Nästa artikel
Peugeot och Citroën säljs till Kina?
Nyheter

Peugeot och Citroën säljs till Kina?

Publicerad 10 oktober 2013 (uppdaterad 11 oktober 2013)
Precis som Volvo kan Peugeot och Citroën säljas till Kina. En kinesisk biltillverkare ryktas vilja köpa in sig i de franska märkena.

2010 var året när Volvo Personvagnar såldes till kinesiska Geely. Nu kan franska bilkoncernen PSA, där Peugeot och Citroën ingår, vara på väg i samma riktning.

Enligt uppgifter i kinesisk media ska biltillverkaren Dongfeng vara redo att köpa 30 procent av aktierna i PSA. Priset uppges vara motsvarande 10,6 miljarder kronor.

Peugeot, Citroën och Dongfeng är sedan tidigare väl bekanta med varandra. Tillsammans driver den franskkinesiska trion tre bilfabriker i Kina.

För förlusttyngda PSA skulle affären innebära ett välkommet tillskott i kassan samt möjligheter att stärka sin position utanför den svaga europeiska bilmarknaden.

Diskutera: Hur ser framtiden ut för Peugeot och Citroën?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-10 18:17
Raphael

Märklig rubriksättning, för det är ju inte så att PSA säljs till Kina om ett kinesiskt företag köper 30 procent av aktierna. Jag menar, det finns ju 70 procent av aktikerna som inte ägs av kineser. Så om företagets ägarbild är 70 procent utanför Kina, hur kan detta vara att säljas till Kina? Och hur kan "köpa in sig" i företaget innebära att företaget säljs till ett kinesiskt företag?

Tittar vi på aktierna så äger familjen Peugeot 25,4 procent samtidigt som de har 38,1 procent av rösterna (därför att det finns olika aktietyper med olika röststyrka och familjen Peugeot sitter på de röststarkaste).

Franska institutitioner står för 18,4 procent av aktierna och 15,4 procent av rösterna. General Motors står för 7 procent av aktierna och 5,9 procent av rösterna. PSA-gruppens anställda står för 2,6 procent av aktierna och 3,1 procent av rösterna.

Peugeot-familjen, franska institutioner och de anställda står alltså för 46,4 procent av aktierna och 56,6 procent av rösterna. Så frågan är - vem kommer sälja sina aktier till kineserna? Det är knappast troligt att Peugeot-familjen och de franska institutionerna gör det, och knappast de anställda heller. Det är möjligt att GM kommer att göra det, och annars får kineserna shoppa bland andra ägare och investerare.

Så med fransmän och fransyskor som har majoriteten av rösterna, så ser jag det knappast som att PSA "säljs till Kina", utan snarare som att kineser köper in sig i företaget. Och som sagt så har de redan ett samarbete i Kina. I Kina så är det så det fungerar, att utländska företag som ska öppna fabriker i Kina gör det i ett samarbete med kinesiska företag genom samägande av fabriker. Så det finns redan ett ekonomiskt samarbete dem emellan, och det är inte förvånande om detta utökas ytterligare.

PSA-gruppen går bra i Kina, betydligt bättre än Volvo. Även nya premiummärket DS har fått en lyckad marknadsintroduktion. PSA-gruppens designstudio i Shanghai och kinesiska utvecklingsavdelning har lyckats bra för Kina, det görs ju flera specialmodeller för Kina som PSA inte säljer någon annanstans.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-10 18:21
Raphael

När det gäller frågan hur framtiden är, ja det enda vi kan göra är att spekulera men går vi efter budgeten så har PSA-gruppen en bra plan och de ligger enligt budget där de nu fasar ut flera modeller samtidigt som de introducerar nya modeller nu. Peugeot 2008 är en stor framgång och har överträffat budgeten, även nya C4 Picasso går bra på marknaden. Nya Peugeot 308 II har precis introducerats i Frankrike och börjar snart sitt segertåg över Europa, men än så länge är det för tidigt att säga några siffror då den faktiskt inte har leverats till så många marknader än. Peugeot har tappat en hel del i år på grund av tidigare 308:an har dalat i försäljning - kunderna väntar på nya 308:an, det har märkts inte minst i Sverige.

För den svenska marknaden så är det en nackdel att 308 SW, alltså kombin, inte kommer förrän nästa sommar - den hade behövts nu för att lyfta den svenska försäljningen. Tveksamt om det räcker med halvkombin...

Peugeot 208 går från klarhet till klarhet i Sverige och Europa, en av Europas mest sålda bilmodeller.

Framtiden ser ljus ut, absolut.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-10 19:15
Raphael

Shogun, PSA-gruppen hjälper Dongfen att bygga bilar i Kina. Dongfen var från början en tillverkare av kommersiella fordon som truckar och så vidare. Dongfens första partnerskap var med PSA-gruppen år 1992 och det var PSA-gruppen som byggde upp Dongfengs biltillverkning. Dongfeng har alltså inget eget kunnande, utan de har fått allt från PSA-gruppen. Idag har Dongfeng även partnerskap i Kina med flera andra biltillverkare, exempelvis Kia, Honda och Nissan.

Så Dongfeng har pengar, men inget eget kunnande. Och skjuter de in pengar i PSA-gruppen, vilket inte är säkert att det gör utan det är bara ett rykte än så länge, alltså spekulation, så gör de det för att få ta del av PSA-gruppens kunnande ännu mer och ännu djupare. Dongfeng tjänar mycket pengar på PSA-produkterna som de säljer och tillverkar i Kina.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-10 19:31
Raphael

Det bör alltså påpekas att 30 procent av aktierna inte automatiskt innebär 30 procent av rösterna. Som jag skrev - familjen Peugeot har 25,4 procent av aktierna men 38,1 procent av rösterna. Så om Dongfeng köper in sig, och troligen kommer de i detta överta GM:s lilla andel, så är det med stor sannolikhet de röstsvagare aktierna. Dvs Peugeot-familjen kommer fortfarande vara de med majoritet gällande röster, även om Dongfeng skulle äga 30 procent av aktierna. Titta på GM:s andel 7 procent av aktierna och 5,6 procent av rösterna. Det är så PSA-gruppen gör partnerskap och allianser, köp gärna in dig i företaget - men du får inte så mycket att säga till om. :)

#5 • Uppdaterat: 2013-10-10 19:38
Peter E

Dongfeng har inget kunnande men gott om pengar.
PSA har kunnande men inga pengar.

Undrar om det är sant..jag menar den biten om kunnande... :)

#6 • Uppdaterat: 2013-10-10 19:43
Audi A5 SB

Ja, det var ju positivt;-)

Nu kan det ju vara familjen Peugeot som säljer sina aktier för att man ser varthän det barkar: man tar sin Mats ur skolan. Tittar man på kapitalbehovet så har PSA fått ett lånebehov garanterat av staten på 60 miljarder SEK fram t.o.m. 2016, i runda slängar alltså dubbelt så mycket som företaget värderas till (30% för 10 miljarder SEK, om detta "rykte" stämmer). Jo, detta skall bil intressant att följa.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-10 21:10
mcregor (ej verifierad)

Om Raphael på fullaste allvar tror att Kineserna köper in sig med detta ansenliga kapital utan att i realiteten få ett avsevärt inflytande över företaget - ja, då är han nog ännu mera blåögd än jag tidigare trott. Säga vad man vill om Kineserna men dom är inte direkt tappade bakom vagnen när det gäller affärer.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-11 08:46
Raphael

Jag undrar när vissa i detta forum lär sig att läsa inläggen innan de kommenterar dem. Jag har inte skrivit att kineserna inte får inflytande, alla aktieägare har ett visst inflytande i företaget som man äger aktier i - däremot har jag skrivit att det är fransmännen som bestämmer och jag tror absolut att detta fortsätter, för de sitter på de röststarka aktierna.

PSA och Dongfeng har delat säng i 21 år, det kanske bara är naturligt att fördjupa deras långa partnerskap ytterligare. 21 år är en lång tid för en relation, och har man lyckats kila stadigt under sådan lång tid så är det kanske inte så sannolikt att det blir skilsmässa med en gång när man fördjupar detta kärleksfulla utbyte.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-11 09:16
hultarn

Precis som Rahael säger innebär inte alla aktier lika stor påverkan, jämför t.ex. med A- och B-aktier där de senare bara har 1/10del, ända ner till 1/1000dels rösträtt.

Det var för övrigt den kände (eller kanske: ökände...) Ivar Kreuger som uppfann aktier med mindre röstvärde, när han ville ha in mer pengar men ändå behälla makten.

Jag har själv arbetat i många år i ett multinationellt företag där f.d. ägarfamiljen fortfarande styr, men det är inte de som äger det stora aktiekapitalet. De har enbart "rätt" aktier.

#a • Uppdaterat: 2013-10-11 09:24
Raphael

Det finns flera rykten i omlopp för närvarande om att det är investeringsbanker och finansinstitut som vill sälja till Dongfeng och att Dongfeng har varit i kontakt med dem, och dessa har bara de röstsvaga aktierna. Men spekulationer är inget nytt, det har spekulerats i en djupare relation med Dongfeng de senaste åren och faktiskt innan samarbetet med GM undertecknades. Men affärer med kinesiska företag tar uppenbarligen tid, har tydligen att göra med att kinesiska staten är involverad i allt och de tar tid på sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.