Bild
Nästa artikel
Polisen gör just nu extra kontroller av däcken i södra Sverige.
Polisen gör just nu extra kontroller av däcken i södra Sverige.

Polisen jagar däckfara

Nyheter

Just nu pågår en så kallad däckrazzia i vissa delar av landet för att få en överblick över hur många som kör med fel däck för årstiden.

Initiativet är ett samarbete mellan Polisen, Energimyndigheten, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Däckbranschens informationsråd, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) och Bilprovningen. Det genomförs varje år och 2017 görs poliskontroller i Skåne, Västra Götaland och på Gotland. Att fokus ligger på södra Sverige beror på att tidigare däckrazzior visat att problemet med vinterdäck på sommarhalvåret är mer utbrett där.
– I norra Sverige kör de flesta på dubbdäck på vintern och dessa är olagliga att använda på sommaren. Därför är inte problemet med vinterdäck på sommaren alls lika stort i norr, som i de delar av landet där fler kör dubbfritt på vintern, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

Förra året körde i snitt 4,7 procent av de kontrollerade bilisterna runt på dubbfria vinterdäck. I södra Sverige satt det vinterdäck på så mycket som var tionde bil.

Däckrazzian genomförs vid en ordinarie trafikkontroll där förare vinkas in från vägen och får visa körkort och göra nykterhetskontroll. Sedan erbjuds de en frivillig undersökning av däcken.

Att köra med däck som inte är anpassade för årstiden kan vara livsfarligt. Vinterdäckens mönster och gummiblandning är anpassade för snö, kyla och is och de presterar inte alls lika bra på sommaren.
– Våra testresultat visar att dubbfria vinterdäck av nordisk typ har mellan 15 och 20 procent längre bromssträcka jämfört med nya sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller både på våt och torr asfalt, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.
 
Diskutera: Ser du många som kör på vinterdäck just nu?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-31 13:19

Det är i alla fall bra att dom är ute och visar sig oavsett vad dom gör.
Antar att folk också samtidigt får blåsa.

#2
2017-08-31 13:21

Tyvärr är det ju numera inte ovanligt att folk kör på dubbdäck året runt. När pengar läggs på fler kameror istället för poliser längs vägarna är det riskfritt att köra olagligt. Men inte riskfritt säkerhetsmässigt.

#3
2017-08-31 13:27

Det kan ju vara så att någon enstaka har valt ett mud-däck beroende på hur vägen till jaktstugan ser ut eller om hen ofta ska dra en tung (hus)vagn på gräsunderlag. Bara säger. Ett mjukt friktionsdäck torde dock vara helt fel just nu. Sedan tror jag att däckkollen faktiskt är helt frivillig så man kan tacka nej om man vet vad man gör.

#4
2017-08-31 14:05

Min grannes XC60 har säkert "året om däck". Har inte sett dem byta däck eller fälg. Skåningar överlag verkar dåliga på att ha rätt däck på bilen. Många kör också väldans dåligt, inga blinkers och inga avstånd i trafiken. Kö-kollisioner är vardagsmat.

#5
2017-08-31 14:05

jaga dom och straffa dom dyrt, och bort med dom från vägarna

#7
2017-08-31 14:27

Mud & snow är en konsekvent däckstyp – inte bra på något.

#8
2017-08-31 15:04

Bra polisen att ni kollar både däck o nykterhet, men det räcker inte med en gång om året.

#9
2017-08-31 15:57

Nu är det nog så att det är 70+ som oftast kör på vinterdäck året runt, dels för att hen inte orkar byta och dels därför att hen inte kör så många mil per år, vilket innebär att det tar 10 år att slita ut en omgång däck.
Samtidigt är det 70+ som förorsakar färre olyckor än övriga, även med hänsyn till antal körda mil.
Så det är nog inte så väldigt livsfarligt att köra på vinterdäck året runt som några av er tror.

#10
2017-08-31 16:24

snabb95: håller inte alls med. Åretruntdäck ser man på alla sorters bilar, med förare i alla åldrar. Jag såg nyligen BMW Alpina och Cayenne med friktionsdäck, i helgen en XC90 med dubbdäck. Varför köper och kör man dyra prestandabilar med olämpliga däck? Tog försäkringen hela handkassan? Friktionsdäck och s.k. åretruntdäck är en sak, illa nog, men dubbdäck?! Stå en stund vid en vältrafikerad väg i Stockholm så kommer ni alla gånger få höra bil efter bil med dubbdäck. Ingen polis bryr sig.

#11
2017-08-31 18:50

Det är två kategorier som kör över sommaren med vinterdäck. Och inte helt otippat söderöver...dem som är kvar i förr att det gick så bra på 50-60 talet och så dem som är av den meningen att vi gör så hemma hos oss och det är vad som gäller världen över.
Simpla individer som behöver bokas o skolas till att polletten trillar ned.

#12
2017-08-31 18:50

Detta är knappast en polissak .. Här jagar man alltså laglydiga!!

#13
2017-08-31 20:53

Styggavargen - löjlig kommentar från dej tycker jag. Skåningar kör minst lika bra som andra svenska förare. Att smygkolla grannens däckbyten verkar oxå ganska sjukt, tycker jag.
Du kanske bör rannsaka dig själv först...?
Som svar på ViB frågan; Jag kollar inte mina grannars bilars däck - varför skulle jag? Polisen gör ju det - antagligen mest för att få ihop sin budget, ihopsatt av överordnade "streckgubbar".. i tredje hand för trafiksäkerheten.
Kan vi diskutera något vettigt istället, ViBilägare?

#14
2017-08-31 21:50

Med min nya Volvo V60 Cross Country, årsmodell 2017, fick jag sommardäck av typ "M+S". Det står, så klart, ingenstans på däcken om det är nordiska eller inte.

#15
2017-08-31 22:16

Det är ju inte helt enkelt att förbjuda användning av dubbfria vinterdäck på sommaren, det är ju inte helt enkelt att sätta ett fast datum för när ett dubbfritt vinterdäck inte får användas.
Temperaturen kan ju variera stort i landet mellan april och oktober.

#16
2017-08-31 22:26

Pierre1... Om dina M+S däck är märkta med något som liknar en snöflinga och en alptopp, (googla "snöflinga alptopp" så ser du hur symbolen ska se ut).
Om den symbolen finns på däcket tillsammans med M och S så är det ett vinterdäck. (Mud and Snow).

Finns inte symbolen på däcket så står M och S för Mud and Sand, och däcket är därmed INTE ett vinterdäck.

#17
2017-09-21 16:59

Har man släp kör man mera defensivt. Har man en gammal bil med sämre däck kör man efter det. Är det risk för vinterväglag och is kör man efter det. Har man friktionsdäck på sommaren så kör man efter det. Den som inte begriper hur han skall köra sitt fordon med avseende på fordonets och väglagets beskaffenhet har inte på vägen att göra.
Faktum är att en förare som kör defensivt med friktionsdäck på sommaren klarar sig mycket bättre de gånger oväntat hal vägbana uppträder, vare sig det gäller våt fet trafikfilm, oljespill, eller plötslig höstfrost på vägen, han är ju van att ta det lugnare...Dessutom har ju Sverige så låga hastighetsgränser att det är närmast patetiskt, och inte ens på sommaren blir vägbanan särskilt het här jämfört med längre söderut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.