Nästa artikel
Polestarchefen om återkallelsen: ”Vi har mycket att lära”
Nyheter

Polestarchefen om återkallelsen: ”Vi har mycket att lära”

Publicerad 12 oktober 2020
Polestar är ett nystartat företag och allt kommer inte gå enligt plan, säger märkeschefen Thomas Ingenlath. Han bekräftar också en ny version med längre räckvidd.

Det blev knappast några succésiffror när elbilen Polestar 2 fick sin officiella räckviddssiffra i den amerikanska EPA-körcykeln.

Räckvidden hamnade på 37,5 mil – betydligt kortare än i den europeiska WLTP-körcykeln, och dessutom kortare än de 44,2 mil som Polestar räknat med. Polestar 2 har nästan 30 procent kortare räckvidd än Tesla Model 3 Longa Range Dual Motor i USA.

Även koncernsyskonet Volvo XC40 P8 Recharge fick bakläxa i det amerikanska räckviddstestet.

Nu går Polestarchefen Thomas Ingenlath ut och försvarar räckviddssiffran. Enligt honom är det bara ett teoretiskt test och räckvidden i praktiken blir oftast längre. Han bekräftar också det som tidigare varit känt, nämligen att Polestar 2 ska lanseras i fler versioner senare.

– Nästa år, 2021, har vi planer på att lansera en version med en elmotor istället för två. Det kommer ge bättre räckvidd med samma batteri. Och självklart kommer vi ha mjukvaruförbättringar längs vägen som kommer ge bättre effektivitet med samma batteri, säger Thomas Ingenlath i en intervju med Techcrunch.

Polestar har nyligen tvingats återkalla 2 200 exemplar av den nya elbilen, varav 600 i Sverige. Anledningen är ett allvarligt fel som kan innebära att bilen tappar kraft och stannar.

– Det hände i väldigt, väldigt sällsynta fall. Vi har mycket att lära och förbättra som företag. Vi är ett helt nystartat startupföretag och självklart kan man inte förvänta sig att allt ska gå enligt plan.

Läs också: Polestarchefens ursäkt: ”Mycket måste förbättras”

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-12 10:09
Styggavargen

Man kan inte jämföra M3 och Polestar..det skilljer 500 kg i vikt, och aerodynamiken skall man nog inte snacka om.. hahaha, en Polestar behöver nog ca 25% större batteri än en M3 ...eftersom den drar så mycket mer energi än M3. Så snart kan man nog bygga 3 st Mazda MX-30 (35 kwh) av ett Polestar batteri?

#2 • Uppdaterat: 2020-10-12 10:43
Jarl Karlsson

Sluta använda ordet ”startupföretag” jag mår illa

#3 • Uppdaterat: 2020-10-12 11:50
saabnisse

"Polestar är ett nystartat företag och allt kommer inte gå enligt plan"!
Nej, det var just det och det tar säkert några år innan de kommer upp i godtagbar nivå.
Och ska de komma ifatt Tesla el-tekniskt tar det säkert minst fem år till, om de nu någonsin gör det?
Produktionstekniskt är det nog inte lika svårt att komma ikapp, kanske inte i kvantitet men väl kvalitet!

#4 • Uppdaterat: 2020-10-12 13:56
Apex

Styggavargen

1. Det skiljer inte 500kg mellan en fyrhjuldriven M3 och en Polestar, skiljer ca 250kg. (jag vet att M3 har bättre räckvidd, beror mest på en mycket effektivare drivlina)
2. Vad är problemet med aerodynamiken på en P2? Det är en 1.48m hög halvkombi?

#5 • Uppdaterat: 2020-10-12 16:42
Carl Trefalt

Polestar och Volvo XC 40 P8 Recharge behöver fler batterier för att ha längre räckvidd.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-12 17:51
Elbilisten

Carl, jag vill inte vara dryg, men en del av dina kommentarer har lite Captain Obvious över sig.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-13 10:48
Styggavargen

Apex, du som jag vet att det inte skiljer så pass mycket i drivlinan. Vi snackar 1-3% eller något i den storleksordningen. Polestar väger 2100 kg och M3 1600-1800 kg. Låt oss räkna lite 2100-1700 = 400 kg. Nu räknar jag lite till Polestar's fördel. Så lågt som 250 kg är det inte! Jag tror att biltillverkare inte räknat på vad batteri storlekens "optimum", vart man skall lägga sig för att dels få rimlig vikt på bilen samtidigt som räckvidden inte blir lika bra.

Notering: Jag räknar på M3 utan fyrhjulsdrift. Jag anser nämligen det är helt onödigt i 99% av vad en bil skall användas till och det gör bara att bilen drar mer energi och väger mer. Polestars dåliga räckvidd beror till stor del på fyrhjulsdrift samt för tung bil (bilen i övrigt har hyfsat bra aerodynamik).

#9 • Uppdaterat: 2020-10-13 12:33
Apex

Styggavargen

Jag tror att det skiljer mycket mer än 1-3%. Hur ska man annars förklara att en lättare och mycket mindre Peugeot e208(50kwh) med mycket svagare elmotor har en kortare räckvidd än Tesla M3 SR+(Ca 53kwh)?

Teslan M3 är en anmärkningsvärt lätt elbil, men det är i drivlinan och batteritekniken de ligger ljusår före konkurrenterna.

Jag googlade fram att en M3 awd väger 1850-1900kg. Du kan tycka att det är onödigt med fyrhjulsdrift men det blir en lite skev jämförelse annars.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.