Bild
Nästa artikel
Volkswagen Tiguan X avslöjad – första bilderna på nya coupésuven

Volkswagen Tiguan X avslöjad – första bilderna på nya coupésuven

Nyheter

Här är de första bilderna på Volkswagens coupéversion av suven Tiguan.

Volkswagen ska lansera en coupéversion av suven Tiguan och nu har de första officiella bilderna på den nya modellen dykt upp på nätet.

Coupésuvar är ett enkelt sätt för biltillverkarna att öka vinstmarginalen eftersom de är dyrare än vanliga suv-modeller, trots att grundtekniken under skalet är densamma.

Volkswagen tänker inte halka efter konkurrenter som Mercedes GLC Coupé och BMW X4, och därför närmar sig nu premiären för Volkswagens motsvarighet.

När det gäller den sjusitsiga versionen av Tiguan har Volkswagen varit lite småfyndiga och döpt den till Allspace. Men coupéversionen verkar, om de första uppgifterna stämmer, helt enkelt bara döpas till ”X” i efternamn.

Volkswagen Tiguan X avslöjad – första bilderna på nya coupésuven

Helt nytt bakparti

Volkswagen Tiguan X får en ny frontdesign som delas med den ansiktslyfta versionen av ”vanliga” Tiguan. Men baktill, efter B-stolparna, är designen helt annorlunda. Där avtar taklinjen kraftigt och sluttar mot bakpartiet. Det finns även en liten spoiler på bakluckan.

Även bakljusen skiljer sig mellan Tiguan och Tiguan X – här får de ett modernare och bredare intryck.

Bilen på bilderna har designpaketet ”R Line”, 2,0-liters bensinmotor med 220 hästkrafter och 380 Nm, fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda men fler motoralternativ följer. Det är heller inte omöjligt att den dyker upp som laddhybrid.

Enligt vissa uppgifter ska Volkswagen Tiguan X bara säljas i Kina – om det stämmer återstår att se. Den officiella premiären lär inte ligga långt borta och då ger Volkswagen förhoppningsvis besked.

Läs också: Högtryck för elbilar: Nu får Volkswagen e-Golf leva vidare

Volkswagen Tiguan X avslöjad – första bilderna på nya coupésuven
Volkswagen Tiguan X avslöjad – första bilderna på nya coupésuven
Volkswagen Tiguan X avslöjad – första bilderna på nya coupésuven

Kommentarer

#1
2020-09-03 17:20

Känns helt onödigt.

#2
2020-09-03 17:22

Om den säljs bara i Kina, behöver Volkswagen inte tänka på utsläppen.

#3
2020-09-03 17:57

Nja, hellre en ID.4 Crozz i så fall.

#4
2020-09-03 18:01

Snygg bak, men fortfarande klumpig fram.
Synd att den inte fick lite smidigare front.

#5
2020-09-03 19:54

Hela bilen ser klumpig och tjock ut... när skall vi få in lite sköna linjer och mer finess?

#6
2020-09-03 20:21

Jag tycker det här är bland de fulaste av bilmodeller. Den här samt BMW och MB varianter borde förpassas till historiens avskrädeshög.

#7
2020-09-03 22:15

Ja framförallt bmws motsvarighet är ju riktigt ful. Typexempel när summan är mycket mindre än de ingående delarna (suv+coupe, vad kan gå fel?)

#8
2020-09-04 07:56

Förstår inte vitsen med denna bilen, är det för de som inte vet om de vill ha en suv eller coupe? Dessutom brukar coupéer endast ha två dörrar, det är det som gör dem lite speciella.

#9
2020-09-04 09:11

Just denna bilen gillar jag inte då jag kört den i normalutförande och den var ganska kass, men biltypen gillar jag skarpt, Mercedes GLE Coupé är nåt av det läckraste Mercedes gjort på länge.

#10
2020-09-04 09:22

Henrik M, du gillar alltså att ha en opraktisk bil som drar massor med soppa? Bara så jag vet vart jag skall lägga "ribban"...kanske är det ett plus också att den knappt har någon bakåtsikt att tala om? Runt-om-kring sikten är också dålig...men det kanske är bara är ett plus, så man kan köra på lite småglin när man skall backa ut ur parkeringen.

#11
2020-09-04 18:26

Vargen: Ditt inlägg är egentligen inte värt att bemöta, lika dumt som jag skulle säga till dig som kör Octavia att "Jasså, du vill ha en bil med medioker komfort, som bara är medelmåttigt säker om nåt händer, du bryr dig alltså inte om din familj mer när det smäller?" Och som svar på din fråga, nej huruvida en bil är så praktisk som möjligt är inte på topp 5 av min prioriteringslista när jag väljer bil. Jag lever ,(troligtvis), ett liv bara och då vill jag leva det med lite flärd och känsla med, inte bara sitta och tänka på praktikaliteter och pengar.....

#12
2020-09-04 22:55

Kina är nog ett lämpligt land gör denna modell! Låt den stanna där!

#13
2020-09-05 12:01

Coupé och SUV är det verkligen en bra kombination?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.