Bild
Nästa artikel
Nyheter

Premiär för Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Publicerad 2021-04-15 16:45 (uppdaterad 2021-04-15 16:46)
Geely plöjer ned miljardbelopp i ett nytt elbilsmärke. Den här gången är tanken att locka unga köpare med en fyrhjulsdriven elsuv.

Kinesiska Volvoägaren Geely har visat hur snabbt det numera kan gå i bilvärlden att skapa ett nytt bilmärke. De första uppgifterna om det nya elbilsmärket Zeekr kom i mitten av mars, och en dryg månad senare har märkets första modell visats upp officiellt.

Zeekr ska ingå i Geelykoncernen på samma sätt som Volvo, Polestar och Lynk & Co, där det sistnämnda märket fokuserar på bildelning medan Polestar fokuserar på prestanda.

Geely plöjer ned 2,6 miljarder kronor i projektet – och ska öppna 100 lokaler redan i år

Exakt vad Zeekr ska stå för är fortfarande oklart, men Geely vill positionera det som ett eldrivet premiummärke som ska locka unga köpare (bokstaven ”Z” i namnet står för generation Z). Dessa köpare förväntar sig eldrift och uppskattar inte den ”förlegade” affärsmodellen som äldre bilmärken står för när det gäller själva bilköpet, enligt Geely.

Zeekr ska enbart sälja bilar på nätet. Märket fokuserar helt på eldrift och bilarna ska kunna uppdateras direkt över nätet. Kina är först ut men senare ska märket även lanseras i Europa och Nordamerika.

Bilköparna ska inte bara kunna lägga vantarna på en bil, utan också bli delägare i företaget. Företaget ska öppna 100 butikslokaler redan detta år.

Allra först ut blir Zeekr 001, en crossover med coupéprofil som visades upp förra hösten – men då som konceptbilen Lynk & Co Zero. Sedan dess har Geely alltså valt att byta namn på modellen, men designmässigt är bilen fortfarande en Lynk & Co bortsett från emblemet.

Zeekr 001 bygger på Geelykoncernens nya SEA-plattform som är helt anpassad för eldrift. Den får dubbla elmotorer och en räckvidd på ”över 65 mil”. 0–100 km/tim ska gå på under fyra sekunder.

Geely ska plöja ned 2,6 miljarder kronor i projektet och vill positionera Zeekr som ett ”startupbolag” inom koncernen. Prislappen för bilen hamnar på knappt 400 000 svenska kronor, direktöversatt från kinesiska yuan.

Läs också: Volvoägarens plan: Nytt premiummärke för elbilar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.