
Däcktest 2017: Sommardäck
För oss i Sverige är greppet på regnvåt väg minst lika viktigt som det på torr. De flesta däck klarar vackert väder bra. Säkerheten i väta varierar dock. Vi testar åtta sommardäck.
Ett säkert vårtecken: däckbyte! Kanske är det rentav dags att köpa nytt? Ett bra sommardäck utgör en välavvägd kompromiss mellan våt- och torrgrepp. Vi har testat åtta däck i tio moment.
En ständig diskussion är den om ”året-runt-däck”. För vårt vidkommande finns det inga sådana däck som är avsedda för det klimat vi har i Sverige. Det är förvisso inte förbjudet att köra med odubbade vinterdäck sommartid, vilket en och annan gör för att slippa däckbyten, men den som tänker säkerhet i första hand ska förstås inte köra med vinterdäck under sommaren.
I år testar vi Michelin CrossClimate. Det är utanför Sverige just ett sådant all season-däck (året-runt). Det tillåts inte i Sverige, men sedan i fjol marknadsförs CrossClimate som ett sommardäck med bättre egenskaper vår och höst. Därför såg vi det som intressant att syna egenskaperna jämfört med vanliga sommardäck. Hur samtliga däck presterade läser du i den fullständiga versionen av Vi Bilägares test av sommardäck 2017.
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?
I år har vi även testat så kallade suvdäck, med dimensionerna 235/50 R18. Det kan du läsa om här.

Testet av sommardäck gjordes i december 2016 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Vädret var dessvärre ostadigt, vissa dagar med ovanligt låg temperatur, ända ner till 11–12 grader. Vid testerna på torr asfalt låg temperaturen på normala 18–24 grader C.
Subjektiva tester, som till exempel ljud, komfort och hanterbarhet på våt och torr asfalt, kördes med en Ford Focus med automatväxellåda. VW Golf användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning.
Vi kör alltid subjektiva tester med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet där vi brukar koppla ur antispinnsystemet för att bättre kunna bedöma däckens greppförmåga vid acceleration ut ur kurvor. I år, med en Ford Focus utrustad med automatväxellåda, blev vi tvungna att koppla ur ESP, ABS och ASR eftersom systemen ”tog död” på bromsarna. Dessutom påverkades växlingarna negativt.
Alla däck i testet är så kallade premiumdäck. Med det menas respektive tillverkares bästa produkt och inte eventuella lågprisalternativ. Samtliga däck har dimension 205/55 R 16.
Kommentarer
Däck nummer två från vänster ser ut att vara lägre än dom bredvid, märkligt !
Tja VW Polo 2012, nummer fyra också. Eller är det 1, 3, 5 och 6 som är högre :)
Men om bilden kommer från testet håller jag med. Men det får kanske sin förklaring!
Med risk att irritera någon, men skulle inte ett test för SUV sommardäck vara ett nytt grepp då det säljs alltmer av just denna biltyp? Tester av sommardäck för vanliga bilar finns det ganska gott om så här års.
Teknikens värld testar SUV-sommardäck i det nr som är ute nu...
@johseg01
Du har helt rätt!
Därför kommer även ett test av suv-däck i det kommande numret av Vi Bilägare (nr 5/2017). Så håll ut.
/Nils Svärd, Vi Bilägare
Goodyear Eagle i denna storlek är ju ett velprovat däck även det i dag är 10 år gammalt så är det lika bra upp till autobahn hastighet på våt vägbana så allt med nya "bättre" dyrare däck är inget vanligt folk kommer att kjänna skillnad på.kansje kan man spara 10 liter bensin på ett helt år.
Hastighetskod ?