Bild
Nästa artikel
Stora Sjötullen på Blockhusudden var administrationsbyggnad för indrivning av tull på varor som importerades till och exporterades från Sverige sjövägen. Tullhusets historia går tillbaka till tidigt 1620-tal men efter en brand stod dagens byggnad klar 1727. Tullverksamheten på Blockhusudden upphörde 1881.
Stora Sjötullen på Blockhusudden var administrationsbyggnad för indrivning av tull på varor som importerades till och exporterades från Sverige sjövägen. Tullhusets historia går tillbaka till tidigt 1620-tal men efter en brand stod dagens byggnad klar 1727. Tullverksamheten på Blockhusudden upphörde 1881.

Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)

Nybilstest

Komfort, lyx och bra andrahandsvärde är argument för att välja ett prestigemärke före folkligare alternativ. Men hur ser det ut i Golfklassen? Nya Audi A3 möter BMW 1-serie, Mercedes A-klass och VW Golf.

Ordet ”premiumtillverkare” har stötts och blötts mången gång, men vad är egentligen premium? Frågar vi ordlistan kan det vara frågan om kvalité på bensin eller någon form av belöning för god prestation.

Vår tidigare medarbetare Bengt Dieden satte förmodligen huvudet på spiken när han för några år sedan formulerade sin tolkning av den biljournalistiska floskeln. ”Premium är extra omsorg kring design, utrustning och detaljkvalité men sen handlar det mest om yta.” En yta som kommer till en högre kostnad – eller?

Under det senaste decenniet finns en trend att tillverkare med rötterna i de breda folklagren mer frekvent aspirerar på att klättra uppåt på prestigestegen samtidigt som exklusivare märken vill bredda sin kundbas i jakt på försäljningsvolym. Resultatet är, åtminstone på pappret, ett mindre prisgap mellan volymtillverkare och så kallade premiummärken. Hur ser prisförhållandena ut för testbilarna?

Enklast tänkbara VW Golf 1,0 TSI har ett baspris från 236 900 kronor, då med trecylindrig bensinmotor och manuell växellåda. Testbilen 1,5 TSI med 150 bensinnärda hästkrafter börjar på 273 900 kronor.

Nästa kliv upp på prisstegen är kanske lite förvånande Mercedes A-klass. För en basutrustad A 180 begär Mercedes 243 900 kronor. Prisskillnaden mellan Golf och A-klass kan alltså vara så liten som 7 000 kronor. Testobjektet är A 200 i Progressive-utförande med automatlåda. Bilen är ned till registreringsnumret samma bil som testades i Vi Bilägare tidigare i år.

Vän av ordning kan reagera på modellbeteckningen då bilen då kallades ”SE Edition”. Under året har SE Edition ersatts av Progressive. Utrustningsnivåerna är i stort sett identiska, i Progressive-nivån anges ”SE Edition” som ett inkluderat tillvalspaket. Mercedeshandlaren önskar 306 100 kronor för A 200 Progressive (SE Edition).

Inroparversionen av Audi A3 generation fyra kostar från 263 000 kronor. Den ”Turboblå” testbilen lystrar till namnet A3 35 TFSI S line och använder samma typ av 150 hästkrafter starka bensinmotor som VW Golf. Pris: 317 500 kronor.

Återstår så BMW. Basversionen, 118i, går loss på 268 100 kronor. Det är cirka 13 procent mer än för Golf 1,0 TSI. Att byta ”i” till ”d” som i diesel belastar plånboken med 26 100 kronor. Testbilens utrustningsnivå M Sport ytterligare 24 900 kronor. Det ger BMW 118d M Sport ett totalpris på 319 100 kronor.

Skrymmande sportstolar i Mercedes.
Skrymmande sportstolar i Mercedes.
Se där! En huvpinne ger bra träning, men också förlorade premiumpoäng. Audi, BMW och Mercedes använder gasfjäder. En udda detalj är att BMW:s dubbla gasfjädrar har serviceintervall. De ska bytas vid var 3:e service.
Se där! En huvpinne ger bra träning, men också förlorade premiumpoäng. Audi, BMW och Mercedes använder gasfjäder. En udda detalj är att BMW:s dubbla gasfjädrar har serviceintervall. De ska bytas vid var 3:e service.
 Manuell växellåda = skoj!
Manuell växellåda = skoj!
Signalerar filtklädda dörrfickor premiumkvaliteer? Skrammelfri förvaring i Golf.
Signalerar filtklädda dörrfickor premiumkvaliteer? Skrammelfri förvaring i Golf.
Audi luras, här finns ingen strålkastarspoling. 3 200 kronor löser problemet.
Audi luras, här finns ingen strålkastarspoling. 3 200 kronor löser problemet.
»Utan att passera tillvalslistan har Golf den utrustning som en bilist av idag kan kräva.«

En del av förklaringen till minskad prisskillnad mellan premium- och folkmärken ligger i utrustningsnivå. Utan att passera tillvalslistan har Golf den utrustning som en bilist av idag kan kräva. Adaptiv farthållare, klimatanläggning, navigationssystem, telefonspegling och eluppvärmd ratt är exempel på sådant som kostar extra till testkonkurrenterna som ingår i Golf.

För att nå lockande låga instegspris utrustningssvälter premiumtillverkarna bilarna. Exempelvis tar BMW 5 000 kronor för klimatanläggning (luftkonditionering är standard). För att närma sig Golfs nivå behöver övriga göra tillval för minst 15 000 kronor. Något tillverkarna hoppas att köpare och privatleasingtagare gör då vinstmarginalen på tilläggsutrustning generellt är hög. 

Tappar man omdömet och går ”All in” på tillvalslistan slutar Golf på cirka 430 000 kronor (+57 procent på baspriset), A 200 och 118d springer iväg med ytterligare 80 000 respektive 90 000 kronor. Audi kan mer, A3 35 TFSI får ett pris norr om 600 000 kronor (+89 procent).

Ett bra andrahandsvärde kan kompensera ett högt inköpspris, men här drar BMW det kortaste strået. Efter tre års ägande och 6 000 mil räknar begagnatbilsanalytikerna på Autovista Inter-Global AB att 118d kommer att bibehålla 49 procent av nybilsvärdet. Motsvarande siffror för Audi och VW är 52 respetive 53 procent. Mercedes andrahandsvärde är urstarkt, 57 procent av nybilsvärdet återstår efter tre år. Det ger A 200 testets lägsta milkostnad, 37,2 kr/mil. BMW kostar 3,80 kronor mer per mil.  

Mercedes har en fullmatad tillvalskatalog. Trots det matchas inte Golfens eluppvärmda baksäte. Premiumpoäng till VW.

En trio snobbiga mobbare har jagat in Golf i ett hörn. ”Nu har vi honom!” ropar de segervisst. Eller?
En trio snobbiga mobbare har jagat in Golf i ett hörn. ”Nu har vi honom!” ropar de segervisst. Eller?

Testkvartetten rullar ut i den 30-gradiga sommarvärmen. En snabb radiokontroll till testchaufförer Tommy Wahlström, Thomas Klang och Calle Carlquist gör gällande att de spontana intrycken är positiva. Överlag har bilarna bra inställningsmöjligheter av stol och ratt.

Någon anmärker på tung höjdjustering av BMW:s stol, en annan har svårt att nå ryggstödsvredet i A-klass men på det hela taget får bilarna godkänt. Med VW mått mätt har Golf ovanligt mjuk stolsstoppning. 

I andra änden av hårdhetsskalan hittar vi Mercedes sportstol. Det är för övrigt en skrymmande pjäs. Ska en barnstol monteras bakom föraren måste hen vara sällsynt petit. Undantaget A-klass har passagerarstolarna isofixfästen.

Diplomatstaden har växt fram på det tidigare OS-området för rodd. Villa Bonnier (1927) disponeras av talman och regering för representation. Golf representerar i ”Dolphin Grey Metallic” och 16-tums fälgar ”Norfolk”.
Diplomatstaden har växt fram på det tidigare OS-området för rodd. Villa Bonnier (1927) disponeras av talman och regering för representation. Golf representerar i ”Dolphin Grey Metallic” och 16-tums fälgar ”Norfolk”.
Ägarna tycker

I årets Autoindex placerade sig Mercedes 4:a, BMW 6:a, Audi 8:a och Volkswagen på 15:e plats av 23 bilmärken när svenska bilägare får tycka till om sitt bilinnehav. I tyngsta kategorin "Bilen" där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Mercedes 3:a, BMW 4:a, Audi 7:a och Volkswagen på 16:e plats. Samtliga bilmärken rankas högt gällande köregenskaper med BMW som segrare. Volkswagen halkar efter i poängsättningen av sittkomfort men även i frågor som rör "bränsleförbrukning"

1-seriens breda A-stolpar i kombination med sidospeglarnas infästning stör sikten snett framåt. Golfs upprätta och kantiga kaross ger bra runtomsikt, men varför måste VW envisas med små sidospeglar?

Audi visar att slanka sidospeglar inte står i motsatsförhållande till bra speglar. Vidare får A3 plus i kanten för tydlig dödavinkelvarnare. Förarstödsystemet har dubbelfunktion: Om det kommer bakomvarande fordon (även cyklist) när bilen står parkerad varnas passagerarna för att öppna dörrarna.

Som första bil på den europeiska marknaden har Golf ”Car2X”-teknik som standard. Det innebär att bilen är utrustad med Wi-Fi, vilket kan skicka och ta emot data om exempelvis olyckor och omfattande trafikstockningar till närliggande bilar (upp till 800 meter). Car2X är en standard som antagits av alla europeiska biltillverkare.

Dörren till Audi A3 går igen med en stum duns. Det finns inget likhetstecken mellan solid dörrklang och god byggkvalité, men få detaljer säger ”dyr bil” lika tydligt. A3 har tidigare kännetecknats av avskalade, närmast minimalistiska inredningar med mjuka former. Nu har Audi gjort en helomvändning. Panelen är full av veck och form samtidigt som den vinklats mer mot föraren. 

Mediaskärmen dominerar mittkonsolen. Det digitala innehållet är överlyft från större koncernsyskon men den extra pekskärm som styr klimatanläggningen har ersatts av fysiska knappar.

– Hur kan Golf vara så hopplös när Audi gör det så här bra? Tydliga knappar till halvljus, en färddator som inte förutsätter att man kan programmera Comal och – inte minst viktigt en sån här infernaliskt varm dag – en klimatanläggning som alla från fem till 95 år kan begripa. Men det är dåligt att vi som vill bestämma själva inte kan fördela luften mot huvud, kropp och fötter samtidigt. Det kan man göra i de andra bilarna. I min bok ger det avdrag på premiumpoängen. 

Ord och inga visor från testnestor Carlquist. 

VW förefaller ha drabbats av svår Tesla-sjuka och i princip bannlyst fysiska knappar från förarmiljön. Den tidigare så användarvänliga klimatanläggningen har försvunnit in i 10,2-tumsskärmen. Alla i testlaget håller med om att inlärningströskeln är hög.

När man får kläm på menystrukturen och hittat stöd för handen i ovankant på skärmen fungerar det skapligt. Så småningom kommer de kortkommandon som gömmer sig i den tryckkänsliga listen nedanför skärmen sitta i muskelminnet och underlätta handhavandet ytterligare. 

Likt Mercedes har VW en talfunktion för att styra mer avancerade funktioner. Än så länge är systemets svenska ordförståelse begränsad.  

BMW och Mercedes förarmiljö vållar inga handhavande bekymmer. I testprotokollen fanns randanmärkningar på otydliga knappar och symboler i Mercedes. Mängden knappar runt BMW:s växelspak störde vissa, knappar som används ofta bör vara mer i blickfånget.

I väntan på fotografens instruktioner roade sig någon med att räkna instrumentpanelernas olika ytstrukturer. BMW segrade med sex stycken. Testlaget är av uppfattningen att spretiga materialval rimligen kostar premiumpoäng.

»Det finns inget likhetstecken mellan solid dörrklang och god byggkvalité, men få detaljer säger ’dyr bil’ lika tydligt.«
Audi A3 S-Line 1,5 TFSI (150)
Audi A3 S-Line 1,5 TFSI (150)
Audi A3 S-Line 1,5 TFSI (150)

Grundpris: 317 500 kr

Milkostnad: 39,99 kr

Körkänsla: 5/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 2/5

Skärmbaserad instrumentering är standard i A3, men finns i två utföranden. Möjligheten att kunna visa en stor kartbild och små mätartavlor har sina poänger.
Skärmbaserad instrumentering är standard i A3, men finns i två utföranden. Möjligheten att kunna visa en stor kartbild och små mätartavlor har sina poänger.
Fysiska knappar men minimalistisk ljusomkopplare.
Fysiska knappar men minimalistisk ljusomkopplare.
Sportstol med fast nackstöd och i längdled justerbart lårstöd. Elektriskt svankstöd är standard.
Sportstol med fast nackstöd och i längdled justerbart lårstöd. Elektriskt svankstöd är standard.
Audis tidigare volymvred gick att sköta med handskar, nu har en pekyta ersatt vredet. Snurra med fingret på ytan för att höja eller sänka volym. Tryck på respektive symbol för att spola eller pausa. Visst effektsökeri men det fungerar trots allt bra.
Audis tidigare volymvred gick att sköta med handskar, nu har en pekyta ersatt vredet. Snurra med fingret på ytan för att höja eller sänka volym. Tryck på respektive symbol för att spola eller pausa. Visst effektsökeri men det fungerar trots allt bra.
BMW 118D M-Sport
BMW 118D M-Sport
BMW 118D M-Sport

Grundpris: 319 100 kr

Milkostnad: 41,72 kr

Körkänsla: 5/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 2/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 3/5

 Skärmbaserad instrumentering finns som tillval (10 000 kr) men testbilen har analoga mätare som belyses på ett sätt att ögat tror att de är en skärmprojektion. God läsbarhet i vilket fall.
Skärmbaserad instrumentering finns som tillval (10 000 kr) men testbilen har analoga mätare som belyses på ett sätt att ögat tror att de är en skärmprojektion. God läsbarhet i vilket fall.
 Parkeringsljus för höger- och vänster sida har fått dedikerade knappar. Presentationen är lätt kaotisk men ger man sig tid till närstudium är knappsatsen  exemplariskt tydlig.
Parkeringsljus för höger- och vänster sida har fått dedikerade knappar. Presentationen är lätt kaotisk men ger man sig tid till närstudium är knappsatsen exemplariskt tydlig.
På testbilen sakandes justerbart svankstöd, i gengäld kan ryggens skålning anpassas efter förarens kropp.
På testbilen sakandes justerbart svankstöd, i gengäld kan ryggens skålning anpassas efter förarens kropp.
Körlägen. Eco pro justerar gasrespons, klimat och sätesvärme (!) för lägre förbrukning.
Körlägen. Eco pro justerar gasrespons, klimat och sätesvärme (!) för lägre förbrukning.
Mercedes-Benz A 200 Progressive
Mercedes-Benz A 200 Progressive
Mercedes-Benz A 200 Progressive

Grundpris: 306 100 kr

Milkostnad: 37,92 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 2/5

Mercedes kallar instrumentvyn för ”progressiv”, en mer konventionell hastighetsmätare är några klick bort. För att kunna visa varv- och hastighetsmätare samtidigt får man lägga till 5 200 kronor för ”Widescreen cockpit”.
Mercedes kallar instrumentvyn för ”progressiv”, en mer konventionell hastighetsmätare är några klick bort. För att kunna visa varv- och hastighetsmätare samtidigt får man lägga till 5 200 kronor för ”Widescreen cockpit”.
Traditionell ljusomkopplare på vred. Den lilla handbromsknappen kan bara nås av föraren. För övningsköraren finns ”Körskolepaket”. För 13 200 kronor får man dubbelkommando.
Traditionell ljusomkopplare på vred. Den lilla handbromsknappen kan bara nås av föraren. För övningsköraren finns ”Körskolepaket”. För 13 200 kronor får man dubbelkommando.
Svart alcantara med röda kontrastsömmar, sportigt sobert. Fast nackstöd passar inte alla.
Svart alcantara med röda kontrastsömmar, sportigt sobert. Fast nackstöd passar inte alla.
Backkameran kan visa en 180 gradersvy, bra om sidosikten är skymd.
Backkameran kan visa en 180 gradersvy, bra om sidosikten är skymd.
Volkswagen Golf 1,5 TSI (150)
Volkswagen Golf 1,5 TSI (150)
Volkswagen Golf 1,5 TSI (150)

Grundpris: 273 900 kr

Milkostnad: 39,35 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 4/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 2/5

Skärmbaserad instrumentering är standard i Golf. Mätarna kunde gärna varit något tydligare. Gillar man inte grön bakgrundsbelysning finns ytterligare nio färger att välja bland.
Skärmbaserad instrumentering är standard i Golf. Mätarna kunde gärna varit något tydligare. Gillar man inte grön bakgrundsbelysning finns ytterligare nio färger att välja bland.
Ljusomkopplaren är inte helt logisk. Man trycker på ”Mode” och inte respektive ljussymbol. Notera klimatanläggningens defrosterfunktioner.
Ljusomkopplaren är inte helt logisk. Man trycker på ”Mode” och inte respektive ljussymbol. Notera klimatanläggningens defrosterfunktioner.
Standardstol. Svankstödet justeras med spak. Utdragbart lårstöd är tillval (6 500 kr).
Standardstol. Svankstödet justeras med spak. Utdragbart lårstöd är tillval (6 500 kr).
Anpassningsbar instrumentvy. Här visas färddator över en förstorad kartbild. Det är ingen ljusreflex, färddatorns rektangel är tvåfärgad.
Anpassningsbar instrumentvy. Här visas färddator över en förstorad kartbild. Det är ingen ljusreflex, färddatorns rektangel är tvåfärgad.

Bland fartgupp, brunnslock och lappad asfalt går BMW:s hårdsträngade M Sportchassi påfrestande stötigt. M Sport kan utan kostnad beställas med standardfjädring. Gör det. 18-tumshjulen får A-klass att röra sig något stelbent över tvärskarvar och mindre vägbulor.

Golf sväljer ojämnheterna något mjukare än A3 och tacklar stadstrafikens utmaningar med ett upphöjt lugn. Däck i 55 profil har uppenbara fördelar...

Vi letar oss ut mot mer körintrycksfrämjande vägar. Med högre hastighet och slätare underlag faller testkvartetten in i en behaglig lunk. Det här är bilar som det går att åka långt och länge i. Till och med den stissiga BMW-fjädringen sansar sig. Den riktningsnervositet vi upplevde på vintervägar är mindre uttalad med sommardäck. 

Golf har den tystaste kupén på grov så väl som slät asfalt. Nya premiumpoäng.  Mercedes Hankookdäck ger en lågfrekvent och i längden störande ljudmatta vi inte känner igen från tidigare tester. Det elektroniska gränssnittet MBUX förstår talade instruktioner. När funktionen används sänks fläkthastigheten för att minska brus. Premiumpoäng!

Längs teststräckans mer krävande partier imponerar Audi med sin välavvägda kompromiss av fjädringskomfort och rappa chassireaktioner. A3 plockar delar från samma MQB-lådor som Golf men har gått på en något stramare grundinställning. A3 kränger mindre, har rappare instyrning i kurvorna och är mer ”på” vid snabba kursförändringar. Det finns tekniska skillnader mellan bilarna. Exempelvis har A3 motorvagga och motorhuv av aluminium, Golf får nöja sig med stålplåt.

»A3 kränger mindre än Golf, har rappare instyrning i kurvorna och är mer ’på’ vid snabba kursförändringar.«
Eftersom stora och glittriga grillar går hem på asiatiska marknaden gissar vi att det inte är någon tillfällighet att vi hittar 118d på Kruthusplan. Tillbergska Villan, ritad av Ivar Tengbom, uppfördes 1919 och har sedan 1990-talet inhyst Sydkoreas ambassad.
Eftersom stora och glittriga grillar går hem på asiatiska marknaden gissar vi att det inte är någon tillfällighet att vi hittar 118d på Kruthusplan. Tillbergska Villan, ritad av Ivar Tengbom, uppfördes 1919 och har sedan 1990-talet inhyst Sydkoreas ambassad.

Ute på slingerbultarna kommer BMW:s fjädring mer till sin rätt. Det krävs inga stora rattutslag för att 118d ska pila genom kurvkombinationerna. BMW:s tvålitersdiesel är en riktig juvel. Oavsett om varvräknaren står på 1 500 eller 3 500 v/min varvar de fyra cylindrarna glatt och vibrationsfritt vidare mot varvtalsstoppet. 150 hästkrafter och 350 Nm ger bra med skjuts åt 1 521 kilo bil. 

Mercedes 1,3-litersmotor har likt VW:s 1,5-liters maskiner cylinderavstängning. Tekniken är nu så förfinad att få lär lägga märke till växlingen mellan de olika gånglägena.

Motorn i A 200 låter metalliskt  hårt under kraftigare acceleration. Passagerare upplever troligtvis inte ljudet lika ”sportigt” som föraren. Vid stadskörning var samspelet mellan motor och dubbelkopplingslåda inte perfekt. Acceleration från stillastående blev lätt ryckigt, men det är en bränsleeffektiv drivlina.

Testslingans blandade körning gav en snittförbrukning på 6,0 l/100 km. Det är 0,3 liter under deklarerad förbrukning. Golf fick en överförbrukning på strax över tre procent och 118d 8,5 procent. A3 klarade slingan på 6,0 l/100 km, precis enligt WLTP-siffran.

 Siffrona har motsvarigheter i fysiska knappar i BMW. Knapparna är programerbara. Här har siffrorna ett till fem programerats med radiokanaler. Knapp sju ger lokal väderprognos. Smidigt.
Siffrona har motsvarigheter i fysiska knappar i BMW. Knapparna är programerbara. Här har siffrorna ett till fem programerats med radiokanaler. Knapp sju ger lokal väderprognos. Smidigt.
Mitt i nyllet! A3:s friskluftsutblås är högt placerade. Formen är kalkerad från koncernsyskonet Lamborghini.
Mitt i nyllet! A3:s friskluftsutblås är högt placerade. Formen är kalkerad från koncernsyskonet Lamborghini.
 BMW:s hatthylla har en för ändamålet anpassad plats under bagagegolvet. Audi och Mercedes kan förvara hattyllorna på liknande vis.
BMW:s hatthylla har en för ändamålet anpassad plats under bagagegolvet. Audi och Mercedes kan förvara hattyllorna på liknande vis.
Fotomontage? Nej. Slumpens försyn gjorde att tre med testbilen identiska A-klass stod uppradade utanför Villa Bonde (turkiska ambassaden).
Fotomontage? Nej. Slumpens försyn gjorde att tre med testbilen identiska A-klass stod uppradade utanför Villa Bonde (turkiska ambassaden).
Smart Climate” anpassar luftströmmarna och temperatur efter förarens behov. Testlaget upplevde funktionen som något konstlad, men visst är det kul att VW tänker nytt.
Smart Climate” anpassar luftströmmarna och temperatur efter förarens behov. Testlaget upplevde funktionen som något konstlad, men visst är det kul att VW tänker nytt.
Villa Geber (1913). En av få privatbostäder i Diplomatstaden. Visst gör sig A3:s ”turboblå” lack bra mot den prunkade grönskan?
Villa Geber (1913). En av få privatbostäder i Diplomatstaden. Visst gör sig A3:s ”turboblå” lack bra mot den prunkade grönskan?

Efter kurvglada vägar växlas förarsäte till baksäte, en plats där känsla för detaljer kan vara avgörande för stämningen i kupén. Första generationens 1-serie var bakhjulsdriven. Längsmonterad motor och en mer skrymmande bakaxel krävde sin tribut, de första generationernas 1-serie var trängre än klasskamraterna.

Växlingen från bakhjulsdrift till framhjulsdrift har gett en spatiösare baksätesupplevelse. Sittdynan är fast stoppad och testlaget efterlyser, som så många gånger förr, bättre lårstöd men noterar också att BMW likt Mercedes använder samma typ av mjuka plastkvalité på dörrsidorna som fram.

VW och Audi har hårdplastpaneler, något besvärande för Audi då mer påkostade materialval har skiljt tidigare generationer A3 från Golf. Audi är inte ensam om att dribbla bort sig bland premiumbilsmarkörerna. Mercedes saknar mitt-armstöd och mugghållare. Golf tar premiumpoäng på 3-zons klimatanläggning.  

A-klass bakdörrar öppnar bekvämt brett, men att ta sig in i baksätet är ändå lite knöligt då hjulhuset inkräktar en hel del på öppningen. Ben- och fotutrymme är snålast i testet, lågt säte ger en brant benvinkel och likt BMW brister lårstödet.

Precis som i A3 är mittplatsen hårdare än granit, olyckligt då den är enda lämpliga platsen om man har anlag för åksjuka eftersom de breda sportstolarna kraftigt begränsar framåtsikten. 

I Audi finns bra med ben- och fotutrymme, takhöjden är acceptabel men kortare personer kan uppleva fönsterlinjen som något hög. I kraft av sin mjukare sittdyna,  bättre takhöjd, mittarmstöd med mugghållare och en generellt luftigare kupé är Golf förstahandsvalet för baksätespassageraren. När baksätet fälls och läskbackar lastas briljerar Golf med 31 backar, sex fler än A3.

»Golf tar premiumpoäng på 3-zons klimatanläggning.«
Audi
Om någon tänker ”påminner inte det här om Lamborghini?” så kommer Audis designavdelning bli mer än nöjda. Greppvänlig ratt.
Audi Om någon tänker ”påminner inte det här om Lamborghini?” så kommer Audis designavdelning bli mer än nöjda. Greppvänlig ratt.
40/20/40 fällning av baksätet (2 500 kr), en finess A3 delar med A-klass. Den lägsta inre lasttröskeln underlättar när tyngre föremål ska lyftas ur bilen. Förutsatt att det dubbla lastgolvet är i högläge går det att stuva undan hatthyllan. Bagagerumspaket (2 500 kr) ger 12-voltsuttag, lastnät och bättre belysning.
40/20/40 fällning av baksätet (2 500 kr), en finess A3 delar med A-klass. Den lägsta inre lasttröskeln underlättar när tyngre föremål ska lyftas ur bilen. Förutsatt att det dubbla lastgolvet är i högläge går det att stuva undan hatthyllan. Bagagerumspaket (2 500 kr) ger 12-voltsuttag, lastnät och bättre belysning.
BMW
Mycket form och vinklar även här. Klassiskt volymvred till stereon. Totalt finns 51 fysiska knappar på ratt och instrumentpanel. Knubbig ratt.
BMW Mycket form och vinklar även här. Klassiskt volymvred till stereon. Totalt finns 51 fysiska knappar på ratt och instrumentpanel. Knubbig ratt.
Med ”Bagagerumspaket” (1 600 kr) kommer 12-voltsuttag, krokar för bärkassar, extra belysning och den riktigt praktiska funktionen ”upprätt läge”. Baksätets ryggdyna kan då ställas i 90 grader, perfekt när man önskar lasta kantiga föremål. För ytterligare 2 100 kr kan sätet fällas i 40/20/40 proportion.
Med ”Bagagerumspaket” (1 600 kr) kommer 12-voltsuttag, krokar för bärkassar, extra belysning och den riktigt praktiska funktionen ”upprätt läge”. Baksätets ryggdyna kan då ställas i 90 grader, perfekt när man önskar lasta kantiga föremål. För ytterligare 2 100 kr kan sätet fällas i 40/20/40 proportion.
MB
Mercedes blandning av krom, pianolack, alcantara och kontrastsömmar ger ett klassiskt men ändå modernt utseende som nog skulle kalla exklusivt.
MB Mercedes blandning av krom, pianolack, alcantara och kontrastsömmar ger ett klassiskt men ändå modernt utseende som nog skulle kalla exklusivt.
Ett mindre förvaringsfack under golvmattan rymmer de mest nödvändiga små pryttlarna. Testbilarna har rediga lastsurrningsöglor, Mercedes är inget undantag. 40/20/40 fällning är standard. Plus i kanten för jackkroken i bakluckans stängningshantag och belysning från luckans ovankant.
Ett mindre förvaringsfack under golvmattan rymmer de mest nödvändiga små pryttlarna. Testbilarna har rediga lastsurrningsöglor, Mercedes är inget undantag. 40/20/40 fällning är standard. Plus i kanten för jackkroken i bakluckans stängningshantag och belysning från luckans ovankant.
VW
Peka och svep. Elhissar, startknapp och reglagen i ratten är fortfarande av den fjädrande sorten men i övrigt är det touchknappar som gäller. Vågat.
VW Peka och svep. Elhissar, startknapp och reglagen i ratten är fortfarande av den fjädrande sorten men i övrigt är det touchknappar som gäller. Vågat.
Det framgår dåligt på bild, men Golf uttnyttjar bagagevolymen effektivare än konkurrenterna. Därför ser man mer av hjuljusen.Baksätet fälls i 60/40 proportion och kan inte fås i annat utförande. Stadiga krokar för kassar. Hatthyllan ryms inte under dubbelgolvet.
Det framgår dåligt på bild, men Golf uttnyttjar bagagevolymen effektivare än konkurrenterna. Därför ser man mer av hjuljusen.Baksätet fälls i 60/40 proportion och kan inte fås i annat utförande. Stadiga krokar för kassar. Hatthyllan ryms inte under dubbelgolvet.
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Audi Individuella elektriska barnlås. Storbilsfunktion i golfklassen.
Audi Individuella elektriska barnlås. Storbilsfunktion i golfklassen.
VW har isofixfästen i passagerarstolen. Tillval till Audi och BMW.
VW har isofixfästen i passagerarstolen. Tillval till Audi och BMW.
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)

Under testets gång har frågan om det går att ge någon objektiv bild för vad som är ”premium” eller inte varit uppe för diskussion. När testlaget samlas runt fredagsfikat för att summera de gångna testveckorna krävdes det inga långa överläggningar för att komma fram till att det är omöjligt.

När Tommy kliver in i Golf kommer kommentarer som ”plastigt” och ”textilierna ser ju ut som en vadmalskofta”. När Thomas kliver in i samma bil bedöms materialvalen som ”påkostade och moderna”. Växla till BMW och herrarna får återigen diametralt olika uppfattning.

Det leder oss tillbaka till Bengt Diedens premiumdefinition: ”det handlar mest om yta.” När vi lyfter undan den diffusa varumärkesytan och ser till vad som faktiskt står parkerat i redaktionsgaraget får vi vår vinnare. Golf.

Bra utrymmen, hög komfort och säkerhet. Tillvalslistan håller nästan samma lyxiga nivå som övriga men kan också lämnas orörd utan att bilen upplevs genant sparsmakad. Den enda punkt där konkurrenterna kan utklassa Golf är på varumärkesbarometern. För hur kvalitetsbekräftande dörrklang Golf än får lär den alltid vara en Golf.


Ljustest

Audi
Audi
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Audi

 

Audi Halvljus Helljus
Längd, m 118 207
Bredd, m 25 33
Betyg 4/5 4/5

Spolning: Tillval, 3 200 kr.

BMW
BMW
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
BMW

 

BMW Halvljus Helljus
Längd, m 118 207
Bredd, m 25 33
Betyg 4/5 4/5

Spolning: Nej.

Mercedes
Mercedes
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Mercedes

 

Mercedes Halvljus Helljus
Längd, m 85 235
Bredd, m 24 36
Betyg 3/5 4/5

 

VW
VW
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
VW

 

VW Halvljus Helljus
Längd, m 91 177
Bredd, m 27 9
Betyg 3/5 4/5

 

Kommentar: Mercedes adaptiva strålkastare (4 800 kr) ger ett magnefikt helljus och är mycket nära en femma i betyg. För ett fylligare halvljus behöver man vända blicken mot München. 1-seriens breda och långa ljuskägla är ett av klassens kraftfullaste halvljus. Att lägga till 4 900 kronor för att få de adaptiva strålkastarna känns rimligt. Tyvärr övertygar inte helljuset på samma vis. Audi tar 8 700 kronor för adaptiva strålkastare. Halvljuset går något längre än BMW men den smalare ljusbilden gör att BMW:s ljus är att föredra. Med Audis adaptiva strålkastare kommer även strålkastarspolning. Observera att testbilen har vanliga LED-strålkastare. VW tar 10 200 kronor för testbilens LED-strålkastare. De adaptiva strålkastarna ”IQ-Light” kostar 21 000 kronor. Kostsamt.

 

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

 

402 sidor BMW-manual (övre vänstra) levereras i textilfodral. Audis instruktionsbok huserar i ett mer miljövänligt pappersfodral. Mercedes och VW konstläderfodral har kontrastsömmar – påkostat.
402 sidor BMW-manual (övre vänstra) levereras i textilfodral. Audis instruktionsbok huserar i ett mer miljövänligt pappersfodral. Mercedes och VW konstläderfodral har kontrastsömmar – påkostat.
Mercedes 615 tätskrivna sidor hittas i ett ”lönnfack”.
Mercedes 615 tätskrivna sidor hittas i ett ”lönnfack”.
VW-menyns ”widgets” (ikoner) justeras efter förarens tycke och smak.
VW-menyns ”widgets” (ikoner) justeras efter förarens tycke och smak.
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Audi A3 35 TFSI S-Line
Audi A3 35 TFSI S-Line
Modellfakta

Audi A3 35 TFSI S-Line

Tillverkningsland: Tyskland

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 498 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxld manuell växellåda, alternativt sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 100 v/min. 

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, multilänkaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 8,0 tum, däck 225/45 R17. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,1 m, 2,7 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.   

Prestanda: Toppfart 224 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,4 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Bensin:
30 TFSI 110 hk. S3 2,0 TFSI 310 hk. Diesel: 30 TDI 115 hk. 35 TDI 150 hk. 

BMW 118 M Sport
BMW 118 M Sport
BMW 118 M Sport

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak dieselturbo. Cylindervolym 1995 cm3. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,0/84,0 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 h (110 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 750 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda, alternativt 8-växlad automat. Varvtal vid 110 km/h på högsta växeln: 1 800 v/min. 

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, multilänkaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R17.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 m, 2,7 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.  

Prestanda: Toppfart 218 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,5 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner:  Bensin: 118i 140 hk, M135i Xdrive 306 hk. Diesel: 120d/120d Xdrive 190 hk. 

Mercedes-Benz A200 Progressive
Mercedes-Benz A200 Progressive

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 332 cm3. Kompression 10,6:1. Borrning/slag 72,2/82,2 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 620 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda (sexväxlad manuell standard).Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 000 v/min. 

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R18. (Standarddäck: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R17.)

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,0 m, 2,5 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,0 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Bensin: Från
180 136 hk till 45AMG 421 hk.
Diesel: från 180d 116 hk till 220d 190 hk. Laddhybrid: 250e 262 hk.

Volkswagen Golf 1,5 TSI
Volkswagen Golf 1,5 TSI
Volkswagen Golf 1,5 TSI

 

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 498 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxld manuell växellåda, alternativt sjuväxlad dubbelkopplingslåda.Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 100 v/min. 

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, multilänkaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 7,0 tum, däck 205/55 R16. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,9 m, 2,7 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.   

Prestanda: Toppfart 224 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: Bensin: 1,0 TSI 110 hk. 1,5 eTSI 150 hk. Diesel: 2,0 TDI 115 hk.


Rosttest

Audi
Audi

Audi

Till skillnad från Golf har A3 en motorvagga av aluminium. Hjulupphängningarna är i stålplåt. Där underredet inte täcks av plastsköldar har det ett bra slitskydd. Bakom de stora plastsköldarna saknas slitskydd. Väl utförda skärmkanter fram och bak. Stänklappar saknas men innerskärmarna fram är av plast och har har konstruerats på ett sådant sätt att de skyddar hjulhuskanten (bild). Baklucka och dörrar är väl tätade. Inpassningen av vänster bakdörr kunde vara bättre, blästringsrisk. Avgassystemets mellanljuddämpare är av rostfritt stål. Kaross- och chassidetaljer i aluminium motiverar ett högre betyg än VW Golf.

Rostskyddsprognos: 12 år

Betyg: 4/5

BMW
BMW

BMW

Huv och baklucka av aluminium, övrig kaross i stålplåt. Dörrarna är ovanligt vältätade (bild, visar även dörrens dränering) och har likt bakluckan en väl genomförd vaxskyddsbehandling. Skärmkanterna har en utformning som inte samlar smuts. Slitskyddet under innerskärmarna är bra med god tätning av skarvarna. Stänklappar saknas men utformningen av innerskärm är sådan att blästerrisken är låg. Trösklarna är inklädda med skyddande plast. 

Underredet täcks av stora plastsköldar och bra slitskydd. Skarvarna är välgjorda och balkarna är skyddsbehandlade. Krockbalkarna fram och bak är av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Mercedes
Mercedes

Mercedes

Efter 00-talets synnerligen rostbenägna modellflora har Mercedes förstärkt rostskyddet. Motorhuv och framskärmar är av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Alla skarvar i de olika karossdelarna har mycket välgjorda tätningar. Dörrarna är rostskyddsbehandlade.

Hjulupphägningarna är delvis av aluminium. En smutssamlande hylla vid det nedre fjäderfästet bak innebär en viss rostrisk. Plastsköldar täcker underredet, skarvarna under sköldarna har väl utförda tätningar. Nedåtvända tröskelkanter. Alla balkar under bilen är vaxbehandlade. Trots avsaknad av stänklappar fram är blästerrisken låg.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Betyg: 4/5

Volkswagen
Volkswagen

Volkswagen

Kaross och chassi i stålplåt. Dörrar, huv och baklucka saknar invändig behandling men har väl tätade hörn. Innerskärmarna är utformade för att skydda mot stenskott men stänkskydd saknas. Innerskärmar av plast fram, filt bak.

Underredet har ett bra slitskydd med vältätade skarvar (bilden), men under de täckande plastsköldarna saknas behandling. Balkar och håligheter är vaxbehandlade. Den fuktsugande ljudisoleringen bakom de främre hjulhusens innerskärmar har ersatts av hårdplast. Bara den bakre ljuddämparen är i rostfritt. Välbyggd bil, men vissa genvägar och billiga materialval motiverar en trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Test: Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klass, Volkswagen Golf (2020)
Bekant. Upplägget är identiskt med bland annat A6. Tydliga ikoner, men A3-skärmen saknar haptisk återkoppling.
Bekant. Upplägget är identiskt med bland annat A6. Tydliga ikoner, men A3-skärmen saknar haptisk återkoppling.
BMW:s skärm är förhållandevis smal. Tydligt menysystem men det blir mycket klickande och rullande i menyerna.
BMW:s skärm är förhållandevis smal. Tydligt menysystem men det blir mycket klickande och rullande i menyerna.
Mercedes MBUX system är föredömligt tydligt, dessutom kan alla funktioner skötas från höger ratteker.
Mercedes MBUX system är föredömligt tydligt, dessutom kan alla funktioner skötas från höger ratteker.
Tydliga ikoner. I nederkant på skärmen finns den beröringskänsliga ytan för radiovolym och kupétemperatur.
Tydliga ikoner. I nederkant på skärmen finns den beröringskänsliga ytan för radiovolym och kupétemperatur.
1. Testvinnare
1. Testvinnare
2
2
3
3
4
4
»Toppen i det mesta men jag klarar inte exteriörens gnagardesign .«

Testvinnare: Gammal är äldst

Plats 1: Året var 1974 när Volkswagen presenterade den nya generationens folkbil – Golf. Tvärställd motor, framhjulsdrift, kantig karossform och ett rimligt pris gick hem. Totalt har det tillverkats över 35 miljoner Golfar sedan produktionsstarten. Den åttonde i ordningen är den mest teknikstinna versionen hittills. Och kanske har man gått för långt? En förarmiljö där alla funktioner styrs utan fysiska knappar kräver tillvänjning. Kommer man över inlärningströskeln är Golf genomreko mest hela tiden. Trevlig att köra, bra utrymmen, fin komfort, generös grundutrustning, vettigt prissatta tillval och för klassen unika säkerhetsfunktioner. Att inte välja Golf framför testkonkurrenterna handlar krasst sett bara om två saker: Den egna självbilden och prestige.

Plats 2: I kraft av lägre milkostnad tränger sig Mercedes förbi Audi. A-klass bjuder på bra utrymmen och fina köregenskaper med härlig storbilskänsla om än med något hög ljudnivå. En diger och plånboksknäckande tillvalslista kan förvandla A-klass till S-klass junior.

Plats 3: Audis tolkning av Golf är lyckad. Lite mindre praktisk, men i gengälld har man skruvat på körglädjekranen. Men det är besvärande att Golfinteriören upplevs som väl så påkostad samtidigt som Audi inte kan erbjuda bättre åkkomfort.

Plats 4: BMW backar aldrig för en kurvig väg och med den fina dieselmotorn blir ingen omväg för lång. Svagt andrahandsvärde och höga servicekostnader höjer milkostnaden och sänker 1-serien. Utseendet är en vattendelare.

Kommentarer

Calle Carlquist, testförare: Från egenskapssynpunkt fyra närmast likvärdiga bilar men Mercedes är mitt givna val. Jag mår och kör bättre i den, helt enkelt, och kostnaderna avskräcker för en gångs skull inte. VW har förstört Golfs tradition av bra förarmiljöer men resten av bilen är ju oklanderlig. Tvåa. Audi är lika väluppfostrad men inredningen ger ett billigare intryck. Det har väl aldrig hänt förut? BMW är toppen i det mesta men jag klarar inte exteriörens gnagardesign.

Anders Helgesson, testledare: Ett av årets knivigaste val då det är fyra kompetenta bilar. BMW är allt för hård för att vara intressant. Mercedes gör en riktigt bra tolkning av ”liten lyxbil”.För att blomma ut och bli den kompetenta långfärdsbil den kan vara behövs, precis som för Audi och BMW, tillval för 100 000 kronor eller mer. Det lockar inte. I mina ögon känns Golf väl så påkostad som testkonkurrenterna och när dessutom fjädrings- och ljudkomfort är bättre blir valet enkelt.

Ordet ”premiumtillverkare” har stötts och blötts mången gång, men vad är egentligen premium? Frågar vi ordlistan kan det vara frågan om kvalité på bensin eller någon form av belöning för god prestation.

Vår tidigare medarbetare Bengt Dieden satte förmodligen huvudet på spiken när han för några år sedan formulerade sin tolkning av den biljournalistiska floskeln. ”Premium är extra omsorg kring design, utrustning och detaljkvalité men sen handlar det mest om yta.” En yta som kommer till en högre kostnad – eller?

Under det senaste decenniet finns en trend att tillverkare med rötterna i de breda folklagren mer frekvent aspirerar

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-08-21 07:47

Dyra. Köpte själv en ny Golf 1.0 mk7.5 för 160000:-. Inget som lockar med mk8. Corollan är nog bästa köp i denna prisklass idag.

#2
2020-08-21 11:55

Nja Jarl. Det enda corollan kan matcha dessa bilar med är förbrukningen.
Corollan bullrar och köper du dyra paketet på corollan med större fälgar är den rent olidlig med vägljud.
Dessutom känns det som en billigare bil invändigt när man granskar och kör den.

#3
2020-08-21 16:35

Gammal är äldst. Men Mercedes är faktiskt billigare att köra.

#4
2020-08-21 18:24

Golfen sätter som vanligt ribban för komfort i den här klassen.

Jag minns så väl när nya A250 testades när den precis kom ut på Youtube och journalisten pratade om komforten: ”Den är bekväm, inte Golf GTI bekväm, men klart bättre än föregångaren”

#5
2020-08-24 16:25

Och varför har alla så hiskeligt groteska fronter? (utom möjligen Golf då) Är det någon slags tävlan om största och fulaste gapet som gäller för att skrämma slag på folk?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.