Bild
Nästa artikel
Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack

Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack

Nyheter

Nu finns nya generationen Volkswagen Golf även med kombikaross och i tuffare Alltrack-utförande.

Det är snart ett år sedan åttonde generationen Volkswagen Golf visades upp och nu har det blivit dags för den nya kombiversionen att anlända.

Volkswagen Golf Sportscombi, eller Variant som den heter i andra länder, växer en aning på längden och de extra centimetrarna ska gynna baksätespassagerarna och bagageutrymmet. Volymen i bagaget växer från 605 till 611 liter och i baksätet får passagerarna fyra centimeter mer benutrymme.

Bilen har även elbaklucka som kan öppnas med en fotviftning, bärkassehållare och fästöglor samt två eluttag i bagageutrymmet.

Läs också: Här provkör Teslachefen Volkswagens nya ”folkelbil”

Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack
Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack
Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack
Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack
Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack

Ny pekskärm

Under motorhuven finns än så länge inga större överraskningar – det är till stor del samma motorutbud som till halvkombimodellen, inklusive mildhybridversionen eTSI med 48-voltsteknik och sjustegad dubbelkopplingslåda. Volkswagen nämner dock ingenting om Golf Sportscombi som laddhybrid men förmodligen anländer den senare. Kombimodellen kommer också i en snabb R-version med fyrhjulsdrift.

Även i övrigt är det förstås samma teknik som i halvkombi-Golf, inklusive det nya infotainmentsystemet med pekskärm och få fysiska knappar, något som kanske inte faller alla i smaken.

”Den tidigare så användarvänliga klimatanläggningen har försvunnit in i 10,2-tumsskärmen. Alla i testlaget håller med om att inlärningströskeln är hög”, skrev vi i vårt senaste test av Volkswagen Golf mot tre konkurrenter.

Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack
Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack
Premiär: Volkswagen Golf nu som kombi och Alltrack

Upphöjd Alltrack

En annan viktig nyhet är att Volkswagen Golf även kommer i Alltrack-utförande, en upphöjd och lite tilltuffad ”crossoverversion” av Golf Sportscombi med något högre markfrigång och oömma plastdetaljer nedtill. På insidan märks dock Alltrack-behandlingen inte av i samma utsträckning.

Volkswagen Golf Alltrack kommer med fyrhjulsdriftssystemet 4Motion som standard och den högsta tillåtna släpvikten på dragkroken är två ton.

Golf Sportscombi och Alltrack kan beställas senare i september och levereras till de första köparna under nästa år.

Läs också: Volkswagen Tiguan X avslöjad – första bilderna på nya coupésuven

Kommentarer

#1
2020-09-09 10:23

inlärningströskeln är hög ... hmm, instrument och inställningar skall väl inte kräva att man måste plocka fram VWs usla instruktionsbok eller inleder en körning med 15 min undersökning ... vilket hjärnsläpp av VW!

#2
2020-09-09 10:38

Synd att de gör detta, allt färre behöver "skogsmulle" utförande och det drar bara upp förbrukningen. Tyvärr, denna modellern är inte tidsenlig enligt mig om vi nu måste sänka utsläppen rejält.

#3
2020-09-09 10:58

Av de här bilderna tycker jag nog att den utgående modellen är snyggare (mer praktisk med snygga rakare linjer). Tidigare så har mitt intresse fallit på att VW envisats med att tvinga på löjliga och obekväma "sportpaket" om man velat ha en stark motor (för att kunna dra släp) - komfort och robust funktion är viktigare än löjlig "sport".

#4
2020-09-09 11:32

Verkar ju vara en riktigt värdelös bil nu för tiden om man kollar tester. Värdelös infotainmen som är seg och dåligt utformad, kladdiga pianoblanka touchknappar på ratten osv. Och 100% smäckig plast. VW har gått från "bang for the buck" till snikbygge. På Golf GTI kunde de inte ens kosta på sig en röd GTI-logga på motorkåpan. När en tillverkare är för snål för att smeta dit sin mest ikoniska logotype på "flaggskeppsmodellen" - då är det nog dags att dra i handbromsen på ekonomiavdelningen.

De kunde sparat in på 8 av de 10 DLR-lamporna istället.

#5
2020-09-09 12:04

De har ingen handbroms, den är numera elektronisk...

#6
2020-09-09 12:12

En ny stjärna är född- se och lär Mazda etc

#7
2020-09-09 12:21

"VWs usla instruktionsbok"
Jovisst, ibland kan det ta sex månader och 30 försök att hitta det man vill veta.
Helt värdelös om man står på vägen och akut vill veta något.

#8
2020-09-09 12:29

En ny stjärna? Har du sett testerna Jarl Karlsson? Mazda m.fl har noll och intet att lära av VW idag. Apar de efter så blir deras bilar sämre.

#9
2020-09-09 12:31

Hörde på Smith & Sniff-podden med Johnny Smith och Richard Porter (Fifth Gear och Top Gear). Johnny är knappast oteknisk av sig - han satt ändå i bilen i en kvart och försökte ställa in AC'n på nya ID3. Flera biljournalister fick gå ut och fråga representanter hur man fick igång den. Det är den vägen VW vill gå tydligen.

#10
2020-09-09 13:34

Vargen - handbromsen är inte "elektronisk" utan elektrisk. Vilket den f ö varit på Golf sen Golf 7 presenterades hösten 2012.

#11
2020-09-09 14:25

Mazda 3 är ingen bra bil, tvärtom.
Golf är mkt bra. För många bakåtsträvare bara. Menyerna lär man sig på 11 minuter

#13
2020-09-09 16:20

Vad gäller bilen så blev denna(Golf 8) enligt mitt tycke bättre i kombiutförande än den "vanliga".
Golf 7 tycker jag tvärtom om. :)
Det är förmodligen det utökade axelavståndet som gör det hela.
Bilens "mittdel" blir mer proportionerlig med resten.

#14
2020-09-09 16:36

Peter - skillnaden kanske är att för många tyska bilar så behöver man inte läsa bruksanvisningen så ofta eftersom de flesta reglage är rätt logiska att använda. Och är man då van att ofta behöva rådfråga bruksanvisningen så kan det för all del vara lite svårt att veta var man skall leta ibland. Brukar dock använda PDF-versionen och då brukar det vara enklare att hitta det man söker.

#15
2020-09-09 20:58

En av anledningarna att jag valde den bil jag har idag är att jag slipper touchknappar till de vanliga funktionerna. Jag kan verkligen inte förstå varför man ska göra något sämre och mindre trafiksäkert att använda i dagliga körningen. Kvittar om det är i en Merca eller Folka. Innan man ens har sagt "Hej Mercedes" har jag aktiverat eller justerat funktionen med en väldigt enkel knapptryckning och utan att behöva upprepa mej eller släppa vägen med blicken för att bläddra i menyer. Att man nu börjar köra samma stuk i en "vanlig" bil som Golf kommer med all säkerhet att bli omdiskuterat. Att det är enkelt att lära sej hör hemma i Iphonegenerationen, men som en MB-säljare sa till mj,j de lite äldre inte särskilt imponerade och har väldigt svårt med lekstugan.Annars tycker jag Golfen är en vettig bil för oss som inte gillar Passat, men jag ska hålla mej ifrån skärmbilarna så länge det går i protest!

#16
2020-09-09 21:15

Masa!
Kvalitén är något de borde prioritera någon gång åtminstone; (

#17
1
2020-09-10 09:21

En bil behöver inte vara större än så här, med en modernare drivlina blir den vettig.

#18
2020-09-10 12:12

Bra bil men tråkigt med petskärmen.

#19
2020-09-10 12:50

Jarl Karlsson : Så på vilka punkter har journalist- och bilentusiastfolket fel? De flesta hyllar Mazda. Milsvid skillnad i känsla och utseende mellan en pappig plastig Golf.

Oavsett om du lär dig menyerna så är det ju helt idiotiskt att något som ACn ska ligga flera nivåer in i strukturen. Att hålla med det när man kör är smått farligt med. Inse att det bara handlar om snåla, gnidna tyskar. För den är slö med. Du styr alla funktioner i bilen med ett laggigt onödigt komplicerat infotainmentsystem. Det är framtiden det!

Det går i nödfall att göra det där bra. Men VW har knappast lyckats.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.