Bild
Nästa artikel
Polisen ökar takten – böter till 2 500

Polisen ökar takten – böter till 2 500

Nyheter

Tillräckligt många har inte bötfällts i trafiken i år. Polisen i Västra Götaland ska nu skriva ut 2 500 böteslappar innan årsskiftet.

Länsordningspolisen i Västra Götaland uppfyller ännu inte årets mål om ordningsböter i trafiken, rapporterar flera lokala medier.

Med tre veckor kvar av året saknas 2 500 bötesförelägganden innan polisens kvot för länet är uppnådd.

”Julklappskassor försvinner”
Därför ökar Länsordningspolisen takten och skickar ut fler enheter på vägarna, bland annat sjöpolis och piket. Dubbelt så många böter jämfört med den vanliga takten ska skrivas ut.

Flest kontroller kommer att äga rum i området kring Göteborg.

– Det känns märkligt om enheter med specialverksamhet plötsligt ska stå ute på vägarna och rapportera bilister, säger en polisman till Borås Tidning.

– Det blir nog en och annan julklappskassa som försvinner. Och gliringar från folk som undrar om polisen inte har annat att göra.

Diskutera: Vad tycker du om polisens satsning på utökade trafikkontroller?

Fakta:

» Polisen i Västra Götaland ska under 2010 utfärda 35 000 ordningsböter i trafiken.

» Länsordningspolisen ska skriva ut 18 000 av dessa böter.

» Hittills i år har Länsordningspolisen delat ut 15 500 böteslappar.

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-09 11:23

Va bra, hoppas jag får en böteslapp så jag drar mitt strå till stacken.

#2
2010-12-09 11:33

De behöver väl mer pengar till julklappar åt personalen?

#3
saabHenke
2010-12-09 12:07

var jul maten för dyr i år??
eller så har dom kraschat för många polisbilar

#4
2010-12-09 12:38

Jag tycker mycket om fartkontroller. Numera är det rena Vilda Västern i trafiken här kring Göteborg. Men det finns många sorters hänsynslös framfart, inte bara fortkörning, som behöver stävjas. Dock är böterna på tok för låga i Sverige.
En jämförelse: Kör du för fort 1000 gånger, så är risken måttlig att du får böter 1 gång. Står du parkerad för länge 1000 gånger, så har du fått böter 500 gånger. Stor slapphet råder i systemet. Det är enkelt att ge 100 arbetslösa elektroniskt bötesblock. Det är dyrt och komplicerat att beivra brott utförda av rullande bilar. Alltså, de relativt oskyldiga brotten straffas. De farliga går fria.

#5
2010-12-09 13:53

Ett mycket bra initiativ av polismyndigheten. Allt som kan stävja budet på vägarna är av godo. Alla oss laglydiga bilister har inget att frukta. Bara positivt att polisen visar sig mer på vägarna.

#6
Kocken Christian
2010-12-09 14:41

De är som jag alltid misstänkte. De handlar inte om trfiksäkerhet utan inkomster till statskassan

#7
Stefan T
2010-12-09 14:52

Luktar Sovjet på 20-talet där de arresterade folk från gatan, anklagade för brott i kategorier som de låg efter i jämfört med målen...

#8
j a r l
2010-12-09 14:58

Speciellt Saab-ägare borde bötfällas.

#9
2010-12-09 15:17

Nu är det fritt fram för bus och bråk på gator och torg.
Polisen ut på gatan gått, för att bötfälla smått.

#10
2010-12-09 15:37

Härligt med ännu mer övervakning! Så skönt att jag är en av dessa mönstermedborgare som aldrig brutit mot någon lag eller regel och som alla dessa hedervärda människor instämmer jag i devisen "har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta". Sätt dit dessa fartmarodörer bara, det är ju ett av de värsta brotten man kan begå. Att köra 78 på en 70-sträcka är ju en grovt kriminell handling.

Allvarligt, sånt här gör tyvärr att respekten för polisen blir ännu mindre. Deras resurser borde istället gå till RIKTIG brottsbekämpning istället för denna urskiljningslösa jakt på vanligt folk som råkar gasa lite för mycket på fel ställe.

#11
2010-12-09 15:39

Ha,ha många enkla böter om man tar dimljuskörarna - även yrkestrafiken som syndar stort.

#12
789
2010-12-09 15:51

Jarl:
SAAb ägare kan ta böter eftersom Toyotaägarna är utfattiga pga alla dessa oändliga reparationer och - eller - återkallelser. Min fru är en av dem, men inte så länge till....

#13
789
2010-12-09 15:52

Jarl:
SAAB ägare kan ta böter eftersom Toyotaägarna är utfattiga pga alla dessa oändliga reparationer och - eller - återkallelser. Min fru är en av dem, men inte så länge till....

#14
Hson
2010-12-09 15:57

Det här visar bara ännu en gång (men med absolut säkerhet inte den sista) hur sjuk delar av trafiklagstiftningen och speciellt polisens inriktning i sammanhanget är. Polisens inriktning och mål borde väl vara att få ner antalet böter, inte att uppnå ett speciellt antal.

Det är bara att hoppas att sådant här inte är förödande för annan lagstiftning och uppföljning också. Trafiklagstiftningen och -polisen har för länge sedan förbrukat sitt förtroende hos trafikanterna.

#15
Jan Wiklund
2010-12-09 16:06

Jag kan hålla med vissa om prioriteringarna, men det är faktiskt inte ordningspolisen som jobbar efter vägarna. Det är trafikpolisen. Och det är inte trafikpolisen som jagar påtända och beväpnade knarklangare, det gör kriminalpolisen. Kanske vi ska behålla den ordningen i alla fall?

#16
2010-12-09 16:19

Helt rätt Wiklund!

#17
S-E S
2010-12-09 16:27

Finns det inte utrymme i polisens skallar för tanken att folk kan ha blivit laglydigare eller är det statistiker som styr deras tankar med fjärrkontroll?

#18
2010-12-09 17:30

Töntollar, varför inte lyda lagar, regler och förordningar???? Det är inte så svårt. Är det bara mammagossarna med sina dyra (onödiga) BMW, Audi etc, (SAAB kan vi glömma) som tror att dom inte behöver ta hänsyn bara för att dom har en dyr töntbil ????????????

#19
Grönköping?
2010-12-09 17:31

Det absurda och lätt löjliga i att sätt mål för antalet utskrivna böter är på intet sätt unikt för den svenska polisen. Se bara vad dn.se idag rapporterar från vårt södra grannland Polen:

"Polismannen i Bialogard i nordvästra Polen hade svårt att uppfylla chefens krav på att bötfälla minst en person om dagen — eller få löneavdrag.
Därför skrev han ut böter på sig själv för att ha traskat på ett järnvägsspår, rapporterar dagstidningen Gazeta Wyborcza. 20 zloty (45 kronor) kostade den förbjudna promenaden honom.
Enligt tidningen var polismannen bara ytterst angelägen om att följa den lokala ledningens påbud, som ingick i en kampanj för att höja laglydnaden bland stadens drygt 20 000 invånare."

Nu lär väl inte svenska poliser bötfälla sig själva, men nog går det att få ihop 2500 bilister som kör 112 km/tim på någon glest trafikerad motorväg.

#20
2010-12-09 17:31

"Bland annat skickas sjöpolis och piket ut på vägarna". Senast jag kollade är dessa inte trafikpoliser.

#21
2010-12-09 17:41

Varför köra med dimljus när det är olagligt tilsammans med halv/hel-ljus. Töntar!!!!!!!!!!

#22
kallepåspången
2010-12-09 17:55

Huvva

#23
Daniel O
2010-12-09 18:18

Frågan är väl varför dom inte gör sitt jobb resten av året?

Jobb som jobb, dom får ju betalt för att hålla ordning på vägarna!

#24
SM811
2010-12-09 18:35

Behövs inte polisen mer i tex Rosengård?

#25
S-E S
2010-12-09 18:58

Grönköping, det kunde lika gärna varit polisen i Västra Götaland? Du anar inte vad polisen kan!

#26
icscgharre
2010-12-09 19:02

Visar väl slutligen att "polisen" inte är till för allmänheten. Endast till för att plocka pengar. Når blev Du hjälpt av en polis sist? Min erfarenhet av poliser är bara negativ.

#27
Janne2010
2010-12-09 19:15

Det ser ut som om polisledningen till vilket pris som helst, ska tvinga poliser att tvinga på böter på bilisterna.
Tänk om det är så att bilisterna har blivit betydligt mer laglydiga i år än tidigare år. Ska man då bestraffas för att det skrivs ut för få böter? Det hela är ju verkligen en sjuk form av svenskt myndighetsmissbruk.
Man kan undra hur statistiker är funtade? Om vi inte uppfyller statistiken med antalet döda i trafiken varje år, ska vi då för att uppfylla denna statistik, slå ihjäl några medborgare????

#28
2010-12-09 19:20

Hoppas de inriktar sig på långtradarchaufförer från andra länder och kollar deras arbetstider och däcksmönster.

#29
Janne2010
2010-12-09 19:24

Om de drar in en fralla för varje polis i landet, så kommer nog budgeten att gå ihop för dem.

#30
Janne2010
2010-12-09 19:26

Tycker det är bättre att de för över poliser till kriminalpolisen och ordningspolisen, istället för att satsa på fartkontroller.
Det är inte farten som dödar, det är spriten som dödar. Montera alkolås i alla bilar direkt från fabrik.

#31
Jalle E
2010-12-09 19:41

Janne2010, det är ju just farten som dödar, det är bevisat.
Jättebra om polisen går in för fler fartkontroller. På sikt sänker det hastigheten på vägarna och ökar säkerheten för oss laglydiga.
Kör hårt polisen.

#32
Nithin01
2010-12-09 20:04

Man inriktar sig kort och gott på dom som kan betala.
Trafiksäkerheten kan man ju diskutera när det handlar om rent ekonomiska mål.

Jag är bara glad att jag inte är polis.
Å andra sidan är det väl bara att säga som det är om man bär blå uniform.
"Vi behöver stålarna och du har kört för fort."

#33
Kålle i Götet
2010-12-09 21:46

Jag blev stoppad i Göteborg idag.
Minst tio poliser på rad som skulle kolla, om någon körde med dubbdäck på dubbdäcksförbjudna Odingatan och kunde bötfällas!! Samtidigt kollades körkort och nykterhet.
Jag har friktionsdäck och klarade mig, och fick av den trevliga, kvinnliga polisen faktiskt tillönskan om en fortsatt trevlig dag! Jag frågade litet försiktigt om kontrollen ingick i den omtalade "kampanjen" och fick till svar "...något i den stilen, ja".

#34
Henkan09
2010-12-09 22:27

Jalle E: Det är INTE farten som dödar, det är det plötsliga stoppet.

#35
Österm
2010-12-09 23:48

It's not the fart that kills - it's the smell

#36
Emme
2010-12-10 02:46

Nu på vintern så kör man ju knappast fort så nu kvittar det. Tror inte de får fast så många. Dock tycker jag de borde ha andra kontroller istället. Bälteskontroller, blinkerskontroller, Drog och alkholskontroller. Skulle göra mer nytta.
Och fart i sig kan aldrig döda som sagts tidigare. Om det inte är så hög fart så du slits i stycken (men det lär du ju inte göra ändå för du är nog på en rymdfärja i sådana fall).

#37
mnja
2010-12-10 07:52

Kör man Opel så behöver man uppenbarligen inte bekymra sig över det här ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=EAs-9SvNCY8

#38
2010-12-10 10:02

Handen på hjärtat, hur många poliskontroller ser man per år vid normal körning? Detta är ett sätt att få ut poliserna ur polisbilarna. Fungerar det inte med morot får man ta till piska. De förare som sköter sig har inget att frukta, övriga har två val, betala eller ändra körstil. Man har varit kritisk till kameraskåpen och velat ha poliser ute på vägarna. Här kommer de.

#39
R.Agata
2010-12-10 14:33

Varför denna upprördhet?Håll fartgränserna, så slipper ni trubbel! Elementärt, min käre Watson!
Dock borde 30/km-gränserna prioriteras!

#40
Lars J
2010-12-10 16:25

Varför inte låta lågavlönade parkeringsvakter sköta hastighetskontrollerna? Det torde knappast krävas högskoleutbildning (sic) för att läsa av en fartkamera och fylla i ett bilnummer på en blankett. Varför inte hastighetskontrollassistenter? Det räcker med några veckors utbildning och en uniform. Oj så mycket pengar polisen skulle får över... Och då behöver polisen inte jaga fortkörare för att nå de ekonomiska målen. Man kanske t o m kan ägna sig åt allvarligare form av brottslighet.

#41
Jalle E
2010-12-10 18:56

Fel Henkan09. Det är inte det plötsliga stoppet som dödar. Kör du i 3 km/h så dödar inte det plötsliga stoppet.
Däremot så dödar farten. Kör du på en gångtrafikant i 100km/h så blir det troligen inte något plötsligt stopp men farten dödar.

Som R.Agata säger så är fartkontroller inget problem. Se till att hålla hastighetsgränsen bara.
Bra att polisen håvar in pengar till oss invånare (staten) från fortkörare.

#42
Kålle i Götet
2010-12-10 21:11

Min poäng med min tidigare kommentar var att polisen i den aktuella kampanjen i Västra Götaland ställer sig på platser, där den med stor insats (10-15 st) kan utan pardon bötfälla så många som möjligt på kortast möjliga tid. Dvs för att på snabbaste och enklaste sätt dra in de "felande" pengarna till kassan! Att jaga fortkörare och andra "jobbiga" trafikanter är inte lönsamt i sammanhanget!

#43
Kålle i Götet
2010-12-10 21:11

Min poäng med min tidigare kommentar var att polisen i den aktuella kampanjen i Västra Götaland ställer sig på platser, där den med stor insats (10-15 st) kan utan pardon bötfälla så många som möjligt på kortast möjliga tid. Dvs för att på snabbaste och enklaste sätt dra in de "felande" pengarna till kassan! Att jaga fortkörare och andra "jobbiga" trafikanter är inte lönsamt i sammanhanget!

#44
Kålle i Götet
2010-12-10 21:12

Shit vad det är lätt att trycka två gånger...

#45
Emme
2010-12-11 02:25

Jalle E: Det är ju fortfarande inte farten i sig som dödar.
Kör du i en objektfri värld utan hinder eller människor så dödar ju inte farten t.ex. Det är just smällen och "stoppet". Fortfarande.

#46
lubos
2010-12-12 11:00

Det följer av naturlagarna att ökad hastighet höjer skaderiskerna, rörelseenergin som utlöses vid en kollision, det s k "krockvåldet" ökar med kvadraten på hastigheten. En ökning från 20 till 40 km/tim höjer alltså energin fyra gånger!

Dessutom minskar tidsmarginalerna för t ex korrektion av körriktningen vid ett plötsligt uppdykande hinder, möte på fel sida på grund av nutida slarviga omkörningar mm mm.

Så att slutsatsen "farten dödar" ska inte förlöjligas!

#47
S-E S
2010-12-12 14:45

Om du nu står i en P-ficka och blir påkörd av en timmerbil med sommardäck i 90 km/t, då spelar det ingen roll att du står still.

#48
Emme
2010-12-12 18:17

lubos: Rätt ska vara rätt dock enligt mig. Farten i sig är aldrig farlig.

#49
Sean Banan
2010-12-14 11:14

Man kanske skulle mäta antalet mätningar i stället för antalet böter!

#50
Jalle E
2010-12-14 15:08

En missilrobot är inte heller farlig. Bara den inte används.
Emme, tycker du vi ska fler vapen i världen, de är ju inte farliga om ingen skjuter på någon?

#51
Emme
2010-12-14 20:48

Det är inte alls en bra jämförelse Jalle E. Gör om gör rätt.
Din jämförelse kan man jämföra med att vi inte skulle ha några bilar alls. De är ju farliga.

#52
Jalle E
2010-12-15 08:17

Det är en bra jämförelse Emme.
Bilar kan vara farliga men de gör stor nytta. Vapen är farliga men gör knappast nytta.

Tänk till lite Emme. Farten dödar, bara att inse det.

#53
Emme
2010-12-15 16:44

Du kan intala dig själv många gånger att din tidigare jämförelse var bra men det är den inte.

Att jämföra en produkt med en fysiskt fenomen?
Bättre att jämföra produkt med produkt som i detta fallet är
Vapen och Bilen.
Bilen är även den farlig och kan döda.

Kanske borde du tänka till istället?
Farten i sig dödar aldrig oavsett vad du kommer med för påfund. :)

#54
Jalle E
2010-12-15 17:17

Farten dödar, punkt slut.
Emme, när du kommer upp i körkortsåldern så får du nog lära dig det du också.

#55
Emme
2010-12-15 17:33