Nästa artikel
Däcktest 2017: Sommardäck
Däcktest

Däcktest 2017: Sommardäck

Publicerad 21 mars 2017 (uppdaterad 31 mars 2017)
För oss i Sverige är greppet på regnvåt väg minst lika viktigt som det på torr. De flesta däck klarar vackert väder bra. Säkerheten i väta varierar dock. Vi testar åtta sommardäck.

Ett säkert vårtecken: däckbyte! Kanske är det rentav dags att köpa nytt? Ett bra sommardäck utgör en välavvägd kompromiss mellan våt- och torrgrepp. Vi har testat åtta däck i tio moment.
 
En ständig diskussion är den om ”året-runt-däck”. För vårt vidkommande finns det inga sådana däck som är avsedda för det klimat vi har i Sverige. Det är förvisso inte förbjudet att köra med odubbade vinterdäck sommartid, vilket en och annan gör för att slippa däckbyten, men den som tänker säkerhet i första hand ska förstås inte köra med vinterdäck under sommaren.
 
I år testar vi Michelin CrossClimate. Det är utanför Sverige just ett sådant all season-däck (året-runt). Det tillåts inte i Sverige, men sedan i fjol marknadsförs CrossClimate som ett sommardäck med bättre egenskaper vår och höst. Därför såg vi det som intressant att syna egenskaperna jämfört med vanliga sommardäck. Hur samtliga däck presterade läser du i den fullständiga versionen av Vi Bilägares test av sommardäck 2017.

Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?

I år har vi även testat så kallade suvdäck, med dimensionerna 235/50 R18. Det kan du läsa om här.

Välj rätt sommardäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, bromsning, rullmotstånd och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. <b>OBS!</b> Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: <a href="http://www.vibilagare.se/digitalt">vibilagare.se/digitalt</a>
Så gjorde vi testet:

Testet av sommardäck gjordes i december 2016 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Vädret var dessvärre ostadigt, vissa dagar med ovanligt låg temperatur, ända ner till 11–12 grader. Vid testerna på torr asfalt låg temperaturen på normala 18–24 grader C.
Subjektiva tester, som till exempel ljud, komfort och hanterbarhet på våt och torr asfalt, kördes med en Ford Focus med automatväxellåda. VW Golf användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning.
Vi kör alltid subjektiva tester med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet där vi brukar koppla ur antispinnsystemet för att bättre kunna bedöma däckens greppförmåga vid acceleration ut ur kurvor. I år, med en Ford Focus utrustad med automatväxellåda, blev vi tvungna att koppla ur ESP, ABS och ASR eftersom systemen ”tog död” på bromsarna. Dessutom påverkades växlingarna negativt.
Alla däck i testet är så kallade premiumdäck. Med det menas respektive tillverkares bästa produkt och inte eventuella lågprisalternativ. Samtliga däck har dimension 205/55 R 16.

Däcken som testades:
  • Continental ContiPremiumContact 5
  • Goodyear EfficientGrip Performance
  • Hankook Ventus Prime 3 K125
  • Kumho Ecsta HS51
  • Michelin CrossClimate
  • Nokian Hakka Blue 2
  • Pirelli Cinturato P7 Blue
  • Yokohama Advan Fleva V701

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.