
Maxus lanserar en ny, eldriven pickupmodell med drygt 40 mils räckvidd och fyrhjulsdrift.
Det kinesiska bilmärket Maxus som ingår i den stora SAIC-koncernen har tidigare visat upp den eldrivna pickupmodellen eT90. Hittills har drygt 130 exemplar rullat ut på svenska vägar.
Nu visas nya pickupmodellen Maxus eTerron 9 upp, som ska vara modernare och ha längre räckvidd. Dessutom är den fyrhjulsdriven medan eT90 bara är bakhjulsdriven.

En av få konkurrenter – och en modell som Maxus även verkar ha ”inspirerats” av designmässigt – är Ford F-150 Lightning. Foto: Fredrik Diits Vikström
Nykomlingen har en elmotor på 442 hästkrafter, batteripaket på 102 kWh och en räckvidd på 43 mil enligt WLTP-körcykeln. Någon snabbladdningseffekt nämns inte men att snabbladda batteriet ska gå på 40 minuter.
Maxus eTerron 9 har en lastkapacitet på 620 kilo och en högsta släpvikt på 3 500 kilo. Under ”motorhuven” finns ett lastutrymme på 236 liter.
Prislappen är ännu inte officiell.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskutera