert, flexibla och med närmare öra till vad marknaden efterfrågar. Tavares är tuff, tydlig och en stor personlighet - som Carlos på Renault/Nissan eller Sergio på FCA. Det behövs i den hårda marknad som finns idag.

#60
2017-02-15 22:46

Jo så långt är vi eniga Raphael, PSA har försökt kapa sin kostnadsmassa rejält samtidigt som man ämnar höja marginalerna per såld enhet. Konkurrera med volym har ju inte visat sig vara en framgångsfaktor, utan man behöver få upp Peugeot till Volvo-klass och DS i nivå med stortyskarna och Lexus. Citroen borde ligga nära VW för att bära sig. Dessutom vill man bli mindre beroende av EU/EFTA och det förändringsarbetet har också lyckats hyfsat ( men det är långt kvar). Dock kan påpekas att inkomsterna per bil hittills inte har ökat särskilt mycket. Vill minnas att vi räknade på det för ett tag sedan och det skulle förvåna mig mycket om det ändrats. Tror i princip att den är oförändrad, annars skulle ju inte intäkterna falla som de gör just nu.
Och ett uppköp av Opel tycks rimma illa med strategin att inte bygga volym. Men kanske man tänker sig följande;
DS-Snor kunder från premiumtyskarna (och Volvo i fallet SUV).
Peugeot krigar med Volvo och instegsmodeller av Audi/BMW.
Opel tar kunder från Volkswagen och Toyota.
Citroen slår in sig mot Skoda. Bara en tanke, vi får väl snart veta hur man tänkt sig det hela och på vilket sätt man vill finansiera "köpet". MVH AL

#61
2017-02-16 17:30

Ska man se på bokslutsresultat på sedvanligt sätt, har naturligtvis AL i det stora hela rätt.
Samtidigt måste man ju konstatera att mycket precis har förändrats inom PSA. Produktmässigt verkar de onekligen ha lyft sig (även om gamla, ärevördiga 406 och kanske ännu mer 404 måste varit höjdpunkterna).
Opel har nu kommit med två bra produkter, dels årets bil Astra och nu nya Insignia.
Om man väljer att se framåt istället för bakåt borde bägge företagen ha chanser.
Vad de har att vinna på en sammanslagning, mer än möjligen vissa långsiktiga synergieffekter, är svårt att säga.
Om produkterna uppfattas som i princip identiska är jag inte så säker på att det är positivt för någon av dem.
Å andra sidan visade för ett par år sen i ägarundersökningar C1, Aygo och 107 väldigt skilda resultat trots att de är samma bil byggda i samma fabrik. Alltså kan märket i fronten ändå ha betydelse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.